Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-06-17, 09:31
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Det är olika hur man tycker om baden på Kefalonia men jag är inte någon älskare av Myrthos Betch då det finns så många underbara bad över hela ön. Jag har badat en gång vid Myrthos under mina 20 år på ön och kommer nog inte att bada där någon mer gång. Vad det gäller vägen till Myrthos så tycker inte jag den är något att vara rädd för det är bara att köra efter förhållandena. Så titta på utsikten över Myrthos den är helt underbar men bada på andra ställen som är betydligt bättre.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-06-17, 16:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Assos - där vågade inte min sambo köra ner!

När vi hyrde bil, så fick vi tre olika dagsresor inritade på kartan. "Ta detta först, sedan detta, och sist till Fiskardo". Varför? Tänkte jag... Jo, jag kom på det sen! Resan till Fiskardo är ju den kringelikrokigaste, och går upp "ovan molnen". Vi var lite bleknosiga... sista dan hade man kanske varit lite mer garvad.

Jag tycker att det är läskigt när det inte finns räcken, bara stup ner. Men man skall leva lite farligt, eller hur? Om farorna inte är större/värre än så...

Något som etsade sig kvar i våra hjärnor är hur vi stod bland molnen på väg till Fiskardo, hur konstigt det kändes,tyst, svalt, fuktigt...




Senast redigerad av Gita den 2011-06-17 klockan 16:41.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-06-17, 16:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Jag minns när vi verkligen var ovan molnen då vi körde upp med lätt motorcykel högst upp så långt det gick 1994 på Mount Enos 1.628 m ö h . Jag har bilder på utsikten nedåt där molntussar finns under oss, men det blir så dålig kvalitet när jag scannar pappersbilderna så det syns inte... Det var häftigt dock!

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-06-17, 17:14
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Vilken upplevelse det måste ha varit!

Här ser man lite av vägen ner till Myrtos, ser kanske inte så farligt ut, men det var värre i verkligheten!

Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-06-25, 16:34
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Jag förstår verkligen din skräck Gita! Jag är själv en räddhare och är inte så glad för dessa vägar. Dock upplevde jag Kefalonias vägar som mycket bättre än andra vi har åkt på. När vi hyrde vår bil blev vi varnade att ta det försiktigt om det skulle börja regna för då blev tydligen vägarna såphala. Naturligtvis regnade det både när vi skulle ner till Myrtos beach och upp igen! Då satt verkligen hjärtat i halsgropen. Men det gick ju bra. Det värsta som jag varit med om är en bilfärd på Naxos. Jag kan inte komma ihåg exakt var vi åkte men vägen dit var lång, smaaal OCH grusväg! DÅ var jag livrädd. Det gick inte att mötas två bilar i bredd på alla ställen. Stället vi tillbringade dagen på var fantastiskt men det var svårt att njuta av dagen eftersom vi skulle tillbaka samma väg igen. Men det gick ju också bra. Vi träffade varkens på några galna fransmän eller andra fartdårar. Som sagts, Kefalonia är ok att köra på, de allra flesta vägar i alla fall!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-10-06, 19:24
assi67 assi67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av wilma Visa inlägg
Hej Anneb!!

Det låter så härligt...jag ska åka om 13 dagar till kefalonia..längtar såååå.
Ska oxå bo på Nondas. Hur tyckte ni att det var ...var det fint? hördes trafiken mycket?... fanns det nå mygg??...några frågor.. åker till Kefalonia för fjärde gången nu , tidigare har vi bott närmre centrum och den här gången bor vi den totala motsatsen...man måste prova sig fram.....Kefalonia är en helt underbar ö den har allt man kan önska sig ialla fall i mina ögon!!

wilma
Vad tyckte du om Nondas. funderar på om jag ska boka det till 2012.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-08-26, 17:22
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Kan bara hålla med dig Homeros att Myrtos Beach är en skön vy att beskåda men det finns bättre bad som näms och jag vill tillägga mitt favorit bad Lourdata Beach

PANAKAKIS
Tittar nu på Skala. Va säger du om orten Skala? Du som varit där 19 gånger. Nu har planeringen startat.
Birgitta / Pargaresan som gick i kras :'(
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-08-26, 22:03
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Tittar nu på Skala. Va säger du om orten Skala? Du som varit där 19 gånger. Nu har planeringen startat.
Birgitta / Pargaresan som gick i kras :'(
Jag har varit i Skala många gånger men det ligger lite på sidan av det är bra bad säkert många bra resturanger men långt i från Argostoli som är huvudorten på Kefalonia. Jag besöker Skala varje år men det blir bara över dagen. Jag åker till Kefalonia på lördag för 21 gången sedan 1992, jag bor i Argostoli hos bekanta grekiska vänner och badar ofta vid mitt favorit bad i Lourdata. Kvällsmat så besöker vi ofta Sofia på resturang Captens tabele vid hamnen. Bästa grekiska maten. Så bo gärna nära Argostoli där det är bästa man kan få ut av en Kefalonia resa. En härlig Ö

PANAKAKIS
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-08-26, 22:15
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Utsikt från min lägenhet i Argostoli Kefalonia Sol går upp ca kl. 08
över bergen varje morgon i sep.


PANAKAKIS

Senast redigerad av Panakakis den 2012-08-26 klockan 22:35.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-08-27, 07:23
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Underbara Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Jag har varit i Skala många gånger men det ligger lite på sidan av det är bra bad säkert många bra resturanger men långt i från Argostoli som är huvudorten på Kefalonia. Jag besöker Skala varje år men det blir bara över dagen. Jag åker till Kefalonia på lördag för 21 gången sedan 1992, jag bor i Argostoli hos bekanta grekiska vänner och badar ofta vid mitt favorit bad i Lourdata. Kvällsmat så besöker vi ofta Sofia på resturang Captens tabele vid hamnen. Bästa grekiska maten. Så bo gärna nära Argostoli där det är bästa man kan få ut av en Kefalonia resa. En härlig Ö

PANAKAKIS
Tackar.
Nu vet vi lite mer . Planera en resa är trevligt samt resa med dotter &sambo .
Vi vill ha havsutsikt med närhet till stranden .Ej för långt från flygplatsen .Riktigt grekiskt vill vi ha.
Birgitta med fam
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT