Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-08, 16:31
Gbg Gbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 6
Standard Lourdas

Jag och flickvännen åker till Lourdas i slutet av Augusti (20 aug)
Någon som varit där? Hur är stranden? Restauranger? Bussar/taxi?
Berätta gärna allt ni vet om denna lilla pärla..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-08, 20:38
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Lourdas

Hej,

Vi åkte ospecat till Kefalonia och hamnade i Lourdes. Ganska trevlig by och fina stränder. Nackdelarna är att vägen från stranden och uppåt är brant och beroende på hur långt/högt upp från stranden ni ska bo kan det bli besvärligt. Hyrbil är för övrigt ett måste om ni vill se mer av ön, Lourdes ligger lite avsides även om vägen in till Argostoli är helt OK och tar en dryg halvtimme att köra.
/Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-08, 20:40
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Lourdas

Lourdas... havet... stranden... taverna på strandkanter, mor som lagar maten i köket, sonen och dottern serverar. Farbror som ligger i skuggan, i sin trädgård, vid tomatplantorna. Sover siesta. Inte så mycket annat, några hotell och små affärer på vägen upp mot stora vägen. Perfekt för mig!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-08, 21:21
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Lourdas

Lourdas är min favoritstrand på Kefalonia...bättre än Myrthos. Den passar for oss som vill ha en lugn strand med solstolar som inte står så tätt och taverna med god mat.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-09, 09:06
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lourdas

Citat:
Ursprungligen postat av Gbg Visa inlägg
Jag och flickvännen åker till Lourdas i slutet av Augusti (20 aug)
Någon som varit där? Hur är stranden? Restauranger? Bussar/taxi?
Berätta gärna allt ni vet om denna lilla pärla..
Jag har varit på Kefalonia många gånger och Lourdata har blivit ett favorit ställe de sista 10 åren. Stranden är nästa 1 km lång och har varierande bad från långgrunt till lite djupare vid strandkanten. Tavernorna har en bra klass men lite avsides att bo där. Då jag bor i Argostoli så tar vi bilen dit som tar en knap halvtimma. För att se resten av ön så hyr ett fordon och jag tycker norra delen är den intresantare.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-09, 13:19
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Lourdas

Hej!

Som tidigare skrivits är ju Lourdas en mycket lugn plats. Trots många besök på ön har jag bara varit i byn ett par ggr. (Vi bor alltid i Lassi då det är nära till Argostoli och lite mer liv & rörelse på kvällarna)
Stranden i Lourdas är blandat med grus och sand. Själv är jag insnöad på sandstränder, och därför kan jag rekommendera min favorit som är Mounda beach, på södra delen av ön. - Nästan 3km lång sandstrand som är långgrund.
Bil är ju absolut att rekommendera vid boende i Lourdas.

Trevlig resa!
//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-10, 18:49
Gbg Gbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: Lourdas

Okej, tacksam för alla svar. Ser fram emot resan. Någon som vet om stranden blir packad med folk under augusti månad? Vi kommer få jobba upp för den jobbiga backen då, men det ser jag som bra träning. Finns det några barer vid stranden eller i centrum??
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-10, 23:01
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lourdas

Citat:
Ursprungligen postat av Gbg Visa inlägg
Okej, tacksam för alla svar. Ser fram emot resan. Någon som vet om stranden blir packad med folk under augusti månad? Vi kommer få jobba upp för den jobbiga backen då, men det ser jag som bra träning. Finns det några barer vid stranden eller i centrum??
Det finns flera tavernor nere vid stranden och även på flera ställen i Lordata. Området är rätt så stort och utsprit så någon igentlig centrum finns inte. Stranden är inte packad med folk under augusti så ni får plats och är ni kvar 1 september så dyker jag upp på stranden.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-09, 12:32
Gbg Gbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: Lourdas

Tack för alla svar, ser verkligen fram emot resan. En sista fråga, går det bussar eller hur mycket kostar taxi in till argostoli?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-09, 13:28
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Lourdas

Det går bussar på landsvägen som går "ovanför byn", dvs återigen ganska stora höjdskillnader... Taxi har jag ingen aning om, vi brukar hellre lägga pengarna på en hyrbil några dagar så har man möjlighet att se sig omkring
/Göran
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-09, 16:08
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lourdas

Citat:
Ursprungligen postat av Gbg Visa inlägg
Tack för alla svar, ser verkligen fram emot resan. En sista fråga, går det bussar eller hur mycket kostar taxi in till argostoli?
Det går bussar men med mycket låg frekvens så det är inget att tänka på. En taxi till Argostoli kostar ungefär 20 Euro lite drykt.

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT