Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-08-08, 00:13
johan™s avatar
johan™ johan™ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: tyresö
Inlägg: 41
Standard Sv: Fräscha erfarenheter

Hej!

Jag har också lite fräscha nyheter som kanske kan vara till hjälp.

Det finns flera tennisbanor i Lassi/Argostoli. En finns uppe på höjden bortanför Dionysos. En annan finns nära Minas Supermarket, intill huvudvägen. Sedan finns det några vid idrottsanläggningen vid viken i Argostoli. Symptomatiskt för de flesta är att defekter får du räkna med. Låg näthöjd, sprickor, halt och så vidare.
Men det var kul spela i alla fall.

På Lixouri halvön finns en strand som lätt slår Myrtos beach. Den heter Petani och ligger strax norr om Klostret på västsidan. Där kan man se solen gå ner i havet. Det går ingen bilväg ner, bara trappor och brant betongstig (samt spång som knappt bär). Att bada i vågorna strax innan solnedgång var nog det mest romantiska jag gjort (om man har sin partner med sig alltså...). Vattnet är även där kristallklart, varmt och stranden består av små och större olikfärgade slipade stenar. Utsikten från klacken ovanför slår det mesta jag sett.

Ainos är öns högsta berg på 1628 meters höjd. Jag och tjejen gjorde ett naivt försök bestiga det från Skala hållet. Efter 3 timmars vandring fick vi ge upp i värmen. DOCK!! Dock, vi fick se tre av de vilda hästarna som håller sig nära ett litet monestary. Finns tydligen en vattenådra där som lockar. De var små med spräcklig/ojämn teckning.

Några dagar senare åkte vi upp bilvägen, delvis på fint nyasfalterad väg. Sista biten kan man antingen gå via en stenig väg till en brant slänt eller via en kam. Vi valde kammen. Så pass högt upp är luften klar och sval. Efter en stund tyckte vi att det var väl tyst....så kom vi på att Cikadorna inte lever så högt. Kändes som vi var uppe i fjällen. Nästan samma Granar växer där uppe också. Väl på toppen finns en bok att fylla i sitt namn och annat som tränger på att skrivas ner. Självklart kom vi upp samtidigt som 4 tyskar. De i sin vanliga betingelse förstod inte att låna ut boken till andra. De till och med använde den som kamerastöd. Väldigt coolt vandra bland molnen. Utsikten går ej få rättvisa via kameralinsen. Avstånden blir platta. Men att stå med blicken mot östsidan (typ Skala) och lätt skela med ögonen, så det gick att se bägge kustlinjerna samtidigt var en häftig upplevelse.

Över huvud taget var det utflykterna till olika naturområden samt vikar/bukter som gjorde resan. Assos med sin fina plattsatta väg upp till en gammal försvarsborg. Borg och borg, bara muren finns kvar. Det bygget färdigställdes aldrig men ändå lyckades tyskarna under andra världskriget använda någon byggnad till fångceller.

Om nyfikenheten och tiden finns, går det hitta ensliga platser att bada vid. Vi hittade en liten vik med en lagun (inte som i blå lagunen), men ngt liknande. Skönt bada naken och bara vara själv. Ett par dagar på Costa Costa med alla rökande människor gör en sådan enslig plats till paradiset.

Loggerhead sköldpaddorna vid Argostolis hamn var häftiga att se. De tigger fisk av fiskarna som rensar näten. Det går till och med klappa sköldpaddorna. De kommer till fiskebåtarna under förmiddagen och mumsar runt till strax efter 11 eller framåt 12 på dagen. Någonstans runt ön finns stormamman som väger 350 kilo och har ett huvud större än en basketboll. En gång fastnade hon i grunt vatten och fick lyftas bort.

Det klara vattnet runt ön gjorde att längtan efter en pool var minimal. Att kajka runt på en madrass långt ut i en bukt och fortfarande se botten är en känsla jag bär med mig tills nästa gång vi reser dit.

/johan

Senast redigerad av johan™ den 2011-08-08 klockan 00:33.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-08-26, 07:31
Sannahl Sannahl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 9
Standard Sv: Fräscha erfarenheter

Citat:
Ursprungligen postat av johan™ Visa inlägg
På Lixouri halvön finns en strand som lätt slår Myrtos beach. Den heter Petani och ligger strax norr om Klostret på västsidan. Där kan man se solen gå ner i havet. Det går ingen bilväg ner, bara trappor och brant betongstig (samt spång som knappt bär). Att bada i vågorna strax innan solnedgång var nog det mest romantiska jag gjort (om man har sin partner med sig alltså...). Vattnet är även där kristallklart, varmt och stranden består av små och större olikfärgade slipade stenar. Utsikten från klacken ovanför slår det mesta jag sett.
/johan
Stranden du beskriver låter inte som petani utan som platia ammos. Den är jättefin men otroligt jobbig att ta sig både ner till och upp ifrån. Petani är också fin men här finns ingen täckning för mobiltelefon eller radio.

När vi var på platia ammos var det en kille som hoppade fallskärm ner till stranden, tog kanske två minuter att segla ner, sen fick han packa ihop sin fallskärm och gå hela vägen upp igen.. såg inte kul ut...
//Sanna
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-08-27, 11:15
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Fräscha erfarenheter

Citat:
Ursprungligen postat av Sannahl Visa inlägg
Stranden du beskriver låter inte som petani utan som platia ammos. Den är jättefin men otroligt jobbig att ta sig både ner till och upp ifrån. Petani är också fin men här finns ingen täckning för mobiltelefon eller radio.

När vi var på platia ammos var det en kille som hoppade fallskärm ner till stranden, tog kanske två minuter att segla ner, sen fick han packa ihop sin fallskärm och gå hela vägen upp igen.. såg inte kul ut...
//Sanna

Det är nog som Sanna skriver att det är inte Petani för där går det relativt lätt att nå stranden med bil.

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT