Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-11, 14:22
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 14
Standard Prisbilden på Kefalonia?

Vi åker till Kefalonia i början på augusti och ska bo i Lassi. Är det någon som vet hur priserna ligger ungefär, har priserna ökat nämnvärt nu i och med krisen? En väns son var till Ios nu i juni och de tyckte det var väldigt dyrt...vet inte om just Ios kanske är dyrare än andra ställen. Jag har alltid upplevt att det är humana priser, dvs en lunch runt 6 Euro och om man tar sig till lite mindre tavernor en bit ifrån turiststråken så är det oftast billigare.

Vore toppen om någon som varit på Kefalonia nyligen...eller kanske rent av är där kunde ge en liten rapport så man vet ungefär hur man ska beräkna reskassan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-20, 14:20
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Prisbilden på Kefalonia?

Hej!

Jag kom nyss hem från Kefalonia och Lassi, som jag besökt mycket regelbundet under hela 2000-talet. Priserna hade inte höjts nämnvärt sen 2009, när jag var på ön senast. Det enda som var dyrare var ju tyvärr starkdrickat .
Dyrt är det väl var man än handlar i Grekland, det gäller bara att planera rätt på plats.
Det är supersvårt att beräkna en reskassa. Ska man hyra bil, ska man åka på utflykter, hur mycket ska man köpa med sig hem etc...Vi brukar ha en summa pengar på kontot, och det brukar räcka. Om inte så har vi alltid reserver med oss. Frukost intas alltid på hotellet och lunch & middag ute. Kostnaden varierar mycket. Till lunch, 2 stora Mythos med 2 hamburgare el omelette el Gr.sallad el dyl kostade ca 10-12 Euro. Det finns naturligtvis dyrare mat.
Till middag, 2 grekiska maträtter med lokalt vin samt en förrätt med öl samt nån läsk, 25-35 Euro. Det beror ju helt på vad och var man äter. Detta var bara ett exempel.
Billigaste strandtavernan finner man på Kalamia beach. 1 fruktsallad, 1 Greksallad samt 2 stora Mythos & 1 läsk kostade bara 11.50. 2 solstolar med parasoll kostade 5.50. Det man får på köpet är en del "puffar" med sumpgas som kommer från andra sidan bukten, åt hotell Lassi till ... Mysig strand annars..

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-20, 22:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Prisbilden på Kefalonia?

Vi besøkte Kefalonia for først gang i juni i år, vi hadde på forhånd fått inntrykk av at det var mye dyrere der enn på andre øyer , kanskje derfor ble vi positivt overrasket
Vi synes prisene var ok, riktignok l i t t dyrere enn på Syd Kreta der vi var tidlig på våren
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-21, 10:19
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 14
Standard Sv: Prisbilden på Kefalonia?

Hej Conny,

Tack för informationen...det låter som priser som jag räknat med och betalat förut när man varit på Kreta eller andra öar. Man hör ju en del om hur dyrt det blivit....i och fösig så har man hört det i flera år, då är det bara så att man har olika syn på vad som är dyrt och inte :-) Vi brukar gilla att gå lite utanför värsta turiststråken på de små lokala tavernorna och äta den lokala maten & dricka det lokala vinet eller grekisk öl..det brukar kosta ungefär som du beskriver, alltså ingen större skillnad mot andra år. Vi ser verkligen fram emot denna resa, vår första tur till Kefalonia och vi ska vara där i 2 veckor. Vi bor på Marina hotell i Lassi endast 10 rum tror jag...och ca 400m till stranden, det finns ju två på ungefär lika långt avstånd har jag sett. Om du har tid och möjlighet så får du gärna tipsa om lite restauranger både i Lassi och Argostoli...eller om det är någon restaurang någon annanstans man bör besöka. Fick lite tips med biljetterna om dagskryssning bland Joniska öarna...är det något du gjort vid dina Kefalonia besök? Bil var är bäst att hyra...jag har kört en del på Kos och Kreta...hur är det på Kefalonia? Som sagt alla tips mottages tacksamt om du har tid och ork att svara. Kan nämna att vi är 2 par som reser tillsammans.

Återigen ett stort tack för ditt svar! :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-21, 10:25
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 14
Standard Sv: Prisbilden på Kefalonia?

Hej Kari,

Tack för informationen! Ja man hör så mycket om priserna, men de verkar ligga ungefär där vi tänkt oss och ungefär som på Kreta eller de andra öarna. Priserna tycker jag verkar ligga rätt still ändå, en enklare lunch på 10-12 Euro för två personer är vad det har kostat de senaste åren! :-) Har du några tips på restauranger eller saker vi bör göra när vi är där så får du gärna återkomma med det om du har tid och möjlighet.

Tack för informationen! :-)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-21, 13:15
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Prisbilden på Kefalonia?

Citat:
Ursprungligen postat av Lisen48 Visa inlägg
Hej Conny,

Tack för informationen...det låter som priser som jag räknat med och betalat förut när man varit på Kreta eller andra öar. Man hör ju en del om hur dyrt det blivit....i och fösig så har man hört det i flera år, då är det bara så att man har olika syn på vad som är dyrt och inte :-) Vi brukar gilla att gå lite utanför värsta turiststråken på de små lokala tavernorna och äta den lokala maten & dricka det lokala vinet eller grekisk öl..det brukar kosta ungefär som du beskriver, alltså ingen större skillnad mot andra år. Vi ser verkligen fram emot denna resa, vår första tur till Kefalonia och vi ska vara där i 2 veckor. Vi bor på Marina hotell i Lassi endast 10 rum tror jag...och ca 400m till stranden, det finns ju två på ungefär lika långt avstånd har jag sett. Om du har tid och möjlighet så får du gärna tipsa om lite restauranger både i Lassi och Argostoli...eller om det är någon restaurang någon annanstans man bör besöka. Fick lite tips med biljetterna om dagskryssning bland Joniska öarna...är det något du gjort vid dina Kefalonia besök? Bil var är bäst att hyra...jag har kört en del på Kos och Kreta...hur är det på Kefalonia? Som sagt alla tips mottages tacksamt om du har tid och ork att svara. Kan nämna att vi är 2 par som reser tillsammans.

Återigen ett stort tack för ditt svar! :-)
Hej Lisen...
Man kan ju både äta dyrt och billigt, om man vill. Om man jämför med just Kreta så tycker jag väl kanske att Kefalonia är något dyrare.
Gällande restauranger i Lassi och Argostoli så skrev jag lite om detta i en annan tråd här. Men om jag ska lyfta fram ett ställe i Argostoli så skulle det vara Diana´s - som ligger ganska långt bort utefter hamnpromenaden, inte så långt från kajen där Lixourifärjan utgår.
I Lassi så får det bli Ionio. Det var ganska välbesökt faktiskt och maten var väldigt bra.
Ang utflykter så finns det mycket att välja på. Om man aldrig varit på ön så skulle jag nog välja en guidad ö-rundtur med buss faktiskt. Då kan man scanna av, och sen se vad man vill se mera av, samt få del av en massa info om ön. Det som kan rekommenderas är att ta en av de lokala resebolagen. Jag såg att en sådan rundtur kostade 24 Euro/pp hos ax.vis Avalon. Detta kan ju jämföras med svenska arrangörer som tog 40 Euro..... Vi hyr alltid bil på ön, det är enklast för oss. Något som är populärt är ju att åka ut med glasbottenbåten som ligger vid kajen i Argostoli. Likadant här, priserna skiljer markant mellan de svenska arrangörerna och att köpa biljetter direkt vid båten.
Jag har inte rest ut från Kefalonia med "Island Hopping"- båten, men däremot har jag rest från Lefkas, till öarna. Däribland Kefalonia och Fiscardo. Jag tycker att det är en jättefin tur med badstopp etc. Man besöker bla Itaca, Lefkas och Scorpios..... och Meganissi tror jag. Samma här, kolla med någon av de lokala arrangörerna i Lassi. Det finns mycket pengar att spara här.

En resa som jag planerat i flera år att göra är en utflyktsresa till Zakynthos. Jag frågade runt lite i Lassi... nädå, ingen visste något om detta. Inte ens min kompis "Vin Diesel" på CBR ...
Men ca 100m därifrån ligger Avalon, och de arrangerar en sådan resa varje söndag... Så typsikt, när jag råkade se detta var det försent. Man hämtas upp med buss i Lassi, och sen bär det av till Pessada och båten. Bussen åker sen runt till de olika sevärdheterna på ön. Jag kom inte ihåg vad det kostade, men det kan ha varit 40Euro el dyl.

Att köra bil på Kefalonia är enkelt. Vägarna är jättefina. Jag har kört bil på öarna du nämner, Kos och Kreta. Svårt att jämföra. Kos vägar kanske var något sämre, men det var ju rätt så länge sen. Kreta har ju fina vägar mestadels. På Kefalonia så underhålls vägarna bra. Det finns ju även en nyare väg som går genom bergen mera i mitten av ön. Då slipper man ju åka längs kusten... , iaf en bra bit, om man har anlag för svindel ...

Hälsningar
Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-24, 10:58
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 14
Standard Sv: Prisbilden på Kefalonia?

Tack så jättemycket Conny för all information, vi längtar så nu...nästa lördag bär det av! Vi är ju där 14 dagar så det lär nog bli något annat än att bara vara på stranden om mannen får bestämma ...längtar efter svalt vin och grekiska meze rätter. Jag får återkomma i forumet om hur vi hade det!

Hälsningar
Lisen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT