Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-06, 19:42
Myran Myran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 10
Standard Mina Kefalonia-tips

Hej,

Vi är precis hemkomna efter en härlig vecka på Kefalonia.
Vi bodde på Makri galos i Lassi. Makri galos är en fin ganska långgrund sandstrand. Lassi är en turistort/by, inte så charmig men en fin strand.
Inte så mycket mer.

Mitt absoluta tips är att hyra bil, det är då man upptäcker hur UNDERBAR Kefalonia är. Airtours har ett bra avtal med CBR-biluthyrning med en heltäckande försäkring utan självrisk om något skulle hända.

Myrthos, paradis strand, runda vita stenar och turkos-klart vatten. Badskor rekomenderas. Enkel kiosk med dryck och smörgåsar.

Asos, underbar liten lugn by mellan Fiskardo och Argostoli. Liten strand mitt i byn med mysiga tavernor. Kristallklart vatten och absolut värt att besöka. Chans att se bläckfisk precis vid strandkanten!

Fiskardo, charmig by med yachthamn, lite dyrare och lyxigare. Kändes ganska turistigt, dock inte som Lassi

Kefalonia är, tillsammans med Santorini och Mykonos, ganska dyr. Det i kombination med en ganska hör Euro gör att semesterkassan drar iväg lite extra.

Restautang tips;

Diana, i Argostoli precis nere vid hamnen där Lixouri färjan går. Riktigt god och genuin grekiskmat och urtrevlig service!

Il Gabbiano, i Lassi, kändes hyfsat genuin och med god mat, mitt på huvudgatan vid CBR biluthyrning.

Skulle vi bara stannat i Lassi skulle vi aldrig valt att åka tillbaka, nu är chansen stor att vi återvänder. Isåfall kommer vi hyra bil hela veckan och inte bara sista dagen...


// Myran, som redan längtar tillbaka till Grekland
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-06, 20:42
Eva.Ms avatar
Eva.M Eva.M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skåne
Inlägg: 27
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Badade ni i havet? Hur varmt tror du i så fall att det var? Var det svalt på kvällarna? Mygg? Ska själv åka till Kefalonia om en dryg vecka.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-06, 20:53
Myran Myran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 10
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Hej Eva.M,

Absolut! Vi badade i havet flera gånger varje dag. Temperaturen var uppfriskande, men iallafall strax över 20grader.

Mygg, lite grann. Köp en "anti-mygg-kontakt", du laddar den med en tablett och pluggar in i eluutaget. Myggen vänder i dörren/fönstret, väldigt praktiskt och ger myggfritt på rummet. Köps på närmsta Super market.
Utomhus/kvällstid funkar myggstift, fast det var inte så mkt mygg.

Hoppas ni får en härlig resa! Avis

/Myran
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-13, 21:43
veruscka veruscka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

vad kostar det att hyra bil? Måste man betala med kort eller kan man betala kontant??
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-14, 19:27
Myran Myran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 10
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Det går alldeles utmärkt att betala både med kort eller cash, du väljer.

Glöm inte att ta med körkortet

Bilhyran var för 3 dagar ca 95-140Euro, beroende på bilstorlek.

Hoppas ni får en härlig vecka!

/Myran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-24, 00:06
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Tack för tipsen. Vi längtar till den 18 juli då vi åker ner med Airtours. Vi har bokat hyrbil och räknar med att avverka stora delar av ön under de två veckor vi är där. Hoppas även på en eller flera båtturer till angränsande öar. Vi åker ospecat så vi avvaktar tills vi är på plats. Vi ser fram emot en underbar vistelse efter alla lovord både på Kalimera och andra forum.
/Göran
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-24, 08:53
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Hej

Drongarati cave och Melassani lake är det kändaste sevärdheterna. Båda bör ses.

Så här har Janne skrivit under Kefalonia och jag håller verkligen med .
Gör ett besök ! Bägge ligger straxt utanför Sami.

Kefalonia är jättevackert ! Men man bör ha en bil och åka runt !!!

/ Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-02, 20:22
Sahara Sahara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Hyra bil är absolut en bra idé, man ser ön på ett helt annat sätt då.
Melissani-sjön är ett måste, Drogarati-grottan skippade vi däremot eftersom det började bli sent och vi var trötta och tänkte att grottor har man ju sett förut. Assos var också jättefint.

Ett annat tips är Antisamos beach utanför Sami. Vägen dit är rätt läskig, smal serpentinväg utan räcken, men inte värre än att det går att köra om man tar det lugnt. Och det är helt klart värt det! Mycket vacker strand, runda vita stenar, klart turkost vatten, och fin inramning av bergen. Nästan som Myrtos fast lite mindre, inte fullt så dramatiskt, och förmodligen lugnare (vi åkte aldrig ner till Myrtos, så jag vet inte hur det är att bada där).

Generellt badtips: badskor! Såna som sitter kvar på foten, inte flipflops alltså. Jag klarade mig utan hela veckan, men på de flesta stränder kändes det lite grann i fotsulorna.

Stranden i Skala är lång och bred så det är gott om plats. Vi bodde i Skala, så vi tillbringade mycket tid där! Sanden är rätt grov, och i strandkanten är det runda stenar.

Restaurangtips: Sokrates i Skala.
Sen var vi på ett jättetrevligt ställe som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det hette, det låg i närheten av Melissani, nära stället där vattnet kommer ut igen efter att ha åkt under ön. En kort bit längre söderut, på andra sidan stora vägen, en bit upp på en tvärgata. Det stod en ganska färgglad skylt vid vägen. Utanför finns en terass med mycket blommor, och inne i lokalen kan man kika in i kylen genom en glasruta och själv se om råvarorna ser fräscha ut. Ska rådbråka min hjärna och se om jag kommer på namnet!
I Skala gillade vi även Pikiona nere vid strandpromenaden. Snygg inredning, trevlig personal och bra mat. Poolbaren var inte öppen när vi var där, men den såg fin ut.

Från Skala åkte vi även på en båtutflykt längs Zakynthos kust med Captain Vangelis. Det var en fin tur, men man får stå ut med mycket Vangelis i högtalarna!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT