Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-07, 07:30
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Hyrbil på Kefalonia

Nu har vi bestämt oss för Kefalonia och om tre veckor åker vi!
Vi har tänkt oss att hyra bil 3-4 dagar för att se lite mer av ön.

* Bokar vi via Airtours kostar hyrbil ca 1500:- för fyra dagar - blir det billigare att hyra direkt på plats? Vi skall bo i Lassi.

* Hur är trafiken och vägarna på Kefalonia? Jag vill gärna inte köra inne stökiga städer med hetsig trafik, men det borde gå ganska lätt att undvika här gissar jag? Är vägarna av den typen smala/branta stup/inga räcken?

Skall erkänna att jag är lite nervös för detta med att hyra bil och köra i Grekland (maken har inte körkort)...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-07, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Citat:
Bokar vi via Airtours kostar hyrbil ca 1500:- för fyra dagar - blir det billigare att hyra direkt på plats? Vi skall bo i Lassi.
Vi hyrde av Reliable Rent a Car i Argostoli och betalade 105 € för fyra dagar. Det var i mitten av juni. Kan varmt rekommendera den firman.

Citat:
Hur är trafiken och vägarna på Kefalonia? Jag vill gärna inte köra inne stökiga städer med hetsig trafik, men det borde gå ganska lätt att undvika här gissar jag? Är vägarna av den typen smala/branta stup/inga räcken?
I och omkring Argostoli är trafiken ganska intensiv, annars är det lugnt. Vägarna är bra. Camilla körde vår bil och hon tyckte aldrig det var läskigt eller svårt (hon kör aldrig bil hemma).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-07, 19:09
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Ja.. vi hyrde bil från Avis via Fritidsresor. Den firman (eller åtminstone respresentanten/den anställde i Lassi) kan jag inte rekommendera. Inget fel på bilen eller priset (1.100,- SEK/tre dagar)... men att det var strejk bland tankbilschaufförerna i Grekland så att det inte fanns bensin att köpa någonstans på Kefalonia (14-16 maj) det var tydligen inget han tyckte var värt att upplysa om då han hyrde ut en bil med 1/4 tank...:-( Efter mycket bråk och skrik kom det slutligen fram lite bensin så att inte alla hyresdagar blev förstörda såsom den första. Stort minus för det också till Fritidsresor... att inte upplysa om strejken vid ankomsten. Ni som inte varit på Kefalonia kanske inte förstår till fullo hur väsentligt eget fordon är för att uppleva lite mer av det mest sevärda på Kefalonia... enligt oss är det nog A och O.

I övrigt håller jag delvis Janne med om att vägarna nog är bra och vägnätet är ok, men var beredda på väg- och körupplevelser utöver det ni är vana med hemifrån. Det är ställvis brant, mycket "snirkligt" med stora höjdskillnader (lock i öronen...) och ibland stora stup vid sidan om vägen. Vägstumpen från Myrtos beach är "kul" att köra... ibland finns det inget annat än ettan att ta till... på tvåan är det för tungt! Att snirkla mer mot Assos är också väldigt annorlunda.

Fast låt er inte avskräckas, ni missar mycket om ni inte tar er runt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-08, 21:26
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Vi hyrde bil på CBR som finns på huvudgatan i mitten av Lassi. Vi var nöjda och betalade 70 Euro för 24 timmar. Tror att det kostade 105 Euro för 3 dagar. CBR har försäkring mot underrede och däck-skador vilket inte många andra har. + en söt valp utanför uthyrningen =)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-09, 15:12
Mikael_A Mikael_A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Finns något liknande tips/rekommendation på hyrbilsfirma även för Lixouri? Det verkar vara så att en bil behövs för att kunna ta sig till sevärdheterna. Alla tips tas tacksamt emot.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-09, 19:12
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Hej! Det finns många som hyr ut bil och andra fordon på Kefalonia. En mindre bil för 2 personer kan priset vara från 30 Euro till 40 Euro per dygn. Är man riktigt på bettet så kan det gå att pruta ytterligare. Det finns flera uthyrare vid hamnen i Lixouri. Om man vill se den vackra ön Kefalonia så är ett fordon ett måste för att ta sig runt med taxi kan bli dyrt. Det går att ta buss med det är inte så många turer per dag.

Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-12, 07:58
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Tack för alla svar!
Då bokar vi nog direkt på plats, verkar bli billigare. Och jag känner mig lite lugnare inför körandet också.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-12, 11:25
andersomaria andersomaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 5
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Vi kom hem från Kefalonia i tisdags efter vårt första besök på ön. Vi hyrde bil av Mercury som har kontor i Lixouri. 127 Euro för 4 dagar i en liten Chevrolet Matiz. Det fungerade bra att köra omkring på ön, trafiken var inte hetsig någonstans men visst är det rejält brant på många ställen. Tar man det lungt så är det inga problem och utsikten och vyerna man får på turerna är helt fantastiska. Vi var två vuxna och två ungdomar i bilen och det hade nog inte skadat med en något starkare motor, men som sagt det funkade. Passar på att tipsa om helt fantastiska Petani Beach dock med den kanske mest slingriga och branta vägen till stranden, men det är värt vägen när man väl kommit ner.
Hälsningar Anders
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-23, 14:10
Magnus lindskog Magnus lindskog är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 5
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Hej!

Har just kommit hem från en vecka på Kefalonia. Vi hyrde av CBR i Lassi (där vi bodde) efter att ha kollat runt lite. Av allt att döma är CBRs försäkring bättre än övriga. Dessutom har de kontor på flera orter på ön och att döma av alla hyrbilar vi såg när vi körde runt så är de en av öns största uthyrare.

Vi kollade bl.a. Reliable i Argostoli (den som Kalimera-Janne rekommenderar). Prismässigt låg de lika med CBR (prisex: €105 för en Hyundai Atos i 3 dagar). Vi hyrde en Fiat Albea 1,4 i 3 dagar för €145. Enligt AirTouirs representant (Christoffer) skall AT-kunder få rabatt. Det var det dock lite si och så med när det väl kom till kritan. Mitt tips är dock att ni hör med representanten innan ni pratar med hyrfirman, för det kan tydligen spela lite roll vem som pratar med vem...

De flesta uthyrarna (inkl Reliable) försäkrar inte skador på underrede, däck samt har en självrisk vid skada där du själv är vållande. CBRs försäkring däremot täcker även detta. Av vad vi kunde läsa oss till skulle det alltså inte kosta oss ett enda cent till om det hände något, oavsett vad och varför.

Kan varmt rekommendera en bil i en något större klass än de allra minsta, för motorstyrkans skull. Vägarna är överlag bra, men det blir på sina håll lite brant och då var det skönt att ha en motor som orkar lite.

Att köra där är faktiskt inte så farligt. Visst, morgonrusningen i Argostoli är stundtals lite hetsig men man kommer in i det rätt fort. Ut ur stan kommer man också rätt fort, det är just inte så stort. Öborna själva kör överlag väldigt fort, men hetsar inte nämnvärt och kör om så snart tillfälle ges. Grekerna själva använder varningsblinkers för att tala om att det ska stanna till (eller för den delen dubbelparkera mitt på huvudgatan... ), så det använde jag flitigt för att släppa förbi bakomvarande bilar när tillfälle gavs.

Ett tips är att skaffa en bra vägkarta där stadsplanen över Argostoli finns med, eftersom där finns en del gator som är enkelriktade. Vi köpte en som inte kostade mer än ca €3 som visade sig vara mycket tillförlitlig över hela ön. Det finns ett par olika att välja på, kan återkomma senare med exakt namn på denna.

Skall ni bara köra förbi Argostoli rekommenderar jag att ni från Lassi-hållet svänger höger där det står en skylt till "Cephalonica Botanica". Då kommer ni på en "bypass" som tar er förbi stan och ut till korsningen där ni kan köra mot Fiskardo, Skala, Poros m.fl.

Mvh,

Magnus Lindskog
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-23, 14:16
Sporaderna08 Sporaderna08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 25
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Priserna kan variera en del, min erfarenhet är att det är bäst att hyra när man är på plats och kan på så vis jämföra priserna mellan de olika biluthyrningsfirmorna. Se bara till att ni är fulltförsäkrade innan ni åker i väg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-24, 23:23
xfarsanxs avatar
xfarsanx xfarsanx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 7
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Nattfari Visa inlägg
Nu har vi bestämt oss för Kefalonia och om tre veckor åker vi!
Vi har tänkt oss att hyra bil 3-4 dagar för att se lite mer av ön.

* Bokar vi via Airtours kostar hyrbil ca 1500:- för fyra dagar - blir det billigare att hyra direkt på plats? Vi skall bo i Lassi.

* Hur är trafiken och vägarna på Kefalonia? Jag vill gärna inte köra inne stökiga städer med hetsig trafik, men det borde gå ganska lätt att undvika här gissar jag? Är vägarna av den typen smala/branta stup/inga räcken?

Skall erkänna att jag är lite nervös för detta med att hyra bil och köra i Grekland (maken har inte körkort)...
Skall åka iväg till Kefalonia nu i juli , vi bokade bil på Hertz det skulle kosta 1700 för 8 dagar. Bokningen sker via Apollo..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-25, 20:01
Magnus lindskog Magnus lindskog är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 5
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus lindskog Visa inlägg
Ett tips är att skaffa en bra vägkarta där stadsplanen över Argostoli finns med, eftersom där finns en del gator som är enkelriktade. Vi köpte en som inte kostade mer än ca €3 som visade sig vara mycket tillförlitlig över hela ön. Det finns ett par olika att välja på, kan återkomma senare med exakt namn på denna.
=> Kartan vi köpte är utgiven av Airplane Editions och täcker Kefalonia & Ithaka. Skalan är 1:80000 och priset var €2,50. Omslaget är blått, vit text.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-25, 21:12
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Tusen tack för alla tips!
Jag tror att vi kommer att hyra hos CBR, det känns tryggt med en bra och heltäckande försäkring om nu olyckan skulle vara framme. Skall även satsa på att köpa kartan som du rekommenderar, Magnus.

Nu är det bara två dagar kvar, sedan åker vi...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-26, 23:42
Nattfari Nattfari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Måste bara fråga en sak till...*tjatar* de här försäkringarna, täcker de även om man skulle råka bryta mot någon trafikregel och själv vara vållande till en ev olycka?

Läste detta på CBRs hemsida:

" Collision Damage Waiver: included in the price of the rental, reduces the liability of the renter, according to paragraph 4, to a maximum of € 300 for categories 0, Α and Β , € 400 for categories C and D and € 600 for all other categories. These terms are not valid if damage was caused due to violation of Greek Traffic Laws.

Super Collision Damage Waiver: for an additional € 8 per day for categories economy, Α , Β , and B1, € 10 per day for categories C and D, and € 12 per day for all other categories, the renter is totally exempt of any liability for damage to the car. This does not apply if the renter has violated Greek Traffic Laws or is under the influence of drugs or alcohol. SCDW is payable locally."

Jag tolkar det som att självriskreduceringen inte gäller om man bryter mot några trafikregler.
Vad händer om man tex skulle missa en stoppskylt eller högerregel och krasha bilen, blir man ersättningsskyldig för hela bilens värde/reparationer eller träder försäkringen in?
Det är en riktig djungel detta med försäkringar!

Nu har jag ju förstås inga planer på att bryta mot några lagar eller trafikregler, men det är bra att veta vad som gäller och slippa obehagliga överaskningar.

Senast redigerad av Nattfari den 2008-06-26 klockan 23:59.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-14, 17:20
Martins avatar
Martin Martin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 18
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Nattfari Visa inlägg
Måste bara fråga en sak till...*tjatar* de här försäkringarna, täcker de även om man skulle råka bryta mot någon trafikregel och själv vara vållande till en ev olycka?

Läste detta på CBRs hemsida:

" Collision Damage Waiver: included in the price of the rental, reduces the liability of the renter, according to paragraph 4, to a maximum of € 300 for categories 0, Α and Β , € 400 for categories C and D and € 600 for all other categories. These terms are not valid if damage was caused due to violation of Greek Traffic Laws.

Super Collision Damage Waiver: for an additional € 8 per day for categories economy, Α , Β , and B1, € 10 per day for categories C and D, and € 12 per day for all other categories, the renter is totally exempt of any liability for damage to the car. This does not apply if the renter has violated Greek Traffic Laws or is under the influence of drugs or alcohol. SCDW is payable locally."

Jag tolkar det som att självriskreduceringen inte gäller om man bryter mot några trafikregler.
Vad händer om man tex skulle missa en stoppskylt eller högerregel och krasha bilen, blir man ersättningsskyldig för hela bilens värde/reparationer eller träder försäkringen in?
Det är en riktig djungel detta med försäkringar!

Nu har jag ju förstås inga planer på att bryta mot några lagar eller trafikregler, men det är bra att veta vad som gäller och slippa obehagliga överaskningar.
Jag läste också det finstilta i CBR´s avtal och det är långt ifrån glasklart formulerat. Både jag och brorsan är vana att läsa avtal på engelska men sammanfattningsvis kan man säga att de friskriver sig från ganska mycket som deras försäljare lovar ut muntligt...

Dessutom, det där lilla bondfångarknepet de kör med. Man ska ju alltid lämna tillbaka bilen med lika mycket (eller mer) bensin på tanken och de noterar tankmätarens läge på kontraktet. Det är bara det att de systematiskt läser av tankens läge när bilen står i uppförslutning och systematiskt vill att bilen ska parkeras i nedförslutning när den lämnas. Om man inte själv kör in på deras lilla innergård i Lassi och vänder bilden så att den står i uppförslutningen igen är differensen ca 15-20 liter på en normaltank som du som kund får betala, plus en liten straffavgift på 10 euro. Notera det här lilla knepet så slipper ni besvär.

Senast redigerad av Martin den 2008-07-14 klockan 17:31.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-15, 08:54
Spectre Spectre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Sölvesborg
Inlägg: 22
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

När det gäller det där med diffen vad gäller tank så tyckte jag det verkade något underligt om man som kund accepterar att betala extra för att tanken diffar om man vet att man precis tankat fullt. Om man kört en bit sedan man tankade så kan det ju bli så, men inte om man har rent mjöl i påsen och kommer direkt från bensinmacken.

Håller med om att muntliga avtalen inte alltid överensstämmer särskilt bra med skriftligt. Hyrde bil i Skala och fick dock inte några problem men anser att det skriftliga inte överensstämde med det muntliga. På vissa kontrakt tror jag att agenten skall fylla i ifall självrisk ej betalas av kunden och därför är det ju viktigt att kolla så att de verkligen fyller i detta på kontraktet om de lovat så (tror att detta missades när vi hyrde).
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-15, 09:09
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Vi hyrde bil via Autoeurope på nätet,hämtning vid flygplatsen,Liberatos/Avis .Betalade 340€ för 14 dagar för en Nissan Micra.
Men vi körde ut bilen från Kefalonia till fastlandet,så det blev en extra försäkring på 90€ för en självrisk på 100€ i stället för 700€.
Detta info fick vi inte från Autoeurope
Och i händelse för ej full tank,debiterade Avis 60€ vilket skulle återföras.Detta har fortfarande efter 2veckor gjorts

Vägarna var bra,lite vägarbeten här och där.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-15, 11:25
Martins avatar
Martin Martin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 18
Standard Sv: Hyrbil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Spectre Visa inlägg
När det gäller det där med diffen vad gäller tank så tyckte jag det verkade något underligt om man som kund accepterar att betala extra för att tanken diffar om man vet att man precis tankat fullt. Om man kört en bit sedan man tankade så kan det ju bli så, men inte om man har rent mjöl i påsen och kommer direkt från bensinmacken.
Nja, kruxet var att ingen av bilarna (vi hyrde två) var fulltankade när vi hämtade dem. De hade en rutin som gick ut på att kund och säljare läste av mätarens nivå och att bilen skulle returneras med minst lika mycket soppa på tanken. Vi hade själva föredragit att hämta bilar med full tank som brukar vara standard annars när man hyr bilar. Ingen jättefråga kanske, men jag ogillade att det var något man satt i system gentemot kunderna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT