Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-23, 21:11
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Serifos vs Sifnos

Hej!
Vilken ö tycker ni bäst om och varför gällande Serifos och Sifnos?

Jag tycker att de verkar vara ganska lika, eller??? Vilken av öarna har bäst bad, trevligast by osv?

Tänkte välja en av öarna, eller ska man kanske besöka båda?

Vore enormt tacksam för svar!

/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-24, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Citat:
Tänkte välja en av öarna, eller ska man kanske besöka båda?
Välj båda om ni kan. Serifos är mindre turistiskt i jämförelse med Sifnos. Trots att Sifnos är allt annat än turistiskt. Men om ni bara kan välja en ö föreslår jag Sifnos, Sifnos är några klasser bättre än Serifos när det gäller det mesta. Sifnos en av mina favoritöar i Grekland, tillsammans med Amorgos, Karpathos och Skopelos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-24, 09:43
susi susi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 24
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Jag var på sifnos i sommras. En underbar ö . Mkt keramik (som jag tog med hem). Den lilla fiskehamnen Faros är värd ett besök. Mycket god mat där.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-24, 12:33
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Jag hade absolut valt Sifnos.
Jag blev bombaderad av mygg på Serifos, men har aldrig blivit det på Sifnos. Personligen tycker jag att atmosfären är betydligt trevligare på Sifnos. Det finns mer att se på Sifnos, detta är vad jag tycker.
Ann
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-24, 15:04
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Hmmm låter ju som att Sifnos verkar vara ett bättre alternativ, tycker att öarna påminner lite om varandra så det blir kanske tråkigt att besöka båda precis efter varandra....

Är baden lika fina på Sifnos som på Serifos eller kanske bättre till och med ? Går det att hitta små egna vikar osv där som jag har hört att man kan på Serifos?

Jo en annan sak, är det en ö där man vill stanna en hel vecka eller räcker det med ett par dagar? På t ex Amorgos räckte det gott och väl med 4 dagar då det var lite för litet i byn osv för våran smak...

tack för svaren!

/Alexandra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-24, 15:30
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Jo en annan sak, är det en ö där man vill stanna en hel vecka eller räcker det med ett par dagar? På t ex Amorgos räckte det gott och väl med 4 dagar då det var lite för litet i byn osv för våran smak...


/Alexandra
Vi stannade på Sifnos en hel vecka i somras för att vi trivdes så fantastiskt bra. Hade egentligen bara bokat 4 nätter och skulle sedan vidare till Serifos i 3 nätter. Vi bestämde oss för att skippa Serifos denna gång. Vi hyrde moppe i 4 dagar, så vi såg det mesta av ön. Bodde i en väderkvarn uppe i Artemonas med fantastisk utsikt över Kastro, och promenadavstånd till huvudorten Appollonia. Men jag skulle också kunna tänka mig att bo nere i Kamares där båtarna anländer. Det var trevligt folkliv där nere och flera mysiga restauranger att välja mellan. Bussförbindelserna på ön är väldigt goda, så man tar sig runt även om man inte hyr moppe.

Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-24, 16:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
... tycker att öarna påminner lite om varandra så det blir kanske tråkigt att besöka båda precis efter varandra....
På t ex Amorgos räckte det gott och väl med 4 dagar då det var lite för litet i byn osv för våran smak...
Jag upplever Serifos och Sifnos väldigt olika. Vi stannade 10 dagar på varje ö när vi kombinerade de två - en perfekt kombination, tycker jag. Men om du tycker att 4 dagar på Amorgos räckte... då vet jag inte... - det finns ju många platser att besöka även på Amorgos..., så Serifos tycker du kanske är för lugnt?

Det finns betydligt fler orter att besöka på Sifnos och det är lätt att komma runt, transporten på Sifnos är mycket utbyggd jämfört med Serifos. Men helt egna vikar är nog lättare att hitta på Serifos, som är en lugnare ö, men allt beror ju på när man åker också...

Jag rekommenderar några dagar på varje ö!

Marianne

Senast redigerad av Marianne den 2006-02-24 klockan 16:32.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-24, 19:24
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Tack för alla bra svar!
Kruxet på Amorgos var väl att vi inte kunde hyra moppe, och bussen tog en ju inte till allt för många ställen. Hade gärna stannat längre på Amorgos då vi älskade ön, men byn Kaptapola som vi bodde i var lite för liten för våran smak.

SKulle ju kunna ta ett par dagar på varje ö kanske....

Kan man likna Sifnos med någon annan ö gällande by livet?

/Alexandra
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-24, 21:46
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Sifnos är en ö där man kan bo på så många olika ställen så det är svårt att jämföra med andra öar. Vi blev kvar längre på Sifnos än vad vi planerat för att vi trivdes så bra. Bodde i Faros men där är det väldigt lugnt. Finns dock fina stränder inom promenadavstånd.

Jag antar att Kamares har lite mer liv även på kvällarna än vad Faros har. Som några andra har skrivit så finns det väl utbyggd busstrafik på ön. Det är ett alternativ om man inte kan hyra moped. Dessutom körde de så försiktigt så man lugnt kunde luta sig tillbaka och njuta av utsikten och inte oroa sig över mötande trafik!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-24, 23:00
susi susi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 24
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Är det stränder du letar efter är Milos ön m stort Ö häftigare stränder finns inte.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-25, 17:14
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Kamares passar oss nog bättre då, och jag åker hellre moppe när det är just ute till stränderna än in till en större by...Bra dock att bussnätet är stort eftersom det kan vara trevligt att besöka en annan by på kvällen

Vi var på Milos i sommras stannade där nästan 2 veckor tror jag faktiskt...Vi trivdes verkligen bra och jag håller med om att stränderna var de bästa

/Alexandra
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-26, 01:30
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Jag har inte besökt Serifos.
Sifnos däremot har jag besökt flera gånger, och det är min favoritö.
Det finns mycket att se på Sifnos och flera byar att besöka.
Missa inte Kastro! Där finns ett creperi (med underbara crepes!) som man kan slå sig ned på när man beundrat den vackra byn.
Bästa stränderna är Vathi och Platys Gialos tycker jag.
Apokofto och Faros är också bra men de har inte riktigt samma fina sand.
Platys kan dock vara ganska fullbelagd(mest semestrande greker)
Om ni vill bo där det är lite liv och rörelse så är det Kamares eller Appollonia som gäller.
Det är mycket bra bussförbindelser mellan orterna på Sifnos och bussarna är punktliga.

Sifnos, den bästa ön?

Mvh. Stina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-26, 15:35
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Tycker jag låter bra Får se hur länge vi stannar, besöker nog båda öarna tror jag

/Alexandra
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-27, 22:31
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

När det gäller maten blir mitt val Sifnos! Deras ostar är fantastiska. Och inte bara ost! Nej det fanns ett mycket
bredare och bättre utbud på Sifnos än Serifos. Och framför allt mycket godare.

Chris
... som ska till Sifnos bl a i år
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-28, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Om ni tyckte att fyra dagar var tillräckligt på Amorgos bör ni defintivt inte bo i Faros. Kanske Sifnos är för liten ö för er. Jag har själv uppfattat att Kamares är lite lugnare än Katapola. Själv stannade jag 10 dagar i Katapola men jag hade gärna stannat längre. I Faros på Sifnos var jag ganska nöjd efter 4 dagar mest kanske för att maten inte var bra där och stranden ganska skräpig med blöt sand. Plockade fimpar en hel fm och det fanns massor kvar ändå. Vandringsmöjligheterna i området, den vackra utsikten från boendet samt lugnet var däremot helt underbart.

Eva (svar till Alexandra)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-28, 11:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Min avtarbild är tagen på Sifnos med utsikt över det fatastiskt vackra gröna havet där tyvärr många lämnat sina cigarettfimpar på stranden.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-03-01, 10:51
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Serifos vs Sifnos

Hej!
Min kompis och hans flickvän var några dagar på Serifos, det var de som rekomenderade den ön till oss...De sa att det var väldigt lugnt och inte fanns så mycket att göra mer än att sola och bada typ...Jag antar att Sifnos är lite större än Serifos, och vi funderar på att kanske stanna några dagar på varje ö, och om vi inte skulle trivas alls så ligger ju Milos inte långt därifrån.

På Sifnos är nog Kamares den bästa orten för oss tror jag, och det var inte det att vi inte trivdes i Katapola, men efter några dagar så räckte det för oss

/Alexandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT