Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-30, 20:50
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Norwegian - Wi-Fi

EXTRANYTT!

Sitter just nu på 10 000 meter, i en splitterny Norwegian Boeing 737 och skriver ett inlägg här på Kalimera!

Ja, de har fri Wi-Fi i sina nya kärror. Fantastiskt!
Har man datorn, eller den nu allt vanligare smartphonen eller rent av en iPod så har man ett bra sätt att fördriva tiden.

Så vi alla (även Arne som är en av de flitigaste "berättarna" här på Kalimera), kan nu hålla kontakten även under resan till och från Grekland. Ännu har de inte Wi-Fi i alla plan, men det kommer nog vartefter. När kommer SAS m fl att installera fri Wi-Fi?

Bo

Senast redigerad av bocina den 2011-04-30 klockan 20:58.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-30, 22:04
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Nog för att det kan vara bra med ny teknik, men för egen del föredrar jag en bra bok att fördriva tiden med under flygresan.

RAN
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-30, 22:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av RAN Visa inlägg
Nog för att det kan vara bra med ny teknik, men för egen del föredrar jag en bra bok att fördriva tiden med under flygresan.

RAN
Samma här en bra bok och lite mat och dryck räcker för mig. Uppkopplad på flyget nej tack.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-30, 22:54
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Samma här en bra bok och lite mat och dryck räcker för mig. Uppkopplad på flyget nej tack.

Eva
Å tänk hemska tanke den dagen när många sitter och babblar i mobiltelefoner på flyget...

Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-01, 03:24
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Varför skall man överhuvudtaget ha wi.fi i ett flygpln. Vad är det så viktigt att det inte kan vänta dessa tre timmar flyget tar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-01, 07:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Så vi alla (även Arne som är en av de flitigaste "berättarna" här på Kalimera), kan nu hålla kontakten även under resan till och från Grekland.
Toppen, ett framsteg för mänskligheten, för Kalimera och för Grekland! Framsynt; jag skulle kunna berätta om sådant som fallit i glömska eller stressas bort efter hemkomsten. Väl använd tid, på min ära! En möjlighet till en resa i resan, lysande. Jag är inte reaktionär, alla framkomliga vägar/trådar till och från Grekland är av godo! Vem tror att minoerna avvisade framsteg?
Jag känner teknikfientligheten bre ut sig - mörkret faller. Gutenberg, jag gömmer mig bak min bok.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-01, 08:17
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
...Vem tror att minoerna avvisade framsteg?
Jag känner teknikfientligheten bre ut sig - mörkret faller. Gutenberg, jag gömmer mig bak min bok.


Själv tycker jag att det lät praktiskt att ni snabbt kan meddela varandra utifall det är strejer eller långa förseningar vid ex. flygplatserna.
Jag vet att varken Platon eller Homeros var uppkopplade mot WI-FI, men så fick vi vänta 1000-tals år på att höra ifrån dem också...

//Kikh
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-01, 08:36
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Å tänk hemska tanke den dagen när många sitter och babblar i mobiltelefoner på flyget...

Lena
Nej, det finns inga tecken på att man skall få använda mobiltelefonerna. Wi-Fi låter dig koppla upp datorn - men för all del, om tillräckligt många har dator med sig och ringer via den och Skype.......(vilket en flicka gjorde via sin iPad, men hon pratade tyst och det hördes inte över flygplanssurret).

BoCina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-01, 08:40
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av RAN Visa inlägg
Nog för att det kan vara bra med ny teknik, men för egen del föredrar jag en bra bok att fördriva tiden med under flygresan.

RAN
Hade ingen bok, brukar inte ta med någon eftersom jag ändå inte hinner läsa ut den, och vid hemkomsten väntar arbete i sådan mängd att den blir liggande oläst.

Tekniken ger positiva möjligheter som givietvis varierar från person till person. Själv kopplade jag bl a upp mig mot min dator på kontoret och besvarade några mail som jag nu slipper ta hand om på måndag morgon.

Bo
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-01, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Xenos jag tror inte att du ska se det som teknikfientlighet utan mer som människors behov av att vara ifred ibland. Många är vi som har allt mer att göra på våra arbeten och via datorer och mobiler nås vi ständigt av information som vi förväntas ta del av. Det är lätt att slänga iväg ett mail och formulera sig snabbt och enkelt på gott och ont. Kanske lite av den mijön många vill koppla av ifrån en stund. Teknikutvecklingen lär nog rulla på ändå och ibalnd verkar det som i allt snabbare takt. Hur anpassningsbar människans kropp och hjärna sen är återstår att se.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-01, 10:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
"Xenos jag tror inte att du ska se det som teknikfientlighet..."
Jo, det tror jag absolut att jag ska göra.

Nya möjligheter ratas per automatik och fan målas på väggen innan den gamla färgen hunnit torka.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-01, 10:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jo, det tror jag absolut att jag ska göra.

Nya möjligheter ratas per automatik och fan målas på väggen innan den gamla färgen hunnit torka.


Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-01, 10:31
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Nya möjligheter ratas per automatik och fan målas på väggen innan den gamla färgen hunnit torka.


Det är väl jättebra att tekniken finns, för de som vill använda dem! För min man, t ex, kan det innebära att han kan jobba under resan. Är man frilansare kan det vara kännbart att vara tvungen att tacka nej till jobb; man kan riskera att förlora en kund.

Men det är ju inget som säger att man MÅSTE om man inte vill! Jag själv föredrar att lyssna på grekisk musik i min mp3-spelare och lösa sudoku under resan, men det är jag, det.

Karin
"live and let live"
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-01, 11:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Nja, för min egen del skulle jag hellre se att Norwegian prioriterade lite bättre benutrymme i stället för wlan i flygplanet. Med mina 194 cm i längd har jag svårigheter att ens fälla ned den lilla bordsluckan. Mina knän får alltid fungera som bordsstöd eftersom normal nedfällning av bordet icke är möjlig.

Ett bord med elak inåtlutning bliva alltid resultatet. Att på denna yta härbärgera en laptop i vikten 1,4 kilo ter sig snarast som rena tortyren.
En lättgrogg eller kall öl det kan mina knän bära, ej mera.

Arne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-01, 18:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Nya möjligheter ratas per automatik och fan målas på väggen innan den gamla färgen hunnit torka.
Tyvärr är det ofta så. Men det är inget nytt. Människor är konservativa och nyheter sågas rakt av. Så var det t ex när järnvägen kom, när bilen kom, ja alla nya uppfinningar har ratats.
Tänk om ingen köpte det som uppfanns. Då skulle ju all utveckling stanna av.

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-01, 20:53
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Varför skall man överhuvudtaget ha wi.fi i ett flygpln. Vad är det så viktigt att det inte kan vänta dessa tre timmar flyget tar.
Tja, har du tänkt på att flygresor automatiskt inte innebär semester för alla?

Min man är resejournalist. Att resa är alltså hans jobb. Att då inte kunna jobba i minst tre timmar är väldigt frustrerande, vilket innebär att han måste ta igen dessa timmar när han landar, och jobba långt in på kvällen/natten. Nu skulle han slippa det - är inte det bra?

Och tänk när man kan slå av 11 timmars resan till Thailand t ex med att surfa på Kalimera ;-), mejla sina vänner, boka nya resor, (!) betala räkningarna, eller nåt annat skoj! Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan läsa en bok i fem timmar, men sen återstår ändå 6 timmar att slå ihjäl om man inte kan sova ...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-02, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Den resejournalist jag känner skriver nog en del på planet det behöver ju inte innebära att han behöver vara uppkopplad. Han jobbar mer med sina texter
och kan skicka materialet när de kommer fram. Låter förövrigt som ett hårt liv att behöva vara uppkopplad och arbeta även under flygresan.

Personligen vill jag gärna ha lite lugn och ro under flygresan och förr orade jag mig mest för att hamna bredvid någon allt för överförfriskad person speciellt vid en långflygning. Nu får man kanske oroa sig för att hamna mellan två datorer. Det som är ännu värre är när folk spelar så hög musik i sina hörlurar att det hörs över halva bussen eller planet det är riktigt störande.

Under många långflygningar brukar det på de plan jag åkt ändå vara ganska tyst och en del av tiden släcks belysningen ner och många passar på att sova eller koppla av en stund.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2011-05-02 klockan 07:08. Anledning: stavfel
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-05-02, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Jag tycker att flygresorna är hur tråkiga som helst och skulle vara väldigt tacksam om jag hade tillgång till internet under resan. Hoppas fler flygbolag följer efter.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-05-02, 11:35
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Den resejournalist jag känner skriver nog en del på planet det behöver ju inte innebära att han behöver vara uppkopplad. Han jobbar mer med sina texter
och kan skicka materialet när de kommer fram. Låter förövrigt som ett hårt liv att behöva vara uppkopplad och arbeta även under flygresan.

Personligen vill jag gärna ha lite lugn och ro under flygresan och förr orade jag mig mest för att hamna bredvid någon allt för överförfriskad person speciellt vid en långflygning. Nu får man kanske oroa sig för att hamna mellan två datorer. Det som är ännu värre är när folk spelar så hög musik i sina hörlurar att det hörs över halva bussen eller planet det är riktigt störande.

Under många långflygningar brukar det på de plan jag åkt ändå vara ganska tyst och en del av tiden släcks belysningen ner och många passar på att sova eller koppla av en stund.

Eva
Så vad är skillnaden mot att man skriver texter på sin dator jämfört med om man surfar? Man är väl lika tyst ändå och du slipper väl störas oavsett?

Ja, det är ett hårt liv. Han jobbar 7 dagar i veckan, eftersom han är egen företagare och får ca 50 mejl om dagen som han gärna skulle vilja besvara under en flygning. Du får gärna läsa en bok och koppla av när du flyger - men andra kan väl få utnyttja tiden till att jobba? Eller stör det så mycket?
Resonerar du på samma sätt när du åker tåg i tre timmar och folk sitter och jobbar/surfar på tex X2000 mellan Sthlm-Gtbg? Jag ser liksom inte hur det skulle vara nån skillnad. Framför allt förstår jag inte varför detta blir en grej överhuvudtaget. Vad är problemet? Du kan ju låta bli att surfa om du inte vill. Problemet löst.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-05-02, 12:36
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Norwegian - Wi-Fi

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Så vad är skillnaden mot att man skriver texter på sin dator jämfört med om man surfar? Man är väl lika tyst ändå och du slipper väl störas oavsett?
+1
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT