Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-04-22, 21:15
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Definitivt en bag med hjul på!

Det hade vi när vi båtluffade Naxos-Amorgos-Santorini. Perfekt.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-04-23, 15:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Vi reser alltid med ryggsäck, tycker det är mycket smidigare än rullväska. Hade vi åkt charter skulle ryggan fått stanna hemma.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-04-23, 17:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi reser alltid med ryggsäck, tycker det är mycket smidigare än rullväska.
Instämmer.


/kimmen
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-04-23, 19:05
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi håller fortfarande på och bråkar om väskorna.
Fast vi har ganska roligt medan det pågår.
Jag säger fortfarande rullväska. Vad säger ni?

Aina
Hej,
Stå på dig! ALDRIG I LIVET rygga! Jag har min rullbag som fungerar som en smäck och en liten ryggsäck för handbagage som jag också använder som dagrygga, med saker man behöver för stranden. Fungerar alldeles utmärkt! Det här med att kånka tunga saker på ryggen har jag aldrig förstått... Men, men, det beror kanske hur långt, hur mycket i obygden och hur oländligt man tänker gå med en ryggsäck? Jag förmodar att det inte är så "obygdigt" dit ni ska?

/Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-04-23, 23:27
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Om jag skulle vandra, skulle jag definitivt ha ryggsäck. Ja, något annat är väl inte ens möjligt? Men resa, där huvuddelen av packningen står på ett hotellrum största delen av tiden, är en annan sak. Tycker dessutom att det är smidigare att packa i och ur resväska. I städer, bebyggelse och i kollektivtrafik är ryggsäck ett elände!

Aina
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-04-24, 09:21
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Ryggsäck som specialbagage? Är det verkligen så? Måste läsa lite noggrannare vad det står på flygbolagens sidor om bagage. Eller inte. Eftersom vi bestämt oss (eller har vi??) för rullväskor.

Maken, som från börjat förordat ryggsäck, har ingen aning om ev regler om "specialbagage", men kommer snart att läsa detta.

Fast jag undrar om det stämmer? Tycker någon borde ha nämnt det i tidigare inlägg. "Ryggsäck är skönast, men lite besvärligare att checka in..."

Ja, den som väntar kommer att få veta.

Aina
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-04-24, 10:40
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Jag tror att man får checka in stora ryggsäckar som specialbagage p.g.a alla lösa tampar och snören som kan fastna i rullbanden (egen teori ). Det finns speciella fodral som man kan stoppa in ryggsäcken i, men man åker ofta på att checka den som specialbagage ändå.

Fast specialbagage behöver inte betyda något negativt. Ofta kommer dom sakerna först på rullbandet (eller sist....).
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-04-24, 10:46
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ryggsäck som specialbagage? Är det verkligen så? Måste läsa lite noggrannare vad det står på flygbolagens sidor om bagage. Eller inte.
Om ryggsäckar är special baggage så innebär det enbart att man får lägga det på ett annat band. Det innebär således inga extra kostnader eller andra problem.

Tobbe

Som alltid luffar med rullväska, och har med en liten ryggsäck för dagsvandringar. Den gamla Haglöfs ryggsäcken används till fjällvandringar.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-04-24, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Vid specialbagagebanden är det sällan kö. Sista gången jag luffade hade jag resepåse över min ryggsäck för att skydda den. Fanns på Stadium till bra pris. Själv reser jag ibland med ryggsäck, ibland med liten rullväska, ibland med stor rullväska och vad som fungerar bäst är nog en smaksak för var och en.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-04-24, 11:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Jag har ALDRIG fått ont i ryggen av min ryggsäck och jag har ALDRIG behövt checka in den som specialbagage.

Min åsikt är att om man får ont i ryggen av ryggsäcken har man antingen tagit på sig den på helt fel sätt, eller så har man köpt en "dålig" ryggsäck.

/kimmen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-04-24, 12:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

På Arlanda har ryggsäcken alltid gått som specialbagage men här i Umeå behövs inge sån procedur.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-04-24, 14:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

För att göra det enkelt. Välj en automat att checka in i och sätt på taggsen på ryggsäckarna om ni nu ska resa med det. Sen visar ni upp passen för gubben i Drop-in-disken och sen går ni ca. 10 meter till vänster och lämnar ryggsäckarna på specialbagage-bandet! Svårare än så är det inte! Och våra ryggsäckar har alltid kommit första på bandet!

Men jag tror inte att ni behöver vela så mycket över vad ni ska välja. Det spelar inte så stor roll, jag trivs bara bättre med ryggsäck. Känns friare att slippa ha koll på något annat än vart jag sätter fötterna. Men skulle min ryggsäck gå sönder två dagar innan avresa skulle jag inte springa och köpa en ny på sekunden utan ta vad jag hade. Ta vad ni har, eller så väljer ni olika. Så kan ni ju jämföra
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-04-25, 10:00
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Siri, vi velar inte - vi grälar!
Vänskapligt och regelbundet om ämnet rullväska kontra ryggsäck.
Maken läser just nu om Ikaria-Fournia i DN och citerar med ett stänk av triumf i rösten: "Jag och frun reser alltid med ryggsäck!!"

Efter att ha läst inläggen om specialbagage kmmr
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-04-25, 11:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Men måste ni ha samma typ av väska? Ta varsin, gubben får ha rygga och du tar rullväska
Blir det jobbigt för dig så byter du bara väska med gubben
// Helén
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-04-25, 12:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Jag kom just på en händelse som inte hade varit lika smidig för oss att lösa med resväskor. Mopedåkning med packningen
Att åka moped med resväska är svårt, men det funkar kanske också. En kör och den andra sitter bak och håller i sig i handtagen till rullbagarna
// Helén
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-04-25, 12:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Att åka moped med resväska är svårt, men det funkar kanske också. En kör och den andra sitter bak och håller i sig i handtagen till rullbagarna
// Helén
Ja det är ju alltid så att vi tjejer måste ha hela packningen med jämt Man vet ju aldrig när man måste klä om eller sminka om sig även på den enklaste utflykt....

Lissi -som tar en liten handbagageväska med dagryggsäck inuti till Parga. Räcker gott för en vecka
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-04-25, 12:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Nu tänkte inte jag på dagsutflykt
Vi hyrde moped i hamnen vid något tillfälle förra året och lämnade mopeden i samband med att vi lämnade ön. Det hade varit svårt med resväskor.
// Helén
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-04-25, 17:58
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Siri, vi velar inte - vi grälar!
Vänskapligt och regelbundet om ämnet rullväska kontra ryggsäck.
Maken läser just nu om Ikaria-Fournia i DN och citerar med ett stänk av triumf i rösten: "Jag och frun reser alltid med ryggsäck!!"

Efter att ha läst inläggen om specialbagage kommer jag ihåg att jag faktiskt rest med ryggsäck tidigare, bl.a. till Australien då ryggsäcken försvann! Den dök upp efter två veckor efter att ha besökt många flygplatser och världsdelar... Har svaga minnen av att den gick som "specialbagage", men att det inte var något besvärligt med det.

(Förutom att ryggsäcken inte kom fram och att det inte var så kul att komma till Australien med ett futtigt handbagage och inget ombyte. Första veckan gick åt till att fixa med försäkring och köpa något att gå och stå i ungefär.)

Det blir två rullväskor för hela familjen, eftersom det är de väskor vi har. Om ingen vill ha ryggsäck då...?

Ryggsäck är inte obekvämt. Om den är obekväm har man en dålig ryggsäck eller fel storlek i förhållande till längd. En ryggsäck med höftbälte avlastar rygg och axlar.

/Aina

P.S. Inlägget omskrivet, eftersom jag förra gången fick problem med datorn. Tangenterna ville inte lyda, plötsligt fungerade inte vokalerna. Fst dt knsk nt gr s mkt? Mn frstr nd? Värre om konsonanterna inte funkar...

Senast redigerad av Aina den 2010-04-25 klockan 18:04.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-04-26, 12:39
Karin Ts avatar
Karin T Karin T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Ronneby
Inlägg: 35
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Absolut ryggsäck. Betydligt lättare att packa tycker jag och även lättare att ta sig ombord och av båtarna. Har svurit många gånger för dessa dj-a väskor som kört över mina tår.........
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-04-27, 12:52
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Väskor - specifikt Kykladerna

Det är den stora nackdelen med ryggsäck, att man är så extremt klumpig när man bär dem. Dock, om jag minns rätt, var det väl så under tågluffartiden, att en gick in och handlade medan den andra vaktade säckarna utanför affären.

Fast hur gör man om man reser ensam?
Aina

P.S. Jag tror det bästa är att ta med sig så lite som möjligt, så att man kan ha en liten väska/ryggsäck.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT