Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-28, 20:08
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Heta tips?

Jag har lusläst forumet under två månaders tid, men kanske finns det någon som sitter därute på heta tips som jag missat?!

Vi är en familj på två vuxna och två barn, 7 & 5 år gamla, och vi ska ta oss mellan Alonissos, Skopelos och eventuellt Skyros under ett par veckor i juni. Bland annat funderar jag på om det är någon som på Skopelos bott någon annanstans än Skopelos stad? Agnondas eller Limnonari tex? Tips på boenden där?

Skyros vill jag också veta mer om!!

Hur svårt och tidsödande är det att åka norrut mot Halkidiki? Går det ens att ta färja dit?

Alla tips mottages tacksamt!

Bea från Umeå
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-28, 20:19
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Heta tips?

Jag var på Skopelos 2006. Besökte de ställen du nämner och det var mycket fina stränder där.

Men att bo, då är det Skopelos stad som gäller. Oerhört vacker och en
"lagom" stor stad att tillbringa någon vecka i. Tycker att Agrinonda och Limnonari är mera en "strand", inget ställe att tillbringa kvällarna på.

Skopelos stad är lite spännande med dess vackra arkitektur och det finns hyfsat med restauranger. Under september när jag var där - med rätt lite turister - tyckte jag dessutom att det var rätt genuint. Och utsikten, den är nästan oslagsbar i grekiska övärlden!

Bo i stan och åk ut o bada runt ön!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-29, 09:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Heta tips?

Ett par som vi träffade bodde några dagar i Stafilos och var mycket nöjda med det.

Agnontas och Limnonari är gamla fiskeläger, med ett par tavernor och åtminstone i Agnontas ett hotell med några rum ovanför den ena tavernan.

I Panormos finns också ett par ställen där man kan bo. Elios och Glossa är lite större byar där det finns flera alternativ att välja mellan. Hur det är i Loutraki vet jag inte.

För alla dessa ställen gäller att det är lugnt eller mycket lugnt på kvällarna, och inga eller små möjligheter att promenera runt, välja olika tavernor osv. Perfekta ställen för dem som vill ha det just så med andra ord

Stränderna på Skopelos och Alonissos är jättevackra, men steniga, så det bör man gilla om man åker dit.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-29, 12:11
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Heta tips?

Det er meget besværligt at komme fra Skopelos / Alonnison til Skyros. Du må helt tilbage til Agios Konstantinos, videre til østkysten af Evia for at få en båd til Skyros...

Hilsen
Mette
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-29, 18:34
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Heta tips?

Tack för tipsen! Jo, vi brukar gilla att bo ett par nätter på ställen där det inte händer någonting alls! Men Skopelos stad låter helt underbart, så vi startar nog där. Tack även för info om färjan till Skyros. Hade jag ingen aning om. Då får vi läsa på färjetidtabell om ett par månader och fundera vidare på Skyros. Annars låter det som en sådan ö som vi gärna åker till, om det är så krångligt att ta sig dit kanske man får ön helt för sig själv...

Bea
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-29, 18:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Heta tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Jo, vi brukar gilla att bo ett par nätter på ställen där det inte händer någonting alls!
I Agnontas skulle jag kunna tänka mig någon natt, det var väldigt fin där bland de få husen. Rummen i hotellet har alla balkong mot stranden så vitt jag kunde se. Jag har några bilder därifrån som jag kan lägga in senare i kväll.

Eftersom ni börjar i Skopelos stad hinner ni ju kolla runt lite på ön innan ni bestämmer er. Tror knappast att ni behöver boka tidigare än så i juni.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT