Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-04, 15:27
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Var på Lefkas...

... ska man bo?
Sitter och spånar inför sommaren -06 då jag och sambon tänkt spendera 2 veckor i början av september i Grekland. Ett av resmålen som är på tapeten just nu är Lefkas. Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol, bad, god mat och som inte behöver hålligång men ändå inte vill ha det "dött". Vi vill också kunna åka på lite utflykter under dessa 2 veckor.
Är Nidri den bästa orten? Hur ser badet ut i Nidri? Finns det ok bad på gångavstånd från stan?

Jag blir jätteglad om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

//Tass tass...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-11, 14:59
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Var på Lefkas...

Inte någon som vill svara ?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-11, 15:15
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll
Inte någon som vill svara ?
Agios Nikitas på västkusten är en favorit hos många här på Kalimera, så det finns en del att läsa om det stället. Det är också den enda ort jag har besökt förutom huvudstaden och jag är mer än nöjd med mitt besök.

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-11, 15:17
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll
Inte någon som vill svara ?
Hej Du Tassetroll,
Var på Lefkas för så där en 5 år sedan och vi bodde i Nidri i två veckor.
Vi tyckte det var härligt. Stranden (som dessutom gav härlig naturlig skugga) dög om man inte orkade ta sig iväg någonstans men det finns mycket bättre. Men Nidri är ett bra utgångsläge tycker jag.
En strand/ö som snabbt blev en favorit var .... fasiken har glömt bort namnet. Men vi tog bilfärjan som skulle till Athen och hoppade av vid första ön. En lugn och skön strand med otroliga snorklingsmöjligheter. Även en mysig liten ö om man vill gå på upptäcksfärd när man blev lite rastlös.

Sedan går där ju utflyktsbåtar från Nidri dagligen till alla möjliga omkringliggande öar, det är ju en riktigt skärgård där.

Med buss eller hyrd bil/moppe tar man sig lätt runt ön och alla skiftande stränder. Underbara stränder!

Från Nidri kan man dessutom vandra inåt ön och besöka ett härligt vattenfall med iskallt vatten, där dom mest våghalsiga (icke fryskyllingar som jag) tog sig en dusch/bad.

Lefkas är absolut en ö vi kommer att besöka igen.
Vi var där dom två sista veckorna i september.
Då hade det så smått börjats stänga igen här och var, men det mesta var öppet. Då, för 5 år sedan, i slutet av september, var där inget störande disco....mest restauranger/tavernor

Go for Lefkas!

Hälsningar
//Gunilla
Glädje är själens hälsa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-11, 15:23
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Var på Lefkas...

Tack för svar Gunilla och Ruby! Ska läsa på lite mer om Agias Nikitas. Är lite rädd att det ska kännas för litet... Nidri låter faktiskt mer och mer lockande.

//Tass
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-11, 15:26
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Tassetroll
Tack för svar Gunilla och Ruby! Ska läsa på lite mer om Agias Nikitas. Är lite rädd att det ska kännas för litet... Nidri låter faktiskt mer och mer lockande.
Jo, det är litet, men det var mycket turister när jag var där (i juni). Och det finns bussar, badbåtar, moppeuthyrning osv. om man skulle vilja se något annat.

Ruby
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-11, 15:42
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Var på Lefkas...

Ja vill Du ha det minsta rock n´roll så ta Ag. Nikitas till utflyktsmål i stället, här stannar klockan om Du inte har en bra bok med Dig.
Nidri har det största utbudet av mat och nöjen, stranden är helt ok. Fast stan består av huvudvägen på ön med dieselbröl och rök. Strandpromenaden är dock fin och utsikten mot öarna intill är kanon.
Ni "måste" lägga lite slantar på ett fordon, resten av ön är jättevacker.

Gammalt resebrev från 2002
//PO
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-11, 18:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var på Lefkas...

När vi var på Lefkas -93 bodde vi i Nidri och då kunde man inte bo på västra sidan av Lefkas om man inte hyrde privat.... Lefkas är lite "tråkig" på det sättet att de bästa stränderna (och de ÄR verkligen fantastiska) ligger på västra sidan, medan turistorterna ligger på östra sidan...Stränderna var inte alls så bra där..... Vi åkte vespa över till västra sidan VARJE dag för att bada! Nu kanske det är annorlunda....Året efter åkte vi till Kefalonia! DET VAR EN HÖJDARÖ!!!!! Ni är säkra på att ni ska till Lefkas?? Jag tyckte att Nidri var tråkigt! Vi var där 8år senare bara på dagsbesök från Parga och då var det ÄNNU tråkigare..bara hotell och inte så genuint...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-11, 20:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var på Lefkas...

Nidri är en av dom tristaste turistorter jag besökt i Grekland. En lång tråkig gata som i högsäsong liknar trafikstockningarna på Essingeleden. Stinkande avgaser och inga carmiga gränder. Inte mycket till grekisk vardagsliv heller. Massor av mygg. Var där några dagar för 15 år sedan och träffade några trevliga människor och åt en del god mat vilket tillsammans med underbara stränder var behållningen. Bra med utflyktsbåtar och möjligheter till härliga båtturer.
Måste finnas trevligare ställen att bo på.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-11, 20:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var på Lefkas...

Dom underbara stränderna låg inte i Nidri men även där var det ok att bada tidigt på dagen, för sen kom myggen och då var det inte kul längre.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-11, 20:46
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Var på Lefkas...

Håller med om att Nidri som ort inte är någon höjdare precis, men som utgångspunkt för utflykter var det helt OK att bo där. Plågades dock inte av mygg alls i slutet av juni 1998, då vi var där. Kanske är det olika mycket av dessa plågoandar där precis som det kan vara hos oss härhemma i Norrbotten?

Ivi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-10-12, 15:31
Tassetrolls avatar
Tassetroll Tassetroll är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Var på Lefkas...

Hmmm.. jag kanske måste revidera mina resplaner. Nidri verkar ju inte vara så bra som jag trodde...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-10-12, 17:52
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Var på Lefkas...

Lefkas är ju min favoritö å jag har inga problem med att bo i Nidri.Badar dock aldrig i bystranden utan har alltid hyrt mig en scooter som jag åker till de fantastiska stränderna runt om på ön !Det är väl inte den mest genuinaste by jag varit i.Det finns en huvudgata med barer och souvenirbutiker,samt en strandpromenad med mera barer.Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.Men till sådanna ställen kan man göra utflykter till .Å du har som sagt både båtutflykter samt fordonsutflykter du kan göra.Mygg har jag heller aldrig sett skymten av under mina augustisemestrar där.Men de finns där har jag hört .Ön är så grön och vacker så jag tycker absolut du skall resa dit !
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-10-12, 18:07
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Det tycker jag med du skall göra, o Nidri är inte så hemskt som det låter, Lefkas är en läcker, grön skön ö där det finns mycket att upptäcka, se o göra. Några kilometer söder om nidri ligger t.ex poros med en fin strand. I Nidri kan du hyra små motorbåtar o ta dig ut bland de andra mindre öarna i närheten på egen hand, o ha pic-nic på nån fin strand m.m .

Tommy
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-10-12, 21:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var på Lefkas...

Tommy enligt min mening är Parga rena paradiset i jämförelse med Nidri men det kan ju ha blivit bättre med åren. Ärligt talat den som vandrat bland choras gränder på Amorgos, försjunkit i en god bok i Folegandros chora, vandrat mellan Faros och Kastro på Sifnos, cyklat i staden Kos utkanter, sovit på en bänk i Aperi (Karpathos) och badat på baksidan av Spinalonga etc etc återvänder inte gärna till Nidri men tack och lov är ju smaken olika. För den kräsne Greklandsturisten är nog inte Nidri något lockande alternativ men kom gärna med motbevis.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-10-12, 21:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var på Lefkas...

Jag håller faktiskt med Dig Eva!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-10-12, 22:16
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Tommy enligt min mening är Parga rena paradiset i jämförelse med Nidri men det kan ju ha blivit bättre med åren. Ärligt talat den som vandrat bland choras gränder på Amorgos, försjunkit i en god bok i Folegandros chora, vandrat mellan Faros och Kastro på Sifnos, cyklat i staden Kos utkanter, sovit på en bänk i Aperi (Karpathos) och badat på baksidan av Spinalonga etc etc återvänder inte gärna till Nidri men tack och lov är ju smaken olika. För den kräsne Greklandsturisten är nog inte Nidri något lockande alternativ men kom gärna med motbevis.

Eva
Motbevis ?
Det ligger i den enskilde resenärens subjektiva upplevelse. Och därtill ser jag mig ikke kapabel att döma i målet. Har semestrat på Lefkas 3 somrar och bott i Nidri som inte är en genuin grekisk by, utan mycket inriktad på turism. Men jag har ändå funnit charm och trevligt bemötande av invånarna där.
Som charter-resenär är Nidri bra för där finns det du behöver av service, och det är därför en bra utgångspunkt för att utforska ön, tycker jag.

Men vill du resa för att uppleva ett genuint grekland får du klart resa på ett annat sätt och någon annan stans. Men Lefkas är en ö som sitter fast i mitt hjärta, och att bo i Nidri är inget jag föraktar .

Parga är ett helt annat paradis o av andra anledningar för mig

Tommy
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-10-12, 22:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var på Lefkas...

Jag föraktar det inte heller men något lockande alternativ är det inte. Naturligtvis finns det trevliga människor i Nidri och även andra positiva saker men mindre byar som inte hade några särskilda sevärdheter innan omvandlingen till masscharterturistorter blir lätt väldigt trista även i Grekland.


Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-10-12, 22:42
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag föraktar det inte heller men något lockande alternativ är det inte. Naturligtvis finns det trevliga människor i Nidri och även andra positiva saker men mindre byar som inte hade några särskilda sevärdheter innan omvandlingen till masscharterturistorter blir lätt väldigt trista även i Grekland.


Eva
Jo men frågan var: Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol o bad, god mat, inte håll igång men ändå inte dött ?

vad rekommenderar du då Eva ? På Lefkas alltså......................

Tommy
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-10-12, 23:24
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Var på Lefkas...

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.
Arkitekturen är inte så typiskt grekisk och blåvit på Lefkas och de andra joniska öarna (i alla fall inte det jag hann se på mina två veckor i somras), men det är väldigt fint ändå.

Ruby
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT