Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-09, 13:25
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Chania vårstädar......

För en vecka sedan kom glädjande nyheter om att på orten Apokoronas och i Heraklinon har man tagit fram program för att ge gatuhundarna ett drägligare liv. Det gäller utfodring, vatten, vacciner och sterilisering.
http://www.chaniapost.eu/2015/03/04/the-municipality-of-apokoronas-faces-the-stray-animals-issue/
http://www.chaniapost.eu/2015/03/05/municipality-of-heraklion-faces-the-stray-animals-issue/

Men i Chania händer ingenting.....Inte bara ifrån kommunens sida. Flera ortsbor bryr sig inte heller.
Denna vovve, som blivit förgiftad, klarade inte sig . Silke försökte återuppliva men det var för sent.
Trots att den låg mitt inne på ett cafe' i Chanias hamn så var det ingen som brydde sig! Man forsätter bara och dricker sitt kaffe när hunden ligger och dör......
http://www.zoosos.gr/article/6750/hania-epinan-ton-kaphe-tous-adiaphorodas-gia-zoo-pou-argopethaine-apo-te-phola

Det är valptider och förgiftningstider på Kreta nu. Hundarna ska bort innan turisterna återvänder. Man kan ju slänga sin hund över staketet till sheltret för att bli av med den eller lägga valpar i kartonger och plastpåsar. Eller förgifta den.
https://www.facebook.com/hundarkreta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-10, 09:49
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Chania vårstädar......

"blir så förbannad och ledsen av likgyldiga, hjärtlösa människor !!!
Gott att nån tar tag i problemena i allafall som Apokoronas och Heraklion, varför kan inte alla komuner hjälpas åt i stället ??
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-10, 11:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania vårstädar......

Jag tycker det är förskräckligt, det gör vi nog alla här.....Jag har nu donerat pengar på Swedbankkontot...en droppe i havet men om alla ger lite så blir det väl en bäck i alla fall

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-10, 11:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

Visst hade det varit det bästa.

Det har varit ett möte i Chania med borgmästaren, representanter för flera orter och shelters. Fler möten är planerade. Hoppas det kan ge något. Jag har uppmanat charterbolagen att trycka på för en hållbar lösning.

Det bästa med dessa program är att det ingår utbildning. Då kanske man slipper bilder som den på den döende hunden där ingen reagerar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-10, 11:15
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tycker det är förskräckligt, det gör vi nog alla här.....Jag har nu donerat pengar på Swedbankkontot...en droppe i havet men om alla ger lite så blir det väl en bäck i alla fall

Lissi
Tack snälla Lissi!
Alla bidrag är välkomna och går just nu till valpmat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-11, 09:40
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Chania vårstädar......

Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-12, 13:45
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

Då var det dags igen. Flera hundar förgiftade. Det är bra att media börjar rapportera om det. Man kan maila borgmästaren och turistbyrån och säga vad man tycker:
mayor@chania.gr
t-tourismos@chania.gr
http://www.chaniapost.eu/2015/03/12/...ood-in-chania/
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-16, 21:36
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

En liten uppdatering:
Ännu en hund hittades förgiftad utanför en skolgård i veckan. Förgiftad kämpade den för sig liv . Silke Wrobel gav motgift och hoppades på det bästa - men det var för sent. Vovvens liv gick inte att rädda.
Varning för starka bilder:
https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater

Igår gick flera djurorganisationer ut i Chanias gamla hamn och informerade besökare och tavernaägare om att detta inte är ok. Man delade ut
flyers och fick en del personer att ta ställning för hundarna!
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-17, 22:02
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Chania vårstädar......

Jag tycker inte att vi behöver se den här gräsligt hemska filmen! Jag tror att de flesta av oss på Kalimera och många andra redan VET hur illa det är på sina ställen med djuren.

Vi kan hjälpa och stödja ändå utan hemska bilder. Många av oss gör det också genom att ge pengar till organisationer,säga ifrån på plats eller adoptera ett djur.

Jag vet att ni i Chaniatrakten gör ett fint och bra jobb.Det behövs sannerligen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-18, 07:49
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Chania vårstädar......

[QUOTE=
Jag vet att ni i Chaniatrakten gör ett fint och bra jobb.Det behövs sannerligen![/QUOTE]

Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-18, 10:56
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Chania vårstädar......

Helt rätt att lägga ut dessa bilder! Djurplågeri pågår ständigt i detta så kallade paradis. Polisen har fått order om att omhänderta gatuhundar (ska visst finnas omkring 20.000 bara på Kreta) och se till att dessa får komma till shelters. Jag undrar vilka shelters och vilka som ska bekosta dessa? Dags att ta problemen med hundarna (och alla andra djur som far illa) på allvar och ändra lagstiftningen innan det finns fler gatuhundar än turister i Grekland.
Gunilla (och Giannis Kotsiras, vovve från Kreta som ligger i soffan under filten o myser)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-18, 14:53
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag tycker inte att vi behöver se den här gräsligt hemska filmen!
Jag skrev en varningstext så man inte skulle klicka på länken om man inte ville se
Ibland måste det till en väckarklocka och en bild säger mer än tusen ord!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-18, 15:02
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Helt rätt att lägga ut dessa bilder! Djurplågeri pågår ständigt i detta så kallade paradis. Polisen har fått order om att omhänderta gatuhundar (ska visst finnas omkring 20.000 bara på Kreta) och se till att dessa får komma till shelters. Jag undrar vilka shelters och vilka som ska bekosta dessa? Dags att ta problemen med hundarna (och alla andra djur som far illa) på allvar och ändra lagstiftningen innan det finns fler gatuhundar än turister i Grekland.
Gunilla (och Giannis Kotsiras, vovve från Kreta som ligger i soffan under filten o myser)


Den siffran har jag också hört. Det är otroligt många hundar som inte har det bra. Vad roligt att du har tagit hand om en . Och vilket fint namn.

Shelters finns det ju inte för alla dessa. Ett steriliseringsprogram måste till så inte massor av valpar ska behöva dö varje år. Och vuxna hundar slippa bli förgiftade.
I år har man blivit hårdare vid passkontrollen för att föra UT hund! Man krånglar med dokument och läkarintyg så gott det går.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-19, 05:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Chania vårstädar......

Jag tror att Kreta börjar få upp ögonen för problemet med herrelösa hundar. Och då menar jag inte att dom bara hittar lösningen genom att förgifta dom.

Borgmästaren i Heraklion har startat ett omfattande åtgärdsprogram tillsammans med djurorganisationer. Steriliseringsprogram, information på skolor, studiebesök hos shelters, vaccinationer, veterinärlag och mycket mera. Heder åt denna mayor!

I Paleochora finns Paleochora Animal Welfare Socity (PAWS) som har ett område i fiskehamnen där man tar hand om herrelösa hundar och ger dom mat och "husrum".
Den 15 mars hade man tagit ner en veterinär till Paleochora för vaccination, sätta in chips, titta till infektioner m.m. Även icke herrelösa hundar fick komma för en subventionerad kostnad. PAWS hjälper också till i kontakterna vid sterilisering i Chania. Nu hoppas man att även den nya borgmästaren i Paleochora tar samma initiativ som borgmästaren i Heraklion.

Birgitta.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-19, 09:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Chania vårstädar......

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag tycker inte att vi behöver se den här gräsligt hemska filmen! Jag tror att de flesta av oss på Kalimera och många andra redan VET hur illa det är på sina ställen med djuren.

Vi kan hjälpa och stödja ändå utan hemska bilder. Många av oss gör det också genom att ge pengar till organisationer,säga ifrån på plats eller adoptera ett djur.

Jag vet att ni i Chaniatrakten gör ett fint och bra jobb.Det behövs sannerligen!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-19, 19:56
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Chania vårstädar......

Visst är det bra att de börjat ta hand om herrelösa hundar och katter men jag tycker att de borde börja försöka ändra människornas attityd till djur. Kan man inte börja med att lära barnen i skolan att respektera djur och att de har känslor. Att man måste ta hand om sina djur. Barn går ju lätt att påverka och de kan sedan påverka familjen.
Det är inget värdigt liv för ett djur att leva i ett shelter.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-03-19, 21:19
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Chania vårstädar......

Vår vän Litsa på Amorgos,som tar hand om katter,hundar,åsnor osv,går runt i skolorna och informerar barnen om djur och djurskydd.
Som sagt,information är e nödvändig och bra början!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-03-20, 08:51
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Chania vårstädar......

Jag läste någonstans en formulering ,att ett lands befolkning är som de behandlar sina djur ,elegantare formulerat naturligtvis ,Någon som läst och vet var det kommer ifrån .
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-03-20, 09:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Chania vårstädar......

Lagstiftningen stödjer nu alla slags åtgärder för djuren, men det kommer att ta tid innan man ser förbättringar. Information till skolbarn är på gång här där jag bor, och säkert på andra ställen med.
Men nu ska jag komma med en obekväm fråga: om en hund -vanligen snäll och lydig- kommer loss och skrämmer får och getter så att de faller över stup eller fastnar i stängsel- är det inte lika illa för dessa får och getter som att en hund far illa?

Nöjesjägare som drar runt på bergen för att"träna" sina hundar och som under jakttiden skjuter vilt, är de inte ansvariga för en massa lidande?

Alla djur borde ha lugn, mat och vatten, vänligt bemötande, inte bara hundarna....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-03-20, 12:52
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Chania vårstädar......

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Jag läste någonstans en formulering ,att ett lands befolkning är som de behandlar sina djur ,elegantare formulerat naturligtvis ,Någon som läst och vet var det kommer ifrån .
Jag tror du tänker på:
"The greatness of a nation can be judged by the way its animals are treated."
Mahatma Gandhi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT