Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-15, 10:22
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 58
Standard Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Jaha.. Så ville sonen till nåt annat ställe...Jag ville ju helst till Grekland igen men vad gör man? Nåväl..Jag har tävlat om resan på Fritidsr..Så då kan man kanske vinna resans pris så kan man åka till Grekland också ..
Över till frågan.
Någon som varit i Maspalomas, Hotell Blue Star Koala?
Allt är av intresse.. Har läst både ris och ros på nätet..
Hur är det med taxfree? Kan man handla det på flyget?
Om man kan det ska man göra det eller handla på plats?
I-M
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-15, 12:52
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Jag har inte bott eller varit i Maspolomas, men ett litet tips - skippa Playa de Inglés, man kan ha roligare på andra ställen. Vi bodde på hotellkomplexet "Sunwing resort" i Arguineguine sommaren 2005. Hotellets restaurang serverade jätte god mat, men till ganska höga priser. Tavernorna och restaurangerna i byn var av blandad kvalité. Ett par dåliga och en del bra. Restaurangen ute på piren, längst bort i byn serverade underbart god - och billig Paella när vi var där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-15, 15:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Visst kan det vara skönt på GC, men det är ingenting jämfört med Grekland tyvärr! Att åka dit en vecka på vintern är väl okey, men att offra greklansresan -nej,nej! Du kommer att gräma ihjäl dig!
Ni får väl åka på en utflykt till Puerto de Mogan, det kan i bästa fall påminna något om en grekisk by med vita hus och bougenvilla.
Hoppas ni får det bra i alla fall! Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2008-11-15 klockan 15:56.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-15, 16:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

När ska ni åka??

Jag och min familj blev ett antal år på 90-talet bjudna av fd svärmor till Gran Canaria och då alltid till det ställe öster om Las Palomas där Ving bla har sina anläggningar. Kommer inte på namnet....
Är det BARA ren sol-bad semester skulle jag välja ställen väster om Maspalomas..Puerto Rico, Arguenguin , Puerto de Mogan mfl. Detta av den anledningen att det alltid är bättre väder där! Där är ett berg som avdelar klimatmässigt..Det upplevde vi en gång då vi var 14 dagar över jul-nyår och Puerto Rico t ex hade sol alla dagar medan vi hade moln alla!
Hyr bil och åk runt på landsbygden, där är JÄTTEFINT!

Ska man bara sola och bada så är Gran Canaria säkert om man åker rätt tid på året!

Ha en fin semester!
Lisa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-15, 17:31
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 58
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Nu är det så att vi ska åka i påsk. 4 april.
Och då hade det varit lite kyligt i Grekland.
Men vår son är tvärtemot alla andra ungdomar på 14.
Han vägrar vara ledig från skolan innan skolavslutning.
Annars har vi åkt veckan innan skolan slutar i många år för det är ju billigare då.
Sen så är det sommarjobb på gång o då vill man ju att han är till hands hela sommaren.
Så det blir bättre än inget anser jag.
I-M
Fast visst Grekland är ju alltid Grekland.
Men det finns ju kvar nästa år.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-15, 17:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Vi har varit 2 ggr i Grekland just i månadsskiftet mars -april och haft helt makalös tur med vädret....MEN GC är ju helt klart solsäkrare!!!
Ni får säkert jättemysigt på GC oxå!
San Augustin hette orten där vi bodde...men som sagt jag skulle rekommendera orter från Puerto Rico och österut ....enbart pga vädret.
Ni får JÄTTEMYSIGT! Semester är semester!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-15, 18:51
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Hejsan

Jag har bott på Koala, visserligen var det nästan tio år sedan men jag gillade hotellet. Det är ett stort hotellkomplex med fem olika zoner, med en pool i vardera men bara en av poolerna är uppvärmd. Det var långt till havet, men när vi bodde där hade hotellet egna hotellbussar som gratis åkte till stranden, jag tror att det var två gånger per dag. Sedan fick man gå en bit för att handla eller äta mat, och det gjorde vi vanligtvis på ett av köpcentrumen i närheten.

När det gäller taxfreevaror så är det billigare att handla på Gran Canaria, men det är inga problem att handla vare sig på flyget eller flygplatsen i Sverige eftersom EU:s regler inte gäller på GC. Tänk bara på att det är samma gammla regler som det var förr med ett begränsat intagande av tobak och alkohol.

Hoppas ni får en trevlig resa

//Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-15, 19:46
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Bekanta till oss har sitt lystmäte i Playa del Cura, på västra sidan av ön. Tror att det bara är Apollo som har charter dit. Möjligen kan ju något annat bolag ha startat med resor dit i år, men det går ju att kolla upp!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-15, 19:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Västra delen är absolut den mest solsäkra!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-15, 20:01
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 58
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Tack för svaren än så länge. Kul att se att det kan finnas liv i forumet även om det inte handlar om Grekland
I-M
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-15, 21:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Jag var en vecka i Puerto de Mogan förra året i december med dottern och barnbarnet. Bra väder hela veckan. Trevlig ort med en del ursprungsbebyggelse kvar och massor av bra matställen. Bra prisnivå.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-16, 12:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Har vært på Playa del Cura, en uke en gang i oktober. Bodde svært nær stranden - som forsåvidt ikke var noen strand og ganske ubrukbar. På hotellrommet stinket det kloakk om natten (kanskje også på dagen?), det var virkelig kvalmende. Der fantes en butikk, liten og utvalget var ikke særlig bra. Også restaurantutvalget var minimalt. Playa del Cura er et bitte lite sted.

Men vi fartet rundt- og fant også Amadoresstranden, praktfullt å bade der, og masse restauranter å velge mellom. Men også Amadores er svært lite, stedet består primært av hoteller. Skal det bli en ren sol-og-bad-ferie på Gran Canary, blir det Amadores. Eller Mogan, som har mer karakter av by, med jazzkafeer, butikker etc. Dog er stranden der ikke så attraktiv som på amadores. - Og Lissi har rett, temperaturen er høyere i det området, det kan skille 4-5 grader.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-16, 21:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Inget Grekland i år..Gran Canaria ist

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Tänk bara på att det är samma gammla regler som det var förr med ett begränsat intagande av tobak och alkohol.
Intagande? Medförande och utförande menar du nog? Men det är ett frågetecken där! I ett annat sammanhang när hade jag kontakt med tullen för något år sedan sade de att Kanarieöarna, som är en del av Spanien, tillhör EU och därför kan man införa och utföra samma mängd alkohol och cigaretter som från/till vilket annat EU-land som helst. Samtidigt är väl Kanarieöarna ett skattefritt område vilket kan ställa till det...

Nu är det inte aktuellt för mig att åka dit. Men om jag skulle gjort det hade jag nog kollat de hela ordentligt med tullen ändå...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT