Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-04, 16:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Att ge Rhodos en ny chans?

Det är så fascinerande att läsa om alla trogna, kärleksfulla Rhodosälskares lovsånger till denna ö. Jag vet ju själv hur jag lovordar mina egna favoritöar! Jag har varit på Rhodos vid 2 tillfällen som kan "räknas". En regnig påsksemester 1984 med 3 småbarn och bara 3 soliga dagar under veckan. Vi bodde utanför Rhodos på en anläggning om hette Eden Roc. Vi var inne i Rhodos stad flera gånger och vi hyrde bil 2 dagar och såg oss om på ön... Vi var bla i Lindos och våra barn fick rida åsna upp till tempelruinen. Redan då tyckte jag att både Rhodos stad och Lindos var VÄLDIGT turistanpassat och exploaterat, ungefär som Gran Canaria där vi då hade varit 3 ggr.... Men byarna längre bort var väldigt charmiga... Jag fick ingen direkt lust att återvända till denna ö kan jag ju ärligt säga även om jag blev nyfiken på Grekland!.... Så har jag varit i Rhodos stad vid 2 tillfällen senare. Sommaren 2004 på väg till och från Tilos och sommaren 2005 med en övernattning på väg till Symi. På väg hem från Tilos hade vi ca 5 timmar att strosa runt i Rhodos stad.... Det ger ju ingen rättvis bild av ön precis en het sommardag! På väg till Symi hade vi ju en hel kväll och natt, på Hotel Europa granne med många discotek nära en stor strand. Vi satt på balkongen med "sned" havsutsikt och dunka dunka från ett diskotek nära och vi sa tillvarandra att "Tack och lov att vi inte ska stanna här 2 veckor!" Tidigare på kvällen var vi och strosade i gamla staden som vi tyckte var som ett stort Gröna Lund med tingel tangel av alla de slag!

Jag VET ju att Rhodos är SÅ mycket mer, men visst är det konstigt hur vissa öar så lätt "sorteras bort" av skäl som ovan! För väldigt många blir ju första intrycket av Rhodos via en halvtaskig "transitövernattning" på väg till en annan ö ganska dåligt!
När jag nu läser alla kärleksförklaringar om Rhodos så skäms jag lite, för jag förstår ju att Rhodos är en fantastisk ö....
Varför lägger jag då inte en rejäl semester där utan upptäcker andra ställen år efter år?? Är det fler som har samma erfarenhet som jag?
Jag kan tänka mig att KOS har drabbats av samma slags öde ...
Denna tråd kanske ska ligga i Kaféet istället men då får moderatorena flytta den dit....

Lissi - som inte heller i år tänker ge Rhodos en andra chans
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-04, 17:44
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Att ge Rhodos en ny chans?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag VET ju att Rhodos är SÅ mycket mer, men visst är det konstigt hur vissa öar så lätt "sorteras bort" av skäl som ovan! För väldigt många blir ju första intrycket av Rhodos via en halvtaskig "transitövernattning" på väg till en annan ö ganska dåligt!
Nästa gång du kommer till Rhodos ska du få en personlig guidad tur av mig och Herr Grek. Du kommer garanterat att ändra uppfattning
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-04, 17:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Att ge Rhodos en ny chans?

Då ses vi på Rhodos sommaren 2007!!!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-04, 19:01
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Att ge Rhodos en ny chans?

Men ikke ta med deg Lindos da, for om du syntes det var turistigt i 83...., ja så vil du iallefall bli urskuffet i 2007 !
Vi gikk i brede køer hele veien fra man kom inn i "byen" og til toppen, på veien oppover sto konene på rad og rekke og solgte masseproduserte duker fra Asia (så bl.a. en juleløper som jeg kjøpte på salg for et par år siden for 30-40 kr. De skulle ha 25 Euro ). Omtrent halvveis var det stillestående kø for man måtte kjøpe biletter for å komme videre. Fulstendig trafikkkaos og parkeringsvakter som gikk rundt og skrev parkeringsbøter for harde livet.... (var der riktignok i August, men var der allerede kl. 10.00) Jeg ble så skuffet, men barna som ikke hadde vært der før syntes jo det var fint... og utsikten fra toppen er formidabel .
(et av kalimerabildene er jo derifra)
Men ellers så har også Rhodos, mange perler!! Det blir spenende å se om det blir noe av


Ia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-04, 19:25
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Att ge Rhodos en ny chans?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Då ses vi på Rhodos sommaren 2007!!!
Vevveos, koukla mou Välkommen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-16, 19:51
StudioCH
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Att ge Rhodos en ny chans?

Hej Lissi!
Du heter som min moster, fast hon stavar Lizzie!! ( ) Kul va?!
Jag förstår din text ovan, men ÄNDÅ INTE!!! Jag är NY här på Kalimera, visste inte ens att det fanns såna här sidor..KUL iaf.
Man lär sig nåt varje dag!! UNDERBART INTE SANT!!??

Jag måste säga: Jag tycker ändå att du snart ska ge Rhodos en NY chans.Låt dig själv upptäcka det DU vill! Jag lovar att du inte ångrar dig... Ja, jag törs lova det, för jag har varit bosatt på ön i 12 år. Ibland sker saker i våra liv som vi inte räknar med, och då får man tänka om lite..nåja!!
Kom "hem" till sweden för snart exakt 3 år sedan igen, och jag "ångrar" mig redan!!! På sätt och vis... jag kommer snart att flytta tillbaka till min älsklingsö-RHODOS!!

Jag VET ju inte VAD det är som du väntar finna då du är utomlands.. eller vad du har för visioner och förväntningar på typ RHODOS!!?? Ingen aning, men jag kan tala om för dig att jag SER inte detta tingel tangel i gamla stan som du skriver om.. jag SER inte gröna Lund där heller: vad jag ser när jag promenerar runt i gamla stan, och vad jag SÅG under dessa 12 år, då jag gick där på kullerstenarna från (endel) 1100-talet, restaurerat och fixat 1300 och framåt, för att fortfarande kunna stoltsera med allt detta mäktiga och otroligt vackra innanför de ca 3 km långa murarna, var de över 3000 boende grekerna, som arbetar 5-8 månader för att kunna överleva 12 månader/år! Jag SER inte "alla" turisterna, som "springer" omkring en dag eller två och ska köpa detta tingel tangel, utan jag SER gäster, som vill upptäcka känslan och SE/UPPLEVA det anorlunda från sitt eget hemland. Jag SER de goa "gubbarna & gummorna" som bjuder varann på ouzou eller en grekisk kaffe, eller en kall härlig FRAPPE på de små fiken inne i labyrinterna i gamla stan, jag SER in i de små husen, där folk LEVER och mår bra, dom är glada i solen dom trivs och är stolta över sitt "gamla stan"!! Jag SER killen som säljer handgjorda/handmålade dyra koppar och fat, riktig konst, som hans fru har suttit, och förmodligen även sitter just NU och drejar på och knådar leran med sina händer och barnen som leker på gården, i en anna by. Själv åker han tidigt på morgonen hemmifrån för att öppna den lilla och välstädade butiken, innan han går och tar en kaffe hos grannen, i cafet bredvid såklart. Jag SER grek-kockarna, som gör allt för att gästerna ska få smaka något riktigt grekiskt, grilspett, moussaka, bäckfisk, tzatziki, grillad fisk, skordalja på stekta auberginer, små små pytteräkor med färskpressad citron över och en jätteskål med riktig grekisk sallad, till ett glas med äkta retzina kanskse.. Jag SER paret som just gift sig i kyrkan, där bruden ser ut som en maräng och HELA släkten är inbjuden-inte bara de som bor närmast..och man firar i dagarna tre!! Jag SER familjerna som sitter på tavernan vid den lilla fontänen, klockan elva på kvällen med farmor och även barnbarnen är med och ALLA trivs, för så ÄR det i Grekland..Jag SER "storstadsgrekerna", som kommer varje sommar från Athen och Thessaloniki tex för att sitta vid en av de 5 (7 egentligen) öppna portarna till gamla stan och måla av de glada, solbrända och förväntansfulla turisterna, för att dom skall ha MER än tingel tangel med sig hem till norden tex och titta tillbaka på när vinterna kommer och man kan minnas allt man sett upplevt och smakat på i Grekland och på Rhodos.
Nåja- det var liiiiiiiiiiiiiiite från mig!! Jag hoppas och tror att du snart kommer att fara en gång till , till JUST RHODOS!!! Kram: Carina

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-16 klockan 19:57. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-16, 20:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Att ge Rhodos en ny chans?

Det var ett långt och vackert kärleksbrev om Rhodos...TACK!
Jag förstår så väl allt det Du beskriver för detta ser jag ju var gång jag är i Grekland och det har jag varit minst en gång om året sedan 1992.. Jag har mött så många underbara människor i Grekland genom åren på alla öar och ställen på fastlandet där jag bott.. Jag har blivit bjuden på så mycket gott och kommit i kontakt med så många greker som jag haft kontakt med långt efter hemkomsten...Jag är själv turist och jag väljer det jag vill uppleva....Jag väntar mig inget särskilt av Grekland numer när jag åker dit för jag vet att det är underbart på de allra flesta ställen jag kommer. Jag blir aldrig besviken på Grekland, vilken årstid jag än är där! Platser med historia älskar vi och går alltid och ser borgar, kloster, tempel och alla andra sevärdheter....Men just gamla delen av Rhodos är så förstörd tycker jag av allt som INTE är en del av historien...Rhodos i övrigt är säkert som jag skrev precis lika underbart som andra öar!! Överexploatering är dock aldrig trevligt och det var en så ENORM skillnad att komma till Rhodos stad 2004 och 2005 mot 1984 när jag var där första gången. Det tillåter jag mig att tycka!
Nu är vi precis hemkomna från ett vårligt Kreta , en helt fantastisk vecka med rundtur på ön med bil och en inblick i hur turistsäsongen förbereds, VILKEN AKTIVITET!! Jag beundrar verkligen alla som orkar arbeta i denna branch år efter år....men jag skulle själv aldrig välja att semestra i t ex Rethymno eller Chania mitt i sommaren ..... Då vill jag vara på en lugnare plats på Kreta , eller fastlandet eller på någon liten ö med mer lugn och ro! Vore jag 20 -30 år så valde jag kanske annorlunda... VILKEN HIMLA TUR ATT MAN KAN FÅ UPPLEVA PRECIS DET MAN VILL I GREKLAND! LANDET HAR ALLT FÖR ALLA!
Inte konstigt att man är Greklandsfrälst!

Lissi - som visst ska till Rhodos igen....fast inte till Rhodos stad.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT