Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-05-17, 07:34
pernillaz pernillaz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4
Standard Thassos 2019

Sommaren närmar sig och så gör också resan till Thassos.
Det är första gången vi åker till denna ö och undrar därför:
Hur ser kommunikationerna ut på ön? Buss eller hyra moppe/bil?
Finns det något man bara måste se? Både stränder och utflykter
Och till sist, vi funderar på att ta oss in till Kavala, hur gör vi detta på bästa sätt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-05-17, 09:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Thassos 2019

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga för Thassos är en av få öar som jag vill åka till, men ännu inte ha varit på.

Jag har varit på väg många gånger men det har tyvärr aldrig blivit av. Jag har i alla fall panerat att upptäcka ön med moped för storleken är perfekt för moppe.

Det går båt varje dag mellan Prinos på Thassos och Kavala på fastlandet.

Här finns ett ganska färskt resebrev från Thassos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-05-17, 11:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Thassos 2019

Jag har haft förmånen att besöka Thassos och det är en underbar ö, som jag gärna skulle besöka igen. Maten är helt fantastisk, för att inte tala om prisnivån. Känns stundtals som på Drachma-tiden.

Nu vet jag inte hur du kommer till Thassos, men vi hyrde bil i Thessaloniki, som vi tog med på färjan (fick lov av uthyraren). Annars går det bussar från flygplatserna i Saloniki & Kavala.

Vi åkte som sagt hyrbil på ön, men där finns ett väl utbyggt bussnät och man kan även hyra moppe som Janne nämner. kustvägen runt hela ön är inte mer än tio mil, så man kör runt den på en timme med bil. Det är dessutom en mycket fin och bred väg, med gott om plats. Värre är det ned till stränderna, men man kan alltid parkera och spankulera en bit (det gör aldrig grekerna dock, då de kör ända fram tills ett stridsvagnshinder stoppar dom).

Marble beach heter en fantastisk starnd, med turkost vatten. Dessvärre tycks den ha blivit helt turistifierad och är inte vad den en gång var. Ständerna är överlag bra och det är lite hugget som stucket vilken man väljer. Paradise beach ligger lättåtkomligt från stora vägen och starnden är jättefin.
Missa inte Giola-lagunen. Spektakulär badupplevelse utlovas.

Annat att besöka är t ex nunneklostret, som ligger otroligt fint på en höjd. Förutom de fina omgivningarna, så har de en butik med lokala specialiteter. Missa för guds skull inte oliverna!

Gör gärna besök i de genuina bergsbyarna, som t ex Kalirachi (inte Skala Kallirachi). Att inmundiga en härlig lunch, vid det oerhört pittoreska torget, var en njutning för både kropp och själ. Ville aldrig åka därifrån. OBS! Om du är rädd för katter, så är detta inte stället för dig. Har aldrig sett så många katter samtidigt nån gång.

Till Kavala tar man sig snabbast med båten från Thassos stad.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-05-17, 12:20
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Thassos 2019

Jag besökte ön för några år sedan. Bodde vid Golden beach. Väldigt fin strand. En dag var jag inne i Thassos stad, en liten amfi teater bla.
Gick båtar till fast landet regelbundet. Var n kort överresa. Minns guiden sa att vägen runt hela ön är 10 mil lång.


Tog en båttur en dag via resebyrån. Thassos är en gammal gruvö. Finns massa lämningar runt om på ön, rostiga maskiner nära kusten, avskalade bergs toppar mm


Ett stopp gjorde vi vid ett öde hotell, stor och vitt. Höga galler staket runt. Turen rekommenderas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-05-18, 10:05
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Thassos 2019

När åker ni och var ska ni bo?
I övrigt rekommenderas mitt resebrev som Janne länkade till. Åker själv dit för 10(?) gången nu i juni och bor i Limenas.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-05-18, 22:05
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard Sv: Thassos 2019

Åker också till Thassos för första gången i juni. Kommer bo i Limenas. Ska bli spännande att upptäcka en ny ö. Har annars Skopelos och Naxos på min topplista.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-05-19, 09:44
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Thassos 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Thassos är en av få öar som jag vill åka till, men ännu inte ha varit på.

Jag har varit på väg många gånger men det har tyvärr aldrig blivit av. Jag har i alla fall panerat att upptäcka ön med moped för storleken är perfekt för moppe.
Gör slag i saken för det är en fin ö (i mitt tycke), som skiljer sig från andra öar på många sätt och vis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-05-19, 09:55
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Thassos 2019

Citat:
Ursprungligen postat av pernillaz Visa inlägg
Sommaren närmar sig och så gör också resan till Thassos.
Det är första gången vi åker till denna ö och undrar därför:
Hur ser kommunikationerna ut på ön? Buss eller hyra moppe/bil??
Väldigt bra kommunikationer med buss, bäst kanske från Thassos stad, för att slippa eventuella byten och så men även byten fungerar bra då bussarna väntar in varandra
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-05-19, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Thassos 2019

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Gör slag i saken för det är en fin ö (i mitt tycke), som skiljer sig från andra öar på många sätt och vis
Jo, Thassos ligger på min önskelista.

När jag började Kalimera för många sedan bjöds jag ibland in till Grekiska turistbyrån. Första gången de skedde var det en delegation från Thassos där. De pratade och visade bilder. Jag fick en bok om Thassos med mig hem, och de välkomnade mig till sin kära ö.

Det är säkert 20 år sedan och ännu har jag inte varit där, vilket är båda konstigt, och lite dåligt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-05-20, 15:21
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Thassos 2019

Jag har inte varit på Thassos på över 10 år men den tillhör en av mina favoriter, inte minst pga prisläget. Det jag gillar minst med Thassos är alla getingar, förhoppningsvis slipper du dem.

Ha en skön resa och hälsa Thassos från mig .
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-05-24, 07:33
pernillaz pernillaz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4
Standard Sv: Thassos 2019

Tack så jättemycket för alla svar! Nu har vi tips för att fylla våra två veckor
Vi kommer att åka i slutet av juni och kommer på vid Golden Beach. Vi åker med Ving och har bokat transfer via dem, men kommer nog boka någon typ av fordon några dagar på ön.
Är det någon av er som varit uppe på Ypsário? Vi är funderar om på att ta oss dit.

Tack igen för alla fina svar!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-09-30, 13:31
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Thassos 2019

Hur gick det för er?
Var själv nere två veckor i slutet av juni och hade det toppen, förutom de sedvanliga regnskurarna ett par kvällar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT