Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-27, 18:32
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Marble Beach!!

Då sitter man här igen och ska boka årets Greklandsresa..har i år spanat in Thassos som är en ny ö för oss, härliga stränder vilket vi älskar,fastnade speciellt för Marble beach som ser magisk ut..men har oxå förstått att det finns en hel del getingar på Thassos vilket jag inte gillarvi kommer att åka i början av augusti och har sett fina hotell på Golden beach,var bör man bo om man vill ha nära till de finaste stränderna på ön?vi kommer att hyra bilalla tips är välkomna på hotell mm mm
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-27, 22:57
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Marble Beach!!

Bare en liten parantes: Hvorfor i all verden bruker man engelske navn på greske strender på et svensk nettsted??? Det er da ikke SÅ mye vanskeligere å skrive Saliara i stedet for Marble Beach eller Chrisi Amoudia i stedet for Golden Beach, og jeg er sikker på at grekerne vil sette pris på at man har brydd seg med å bruke et minutt eller to på å lære de greske betegnelsene......


Men for øvrig ønsker jeg dere riktig god tur til Thassos, som er ei øy jeg liker godt, og som har mye interessant å se, og utrolig vennlige mennesker. (Vi var på Thassos senast i september i fjor, og så ikke en eneste veps (geting), forresten).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-28, 10:24
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: Marble Beach!!

JohnS det var ingen kurs i språk jag var intresserad av utan information om Thassos.
Tack ändå.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-28, 12:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Marble Beach!!

Marble beach är välkänt då man talar om Thassos. Därav benämningen.
Ett tips om du ska till Marble. Hyr gärna en bandvagn eller liknande, då vägen ser ut som den bombats under andra världskriget!
Skojar bara, men en lite varning. Vägen är mindre bra för hyrbil klass A. Då är det bättre med en fyrhjulsdriven jeepliknande bil.

Vi var där i juni och såg inte en enda geting under vår vistelse.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-28, 12:29
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: Marble Beach!!

Tack Netwolf!!då ska vi ha det där med bilen(bandvagnen)i åtankeär vägarna bra på Thassos för övrigt?eller bör man välja jeep?vi har haft bil på samos,skiathos,skopelos,alonissos och då klarat oss med hyrbil klass A men ibland var det med nöd och näppe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-28, 15:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Marble Beach!!

Det går en fin och bred asfalterad väg runt hela ön (10 mil lång). Däremot kan det vara si och så till stränderna, som nästan alla är grusvägar. Vissa kan man inte köra ändå fram till. Ja, borträknat grekerna själva. De kör ALLTID ända fram, oavsett vägskick
Kör du klass A, så funka det, men ta det easy. Det är lätt att slå i underredet och vill det sig illa, kan det bli dyrt (då försäkringen oftast inte täcker det).

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-29, 07:39
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Marble Beach!!

Hej!
Jag har varit på Thassos några gånger och aldrig hört talas om Marble Beach, har den ett annat mera känt namn eller var ligger den?
Vad gäller getingar så, jaa det är gott om getingar på Thassos, men låt inte det avskräcka er. Thassos är en helt fantastisk ö. Nu är det länge sedan jag var där... 9 år. Oj vad tiden går.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-29, 18:23
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Marble Beach!!

Citat:
Ursprungligen postat av Tammis Visa inlägg
Hej!
Jag har varit på Thassos några gånger och aldrig hört talas om Marble Beach, har den ett annat mera känt namn eller var ligger den?
Vad gäller getingar så, jaa det är gott om getingar på Thassos, men låt inte det avskräcka er. Thassos är en helt fantastisk ö. Nu är det länge sedan jag var där... 9 år. Oj vad tiden går.
Samma här, men jag har ju besökt Thassos för MÅNGA år sen (tjugotals gånger) och då fanns det säkert inte nån Saliara strand, åtminstone inte så populär . Stranden ligger fem kilometer söderut från Limenas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-01, 11:22
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Marble Beach!!

Första gången jag stannade och badade vid marmorstranden var det inte "en käft" där (2007?), men på senare år har jag sett att den exploaterats en del med parasoller mm. Den består av helt kritvitt marmorgrus och i vissa vinklar ser den fantastisk ut. Dock ligger den precis(?) nedanför flera av marmorbrotten och anledningen till den dåliga vägen dit är att det dundrar lastbilar och dumpers förbi mest hela tiden, alldeles bakom stranden och dammar en hel del... Personligen tycker jag man ska fortsätta 2 km längre söderut på vägen, förbi stenutskeppningshamnen, till Vathi beach. Den tycker jag är betydligt mysigare! Har man tur kommer man hit med vanlig bil, men jeep är absolut att rekommendera!



Marmorbrotten syns inte här men ligger upp till vänster bakom stranden.


Inzoomad bild där man ser vägen från Limenas komma ner från höger.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-01, 19:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Marble Beach!!

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Personligen tycker jag man ska fortsätta 2 km längre söderut på vägen, förbi stenutskeppningshamnen, till Vathi beach. Den tycker jag är betydligt mysigare! Har man tur kommer man hit med vanlig bil, men jeep är absolut att rekommendera!
Gjorde ett försök, men då "vägen" började övergå till en mindre kostig avbröt jag. Å dessutom fick jag möte mitt i backen av en gubbe på moped!
Definitivt Jeep, om man ska den vägen.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-02, 13:10
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Marble Beach!!

Faktum är att jag en gång av "misstag" kört ända ner till Golden Beach denna vägen, med en vanlig liten hyrbil! Rena turen att vi inte blev stående kan jag säga...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-03, 18:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Marble Beach!!

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Faktum är att jag en gång av "misstag" kört ända ner till Golden Beach denna vägen, med en vanlig liten hyrbil! Rena turen att vi inte blev stående kan jag säga...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-16, 12:42
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 62
Standard Sv: Marble Beach!!

På youtube finns klippet Saliara (Marble) beach, Thassos. Det laddades upp
2011 och där ser man parasoller, båt och badande.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-17, 09:39
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: Marble Beach!!

Tack alla för er info ang Thassosdit blir det i år
Är det någon som känner till hotellet Ntinas Filoxenia på Golden Beach som Ving har?funderar på att boka där..eller någon annan som har förslag på boende?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-17, 10:45
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Marble Beach!!

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsan Visa inlägg
På youtube finns klippet Saliara (Marble) beach, Thassos. Det laddades upp
2011 och där ser man parasoller, båt och badande.
Det finns fler filmer, OJ vad den stranden blivit förstörd! Verkar som de även lagt ut mer sand/grus/fyllnadsmassor, den var mycket smalare förut. Inga byggnader el.dyl. fanns senast jag åkte förbi... För övrigt ser man stenbrotten bakom på "inflygningsscenen".

https://youtu.be/1E9K1jw2fZ0
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-17, 18:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Marble Beach!!

VAAA? Vad har dom gjort? Jag blir helt chockad. Vi var där ett år före filmen och då såg det ut så här:



Visserligen ett gäng nerkörda träskjul som gott kunde renoveras, men nu. Herregud, det ser ut som det närbelägana lyxhotellet tagit hela stranden i besittning...

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-18, 19:25
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Marble Beach!!

Så vidrigt! Så othassos det kan bli! Tragiskt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-06-22, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Marble Beach!!

En medlem på vår FB-sida är på Thassos just nu. Hon tog denna bild i förrgår.



Nana Bäckström Johansson‎ - som har tagit bilden - skriver så här:

Min bild av stranden är inte verkligheten eftersom jag valde att inte fotografera alla solstolar och alla människor, de är precis utanför bilden.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-06-22, 14:18
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Marble Beach!!

Jättekul att se!
Packar nu o åker till Thassos på lördag!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-07-31, 07:50
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Sv: Marble Beach!!

Vi åkte till Marble Beach med båt, där båten tog ett badstopp där. Packat med folk och solstolar med parasoller. Dunka-dunka musiken dundrade.
Föredrar lugnare stränder, men ändå kul att ha sett denna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT