Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2019-01-24, 09:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Jag tar fram resväskan 3 veckor innan resan, bara för att känna att det inte är så lång tid kvar till resan :-) Plockar i saker lite då och då när jag känner för det :-)


Riitta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2019-01-24, 12:31
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Vi har også liste som lagret på pc'en. Her legges stadig ting til. Syns det fungerer fint. Enig i at det allikevel dukker opp ting og tanker den siste dagen.
Vi glemte en gang ladeledning til telefonen, og jeg glemte hårføner.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2019-01-24, 13:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
... og jeg glemte hårføner.
På den gamla tiden då vi tältade tog jag en gång (aldrig mer) med ett strykjärn. Vi levde utan el hela sommaren...

En av sönerna skulle få packa själv. han var väl 8 år. Han hade packat ner 12 kalsonger och inget annat.

Nån gång hade vi köpt massor av snabbkaffe, det var väl extrapris. Den väskan glömde vi hemma.

Den andre sonen tog med en sån där bautaöverlevnadskniv. Det gick bra att ha den med i bilen ner till campingen. Sämre att få den med på flyget hem...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2019-01-24, 15:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Och min make GLÖMDE packa med kalsonger en gång för längesedan
Vi letade i småbutikerna utan resultat.
Han gick iväg själv och kom tillbaka med vad han kunde hitta; ett gäng gräsliga 70-tals modeller med y-front
Längre fram på gatan låg en butik med "vanliga" kallingar..pust!!
/ Kajja
Svara med citat
  #25  
Gammal 2019-01-24, 20:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Tossda 24.1
Hej alla och tack för era berättelser!!
Vi är nog mer lika än vi tror, haha...
Nåväl, dagarna ramlar iväg allt fortare, snön gör dagarna ljusare, och strax ere febbbbruuuuaaaari....den kottaste månan,å vips, ere mars...
Jag funderar på en lista, kanske skulle det funka, men jag har ingen printer, så får väl helt enkelt skriva en för hand...Egentligen skulle jag utan prut kunna åka me bara handbagage, för jag har ju skor, kallingar, t-shirts,hjälm,cyclop,etc,mm ad nauseam därnere, så vaffö jag ska dra mä ca tretti kilo grejer varenda gång, fattar jag inte.....fast denna gång åker skruvdragarn i det incheckade bagaget.....
Skriv och berätta mera!!
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #26  
Gammal 2019-01-24, 21:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

OK, Mikke.."You asked for it"..haha
Nåt vi packat med de senast resorna är en isärplockad bordsfläkt och en förlängningskabel. Skämskudde på den!!
Vi gillar inte AC..Har fått ont i halsen/förkylning av den ibland och det är inte så härligt i Greklandsvärmen.
Körde bordsfläkt och spisplatta samtidigt på Samos vilket resulterade i att "spisen" kraschade och ägaren fick komma med en ny. I vårt lilla bo fanns mycket övrigt att önska men vi brukar aldrig klaga utan jämkar själva Så som de ligister vi är så packar vi undan våra elektriska prylar varje morgon för att undvika obekväma konversationer
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2019-01-24 klockan 21:25.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2019-01-24, 21:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
.....fast denna gång åker skruvdragarn i det incheckade bagaget.....
Skriv och berätta mera!!
mvh,
Mikke
Ha ha ha!!!!! Tack för tipset Mikke!!!! Har ingen checklista inför packningen. Men om jag hade haft någon så hade jag garanterat missat att sätta upp SKRUVDRAGAREN!!!! Skall genast upprätta en sådan lista med skruvdragaren överst!

Vi här på Kalimera har lärt känna dig väl Mikke genom dina trevliga berättelser. De flesta liksom jag förmodligen utan att ha träffat dig. Men ..... utifrån hur du relaxar på Karpathos så känns det som att du borde ha en hel verktygslåda och en drös av handmaskiner förvarade på plats.

Men nu vet vi det alla kära Kalimerianer ..... vad vore en semester på Karpathos utan en skruvdragare!!!!!

Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2019-01-24, 22:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
vad vore en semester på Karpathos utan en skruvdragare!!!!!

Masse
Den vore..alldeles...alldeles..
UNDERBAAR🧚🕍👠
/ Kajja
Svara med citat
  #29  
Gammal 2019-01-25, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Men vi alla har väl våra ideer om och när och hur man ska packa....En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni??
När jag och Camilla hade varit tillsammans en kort tid skulle jag åka till Grekland. Jag började packa på morgonen och planet skulle gå strax efter lunch. Jag tog fram ryggsäcken, öppnade garderoben och packade ner det jag tyckte att jag behövde. Allt låg i en enda röra i ryggsäcken, och så hade jag alltid gjort, och det hade alltid funkat bra.

Camilla stod och gapade som en fågelholk. Vad i hela friden gör du! Har du inte packat förrän nu! Du ska ju snart flyga! För henne var det helt otänkbart att inte ha framförhållning. Allt sedan dessa får Camilla packa när vi ska resa. Hon har ett excelark i datorn där allt som ska med är uppskrivet. När något är (väldigt noggrant) nedpackat stryks det från listan.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2019-01-25, 10:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Jag reser helst med bara tandborsten och portmonnän. Men när vi hade VW-bussen var det ju bara att plocka in allt, allt. Ungarna fick ligga strax under taket...mycket var presenter och annat till släkten men väääldigt mycket kom med i onödan.

Verktygslådan var otroligt viktig, ibland gjorde vi som Mikke, lagade saker åt folk. En gång på Limnos hade vi krångel med valutan, då sålde maken en vinkelslip...på Samothraki ett stort båtbatteri...


Nå, nu reser jag ju sällan, men när jag skulle till Aten förr om åren passade min man alltid på att skicka olika (tunga) presenter till vännerna i Aten. Till exempel: sex kilosburkar med honung. Tre jättestora djupfrysta fiskar. En cykel.

Nåja.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2019-01-25, 11:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Fräda 25.1
Hejsan alla !! Tack för kul och intressanta packningsberättelser!!
Det finns säkert många fler, och jag hoppas att nu kommer det säkert fler.....
Jag ska berätta om en händelse: hade sovit på Rhodos flygplats, och stora ryggan var röntgad och iväg, så jag larvade upp till incheckningen. Där röntgades lilla ryggan, och jag själv. Var ensam turist där, och när jag passerat personporten och satte in bältet, så sa en av dom att det fanns en flaska av nånting i lilla ryggan....Attans, tänkte jag, en Guiness som jag glömt...men jag hade min mandola med, så jag sa, om jag lirar en svensk låt för er, kan jag dricka upp den här?? Ok, sa en av de sex tjänstemännen, och jag drog ur mandolan och började lira....det gick väl ok, men så sa en kille: chefen ser lite sur ut bakom glasrutan, så det är väl bäst att du slutar, så jag slutade, korkad e upp ölen och drack upp den.....;-)
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #32  
Gammal 2019-01-25, 14:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Svara med citat
  #33  
Gammal 2019-01-25, 21:41
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Freda kväll
25.1
Hej!
Kom på en sak, ni vet han Jonathan Preece, som får alla mina engelska böcker, har ju för nåt år sen skaffat ett fint biblioteksprogram, samt en streckkodsläsare. Numera finns hela hans bibliotek på Nätet, så äre nån Kalimist som gärna läser engelska/tyska böcker, så kan man kolla igenom 2950 böcker här:

https://cloud.collectorz.com/259356/books
Sommartiden brukar han tillbringa eftermiddan på Zorianas Place, läsandes några timmar vid ett bord, men nu har Zoriana sålt stället, så jag vet inte om han kommer att fortsätta läsa där men det visar sej, förstås....Antagligen/förhoppningsvis får han väl det, för Zoriana har nog berättat om honom för den nye ägaren, och han gör ju inte en fluga förnär, när han sitter där och läser. Snarare tvärtom, ger han stället lite karaktär...(tycker jag..)
En trevlig helg anbefalles å det bestämdaste!!
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #34  
Gammal 2019-01-25, 21:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Mikke! όμορφο Σαββατοκύριακο!
...hoppas verkligen att jag har "klistrat in" rätt mening😅🤐 Tänk om inte..😲
Trevlig helg..ska det va!
/ Kajja
Svara med citat
  #35  
Gammal 2019-01-30, 17:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Onsdag 30.1
Hejsan!
Igår var jag uppe hos en kompis som har en liten bilverkstad, och bytte olja,filter samt tändstift, lagade ljuddämparn och såg över bilen. Sista dan för besiktning imorrn, men jag fick tid på fredag, då jag tekniskt sett har körförbud, men till besiktning får man köra....
Fingret är helt ok, och nu kom nästa grej....Jag har fått dubbla ljumskbråck, minsann....Fick ont i högra bulan på maggen, och drog till vårdcentralen och lyckades få tag i doktor,som diagnosticerade mej snabbt, så nu är jag inne i den medicinska pipen och ska röntgas den 27.2. Alltså blir det väl ingen operation förrän efter Grekland. Har inget ont rent allmänt, det nöp till efter varannandagsjoggen runt det lilla pyttetjärn som ligger strax breve...Det som skiljer stadsdelen Lamberget från Herrhagen...
Håll tummarna på freda kl 14.00...alltid lite nervigt med besiktning, eller hur?? Jag fick tolv (12) tvåor en gång på bilen innan Skodan...då kan man hålla sej för skratt, haha...
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #36  
Gammal 2019-01-31, 09:29
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Självklart håller jag tummarna,inte bara för bilen utan också för Dig.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2019-01-31, 19:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Krya på dig, Mikke!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2019-02-01, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Hoppas du kryar på dig fort Mikke!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-02-01, 22:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Freda kväll 1.2
Hejsan!
Händelsefull dag, idag.....Först all snög, som skulle skottas undan....Sen lite käk, åsså ut å starta Skodan...å iväg till Besikta
på Örsholmen. Bilen hade ju körförbud, men till besiktningen får man åka, så de så....Sen att jag tog nån extra sväng, är det ju bara ni som vet...
Hursomhelst, så seglade Skodan igenom testen med fulla segel, och att höger bromsok hade begagnade bromsbackar märktes inte på skärmen. Den avtagbara dragkroken hade jag förstås satt dit, och den rörde dom aldrig. Sen hade jag lagt en halvtimme på att sopa av all snö, för det kan ju inte vara kul att jobba på besiktningen om golvet är blött...
Vad anbelangar bråcken, så känner jag inte av dom, så jag ska nog hoppas att det inte blir nån operation förrän jag är tillbaka från Karpathos.
Där har det visst regnat ordentligt, har jag hört.....den nya, eller de nya dammarna, för det är visst två, och inte en, som jag trodde, är redan halvfulla...Det ska bli en sväng dit, så fort jag är där...
Sen kan man väl undra hur det går för Norwegian, där jag har min biljett.....jag är helt beredd på att dom går i konkurs, men det kanske är att vara överdramatisk, vad vet jag...
En annan kul grej är ju att det börjar röra sej på tågfronten,så förhoppningsvis kan man åka tåg neröver Europa snart...
Nu snögar det i Karlstad, och jag har varit nere vid ytterdörrn och borstat lite med piasavakvasten....Det blir nog att sticka ut när jag vaknar och skotta, ser det ut som...
En trevliger helg anbefalles till Er alla, och skriv gärna om hur ni packar och grejar innan det bär av till allas vårt Grekland...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #40  
Gammal 2019-02-06, 20:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Sen kan man väl undra hur det går för Norwegian, där jag har min biljett.....jag är helt beredd på att dom går i konkurs, men det kanske är att vara överdramatisk, vad vet jag...
Det tror jag absolut inte.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT