Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-05, 17:41
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Fd "MS Freja" i sjönöd i Calderan, nedanför Fira, Santorini. Ni kan läsa om detta på flera nyhetssidor, på nätet.

Moster
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-05, 20:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kunde ha slutat katastrofalt.

Idag, 5 april 2007, i fyratiden på eftermiddagen :
Kryssningsfartyget Sea Diamond med 1600 passagerare river upp bottenplåtar strax utanför Santorini, tar in vatten, får 15-gradig lutning. Passagerare evakueras omedelbart av mängder av båtar från Santorini! Alla kommer oskadda i land och inhyses nu av lokalbefolkningen eller på hotell. -Låter som ett filmscenario men är sant, jag har TV-reportrarna upphetsat rapporterande framför mig. Troligen felmanövrering, oj vilken långvarig historia det ska bli. Kom ihåg Samina Express 2000, 80 döda, ingen dom har ännu fallit.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-05, 20:45
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Kunde ha slutat katastrofalt.

Fruktansvärd olycka men en jäkla tur att man lyckats evakuera de ombordvarande. Har försökt att kolla lite extra på ERT Sat men där visar man endast mässor från den grekisk-ortodoxa kyrkan.

//Zanét
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-05, 21:54
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Försökte hitta lite sjökort över Calderan. Ni som varit på Santorini, är det grunt eller? Jag vet att det är trångt som attan därinne, men det går ju båtar ut och in hela tiden, tex Blue Star båtarna så det borde ju vara djupt därinne. Eller har hon kommit ur kurs kanske, jaja mest spekulationer.
Det var skönt att det var så nära land och att alla kom i livbåtarna. Man tänker ju på färjeolyckan utanför Paros för 6-7 år sen...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-05, 23:41
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Jag vet inte riktigt exakt var i calderan den gick på grund, men calderan är 400 - 500 hundra meter djup .
Kanske det hände i närheten av Nea Kameni (vulkanön).

Barbro

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-06 klockan 12:22. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-06, 03:35
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Såg ett litet inslag på rapport.Tragisk olycka men fina vyer
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-06, 08:57
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Tidigt i morse sjönk hon. Det saknas tydligen två franska medborgare Fy vad hemskt!

Moster
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-06, 09:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

En man och hans dotter. Fruktansvärt!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-06, 10:01
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Hoppas man hittar dom och hoppas att det inte läcker olja eller något...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-06, 11:32
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Imorse talade jag i telefon med min Santoriniboende väninna och fick info om olyckan.

Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten. Man stängde då av vissa delar av fartyget för att undvika katastrof och det är också här man spekulerar i om den franske pappan med dotter blev instängda medan hans fru och ytterligare ett barn klarade sig oskadda. Dykare har flera gånger varit nere för att försöka hitta dem men utan resultat (i varje fall var det så imorse).

Fartyget sjönk vid 05-tiden imorse där den ena ändan av fartyger ligger på 70 m djup och den andra på 20 m djup.

När jag tittade på grekiska nyheter igår kväll visade man en karta över Santorini och var färjekatastrofen ägde rum. Vad jag kunde se var det inte inne i calderan utan ungefär strax utanför Santorinis sydvästra spets (söderut om Faros)

//Zanét
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-06, 11:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten.
//Zanét


Jisses, jag häpnar över att få läsa att orsaken lär ha varit den du beskriver. Har denna kapten själv sagt detta i t.ex en intervju med massmedia så blir min första tanke att han nog lär få skaffa sig ett annat yrke efter detta.

Nog för att en del människor gör mycket för turister men detta tar nog priset, va ??



Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-06, 12:08
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Hej,

det finns en del bilder på BBC (www.bbc.co.uk) och CNN (www.cnn.com) även en liten film på båda dessa sidor.

Där ser man var det hände..

/Nico
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-06, 12:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Nog för att en del människor gör mycket för turister men detta tar nog priset, va ??
Precis min reaktion också. Ett kryssningsfartyg - då måste man väl för sjutton vara fruktansvärt noga med navigeringen vid de stora turistmålen? Grunden runt Santorini lär ju knappast vara okända.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-06, 12:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
..... Man stängde då av vissa delar av fartyget för att undvika katastrof och det är också här man spekulerar i om den franske pappan med dotter blev instängda ....
Usch, hemska tanke, det är väl en av anledningarna till att det i Sverige inte är tillåtet att vistas på bildäck under färd.
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-06, 13:06
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Usch, hemska tanke, det är väl en av anledningarna till att det i Sverige inte är tillåtet att vistas på bildäck under färd.
// Helén

Och vem bryr sig om detta i Sverige... jag åker mycket färja och det går nästan alltid att gå ner till bildäcket under färd...

När det gäller dom nya ägare till Freja så är det Louis Cruise line som ägs av samma företag som Louis Hotel. Förra året hade dom en brand på ett av sina fartyg utanför England. Dessutom dog 2 personer på ett av dera Hotell på Korfu (om jag minns rätt) pga av koldioxidförgiftning...

Kan det vara ett ledningsproblem??

/Nico
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-06, 20:48
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg

Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten.
Där ser man. Ingen vidare första premiärtur kan man konstatera. Låter som kaptenen kan ha missbedömt fartygets manöverbarhet. Som sagt är nog knappast djupförhållandena okända och med dagens navigeringshjälpmedel som GPS och kartplottrar bör man egentligen inte gå på grund av misstag...
Man kanske drev i vinden eller girade för långsamt helt enkelt. Sedan verkar det ju ha varit misstag nummer 2 att försöka ta sig av grundet och därifrån utan att först ha undersökt skadorna och ta hjälp av bogserbåtar. Hade man stått kvar där man gick på först hade båten kanske kunnat räddas. Men det är mina spekulationer och jag är bara amatörskeppare...
Tragiskt att det verkar ha resulterat i dödsfall också, den grekiska rederibranschen behöver ju inte direkt dessa typer av händelser. Även om min uppfattning är att grekiska kaptener i allmänhet är mycket kompetenta...

Känns lite konstigt att se henne på videoklippen med slagsida, jag jobbar nära stadsgården och har sett båten dagligen i ett antal år...

Senast redigerad av Yak den 2007-04-06 klockan 20:55.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-06, 23:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Enligt vad som rapporterades under förmiddagen idag så skulle kaptenen höras IDAG. Det är med andra ord inte säkert/troligt att det är hennes/hans ord om hur det gick till.
Men OM det visar sig att det är så, blir man verkligen bestört.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-06, 23:46
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Hemskt att se båten försvinna i vattnet.Jag har ju med familjen luffat från Santorini massor av gånger men nu lär det inte bli detsamma längre.Hoppas att mannen och dottern som saknas inte blev instängda när man förseglade båten.Det vore ju fruktansvärt om man begick ett sådant misstag utan att försäkra sig om att alla hade hunnit rädda sig.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-04-07, 20:11
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Kaptenen samt 4 personer till ur besättningen är delgivna misstanke om brott!
De stora skador uppstod när kaptenen försökte komma loss... fram och tillbaka och rev upp då hålen! Ang olja har der runnit ut en del och man sanerar för fullt! Tragisk olycka

Camilla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-04-08, 16:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Pga oljan är de misstänkta för miljöbrott nu.

Länk till SvD.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT