Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-04-26, 16:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Hej!

För mig är det naturligt både här hemma och utomlands att umgås med människor jag möter och i vars sällskap jag trivs oavsett var personerna kommer ifrån. Nationalitet, klädsel etc saknar egentligen betydelse utan det är mötet med andra som räknas. Talar man som jag ingen grekiska och förstår mycket lite är det kanske lättare att umgås med engelsktalande eller skandinavier men visst har det under årens lopp blivit många trevliga stunder med den grekiska lokalbefolkningen. Dottern som talar grekiska har betydligt lättare att komma i kontakt med greker men åldersskillnanden gör säkert en del också. Ungdomar och yngre personer är kanske mer nyfikna på varandra och har lättare att hitta naturliga mötesplatser än vi som är lite äldre.

Jag gillar mindre öar där massturismen inte satt sina spår allt för mycket men kan även roa mig på orter med många turister. Har heller inget behov av att vara exklusiv och det skulle kännas väldigt fånigt att undvika att umgås med en trevlig svensk bara för att jag befinner mig utomlands eller för att den personen bär en kalimeratröja.

För mig är kalimerahemsidan inte som vilken hemsida som helst utan en möjlighet att odla mitt intresse för Grekland och jag har via hemsidan fått vänner och bekanta som kommit att betyda mer för mig än att vi läser samma sidor på internet. Kontakterna ger mig glädje, små pratstunder, skojiga middagar, rara små sms och email från människor jag annars aldrig skulle ha träffat. Jag tillhör dom som sett sidan utvecklas under många år och kan inte låta bli att förundras över allas engagemang och intresse för ett annat land och dess kultur.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-04-26, 16:09
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Hej!

För mig är det naturligt både här hemma och utomlands att umgås med människor jag möter och i vars sällskap jag trivs oavsett var personerna kommer ifrån. Nationalitet, klädsel etc saknar egentligen betydelse utan det är mötet med andra som räknas. Talar man som jag ingen grekiska och förstår mycket lite är det kanske lättare att umgås med engelsktalande eller skandinavier men visst har det under årens lopp blivit många trevliga stunder med den grekiska lokalbefolkningen. Dottern som talar grekiska har betydligt lättare att komma i kontakt med greker men åldersskillnanden gör säkert en del också. Ungdomar och yngre personer är kanske mer nyfikna på varandra och har lättare att hitta naturliga mötesplatser än vi som är lite äldre.

Jag gillar mindre öar där massturismen inte satt sina spår allt för mycket men kan även roa mig på orter med många turister. Har heller inget behov av att vara exklusiv och det skulle kännas väldigt fånigt att undvika att umgås med en trevlig svensk bara för att jag befinner mig utomlands eller för att den personen bär en kalimeratröja.

För mig är kalimerahemsidan inte som vilken hemsida som helst utan en möjlighet att odla mitt intresse för Grekland och jag har via hemsidan fått vänner och bekanta som kommit att betyda mer för mig än att vi läser samma sidor på internet. Kontakterna ger mig glädje, små pratstunder, skojiga middagar, rara små sms och email från människor jag annars aldrig skulle ha träffat. Jag tillhör dom som sett sidan utvecklas under många år och kan inte låta bli att förundras över allas engagemang och intresse för ett annat land och dess kultur.

Eva

Ungefär så går mina tankar oxå ikring det här med tröjeriet och kalimera.

epiros
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-04-26, 16:41
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Ja när nån grek reagerar då är det kul,iövrigt tycker jag att den är alldeles för varm för det grekiska klimatet.Kepsen användet jag däremot gärna
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-04-26, 19:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Det ,är verkligen inte ofta man stöter på någon med Kalimeratröja på så att det går knappast att säga att man vill bara ungås med dom. Jag såg en enda på Karpathos förra året och någon annan har jag inte sett, utom på Kalimerafesten på Kalymnos förstås.

Vi brukar umgås med våra Grekiska vänner och alla andra trevliga människor som man träffar på under resorna.

Riitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-04-26, 19:57
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Som ni vet är det sällan denna "orm" hugger. Men nu vaknade moderskänslorna.
Inga påhopp på orangea strumpor tack!
Junior blev överlycklig när denna modemedvetna moder plockade fram orangea strumpor i morse.
I akt och mening att harmonisera med sonens fräcka tröja med orangea inslag.
Fy på sig PO!!!!!

Harmsna Huggis

P.S. Anar ej ugglor i mossan men en och annan abborre i vassen.

Senast redigerad av Kyy den 2005-04-26 klockan 20:07.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-04-26, 21:20
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Eftersom gossen uppenbarligen ännu inte kan försvara sig så utgår jag från att han hellre läser Fantomen än Kalimera.
Orangea sockor är och förblir i mina ögon en vederstyggelse, denna färg är ju till för apelsiner och solnedgångar! Bärande av dessa plagg kan endast leda till färgdyslexi och dålig andedräkt. Förmodligen beror min aversion på att jag var med på 70talet, förra gången färgen var modern och orangea köksluckor, plaststolar mm. dominerade. Sedan dess totalvägrar jag.

//PO
-Kulörtaliban upa.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-04-26, 21:29
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Oj, här var det livat med en i mitt tycke roande och givande diskussion.

Jag trivs med mina Kalimeratröjor Använder dem inte sådär superofta, men de följer alltid med på mina Greklandsresor. Jag tycker att tröjorna håller mycket bra kvalitet, är dessutom sköna och behagliga att ha på sig.

Har upplevt många gånger att det väckt nyfikenhet hos lokalbefolkningen som gärna undrar vad det hela handlar om. Alla jag berättat för har uttryckt sig positiva över att Kalimera diskuterar allt som har med Grekland att göra

Jag åker inte till Grekland för att träffa andra skandinaver, har inget behov av att identifiera mig för att trivas, utan reser dit för atmosfären, naturen, historia och att få möta ortsbefolkningen på deras villkor. Tror att jag endast vid ett enda tillfälle sett någon annan med tröja och då var det på långt håll, men om det hade varit tillfälle hade i varje fall jag hälsat och om man därefter inte önskar mer kontakt är det ju upp till var och en

Däremot, tack vare Kalimera, har jag träffat några på "plats" och dessutom fått några jättefina vänner vilka gett och fortsätter ge mig både glädje och många trevliga stunder även utanför forumet

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2005-04-26 klockan 21:33.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-04-26, 21:41
Smithan Smithan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 78
Standard Sv: Kalimera-tröjan

För mig skulle det vara en helt annan sak att se någon med Kalimera-tröja än att höra vem som helst prata svenska i Grekland. Är man aktiv här på Kalimera så är man med ganska stor sannolikhet mer intressant att prata med än en vanlig svensk turist som kanske bara "råkat" hamna i Grekland. Jag är verkligen inte en sån som brukar vilja ha kontakt med andra svenskar utomlands, men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social.

Så känner jag också. Jag har under mina ö-turer sett en enda person med kalimeratröja (gul) på en restaurang på Amorgos i somras. Innan jag tog kontakt höll jag ögon och öron öppna en stund och fann att mannen var italienare. Så det blev inget samtal. Vid det tillfället hade jag inte på mig min tröja.
Anita

Senast redigerad av Smithan den 2005-04-26 klockan 21:49. Anledning: tappat bort ett ord
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-04-26, 21:59
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Het debatt på kalimera..
Härligt att höra alla svar, tycken och tänkanden.
Tröja eller inte, något har vi ju gemensamt i alla fall!

Mvh
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-04-26, 22:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan
För mig skulle det vara en helt annan sak att se någon med Kalimera-tröja än att höra vem som helst prata svenska i Grekland. Är man aktiv här på Kalimera så är man med ganska stor sannolikhet mer intressant att prata med än en vanlig svensk turist som kanske bara "råkat" hamna i Grekland. Jag är verkligen inte en sån som brukar vilja ha kontakt med andra svenskar utomlands, men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social.

Så känner jag också. Jag har under mina ö-turer en enda person med kalimeratröja (gul) på en restaurang på Amorgos i somras. Innan jag tog kontakt höll jag ögon och öron öppna en stund och fann att mannen var italienare. Så det blev inget samtal. Vid det tillfället hade jag inte på mig min tröja.
Anita
Blev du inte nyfiken på hur han kommit över tröjan. Kanske en italienare som bor i Sverige eller varför inte en svensk som pratar italienska eller så hade han fått den i present. Min fantasi skulle nog skenat iväg lite.

Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning.

Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.

Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.

KANSKE jANNE JUST NU PACKAR TRÖJOR OCH SÄLJER SLUT PÅ SITT LILLA LAGER. VINST HOPPAS JAG ATT HAN GÖR MEN DET ÄR NOG TVEKSAMT MED DEN HÖGA KVALITE SOM TRÖJORNA HÅLLER.

Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-04-26, 22:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Jag hade nog inte kunnat och låta bli och fråga Italienaren hur det kom sig att han hade en kalimeratröja


Riitta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-04-26, 22:21
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.

Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.

Eva
Intressant, så har jag också tänkt. Att det ofta är antingen eller.
För mig är det enklast att inte ha någon plan för vad som är min "grej", eller vilket som är mitt revir att markera. Jag reser för att det är trevligt, träffar de jag träffar. Men Kos eller Mallis till exempel känns lite FÖR exploaterat. Även om alla ställen har sina pärlor är det, enligt min mening, drygt att stöta på för mycket tillrättalagda scener.
Det äkta är alltid det mest minnesvärda och njutbara.
Och helst slipper jag Expressen och Köttbullar på min utlandsvistelse.
En å annan svensk kan det ju va skönt att snacka av sig med.
Man tar ju varje situation när den kommer.
Mvh
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-04-26, 22:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Blev du inte nyfiken på hur han kommit över tröjan. Kanske en italienare som bor i Sverige eller varför inte en svensk som pratar italienska eller så hade han fått den i present. Min fantasi skulle nog skenat iväg lite.

Eva
Jovisst kunne det ha vekket nysgjerrigheten - ITALIENER med Kalimeratrøye

Løsningen KAN jo være at Janne har Italienske venner

Kari
- som var på Sifnos i 2000
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-04-26, 22:59
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av nilam
Fast jag har väldigt svårt att förstå resonemanget om att man skulle vara mer intressant att prata med om man "hänger" på saiten Kalimera? Nu är jag ju ganska ny här så jag kanske inte har förstått mitt fulla värde Om jag nu kan en hel del om Grekland så tycker jag det är mest intressant att tala med människor som kan delge mig helt andra upplevelser från andra delar av världen och de människorna träffar jag ofta i grekland....(eller turkiet, eller gran canaria, eller italien....etc, etc), men de bär sällan eller aldrig en Kalimera T-shirt
Bara att du hänger här på Kalimera visar väl att du tycker att vi som också gör det är åtminstone ganska så intressanta att prata med?

För min egen del skulle jag dessutom bli nyfiken på vem (den eventuella) personen i Kalimera-tröjan var - kanske är det någon man redan känner (virtuellt)?

Ruby
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-04-26, 23:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.
Tack för passningen - men nej. Självklart umgås jag hellre med andra än svenskar på semestern eftersom andra än svenskar är berikande just för att de inte är svenskar. Svenskheten kan jag studera på nära håll här hemma.

Dessutom är jag ganska enstörig. I regel har jag fullt upp med min Greklandsupplevelse - antingen alldeles för mig själv, med mitt ressällskap eller med folk jag träffar längs vägen. Och för att träffa sådant folk behöver jag ingen kalimeratröja.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-04-27, 00:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning.Eva
Anser inte att Kalimera är något speciellt fenomen. Det finns många intresseforum av olika karaktär, bl a ett grekiskt musikforum som jag själv är medlem i - de har också tröjor

Att göra en vetenskapligt analyserande uppsats om Kalimera - Vad skulle det tjäna till egentligen?? Personligen är jag inte intresserad av att allt i detta avlånga land ska plockas ner i atomer, ältas fram och tillbaka och sedan ska det sättas någon "stämpel" på oss, d v s fenomenen för att de råkar gilla Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.Eva
Om man varit med länge och skaffat sig vänner är det nog inte konstigt att på skoj kalla sig Kalimeran eller annat som associerar med Kalimera.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.Eva
Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.

//Zanét
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-04-27, 07:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Anser inte att Kalimera är något speciellt fenomen. Det finns många intresseforum av olika karaktär, bl a ett grekiskt musikforum som jag själv är medlem i - de har också tröjor

Att göra en vetenskapligt analyserande uppsats om Kalimera - Vad skulle det tjäna till egentligen?? Personligen är jag inte intresserad av att allt i detta avlånga land ska plockas ner i atomer, ältas fram och tillbaka och sedan ska det sättas någon "stämpel" på oss, d v s fenomenen för att de råkar gilla Grekland



Om man varit med länge och skaffat sig vänner är det nog inte konstigt att på skoj kalla sig Kalimeran eller annat som associerar med Kalimera.


Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.

//Zanét
Inte tror jag någon tänker kollektivt bara för att det är semester och inte heller köper någon tröjor för att umgås med andra. Jag tror faktiskt att dom fletsa bara tar det som en kul grej och ett stöd till Janne och några gillar säkert bara en skön tshirt med en logo som inte är så skandalomsusad som vissa andra varumärken.

Det med uppsats var mest menat som en skämt men jag tror trots allt att det skulle kunna vara lite intressant Om jag tänker vilka uppsatser jag sett genom åren så varför inte. Det radioprogram som intervjuade Arne en gång i världen om äldres datavanor var ju en ganska intressant infallsvinkel.

Eva
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-04-27, 11:29
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.
Jag håller nog inte med dig. Det finns ju en massa människor som inte söker det du beskriver när de åker på semester. Ett exempel är alla de ungdomar som åker till t.ex. Laganas för att festa med andra skandinaver. Sen finns det väl också en massa vanliga vuxna människor, antingen med eller utan barn, som gärna umgås med andra skandinaver på semestern. Följer man med på t.ex. Apollos organiserade utflykter så betyder det väl i alla fall att man inte har något emot att umgås med andra skandinaver?

Jag tror att det finns många olika typer av resenärer; vissa vill träffa landsmän på semestern, andra inte. Gränserna mellan de olika typerna behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med andra gränser - alla som åker charter behöver inte vilja umgås med landsmän, alla som har Kalimera-tröja behöver inte avsky att ligga på en fullpackad sandstrand och alla som åker med ryggsäck i stället för resväska behöver inte uppleva mer av det genuina Grekland...

Ruby
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-04-27, 11:39
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Ja,och det är ju tur att vi är olika vi människor,lite tråkigt om ALLA skandinaver gick omkring i Kalimera-tröjor
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-04-27, 12:10
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Ja,och det är ju tur att vi är olika vi människor,lite tråkigt om ALLA skandinaver gick omkring i Kalimera-tröjor
Vilken tanke..

Ett sorts Nord-Kalimera, en enforumsstat under ledning av kultpersonen "Kim il Janne II". Skolorna undervisar i färjeturlistor, ryggsäckspackning och diskbänksproppar. Alla medborgare har minst ett exemplar av "Jannes lilla blåa" en CD med vår ledares tankar och visioner. Oliktänkande, tröjvägrare och andra greklandsförrädare skickas till Gran Canaria, Mallorca eller andra blygruvor för omprogramering.

Neeh, ingen bra tanke.

//PO
-o-kult
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT