Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2006-07-11, 11:44
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Skräp

Jag fattar inte varför inte en "grek" skulle kunna städa kring solstolarna som de faktiskt tar ganska rejält betalt för Har själv jobbat med diverse serviceyrken och inte begärde jag att gästerna skulle städa efter sig...inte tömma askfaten heller!

Malin
Svara med citat
  #82  
Gammal 2006-07-11, 11:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skräp

Fast på en restaurang släpper du ju inte fimpen på golvet, eller hur? Finns ingen askkopp får man ta hand om sina fimpar,tycker jag. Själv är jag oftast på stränder utan solstolar, där kan jag inte kräva att nån annan ska plocka efter mig.
Svara med citat
  #83  
Gammal 2006-07-11, 12:18
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Skräp

Det kanske inte framgick klart vad jag tyckte i mitt första inlägg...jag menade att jag tycker att det ska finnas askkopp på bordet vid solstolen när man hyr en sådan, inte att de ska plocka upp de som ligger i sanden! Att de sen ska tömma askfaten, och inte jag, anser jag att man kan förvänta sig när man hyrt stol.

Malin
Svara med citat
  #84  
Gammal 2006-07-11, 12:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skräp

Just att rökare bara kastar sina fimpar PRECIS där de sitter eller går eller ut från bilrutan gör mig faktiskt ruskigt arg..Jag kastar dagligen tillbaks fimpar från gången utanför min ytterdörr där grannen bakom häcken kastat ut dem... Han har sin favoritrökplats precis bakom häcken och kastar alla fimpar rakt över densamma.. Det kan ligga flera i en hög när man går föbi...En gång såg jag genom fönstret när han gjorde det och jag gick ut och sa att "ursäkta" du tappade något och så slängde jag tillbaks alltihop över hans häck! Jag säger likadant på stan när nån kaster en fimp..."Du tappade något!" ..och en del blir faktiskt riktigt generade...Jag skulle aldrig drömma om att kasta något skräp nånstans utan på anvisad plats!
Stränderna i Grekland är inte roliga av samma anledning och därför försöker vi hitta små, "egna" stränder...

Lissi - som laddar!
Svara med citat
  #85  
Gammal 2006-07-11, 16:05
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Skräp

Hej alla!
Sitter just nu och njuter en Frappe i solen pa Leros... Har lanat en dator, och har finns ju inte samma bokstaver som Sverige....Well...
Har till min gladje funnit att de satt upp soptunnor och papperskorgar pa strander och allmanna platser, och..... de anvands!
Tycker att det ar mindre skrap har i ar, och det ar kul!
Har sett skrotinsamlingar, och det ar ju ocksa positivt!

Ha det jattebra, det har vi!

Hem pa mandag.....

PS. Kan bara halla med om fimparna... DS
Svara med citat
  #86  
Gammal 2006-07-11, 17:47
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Skräp

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
att greken skulle plocka med sig en fimp hem från stranden och/eller lägga den i en papperskorg det skulle jag vilja uppleva.
PÅ toppen av Aspronisi som jag berättat om tidigare, var det hur mycket skräp som helst, och skulle jag räknat tomma ciggaskar så hade jag behövt en medhjälpare! Den platsen besöks i stort sett endast av santorinibor.
Men på en strand som exempelvis Kamari beach eller Perivolos beach på Santorini där turisten är i majoritet vill jag inte skylla grekerna för "nedfimpningen"

Det ser förresten nästan lika illa ut på stranden här i Ängelholm, så rökare beter sig nog i stort sett likadant oavsett var de kommer ifrån!

Kalimera
Yeasou
visst men inte alla så klart.....jag och en del andra samlar våra fimpor. Jag brukar ha en tom ciggarett paket med mig och lägga dem där inne...
till och jag så rökare upplever det som äckligt att kolla på en massa fimpor som ligger på gatan då jag väntar på bussen. ...spott och tuggummi finns det gott om också... så folk i allmänehet icke rökare och rökare borde skärpa sig
Svara med citat
  #87  
Gammal 2006-07-12, 10:36
bernte bernte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Skräp

Byt Ö... stick till Lefkas nästa gång
Bernte
Svara med citat
  #88  
Gammal 2006-07-12, 10:48
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Skräp

Menar du att man inte hittar ciggfimpar på stränderna på Lefkas?Det kan inte stämma.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2006-07-14, 12:17
Tingstad Tingstad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 28
Standard Sv: Skräp

Hej alla,
besökte förförsta gången Ios för ett par veckor sedan. Vi hyrde mopeder och fyrhjulingar och tog oss med dessa runt på nästa alla farbara vägar eller stigar på ön. Nästan överallt var det rent och prydligt. Mycket lite skräp. Sopbilarna som frekvent trafikerar Chora såg man varje dag. De containrar som sopbilen hämtar står strategiskt utställda och där lämnar både greker sina soppåsar och turisterna sitt.
Är Ios kanske ett positivt undantag vad gäller nedskräpning? Kanske någon kommunal försöksverksamhet? Själv har jag inte så mycket att jämföra med inom Grekland, eftersom jag inte är så berest i landet. Men det har väl de flesta av er andra?
Jag hittade även både soptippen och bilskroten på Ios. Bägge ligger helt avsides, och det verkar faktiskt vara i huvudsak där som man hittar sopor och bilvrak. Se länkar till bilder. Bakom bilvraket är det Sikinos man ser:

www.mypix.se/VisaFullImage2.asp?fill=0&id=JMPMLRDMGOFSC8&storlek=640

www.mypix.se/VisaFullImage2.asp?fill=0&id=JMPMLRDNNNKRM8&storlek=640


Vad säger ni andra Ios-resenärer – är det renare på Ios än på andra öar?
/Daniel A
Svara med citat
  #90  
Gammal 2006-07-14, 13:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Skräp

Det kunde ha varit så vackra bilder, men nu blev man nästan bestört. Och vi som ska till Ios om nån månad...
Svara med citat
  #91  
Gammal 2006-07-14, 14:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skräp

Måste bara få gratulera till motivet; Soptipp i solnedgång Den bilden lämnar ingen oberörd!
Svara med citat
  #92  
Gammal 2006-07-14, 14:13
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Skräp

sånt här menar ni






Svara med citat
  #93  
Gammal 2006-07-15, 01:17
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Skräp

ingen ?

Jag trodde alla levde i detta paradis som vi kallar Sverige

Men om jag säger att jag ser skräp i sverige så är det ingen som tror.. näää
Svara med citat
  #94  
Gammal 2006-07-15, 01:26
Lakis Lakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 39
Standard Sv: Skräp

- Varje år slängs 8 800 ton skräp på marken i Sverige och det kostar skattebetalarna 320 miljoner kronor!

Jag röstar JA för ett nytt skräp fritt sverige

Svara med citat
  #95  
Gammal 2006-07-15, 09:16
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Skräp

Jag måste säga att jag är imponerad av Ios. på vinterhalvåret bor det ju bara runt 3000 människor där för att sedan öka till precis hur många som helst under sommarhalvåret, ändå är det relativt rent på gator och marker. självklart finns det ju skräp, men säg den plats som är helt skräpfri? Under mina säsonger på Ios har det alltid varit turisterna som stör, inte lokalbefolkningens förmåga att ta hand om turisternas skräp. vi brukar bo på en liten gata ovanför huvudgatan, där det är tyst och stilla...dit går gärna fyllon och gör sina behov mitt i natten...vilka tar hand om det? ja inte är det dom själva..näe, det är vanliga greker som tar fram vattenslangen och spolar gatorna varje morgon och kväll.

det är klart att man kan klaga på greklands sätt att ta hand om sina sopor, men vi måste vara medvetna om att vi är en stor del av problemet. vare sig vi lägger skräpet i soptunnorna eller på gatan.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2006-07-15, 14:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skräp

Bra bilder Laki

Citat:
Ursprungligen postat av Lakis

Men om jag säger att jag ser skräp i sverige så är det ingen som tror.. näää
Fel. Ingen har sagt att Sverige är rent. Men om du jämför är Sverige förbaskat mycket renare än Grekland. Ta bara inte åt dig som enskild grek när det är ett samhällsfenomen vi diskuterar.
Svara med citat
  #97  
Gammal 2006-07-20, 22:52
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Skräp

Nu vill jag visa något positivt! Visst är detta en härlig syn? Ny fin nyuppsatt soptunna, som dessutom används! Yes!
Vart då...? På Leros, bilden tagen för någon vecka sedan.

I ärlighetens namn, vi frågade hur det kom sig att det såg renare ut nu än tidigare..? Jo, det hade kommit ett påbud "uppifrån" till öns "Mayor" att nu skulle det snyggas till, annars fanns det risk för böter! Så det blev allmänt bättre, till och med nakenstranden hade fått en egen ny soptunna! Alla märkta med texten "Leros 2006" Jag såg även att man samlade PET-flaskor vid hotellet, kul att se!

Alltså finns det ett stigande miljömedvetande! Jag tackar och bockar!


Senast redigerad av Mats Fredsson den 2006-07-20 klockan 23:00.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2006-07-20, 23:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skräp

Jag är inte Miljöpartist. Jag är knappt någon "partist" alls egentligen... Men jag bryr mig mer och mer om miljön. Vi håller på att förgifta den för våra barn, och deras avkomma. Varav jag inte har något, så egentligen kan jag ju strunta i det... Men någonstans så har väl även jag ett embryo till samvete. Detta gäller naturligtvis inte bara Grekland, utan hela världen.

Men det stämmer lite till eftertanke när det faktiskt är så att HELA jordens befolkning faktiskt får plats på Öland stående. Då får varje individ ca ½ m2 till förfogande! Gott om plats Men hur mänskigheten, som trots allt är så liten, kan skita ner sin egen miljö så svårt, och så mycket, förstår jag inte. Det är ju trots allt där vi lever, och där våra efterkommade ska växa upp och leva.

Är verkligen alla individer och länder så egocentrerade att de bara säger att det får någon annan ta hand om. Fixa det senare, jag har ingen lust eller ork...

Kom inte och säg att Greenpeace försöker, för det är enbart en politisk/ekonomisk organisation som genererar pengar till grundarna. Mycket snack, lite verkstad... Det behövs mycket starkare krafter för att få styr på detta...

Peter
Svara med citat
  #99  
Gammal 2006-07-21, 12:04
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Skräp

Av någon anledning kom inte bilden med, så nu försöker jag igen....
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson
Nu vill jag visa något positivt! Visst är detta en härlig syn? Ny fin nyuppsatt soptunna, som dessutom används! Yes!
Vart då...? På Leros, bilden tagen för någon vecka sedan.

I ärlighetens namn, vi frågade hur det kom sig att det såg renare ut nu än tidigare..? Jo, det hade kommit ett påbud "uppifrån" till öns "Mayor" att nu skulle det snyggas till, annars fanns det risk för böter! Så det blev allmänt bättre, till och med nakenstranden hade fått en egen ny soptunna! Alla märkta med texten "Leros 2006" Jag såg även att man samlade PET-flaskor vid hotellet, kul att se!

Alltså finns det ett stigande miljömedvetande! Jag tackar och bockar!


Svara med citat
  #100  
Gammal 2006-07-21, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skräp

Jag kan se din första bild från min hemdator men kunde inte se den från jobbet i går kväll. Ändå brukar photobucketlänkar inte vara nåt problem.

Det enda jag såg i går kväll var en ruta från photobucket om att bilden var flyttad/borttagen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT