Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2006-07-20, 23:26
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fickpengar 2006

Nå har jeg lest hele tråden og et lys har gått opp for meg!
Nå skjønner jeg at disse ungdommene som min mann og jeg møter i Hellas er oppdratt til å ikke bruke penger på å kose seg.
De lager seg suppe i en kopp og bruker hele feriekassen på alkohol slik at de kan lage kvalme på en måte som får voksne skandinavier til å skamme seg.
I mange år har vi observert dette fenomenet og vi har undret oss over det. Nå skjønner jeg.
De er oppdratt til å spare og til å regne på hvert øre. De er ikke oppdratt til
å søke informasjon om landet de besøker. De er kun ute etter å bruke minst mulig penger.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2006-07-21, 07:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Nå har jeg lest hele tråden og et lys har gått opp for meg!
Nå skjønner jeg at disse ungdommene som min mann og jeg møter i Hellas er oppdratt til å ikke bruke penger på å kose seg.
De lager seg suppe i en kopp og bruker hele feriekassen på alkohol slik at de kan lage kvalme på en måte som får voksne skandinavier til å skamme seg.
Du må vara mer kvicktänkt än mig men var i tråden har några ungdomar skrivit om sin budget och sina vanor i Grekland. Jag såg inga fulla ungdomar överhuvudtaget under sommarens resa utan enbart några medelålders skandinaviska damer som roade sig med att fira en kväll. De ungdomar jag mötte reste antingen med sina föräldrar eller var ö-luffande studenter som var ute efter sol och avkoppling.

Eva
Svara med citat
  #63  
Gammal 2006-07-21, 08:36
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fickpengar 2006

Det jeg mener er at disse ungdommene jeg beskriver må være oppdratt av disse lavbudsjett-jegerne som har vært inne på tråden.
Mere opptatt av hva ting koster enn av kultur og nytelse.

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-21 klockan 11:42.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2006-07-21, 08:44
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Fickpengar 2006

Vi båtluffade varje år som fattiga studenter, och då fick man vända på varenda krona och var extremt fixerad av vad saker kostade. Det är väl inte så konstigt? Och ett par gånger åt vi spagetti och tomatsås på rummet för att kunna kosta på oss några drinkar i stan på kvällen. Inte njöt vi mindre av den grekiska kulturen för det.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2006-07-21, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Varför skulle ungdomar till lågbudgetresenärer dricka mer alkohol än andra kanske är det istället så att ungdomar i familjer, som reser ofta tack vare sitt ekonomiska sinnelag, har sett mer av värden, fått ett större intresse för andra kulturer och vänner i många länder. Jag tycker att du Ragnhild är rätt omedveten om du tror att alla familjers ekonomi är så bra att de inte behöver överväga sina inköp. Många människor i Sverige och då tänker jag speciellt på ensamstående mammor har överhuvudtaget inte råd att åka på semester och jag känner människor som arbetar extra för att få chansen till en utlandsresa.

Eva
Svara med citat
  #66  
Gammal 2006-07-21, 08:45
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Fickpengar 2006

Har suttit och funderat på vad alla har skrivit ang fickpengarna under semestern. Jag började räkna efter och jag "höftade" på att det kanske går ca 80 - 85 euro/dag för 4 pers (förutom om man hyr bil och åker t.ex till vattenlandet för då blir det ju lite mer naturligtvis) och då inkluderar det:

(Brödet på morgonen hos bagaren kan man inte räkna för det är småkrafs.)

*Lunch med 2 stora öl och 4 drickor till ungarna
*Ev någon glass, dricka
*Någon extra öl i baren under eftermiddagen
*Solstolar
*Middag (4 varmrätter) vin, 4 läsk
*Drink efter maten
*Lite minigolf kanske
*Lite gott från affären med div blött kanske

Hörde om en familj på 2 vuxna och 3 barn som var på Mallis för några år sedan och dom betalade sällan under 1000:- (sv. kr) för varje middag

Tror att jag skulle bryta mitt löfte om att inte stå vid spisen under min utlandsvistelse då !!

/Joppan
Svara med citat
  #67  
Gammal 2006-07-21, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Joppan
Har suttit och funderat på vad alla har skrivit ang fickpengarna under semestern. Jag började räkna efter och jag "höftade" på att det kanske går ca 80 - 85 euro/dag för 4 pers (förutom om man hyr bil och åker t.ex till vattenlandet för då blir det ju lite mer naturligtvis) och då inkluderar det:
/Joppan
Oj jag får nog återuppta resandet till Kreta igen Utan att slösa gjorde jag av med så mycket pengar eller mer per bara på lilla mig. Men du räknar kanske inte kostnaderna för boendet?

Eva
Svara med citat
  #68  
Gammal 2006-07-21, 08:56
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Fickpengar 2006

Självklart inget boende med i detta BARA DET ROLIGA!!

Har ju inte börjat resa med stol förrän i fjol, har alltid tagit charter

Men inkl. boendet och där vi bodde i fjol t.ex så blev det kankse ca 145 euro.
Joppan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Oj jag får nog återuppta resandet till Kreta igen Utan att slösa gjorde jag av med så mycket pengar eller mer per bara på lilla mig. Men du räknar kanske inte kostnaderna för boendet?

Eva
Svara med citat
  #69  
Gammal 2006-07-21, 09:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Det jeg mener er at disse ungdommene jeg beskriver må være oppdratt av disse lavbudsjett-jegerne som har vært inne på tråden.
Du säger att du har läst hela tråden Ragnhild, men du verkar helt ha missat poängen med flera inlägg. Att man förbrukar lite pengar betyder inte alls men nödvändighet att man är en lavbudsjett-jegere, utan tvärtom för de flesta att man gör sin semester till precis det man vill ha den och att det inte kostar mer.

Att se ned på dem som av olika anledningar inte kan eller vill spendera mer på semestern tycker jag är ett väldigt trist sätt att döma andra på.

Och de där undomarna du pratar om - om de nu finns, vad vet du om vad de kan och upplever av grekisk kultur och nytelse? Varför skulle det för övrigt vara bättre att uppleva grekisk kultur på sin greklandsresa, än att använda den till annat?

Nej, res på ditt sätt och låt andra resa på sitt utan att nedvärdera dem!
Svara med citat
  #70  
Gammal 2006-07-23, 20:55
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Joppan
Har suttit och funderat på vad alla har skrivit ang fickpengarna under semestern. Jag började räkna efter och jag "höftade" på att det kanske går ca 80 - 85 euro/dag för 4 pers (förutom om man hyr bil och åker t.ex till vattenlandet för då blir det ju lite mer naturligtvis)
Jag har också frågat en del om fickpengar här på forumet och de svar jag fick var att man skulle räkna med ungefär 100 euro per dag och per person om man nu skulle båtluffa. Men om man bara åker charter kan jag nog tänka mig att det blir mindre per dag och person. Eller har jag missförstått summan?
Svara med citat
  #71  
Gammal 2006-07-24, 15:03
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 67
Standard Sv: Fickpengar 2006

Snart dax för Kreta. Var inte i Grekland förra året men...
Jag tycker att det är för jäkla dyrt i Grekland, iallafall om man åker under högsäsong som vi.
Mat (även enkel sådan) kostar ju lika mkt el mer som i Sverige på ex Harrys el liknande som serverar vällagade pubrätter. Öl kostar som i Sverige... el mer.
Glassar likaså till barnen.
Även om man älskar Grekland måste man ju kunna se det som inte är bra och genom dessa priser tappar Grekland så klart resenärer till Thailand, Bulgarien, Turkiet...
Det är synd...
Vi är 2 vuxna o 3 ungar och får räkna med MINST lika mkt i mat/öl/glasspengar som själva resan kostar!

Jaja, nu är pengarna insparade och det ska bli värt varenda öre...
Kram
Svara med citat
  #72  
Gammal 2006-07-24, 15:17
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Fickpengar 2006

Har aldrig betalat samma pris på ölen i Grekland som i Sverige
Det mesta man har betalat för en öl är nog max 2,50 -3,00 euro,
hemma kostar dom ju 45-55:-, var har du varit måntro

När det gäller maten så kan jag hålla med om att t.ex vanlig pizza (från pizzeria) kostar som hemma och nästan mer men sen vet jag inte om jag håller med hela vägen.....?

/Joppan
Svara med citat
  #73  
Gammal 2006-07-24, 15:28
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inha
Jag har också frågat en del om fickpengar här på forumet och de svar jag fick var att man skulle räkna med ungefär 100 euro per dag och per person om man nu skulle båtluffa. Men om man bara åker charter kan jag nog tänka mig att det blir mindre per dag och person. Eller har jag missförstått summan?
100 euro per dag och per person tror jag definitivt är för saftigt beräknat. Jag har för mig att Alexandra skrev att det blev över 100 euro per dag, men att det inte var per person, utan för TVÅ pers! Tror att vi också budgeterade för cirka 100 euro, dvs 1000 kronor per dag, för oss två (alltså 500 kronor per skalle).
I den totalsumman, 100 euro per dag ingick både boende, mat, dryck, ev hyra av vespa etc samt färjebiljetter.

- Cecilia
Svara med citat
  #74  
Gammal 2006-07-24, 15:40
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 31
Standard Sv: Fickpengar 2006

vi var två vuxna och ett barn(7år) nu i somras....och vår budget på 1000kr/dag klarade vi galant.....visst...ungen fick ju vara utan glass och läsk...och inte mycket mat fick han heller....men herregud....det kan han ju dricka hemma........nejdå....vi levde väl under två veckor på 1000kr/dag!
vissa dagar gjorde vi frukost hemma men alla andra måltider åt vi ute...men sen är det ju vilken tid man åker...vi åkte i början på juni,lite skillnad på rumspriserna mitt i sommaren ju
Svara med citat
  #75  
Gammal 2006-07-24, 15:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag känner inte heller igen 100 per dag för en person.

Själv gjorde jag av med knappt 600 kr per dag om man räknar in boendet under senaste resan. Räknar jag bort boendet cirka 375.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2006-07-24, 15:57
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Joppan
Har aldrig betalat samma pris på ölen i Grekland som i Sverige Det mesta man har betalat för en öl är nog max 2,50 -3,00 euro, hemma kostar dom ju 45-55:-, var har du varit måntro
/Joppan
För några år sedan gav vi ca 56 kr för en LITEN öl i Venetsianska hamnen på Mykonos. Nog för att man vet att det är dyrare där men då blev vi
Svara med citat
  #77  
Gammal 2006-07-24, 17:09
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag förstår inte varför folk blir förvånade över de grekiska priserna. Visst är det billigare i Bulgarien ( fast min vän som är där just nu tyckte inte det ) men inte har de samma utgifter som lön, eller hyra som en affärs/kafe mm ägare har i Grekland.
Priserna i Grekland kan inte vara samma som för 6-10 år sedan. Jag åker nästan varje år till staden Drama i norra Grekland och priserna på sprit/kaffe mm liknar de priserna som vi har här. Men de flesta kaffe/clubbar renoveras varje år, och servicen är strålade. Jag behöver inte stå i kö och bära ut själv kaffe, drinkar mm och stå i kön för att komma in i en club har det aldrig hänt mig. Betalar jag 6-7 euro för att komma in, får en drink på köpet. Billig tycker jag.
Det har hänt att jag har betalat 6 euro för en kopp kaffe i Aten men å andra sida.... med tanke på själva platsen och servicen var det värt det.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2006-07-24, 17:38
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 31
Standard Sv: Fickpengar 2006

men just kaffe är ju relativt dyrt i grekland....
och camilla....mykonos är ju extremt...går inte att jämföra med greklands snittpriser....visst har allt blivit lite dyrare...men tycker ändå man kan leva någorlunda billigt....menar..skulle man äta alla måltider ute+ boende hemma skulle det ju bli ganska dyrt...
Svara med citat
  #79  
Gammal 2006-07-24, 19:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

I de olika trådarna om pengar har det ju förekommit siffror som varierar mellan 25 euro och 150 euro per dag och person!

Den enda slutsatsen man kan dra är med andra ord att det som gäller för den ena, gäller inte alls med nödvändighet för den andra...
Svara med citat
  #80  
Gammal 2006-07-24, 19:28
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Lodenskan
Jaja, nu är pengarna insparade och det ska bli värt varenda öre... Kram
Ja, jag kan nog hålla med om att priserna i Grekland är som här hemma i Svea. Det blev ju dock lika dyrt då Grekland gick över till valutan Euro. När de hade drachmer så var det betydligt billigare.

Hur som... Ha en trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT