Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-06-26, 10:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Med knappa 2 veckor kvar av min luff ligger mitt snitt just nu pa 38,5 euro/dag inklusive allt.
Du måste bo väldigt billigt, äta väldigt lite och inte dricka annat än vatten
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-06-26, 10:51
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Fickpengar 2006

Vi kom hem precis och vi snittade runt 150 Euro ungefär per dag. I det ingick allt. Vet inte vad som hände då vi klarade oss på runt 100 Euro förra året, kanske vi bodde lite dyrare i år...

/Alexandra
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-06-26, 11:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Du måste bo väldigt billigt, äta väldigt lite och inte dricka annat än vatten
Med tanke på att det finns andra längre upp bland inläggen som förbrukat ca 250 kr per dag och person inkl allt, så är ju 38,5 € en ganska rimlig summa för en ensamresenär. Om man inte är intresserad av fordon, solstolar, att köpa en massa saker, inte orkar mer än ett lagat mål mat per dag och inte dricker en massa drinkar mer än på balkongen, hålls kostnaderna nere avsevärt.

Det som drar upp kostnaderna i längden är ju youghurt och juice. Och organiserade utflykter.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-06-26, 11:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Oh herregud så billigt. Mitt boende kostade 20, 25 och 30 euro beroende på ö. Färskpressad apelsinjuice 3, frappe har jag glömt hur mycket middagen mellan 8-15 och lunchen 5-10. Sen allt det andra cappucino, grekiskt kaffe, vitt vin ibland mellan måltiderna, körsbären och persikorna från fruktaffären, vattnet när det inte fanns tappställe, sodavatten till camparin någon liten ouzo ibland, metaxa till kvällskaffet, yoghurt och honung. Hur mycket det handlar om vet jag inte men ett snabbt överslag säger minst 70 euro.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-06-26, 11:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Med tanke på att det finns andra längre upp bland inläggen som förbrukat ca 250 kr per dag och person inkl allt, så är ju 38,5 € en ganska rimlig summa för en ensamresenär.
Men jag utgår inte från vare sig nåt slag rimlighet eller genomsnitt, jag utgår från mig själv. Och jag hamnade alltså på Bosses kostnad när jag räknar bort boendet. (inlägg #16)

Jag köper inte juice, äter yoghurt för 3 kr per dag och åkte på en båtutflykt (Olymbos)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-06-26, 12:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag utgår helt från mina egna vanor och önskemål men för 38 euro skulle jag svälta ihjäl. Nu gillar jag att äta regelbundet och promenerar ganska mycket på dagarna så det går åt en del energi. Halva nöjet med Grekland är att sitta på en liten taverna med god mat, helst vid stranden där det nästan går att doppa tårna i havet. Gillar även att sitta med en frappe och njuta av folklivet vare sig det är hamnpromenaden i Pythagorion eller torget på Fourni. Ta en liten ouzo främst för all goda tillbehör eller bara ett glas vitt. Sen vill jag bo fräscht och rent med varmt vatten i duschen och balkong gärna med havsutsikt men även blicken över en fin trädgård duger. Boendet blir en ganska stor dagspost för ensamresenären som gör att det går lite mer pengar varje dag.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-06-26, 13:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men jag utgår inte från vare sig nåt slag rimlighet eller genomsnitt, jag utgår från mig själv. Och jag hamnade alltså på Bosses kostnad när jag räknar bort boendet. (inlägg #16)

Jag köper inte juice, äter yoghurt för 3 kr per dag och åkte på en båtutflykt (Olymbos)
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag utgår helt från mina egna vanor och önskemål men för 38 euro skulle jag svälta ihjäl. Nu gillar jag att äta regelbundet och promenerar ganska mycket på dagarna så det går åt en del energi. Halva nöjet med Grekland är att sitta på en liten taverna med god mat, helst vid stranden där det nästan går att doppa tårna i havet. Gillar även att sitta med en frappe och njuta av folklivet vare sig det är hamnpromenaden i Pythagorion eller torget på Fourni. Ta en liten ouzo främst för all goda tillbehör eller bara ett glas vitt. Sen vill jag bo fräscht och rent med varmt vatten i duschen och balkong gärna med havsutsikt men även blicken över en fin trädgård duger. Boendet blir en ganska stor dagspost för ensamresenären som gör att det går lite mer pengar varje dag.
Jag menade inte på något sätt att argumentera emot er. Hoppas inte ni tog det så! Det enda jag ville påpeka är att jag tror inte att 38,5 € per dag behöver betyda varken att Bosse äter lite eller bara dricker vatten.

Att han bor enkelt och inte bryr sig om utsikt från balkongen vet jag. Det håller nere kostnaden ganska mycket. Han hyr inte fordon (en moppe i 5 dgr drar väl upp dagskostnaden för en tvåveckorsresa med 4€ eller nåt sånt) och en enkel lunch på taverna går säkert på minst 2-3 € mer per dag jämfört med att köpa egen "utflyktsmat". Kaffe och andra drycker mellan måltiderna blir fort flera € per dag. Alla tycker ju inte att det är just det som är halva nöjet med en resa. Det är billigt att resa även om man unnar sig det man vill utan att snåla, om man tillhör dem som inte har kostsamma "nöjen" på resan.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-06-26, 22:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Och jag menade verkligen inte att argumentera emot Bosse heller, jag är bara imponerad över att det går att resa så billigt!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-06-27, 06:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Och jag menade verkligen inte att argumentera emot Bosse heller, jag är bara imponerad över att det går att resa så billigt!
Jag argumnetrade inte heller mot Bosse men för mig skulle det inte vara semester att leva så spartanskt men mager skulle man nog bli. Jag lever inget lyxliv under semestern men unnar mig det jag vill ha och gillar och planerar resans längd utifrån min kassa. Jag tror inte att någon med några som helst anspråk på boende eller mat ska planera för en budget på 40 euro om dagen om boendet inte redan ingår i resan. På Samos kostar en enkel liten Briam 5 euro och sen tillkommer vatten eller annan dryck och bröd så vips kostar den allra enklaste lilla lunch 7-8 euro.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-06-27, 09:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
för mig skulle det inte vara semester att leva så spartanskt
Min poäng är alltså att jag är övertygad om att Bosse inte tycker att han lever spartanskt och att hans livsstil under resan är semester för honom! Jag är också säker på att han unnar sig det han vill ha.

Exemplet med briam är ett bra exempel på precis det jag menade - att även den enklaste tavernalunch blir betydligt dyrare än mat som man köper i affären och lägger i sin rygga på morgonen. Själv skulle jag aldrig orka äta briam eller annan lagad mat till lunch och att sitta på taverna flera gånger per dag tycker jag är enformigt. Titta på folk har jag aldrig haft behov av, och sådana dagar skulle sannerligen inte vara semester för mig.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-06-27, 10:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag pratar inte om vad Bosse tycker utan om vad jag tycker och vill även ge en vink till den som eventuellt funderar på sin första Greklandsresa om vilka kostnaderna kan bli. Jag gillar riktig mat och föredrar defintivt en lagad rätt framför något som går att stoppa i ryggsäcken men jag vet att andra kan gilla något annat.

Alla mina boenden under resan var väldigt prisvärda och höll mer än förväntad standard och alla rum hade varmt vatten, balkong eller stor uteplats, vattenkokare etc. På Patmos garden som var det dyraste betalade jag 30 euro för ett fint rum med stort badrum, kyl, köksinredning med både spisplattor och ugn, AC som dock inte behövdes i början av juni. Hotellet hade den vackraste och mest välskötta trädgård jag sett i Grekland och en stor fin swimmingpool. Ägaren hämtade och lämnade vid färjan och hela familjen är mycket trevliga. På Samos betalade jag 20 euro och på Fourni 25 euro.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-06-27, 11:23
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Fickpengar 2006

Då får väl jag bidra med våra kostnader... Nu har vi inte varit på Karpatos(det var dit du skulle..?) men... vi har varit på Leros, Patmos,Lipsi.
Vi har betalat mellan 30-35 EUR för studio med A/C, maten har kostat runt 15 EUR för båda, med vin o tsatziki( ett måste..)
Så, med frukost, glass o vatten, lite frukt...kort sagt vad som går åt, så blir det runt 60 EUR per dag för oss båda.
Jo, en scooter måste man också ha! Kostar runt 10-12 EUR...

Då hamnar vi runt 75 EUR per dag, och då snålar vi inte... För det vill man ju inte göra, när man väl kommit iväg....
,Mats
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-06-27, 12:14
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag är både förvånad och imponerad av era budgetar!

Själv ser en vanlig dag ut ungerfär såhär:
Gratis frukost på hotellet. sen ut på äventyr. Juice o cappucino 8€. knallar vidare...Mythos 5€....solstolar 5€.......Mythos5€.....lunch 25€.....shopping
5-50€??? Mythos för mig (här brukar det bli vatten för sambon )4€...hem till hotellet...handlar hem lite varor5-10€.....ZZZZZZZ....taxi 5€...middag 35€.....promenad...dryck typ vin,vatten eller drink 15€....promenad hemZZZZZZZZZ.

Har vi varit på stranden ena dagen så blir det någon utflykt nästa dag!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-06-27, 12:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jag sitter gärna taverna under lunchen, det är ett sätt att få behaglig svalka ett tag, sitta och drömglo ut över havet eller bergen, peta i god mat och läsa några sidor.

Min luncher gick nog på allt mellan 7 och 11 euro, beroende på vad jag åt. Undantag gyroslunch, gyro kostade 1.70 och en öl 2.

Mina middagar landade runt 10.

Det är egentligen bara en sak jag bara inte unnar mig i Grekland och det är färskpressad apelsinjuice. Gudomligt gott men så mycket pengar betalar jag bara inte.

Däremot kan jag hälla i mig nästan obegränsat antal frappe (2 E) under en dag.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-06-27, 12:40
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Fickpengar 2006

Oj! Hur hinner ni bara göra av med så mycket...

Tycker vi ändå kostar på oss mycket...men.
Frukosten är ju inte dyr, kostar väl 3 för oss båda.. och sen scootrar man ner till någon lämplig vik och snorklar, har med vatten och frukt, ibland blir det glass, men... det blir inte många spänn.

Oftast äter vi ingen mat mitt på da'n, det är för varmt och man är inte hungrig efter all frukt.. så det blir mat framåt kvällen.

Leros är iofs billigt, troligen på grund av att det inte är en utpräglad turistö. jag tror det dyraste vi ätit kostade runt 17-18 EUR, med dricka, men oftast kostar det mindre..
Man blir lätt "stamkund" på restauranter, är man tillbaka andra gången, så prutar de... "Ah, det bjuder vi på" "Vill ni inte ha en drink, på huset?"
Och sen när notan ska göras upp, så rundar de neråt.. Så, då får man lägga till lite extra tip..

Och det är klart, det blir väl nån liten öl eller Irish på kvällskanten, men det är också billigt..( prisvärt!)

Senast redigerad av Mats Fredsson den 2006-06-27 klockan 13:27.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-06-27, 12:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Priset på färskpressad apelsinjuice var på Samos. Det var billigare på Fourni men exakt pris minns jag inte. Hutlöst dyrt men jag kan bara inte låta bli. Då hoppar jag hellre över retsinan om jag måste välja.

Noterade som jag kanske skrivit i ett annat inlägg att maten var dyrast på Samos, lite billigare på Patmos och kanske ännu något billigare på Fourni.
En liten yoghurt Total är dyrare på både Samos och Patmos än vad den kostar på vår centrala ICA-butik som har en del grekiska produkter. Frukt är också extremt dyrt och fetaosten kostar som här hemma. Måste vara svårt för grekiska barnfamiljer att klara hushållssbudgeten.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-06-27, 13:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson
Oj! Hur hinner ni bara göra av med så mycket...
Ja, och ORKAR???

Uppenbarligen och iofs föga förvånande är lunchvanorna och övrigt tavernasittande avgörande för dagskassan. Helt klart är det inte heller ovanligt med en förbrukning på ett genomsnitt under 40€ per dag och person inklusive allt (utom själva resan). Barnfamiljerna som skrev i början av tråden hade lägre kostnader, men till det bidrar nog framförallt boendekostnaden eftersom de är flera.

En picnic, oavsett var, är för övrigt bland det bästa jag vet. Och OJ så mycket gott man kan äta!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-06-27, 13:33
Eva Eva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Fickpengar 2006

Då låter det som att man kommer klara sig bra på 350 kr pp och dag i snitt!
Vad kostar solstolarna?
23 dagar kvar till Karpathos...

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-27 klockan 21:00. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-06-27, 13:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Solstolar: 5-6 E för två på stenstranden i Ammopi och i Apella. I övrigt vet jag inte priserna.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-06-27, 13:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Får man migrän utan babymatning, alltså mat var fjärde timme, är valet lätt

Jag betalar hellre för god tavernamat än släpar picknick i en kylväska på moppe, faktiskt. Ryggsäcken är fullpackad redan utan mat, där går bara frukt och vatten i.

Och äter man tavernalunch hinner man dessutom med fler goda rätter under en resa. En greksallad med ytterligare nåt litet fat till eller en vällagad omelett med bröd är underbar lunch.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT