Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2006-10-07, 11:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Kan inte låta bli att plocka fram den här diskussionen

Aldrig någonsin förr har jag nämligen lidit så av de stenhårda sängarna, som jag gjorde denna resa! Låg ibland vaken och funderade på om det berodde på den här tråden... Sängarna var så hårda så när lakanet skrynklades lite, kändes det som om jag fick trycksår i höften!!!

Egen kudde hade jag med mig, det förbättrade komforten avsevärt (och beror på en nackskada som gör att jag inte längre kan använda vilken kudde som helst) - men till nästa gång ska jag nog ta mig en allvarlig funderare på att ta med madrass också. Eller bo dyrare kanske, finns det något sådant samband måntro?
  #82  
Gammal 2006-10-07, 11:54
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Eller bo dyrare kanske, finns det något sådant samband måntro?
Vi bodde rätt billigt på Lefkas, **+ enligt Apollo men hade de bästa sängarna hittills i Grekland, riktiga fjädermadrasser, lite hårda iofs men jämfört med övriga helt kanon!

Men det behövs väl bättre underlag (sic!) för att se samband.

//PO
  #83  
Gammal 2006-10-07, 16:35
Sigrun Sigrun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Skien
Inlägg: 19
Standard Sv: Grekiska sängar

Jeg synes også at madrassene er forferdelig harde. Men - som regel har de fleste studios/hotellrom ekstra tepper eller dyner, og de er fine å legge dobbelt oppå madrassen, under lakenet!!!

Det blir merkbart mykere og man slipper å våkne med armer og ben som er bortsovnet....

Sigrun, som akkurat har kommet hjem fra 14 herlige dager i Plomari, Lesvos, for andre gang.
  #84  
Gammal 2006-10-07, 19:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Egen kudde hade jag med mig, det förbättrade komforten avsevärt (och beror på en nackskada som gör att jag inte längre kan använda vilken kudde som helst) - ?
Har du nån bra lösning på ditt kuddproblem? Medan du var borta skrev jag här nånstans om nackkudden Sissel - som du säkert känner till - som även finns i hoprullbar resevariant. Ett företag i Svedala annonserar om den i Vagabond, jag ska skicka efter en. Låter jättebra.
  #85  
Gammal 2006-10-07, 19:40
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Grekiska sängar

Precis vad jag hade tänkt ta upp! Kom hem igår kväll från Kreta och hade några sömlösa nätter på slutet. Tror solsängen vid poolen hade varit mer bekväm. Vi bäddade under lakanet med allt vi kunde hitta i form av extrafiltar och överkast. Ändå kändes det som om ryggen var av på minst tre ställen när man vaknade och armarna var helt bortdomnade. I natt har vi sovit som kungar i vår egen säng. För tusan vet dom inte att man ska ha bäddmadrass ovanpå resårmadrassen. Hallå IKEA här finns pengar att tjäna
Lena
  #86  
Gammal 2006-10-07, 20:45
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Grekiska sängar

Tro det eller ej, hotell Ladis i Pigadia på Karpathos har faktiskt - madrasskydd. Dock inga bäddmadrasser. En liten ansats till förbättring ändå.
  #87  
Gammal 2006-10-08, 12:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Har du nån bra lösning på ditt kuddproblem? Medan du var borta skrev jag här nånstans om nackkudden Sissel - som du säkert känner till - som även finns i hoprullbar resevariant.
Mitt nackproblem är nytt. Jag fick jätteont i januari i år, och har efter röntgen fått beskedet att min nacke ser ut som om jag har en wiplash-skada, att det troligen är medfött och att besvären förenklat brutit ut nu pga åldersförändringar i tre nackkotor och ensidig arbetsställning.

Har inte testat olika kuddar ännu, utan använder en vanlig kudde av rätt höjd. Den får inte vara för låg eller för hög, då får jag genast ont. Till G hade jag med min vanliga kudde med ett örngott för sängen och ett för stranden. Den tog förståss plats, men är ju inte tung, så det gick bra och var en lösning som fungerade. Men tack för tipset om resekudde, ska kolla upp det!

Angående madrasserna så var det nya fina resårmadrasser i båda sängarna jag sov i. Men sådana är ju jättehårda och kräver bäddmadrass för att vara bekväma. På det ena stället hade de bäddat med madrasskydd under lakanet, men inte gör det sängen mjukare inte!

IKEA tror jag på som lösning, drack morgonkaffet i IKEA-muggar på Skopelos, så de har börjat slå igenom. Låt oss hoppas att de snart lyckas med att sälja bäddmadrasser också
  #88  
Gammal 2006-10-09, 07:11
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Grekiska sängar

Detta ämne är outtömligt .... Mitt problem är att de grekiska sängarna är så låga! Och jag tycker synd om alla som ska bädda eländet. Varje gång jag ska upp så är det problem - jag lider av ichias ...

Nu sist när jag var på Syros frågade jag min värd Yannis om han hade någon studio som hade lite högre sängar. Nej dessvärre, det är den grekiska standarden svarade han.

Frun i huset, Stavrola, denna underbara människa, visste på råd. Det är helt enkelt så att Yannis får bära upp en till madrass och lägga ovanpå!!! Och vips blev det mycket bättre!
Stackars Yannis frågade om jag kunde vänta till temperaturen skönk något - vi hade 40 gr i skuggan - vilket var helt ok.

Hade inte Stavrola kommit med detta enkla tips som jag inte själv tänkt på, vilket räddade min semester.
Oftast reser jag ensam och det brukar alltid finnas fler sängar i varje studio, så jag gjorde så på resten av resan. Underbart!
Det blir lite "prinsessan på ärten"-stuk men betydligt enklare att ta sig ur.

Chris
  #89  
Gammal 2006-10-11, 08:02
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men jag förstår att tanken var att komma till fram till att Rodos är bäst även på madrassfronten
Hahahah DEN var skoj Ink!!
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT