Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-04-24, 22:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska sängar

Efter åren på Kalimera har man väl hört det mesta... Men jag har ALDRIG hört om nån som släpar med en madrass till Grekland och jag är DJUPT fascinerad. Rock on Yeasou
  #22  
Gammal 2006-04-25, 15:04
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Grekiska sängar

Vet inte om jag är väldigt udda, men jag gillar de grekiska sängarna. Det värsta jag vet är mjuka,nerlegade sängar. Hårda, fasta däremot tycker jag om. visst, ibland skulle det inte vara så dumt med ett mildrande skikt mellan lekamen och madrassen, men för det mesta sover jag som en olivstock i de grekiska bäddarna,zzzzzz
  #23  
Gammal 2006-04-25, 15:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av ramses
Vet inte om jag är väldigt udda, men jag gillar de grekiska sängarna. Det värsta jag vet är mjuka,nerlegade sängar. Hårda, fasta däremot tycker jag om.
Du är lika udda som jag då Jag gillar också hårda sängar och det är de ju för det mesta.

Kudden däremot brukar vara ett bekymmer för mig, eftersom jag måste ha en tunn, mjuk men inte sladdrig kudde för att sova gott. Men från och med nu ska jag bära med mig min egen kudde - den väger ju nästan ingenting och med ett extra örngott (alt. plastpåse) som skydd under transport så håller den sig ren även om jag knyter den utanpå ryggan! Tack Yeasou för inspirationen
  #24  
Gammal 2006-04-25, 22:35
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Grekiska sängar

Inkfish, eller ska jag säga henom?
Inte bara Inkfish utan flera som reagerat på madrassen.

Har sett på denna tråd och på flera andra trådar att det retar en del,
roar några och förvånar vissa!

Det är ungefär lika konstigt att ta med en madrass som det
är för en rökare att ta med ciggaretter eller som att en lam tar med
sin rullstol.
Men det bär kanske mer emot att skoja eller smäda en som tar med en
rullstol på resan.

Nu har Uffe iofs. författat sin madrasshistoria på ett roande sätt!

Men eftersom min sambo, precis som uffe har problem med ryggen
så vet jag att man inte gör sig jobbet att köpa och släpa med sig en stor madrass på sin resa, som man dessutom lämnar kvar, bara för att man
har någon "prinsessan på ärten-syndrom" utan det besväret tar man sig
för att man ska kunna sova utan smärtor på sin semester.

Detta har jag inte skrivit för att knäppa någon på näsan, utan det
är helt enkelt en förklaring varför man släpar med ett bjässepaket
med sig till hotellet!
  #25  
Gammal 2006-04-25, 22:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska sängar

Äh, det är ingen som retar sig på Yeasou. Tvärtom, de flesta verkar ju uppskatta hans madrasshistoria. Vilket jag är säker på att han märker.
  #26  
Gammal 2006-04-26, 12:13
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekiska sängar

Som ett sista inlägg till historien om Grekiska sängar och mina madrasser vill jag bara brätta att. Madrassen är vakumförpackad i plast när man köper den, den är då 30 cm i diameter och 90 cm hög, väger endast 4 kilo. Inte har jag haft så stora problem med dem att jag skulle kalla det att"Släpa på dem" Vips är den på bandet och sedan taxi till hotellet, efter uppackning ser jag den inte mer. Jag bara känner den

Oppos Strosis Thacke Me Sis!

Yeasou
  #27  
Gammal 2006-05-07, 17:00
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Grekiska sängar

Köpte madrasspå Jysk idag till sambon !
Den fanns i 190x80. Lättare, nimmare och billigare

Vi vill vänta och kasta vår madrass tills i Juli eftersom vi har en resa kvar
kort efter Santoriniresan. Misstänker att den blir otympligare på hemresan än på utresan, då den är typ vaccumpackad.

Sen klurade jag ut en fördel till med 80-madrassen?!?
Tänk om det bara är grandlitsäng? Har vi en 90-mardrass, ja då får
jag ju ligga på madrassekantejävelen!

Ojojoj! Vem har sagt att det är lätt att leva
  #28  
Gammal 2006-05-08, 21:26
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Grekiska sängar

Har vi en 90-mardrass, ja då får jag ju ligga på madrassekantejävelen!

Ojojoj! Vem har sagt att det är lätt att leva[/quote]


Det där har jag upplevt i Grekland och det var ingen höjdare! Men vad gör man inte för sin kära äkta hälft? Som dessutom hade ryggskott just då.

Moster, som reser om 11 dagar
  #29  
Gammal 2006-05-20, 16:25
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Grekiska sängar

Måste bara tala om att det här med att ta med sig madrass fungerar inte. Sitter just nu på Landvetter för att åka till Rhodos. Hade köpt med mig en madrass till sonen som bor där nere, men tji fick vi. Den var brandfarlig och vi fick lämna den på Landvetter. Jag vet inte om olika bolag har olika regler. Vi skall flyga med Airtours/Flyme.
Hoppas bara vi får tur med vädret.
  #30  
Gammal 2006-05-20, 16:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Grekiska sängar

Fy vad uselt av dom

Låter som en taskig bortförklaring tycker jag.......
i så fall finns det väl mycket som är brandfarligt, typ tygväskor!
  #31  
Gammal 2006-05-21, 03:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Den var brandfarlig och vi fick lämna den på Landvetter.
Låter som en mycket märklig bortförklaring för att de kanske tyckte den tog för stor plats? En madrass brukar väl normalt sett inte självantända... Och skulle den kunna antändas av något på planet så har de, och passagerarna, ett mycket större problem...

Och med tanke på hur mycket parfym, deodorant och andra tryckbehållare och annat brandfarligt som finns i väskorna så är det rent löjligt att ens påstå att madrassen inte fick tas med pga brandfara, Jag tycker ni ska ta kontakt med bolaget när ni kommit hem igen och kräva att de fraktar ner madrassen fritt och gratis och levererar den till sonen... Hota annars med att pröva det hos KO. Det kostar inget ens...

Informera dem samtidigt att de ska vara glada att jag inte var där... Jag hade blivit vansinnig...

Jag blev i o f s av med ett par tändare på Kastrup för ett drygt år sedan eftersom man inte fick ha mer än en tändare i handbagaget. Det kan jag dock ha viss förståelse för. Man skulle kunna ställa till ett elände med några tändare om man hade sådana avsikter. Det var en ny regel och jag visste inte om den. Så i det läget var det bara att bita ihop och bita i citronen... Men att neka en madrass... Det är ju löjligt!

Peter
  #32  
Gammal 2006-05-21, 10:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse
Jag vet inte om olika bolag har olika regler.
Numer är det ofta olika regler beroende på vilken slags biljett man har. Lågprisbiljetter ger ofta mycket begränsade möjligheter till att ta med skrymmande bagage.

Men jag håller med om att det låter konstigt med madrassen och brandfaran.
  #33  
Gammal 2006-05-21, 16:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Numer är det ofta olika regler beroende på vilken slags biljett man har.
Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?

Citat:
Lågprisbiljetter ger ofta mycket begränsade möjligheter till att ta med skrymmande bagage.
Skrymmande bagage som barnvagn, skidor, cykel, dykutrustning mm kan man få betala extra för. Men att påstå att man inte vill ta med madrassen för att den är brandfarlig är ett sådant dj...a nys så att jag går i taket! Och i normala fall så räknas bagaget på vikt och inte på volym. Airtours/Flyme borde skämmas!!!

Every day I have to add one more person (company) to the list of things I hate... Lätt travesterat från en T-shirt med "Kalle" jag köpte i Grekland för många år sedan... Och på den ser "Kalle" riktigt sur ut... Fast han är rätt fräck i sin snusnäsduk om huvudet och sina elakaste ögon...

Fast jag har bara kunnat använda den när jag åkt ensam till Grekland... Protester har inlagts... Märkligt...

Peter
  #34  
Gammal 2006-05-21, 19:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?
Lågprisbiljetterna är ju bara möjliga om flygbolaget har så lite personal som möjligt för att genomföra flighten. Därför är servicen inskränkt på flera punkter, jämfört med fullprisbiljetter. Det handlar inte bara om att man inte serverar mat, utan även till exempel att barn inte får resa ensamma, rullstolsburna inte tas emot på vissa avgångar (har jag hört, har inte kollat upp om det verkligen är så, ska jag väl tillägga), man får inte ta med specialbagage, men kan få betala extra för vissa saker. På vissa biljetter får man endast ha handbagage.

När min dotter flög med en grupp till Schweiz förra vintern hade de en biljett som inte tillät att man tog med skidor, trots att de skulle på skidtävling. Vallateamet skulle nämligen ändå köra ner med en minibuss, och biljetterna blev billigare så. På samma plan fanns tre herrar som skulle till veteran-vm som gick samtidigt, men som inte var inbokade tillsammans med gruppen. De fick ta med sina skidor på sin biljett - men till en extra kostnad som var mer än dubbelt så stor som biljetten och då var de ändå tvungna att acceptera att flygbolaget ifrånsade sig allt ansvar för att skidorna skulle vara hela när de kom fram!

Har för mig att biljettreglerna brukar säga något om att flygbolaget förberhåller sig rätten att ändra dem utan att tala om det för den som har köpt biljett. Det skulle inte förvåna mig om det finns fler skillnader mellan flygbolagens olika biljetter och regler än man föreställer sig.

Om Stusse hade en lågrisbiljett förtäljer ju inte madrasshistorien, och dessutom var det ju inte det som var motivet till att h*n inte fick ta med den.
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.) Men det gäller ju även mycket annat som finns i resenärers väskor, så den motiveringen är märklig, helt klart.
  #35  
Gammal 2006-05-21, 19:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.)
Precis min tanke också. Men vem tusan vågar sova på en sån? (Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget )
  #36  
Gammal 2006-05-21, 19:45
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Precis min tanke också. Men vem tusan vågar sova på en sån? (Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget )


Inga problem. Bara att dränka den i vatten en timme innan sänggående
  #37  
Gammal 2006-05-21, 19:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska sängar

Vattensäng? Undrar vad Flyme säger om det
  #38  
Gammal 2006-05-22, 01:08
Evie Evie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Grekiska sängar

Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.
  #39  
Gammal 2006-05-23, 10:31
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Grekiska sängar

Nu ar vi framme pa ett varmt och skont Rhodos. Vi valde att inte braka om madrassen pa Landvetter. Vi ville inte ha en trakig inledning pa resan. Men vi kommer att ta kontakt nar vi kommer hem. Har pa Rhodos ar det jattevarmt och solen skiner fran en klarbla himmel. Lite kallt i vattnet, men inga problem att gora ett snabbt dopp. Nu skall jag ga pa Nyfiket och ta en kaffe.
  #40  
Gammal 2006-05-27, 20:48
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekiska sängar

Trist att höra om flygförbud för madrasser! Det var det dummaste jag hört på mycket lång tid! Kan man få köpa sprit i plastkassar när man flyger ned eller hem på förbeställning, då vore det väl fan så konstigt om man inte skulle få ta med en madrass!
Hade jag fått den bortförklaringen mig serverad hade jag exploderat av ilska! Jag har tagit med så många madrasser under åren utan några problem. Jag kan även berätta att hela familjen som äger hotell Artemis har mina madrasser i sina egna sängar i deras hem, även en del nära släktingar och vänner är begåvade med en madrass från Sverige!
Vi har sovit mjukt och skönt hela veckan på Jysks standard stromas!
Mvh
Yeasou
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT