Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-08, 09:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rangordna dina öar

Just nu blir det:
Folegandros
Amorgos
Sifnos
Fourni
Karpathos
Paros
Naxos
Ios
Kreta
Samos
Patmos
Lefkas
Sikinos
Santorini
Kos
Kalymnos
Corfu

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-08, 10:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rangordna dina öar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lissi - du behöver inte svara om det är för privat... Men om inte: var på Symi var förlovningen?.......

Ibland när jag läser på forumet får jag för mig att jag är den enda i världen som inte riktigt hittar charmen med Naxos, men av era listor att döma ser jag att det inte är så

Här på Kalimera har vi väl inga hemligheter för varandra
Förlovningen skedde på vår terass med den fina utsikten över Yialos.....Inte på midsommaraftonens kväll som planerat var, utan redan till frukosten..maken tyckte det var lika bra att få det gjort ..nä skämt åsido det bara blev så....

..så det där med Naxos..Det ska verkligen bli spännande att komma dit och uppleva ön med egna ögon och sen se vilken "sida" man hamnar på

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-08, 11:03
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Rangordna dina öar

1. Kalymnos
2. Telendos
3. Astepalea
4. Iraklia
5. Amorgos
6. Anti-Paros
7. Naxos
8. Paros
9. Leros
10.Kos
11.Rhodos

Astri
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-08, 11:11
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Rangordna dina öar

Min etta är kanske inte den vackraste av öar. Men har man varit där 22 ggr de senaste 20 året så blir det svårt att placera den någon annanstans än just....först!

1. Antiparos
2. Folegandros
3. Hydra
4. Kos
5. Peleponessos
6. Patmos
7. Mykonos
8. Skiathos
9. Chios
10. Kalymnos
11. Paros
12. Spetses
13. Thassos
14. Kreta
15. Santorini
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-08, 12:44
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Rangordna dina öar

INKFISH:
Det är som många skriver här på forumet. Ibland är det tillfälligheter som avgör hur intrycket av en ö blir.
Vi kom med postbåten från Telendos(som vi älskade) till Xerokampos. Där blev vi uppraggade av en man som tog oss till Alinda. ( Vi brukar till 98% aldrig följa med rumsraggare. Men, men...) Vi fick ett fint rum, men när vi kom till stranden blev vi inte imponerade.
När vi skulle ut och äta på kvällen kändes det inte bra, en olustkänsla infann sig när vi gick genom byn. Vi blev inte bra bemötta av någon varken i affärer (vi skulle köpa bröd och vi blev lovade att det var färskt. Men vi fick skära av ytterlagret med en leathermankniv och hela brödet föll samman) eller på restaurengerna. Dagen efter åkte vi runt på ön och olustkänslan ville inte släppa, vi kände oss inte välkomna på ön. Det var massor strul när vi skulle hyra motorcyeln och vi hittade inget ställe som vi ville stanna vid.
På kvällen bestämde vi oss för att åka vidare nästa dag och då sa han som hade rummet att vi skulle få skjuts till färjan. När vi gick av så ville han ha betalt för resan + resan från Xerokampos till Alinda som vi gjort första dagen. Han var riktigt bestämd och vi orkade inte tjafsa. Men rummet blev genast riktigt dyrt. (Det var inte billigt från början och han hade gett oss intrycket att vi kunde ju lika gärna åka med honom till Alinda, han skulle ju ändå hem).
Vi åkte första bästa båt och hamnade på Patmos som vi kom att gilla dirket, så dit har vi åkt tillbaka.
Det är konstigt hur det kan bli. Vi har aldrig känt något liknade på någon annan ö. Visst gillar man öar mer eller mindre, men till Leros åker jag ALDRIG tillbaka. Den hade inget att komma med i våra ögon.

Nu hoppas jag att Lerosvännerna inte blir för arga. Jag vet att våra upplevelser är mycket personliga och att andra älskar ön.'

/ Ofelia
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-08, 13:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rangordna dina öar

Spännande, Ofelia!

Det är lustigt med Leros, just därifrån finns så många såna historier. Det är för otrevligt, ungefär. Läste t o m i nån guidebok häromdan att man får vara hårdhudad för att stå ut med bemötandet/stämningen. Samtidigt som stammisarna kan ge mycket trovärdiga motiveringar om varför Leros är Greklands bästa ö.

Jag har aldrig känt nån lust dit, just pga de där historierna om hur avigt det kan vara. Men jag börjar bli lite sugen på aviga öar, vem vet, det kanske passar just min avighet alldeles utmärkt
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-08, 13:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rangordna dina öar

Lissi - en terrass med den utsikten i morgonsolen låter alldeles förträffligt som förlovningsställe
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-08, 13:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rangordna dina öar

EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?

Hasa - Koufonissi och Sifnos kommer inte så högt hos dig...? Du toppar med Amo och Amofans gillar ju ofta också Sifnos.

Ingen måste naturligtvis svara på de här frågorna, det är bara så spännande att höra vad som ligger bakom
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-08, 13:58
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Rangordna dina öar

INKFISH: Nu blir jag nyfiken. Har du fler "avigöar" på lut?
Jag tycker att jag hört lika mycket positivt som negativt om Ikaria. Just därför har vi inte stannat till där, utan åkt direkt mellan Fourni och Samos.
Men det är en liten risk att lyssna på andra eftersom man faktiskt inte alltid har lika smak. Därmed kan man ju också missa pärlor på det sättet.
/ Ofelia
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-08, 14:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rangordna dina öar

Det där med att lyssna på andra - det tål att vridas och vändas på.

Det finns en handfull andra som jag lyssnar mycket på. Det är människor som jag känner, som jag rest med eller träffat i Grekland, som jag pratat Grekland med i åratal och vars "koder" jag kan tyda. Och de känner mig väl. När de säger "nja, den ön är nog inget för dig" - då väger det enormt mycket tyngre än nåt som andra säger.

Men vad gäller "prat i allmänhet" om Grekland, som här på Kalimera, så är jag livlig anhängare av att var och en, i alla lägen, ska göra sina egna erfarenheter. Vi är så olika.

Tja, aviga öar, svårt. Tinos kan vara avig. Mitt första intryck var fy vilken ful stad och oj vad folk är lite engagerade i att jag är svensk turist här

Numera tycker jag ön är fantastisk och den ligger tvåa på min lista. Stan är fortfarande inte vacker, folk är som de är och det är en nyttig övning - och naturen och byarna är finast i hela ö-världen (that is, de 14 öar jag varit på).

Nisyros kan vara en barsk bekantskap med sina dåliga bad och sin slutenhet. Men är en fantastiskt dramatisk ö som jag bara måste tillbaka till nån gång.

Anafi är jag nyfiken på, för mig har den också den där aviga utstrålningen även om jag inte kan säga varför. Donoussa också kanske - inte jätteavig, men lite sär.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-07-08, 14:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rangordna dina öar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?
Svårt att svara på. Jag har varit på Kreta många gånger från början av 80-talet till något år in på 2000-talet. Ön är fantastisk på många sätt och jag har besökt många platser där. Utvecklingen av massturismen har inte varit särskilt skonsam alla gånger och ett besök kräver en del för att få ut det jag idag vill ha av en bra Greklandssemester. Gillar helt enkelt mindre öar idag, vill ha mera lugn och ro, promenadavstånd till det mesta. Vill helst inte åka bil mer än undantagsvis på min semester, några bussresor är ok. Prioriterar god mat, trevligt folk och gärna stränder utan solstolar men med en bra taverna inom räckhåll.

Min rangordning av öarna omfattar bara öar där jag bott några dagar eller några veckor och en del är ganska nya bekantskaper medan andra besöktes för länge sen. Kanske rangordningen skulle se annorlunda ut om jag besökte alla öar igen. Vill att det ska vara ganska enkelt att hitta rum och inte allt för långt mellan stället där jag vill bo och hamnen. Besöker gärna några öar på en semester och Kreta är ingen lämplig utgångspunkt för en ö-luff. Vill helst inte att färjeturerna ska vara så långa och skulle aldrig spendera tid på något zick-zack åkande mellan ögrupperna. Lägger upp mina rutter så transporterna passar ihop som fjolårets Samos-Patmos-Fourni-Samos och årets Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Kanske detta föklarar Kretas plats på min lista. Vill inte heller åka charter med bokat hotell när jag reser till Grekland och på Kreta är det mest charterturister.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-07-08, 15:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Rangordna dina öar

1. Kalymnos
2. Lefkas
3. Leros
4. Parga
5. Kreta
6. Lesbos

Bäst/sämst
Mat: Leros - Lesbos
Natur: Lefkas - Leros
Trivsammast: Kalymnos - Kreta
Tillgänglighet: Parga - Kalymnos
Allsidighet: Kreta - Leros
Grekiskhet: Lesbos - Parga

//PO
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-07-08, 16:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Rangordna dina öar

Heja PO
Bra smak

Riitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-07-08, 16:02
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 96
Standard Sv: Rangordna dina öar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Spännande, Ofelia!

Det är lustigt med Leros, just därifrån finns så många såna historier. Det är för otrevligt, ungefär. Läste t o m i nån guidebok häromdan att man får vara hårdhudad för att stå ut med bemötandet/stämningen. Samtidigt som stammisarna kan ge mycket trovärdiga motiveringar om varför Leros är Greklands bästa ö.

Jag har aldrig känt nån lust dit, just pga de där historierna om hur avigt det kan vara. Men jag börjar bli lite sugen på aviga öar, vem vet, det kanske passar just min avighet alldeles utmärkt
Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad av Leros ( pga allt jag läst och hört innan) när jag var där för första gången nu i juni! Mötte väldigt vänliga människor, åt god mat, hela stämningen på ön passade mig utmärkt!
Dessutom njöt jag av att kunna promenera längs med strandvägarna nästan hur långt som helst. För mig blev det en ö som jag verkligen kan tänka mig att återvända till!!!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-07-08, 16:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Rangordna dina öar

Ojdå glömde Leros på min listaDen skulle passa som 4 eller 5

Riitta
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-07-08, 18:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rangordna dina öar

Jag tog inte med Parga eller andra orter på fastlandet i min lista eftersom det skulle handla om öar. Parga kommer inte på min fem-topp men definitivt inte sist.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-07-08, 18:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rangordna dina öar

Fast i startinlägget skrev jag faktiskt: hur rangordnar du de öar/ställen på fastlandet där du varit? - för att inte fastlandsfolket skulle blåsa till konflikt ännu en gång

Tack för förklaringen om Kreta! Den bekräftade i mycket den bild jag har, utan att ha varit där.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-07-08, 18:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rangordna dina öar

Riitta, det är kul att läsa om dina andra öar, du har skrivit så mycket om Kalymnos och Karpathos under åren att det är lätt att missa att du sett så mycket annat också
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-07-08, 18:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Rangordna dina öar

Det trodde du inte. Till Amorgos skall jag också en vacker dag har jag bestämt
När jag nu kan slita mig från K-öarna

Riitta
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-08, 18:52
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Rangordna dina öar

1. Amorgos
2.Naxos
3.Agistri
4.Kiato(fastlandet)
5.Kalymnos

I år blir det Sifnos, gissar att den hamnar ganska högt nästa år!

Ingegerd i Karlstad, däe solen verkar ha dött! Regn, regn, regn.....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT