Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-12-07, 10:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard 3 böcker

Det här har jag säkert publicerat tidigare, men jag drar det igen. Om jag skulle hamna på ett avskilt ställe, med endast tre böcker, så skulle jag definitivt välja dessa. Jag vet inte hur många ggr jag läst dessa tre, men det är många många gånger.



Igår avslutade jag ännu en genomläsning av Garp. Det var rätt länge sen jag läste den och hade faktiskt glömt stora stycken. Men, det var en fantastisk läsupplevelse - som vanligt.

Vilka är era tre?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-12-07, 12:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 3 böcker

Kul tråd Wolfen! Och dina tre alster är intressanta.

"Garp och hans värld" har jag missat. Den har jag aldrig läst. Därför är det ju ett intressant tips eftersom du skattar den så högt. Måste jag kolla upp!

"Röde Orm" har jag läst i min ungdom. Och visst minns jag att den var bra.
Dessutom har jag sett "Röde Orm" som musikal på Malmö Stadsteater. Nån gång i slutet av 60-talet tror jag att det var.
Det var första gången som jag såg och hörde Tommy Körberg live, och han imponerade i huvudrollen som Röde Orm.

Därmed kommer vi över till de tre böcker som jag skulle välja att ta med mig.

1. Den ena är samma som en av dina. "Papillon" är en fantastisk roman. Den skulle gärna få följa med mig till en öde ö. Många år sedan jag läste den nu så det kan kanske vara läge att läsa om den snart. Däremot minns jag att jag tyckte att filmen var en besvikelse. Saknade mycket av boken i den. Men så är det ju ofta.

2. En av mina absoluta favoriter bland det jag har läst är en bok som heter "Ett langd i gryningen" och är skriven av Dennis Lehane. En fantastisk roman med spänning och historia. I recensionerna kan man bl a läsa: "Denna nagelbitare bär på en verklig moralisk tyngd", "En episk historisk skildring", "Aspirerar på att vara inget mindre än Den Stora Amerikanska Romanen". Det är en tegelsten på drygt 750 sidor, men bra tycker jag att den varar lite längre då. Läs den!

3. En bok som funnits i många år i min bokhylla är Nils Ferlins samlade Dikter. Den plockas fram ibland när sinnesstämningen så kräver. I mitt tycke en mästare i korta men mycket kärnfulla dikter. Förvisso ofta lite tungsinta men väldigt träffsäkra.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-12-07, 12:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: 3 böcker

Kul att du gillar Papillon med, Masse. Tycker som du är boken är klart bättre än filmen, trots legenden Steve McQueen i huvudrollen.

Lehane-boken är för mig okänd, men den måste jag kolla upp.

Ferlin. Vad säger man? Denne hedersman! Aldrig fel att läsa några ferlinare per dag.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-12-07, 14:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: 3 böcker



Mina 3 val gick snabbt! Märkligt att alla handlar om fängelser men samtidigt inte förvånande. Läser nästan bara verklighetsbaserade böcker och biografier.
Damien Echols har skrivit ett par till om sin fruktansvärda tid som oskyldigt fängslad för mord på 3 små pojkar. Fängslande läsning kan man ju kalla det
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-12-07, 21:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 3 böcker

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Ferlin. Vad säger man? Denne hedersman! Aldrig fel att läsa några ferlinare per dag.

/Netwolf
Wolfen! Du har med dina citat av H Gullberg öppnat mina ögon för en för mig ny poet. Känner så klart igen namnet, men har av någon anledning aldrig läst så mycket av honom.
Tycker mig känna stor likhet mellan honom och NF. Korta och mycket kärnfulla dikter.
Måste kollas upp mera!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-12-07, 21:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: 3 böcker

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Kul tråd Wolfen! Och dina tre alster är intressanta.

"Garp och hans värld" har jag missat. Den har jag aldrig läst. Därför är det ju ett intressant tips eftersom du skattar den så högt. Måste jag kolla upp!

"Röde Orm" har jag läst i min ungdom. Och visst minns jag att den var bra.
Dessutom har jag sett "Röde Orm" som musikal på Malmö Stadsteater. Nån gång i slutet av 60-talet tror jag att det var.
Det var första gången som jag såg och hörde Tommy Körberg live, och han imponerade i huvudrollen som Röde Orm.

Därmed kommer vi över till de tre böcker som jag skulle välja att ta med mig.

1. Den ena är samma som en av dina. "Papillon" är en fantastisk roman. Den skulle gärna få följa med mig till en öde ö. Många år sedan jag läste den nu så det kan kanske vara läge att läsa om den snart. Däremot minns jag att jag tyckte att filmen var en besvikelse. Saknade mycket av boken i den. Men så är det ju ofta.

2. En av mina absoluta favoriter bland det jag har läst är en bok som heter "Ett langd i gryningen" och är skriven av Dennis Lehane. En fantastisk roman med spänning och historia. I recensionerna kan man bl a läsa: "Denna nagelbitare bär på en verklig moralisk tyngd", "En episk historisk skildring", "Aspirerar på att vara inget mindre än Den Stora Amerikanska Romanen". Det är en tegelsten på drygt 750 sidor, men bra tycker jag att den varar lite längre då. Läs den!

3. En bok som funnits i många år i min bokhylla är Nils Ferlins samlade Dikter. Den plockas fram ibland när sinnesstämningen så kräver. I mitt tycke en mästare i korta men mycket kärnfulla dikter. Förvisso ofta lite tungsinta men väldigt träffsäkra.

Masse
RÄTTELSE:

NR 2: Titeln blev felstavad. Boken heter "Ett land i gryningen".

/ Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-12-07, 22:00
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: 3 böcker

Oj, här har jag inte mycket att komma med Tror aldrig att jag läst om en bok flera gånger. När boken är läst så är den läst

Numera är det ljudböcker som gäller för mig.

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-12-07, 22:37
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 191
Standard Sv: 3 böcker

Älskar att läsa böcker!! Läser också mycket ofta om, den andra eller tredje gången finner man ofta något man missat.....
Hm, BARA 3 böcker, det blir svårt!! Har flera bokhyllor jag skulle vilja ta med......
Nå, Phillippa Gregorys serie om Rosornas krig och Henrik VIII's hustrur i England (oj, redan där 6 böcker )
Jan Guillous böcker om Arn, oj, 4 till....
Anne-Marie Selinko "Désirée" (Drottning Desideria av Sveriges historia, hustru till Karl den XIV, Jean-Baptiste Bernadotte) det var i alla fall bara 1.....
Oj, oj, bara 3, omöjligt...... Dessutom Ferlin förstårs..... Nej, stopp inte mer
Catlady, bokmalen......

Senast redigerad av Catlady den 2023-12-07 klockan 22:48.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-12-07, 23:19
dalle dalle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 51
Standard Sv: 3 böcker

Håller med Maria J, enda boken jag läst mer än en gång är mitt förstaval

Främlingen-Albert Camus
Flugornas herre-William Golding
Poeten-Michael Connelly
Femte kvinnan-Henning Mankell

Blev 4 då jag inte kunde välja bort någon....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-12-08, 08:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: 3 böcker

Här fanns det många bra boktips, som man kan botanisera bland.

En sak till, som jag poängtera. Det är inte nödvändigtvis de tre bästa böckerna man läst, utan mer tre som man gärna läser om. Någon eller några mina val kvalar säkert in på bästa-listan med, men den listan är svår, ja nästan omöjlig att bena ut.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-12-08, 11:03
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: 3 böcker

Jag har genom åren läst många lite "tyngre" verk, av ev.vis:
Lagerlöf, Strindberg, Camus, Puzo m.fl.
Men de senaste decennierna har jag jag nog, med något enstaka undantag, endast läst biografier, verklighetsbeskrivningar osv, gärna med lite muntert slag.

Böcker som jag gärna läser om igen, på en strand i en solsäng med en FIX till är:
Bert Karlsson, Mitt liv som Bert
Frank Andersson, Sanningen om lögnerna
Björn Ferry, Ferrytales

Nu i somras läste jag under 3 veckor på Samos:
Petra Malm, Mod, Rädsla, Sårbarhet (bra bok om att slå sig fram inom det militära, som tjej)
Åsa Löthman, En förlorad värld (Blev besviken då jag hade hoppats på fler än 2 anekdoter från flygningar. Det var desto mer om skor & uniformer)
Jonas Eriksson, Korthuset (Mycket bra bok. Extra bra om man är fotbollsintresserad)
Gunnar Lindstedt: Svindlande affärer, Historien om Trustor (Myyyket bra! Tänk att jag fick tag på den till slut )

Läser nu:
Jan Söderqvist "Ren Vilja, boken om Björn Borg". (Tegelsten, men har väl betat av 75% nu iaf. Kräver oxå intresse för sporten och idrottsmannen).


Summerat: Lite "lättare" läsning på solsemestern och något tyngre hemmavid.

//Conny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-12-08, 12:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: 3 böcker

Conny, det var flera titlar som jag åxå har plöjt; Franks o Petras bl a.
.Igår hittade jag Marianne Mörks memoarer på Samhjälpen för 10 kr.
Spännande att se vad denna tuffa brud har varit med om.
Marie Göranssons bok köpte jag nyligen på Erikshjälpen för 15 kr.
Dessa ligger nu i bokhyllan och "mognar te säj" inför läsning
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-12-08, 12:54
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: 3 böcker

Mine 3 er disse:

Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-12-08, 14:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 3 böcker

Jag är ingen omläsare att tala om. Utan att tänka efter så länge minns jag just nu endast följande böcker som jag läst om, och det flera gånger:

Sagan om Ringen av Tolkien.

Stiftelsen av Isaac Asimov.

Liftarens guide till Galaxen av Douglas Adams.

Barabbas av Pär Lagerkvist.

En dag i Ivan Denisovitjs liv av Aleksandr Solzjenitsyn.

Det blev fem.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-12-08, 15:29
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: 3 böcker

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Conny, det var flera titlar som jag åxå har plöjt; Franks o Petras bl a.
.Igår hittade jag Marianne Mörks memoarer på Samhjälpen för 10 kr.
Spännande att se vad denna tuffa brud har varit med om.
Marie Göranssons bok köpte jag nyligen på Erikshjälpen för 15 kr.
Dessa ligger nu i bokhyllan och "mognar te säj" inför läsning
/ Kajja
Hej Kajja,

Jag skulle ha kommenterat detta oxå. Jag har oxå läst "ett antal" "fängelserelaterade" böcker när det gäller verklighetsbaserade upplevelser. Ex.vis, "438 dagar" (Persson/Schibbye), "De kallar mig Solvallamördaren" (Janne Raninen), Diplomatdottern (Tina Frennstedt) m.fl. Den bästa var väl "Mina 8 år i Kality" (Annika Jansson).
Mörks bok skulle jag vilja läsa

//Conny
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-12-08, 16:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: 3 böcker

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Kajja,

Jag skulle ha kommenterat detta oxå. Jag har oxå läst "ett antal" "fängelserelaterade" böcker när det gäller verklighetsbaserade upplevelser. Ex.vis, "438 dagar" (Persson/Schibbye), "De kallar mig Solvallamördaren" (Janne Raninen), Diplomatdottern (Tina Frennstedt) m.fl. Den bästa var väl "Mina 8 år i Kality" (Annika Jansson).
Mörks bok skulle jag vilja läsa

//Conny
Kom på att jag köpte en till på E-hjälpen!
"Glöm att ni har en dotter" tror jag den heter. True story.
Och gissa vad den handlar om..En tjej som vill tjäna kosing och smugglar knark.
Hamnar i en fängelsehåla hon med
Oläst! Har å göra hela vintern!
/ Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-12-08, 17:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: 3 böcker

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Oläst! Har å göra hela vintern!
Ja, det är väl förbannelsen med böcker. Så många att läsa, men ingen tid. Jag har hela nattduksbordslådorna fulla och stora staplar uppepå. Hjälp!

/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-12-09, 06:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: 3 böcker

Jag har samma problem med böcker som hopar sig överallt. Har för ett tag sen läst mig igenom Jan Guillous "Det stora århundradet" och nu är också mitt nattduksbord helt fylld och jag vet inte vart jag skall ställa dem sen för alla bokhyllor är proppfulla.

Men tre böcker som jag läst om flera gånger:

1. Henry Miller "Kolossen från Maroussi".
2. Göran Schildt " I Odysseus kölvatten".
3. Staffan Stolpes " Från min grekiska grotta" och "I skuggan av en liten ouzo".
(Jag vet att det är två böckar, men jag fuskade lite och slog ihop dem till en).

Skulle kunna tillägga Göran Schildts "Ikaros hav" och Sun Axelssons "Evigheten stränder". Av någon konstig orsak handlar alla dessa böcker om Grekland. Det finns ju tröstmat och för mig finns det tröstböcker också och jag tror att dessa böcker är just sådana.

Och sen finns det ju en massa andra böcker som man skulle kunna läsa om.

/ Anne
som vill tacka Netwolf för denna underbara tråd.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-12-09, 10:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: 3 böcker

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är väl förbannelsen med böcker. Så många att läsa, men ingen tid. Jag har hela nattduksbordslådorna fulla och stora staplar uppepå. Hjälp!

/Netwolf
Får mig att tänka på den gamla 80-tals dängan " So many men-so little time".
Men det får nog bli en annan tråd
/ Kajja
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT