Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-11-30, 23:55
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Första gången!

Ja första gången jag åkte till Grekland var för 23 år sen.
Blev kidnappad av man o barn på jobbet inför min jämna födelsedag. Detta senarriot har jag skrivit om i en gammal tråd. Anyway..varför jag skriver om denna resa igen är för att jag har tänkt på hur på vår första gemensamma utlandsvistelse blev just Kreta. Jag som då tänkte att Grekland = Rhodos!! Vad visste jag?! Kreta..var ligger det?!

Vi 4 bodde ihopträngda på Veronica studios i Agii Apostoli. Nybyggt med pågångbygge överallt. Trängde ihop oss som sillar i en plåtbox i vårt rum med pentry..made for two.
Tjejerna var överlyckliga endå! Tonåringar...ni förstår..
Nästa dag hägrar stranden. Jag som är euforisk springer ner och slänger mig i havet.
-Men detta är ju precis som filmerna i Bingolotto..tjohhoo..guuud va härligt..kom!!
Där o då blev döttrarna röda i ansiktet utan att ha solat en enda minut. Däremot kan jag fortfarande se min äldsta dotters rykande, blöta jeans på låren när hon hade bränt sig. Hemskt!!
Att sen i veckan bli bestulen på kameran vid poolen, behöva låna pengar av döttrarna till sista notan..ja det var nog en engångsföreteelse..
Herregud..när man tänker efter..men kul var det!!
Att vi återvänder för 16, 17 eller 18-de gången betyder ju bara att även om det finns andra underbara så är Kreta nr. 1
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2023-12-01 klockan 00:08.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-12-01, 15:02
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Första gången!

Man ska åka dit man trivs tycker jag😉
Därför åker jag till Samos,efter tjugo
vändor känns de som att komma hem.
97 var sista gången vi fick med gudbarnen
En förbannad gudson fick nog å sa att det
var sista gången han for på nån dj… pensionärsresa.
Han var 17 och vi var inte ens 50 år☹️men vi har inte
glömt,snart är han i samma ålder å då….

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-12-02, 05:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Första gången!

Så är det, det är väldigt trevligt att återkomma till ställen man vet att man trivs på. Också vår första resa till Grekland gick till Kreta. Det är förstås inte så märkvärdigt eftersom Kreta har varit en stor charterdestination redan länge. Men jag har ofta tänkt att varför skall det finnas sååå mycket fint i Grekland, så många intressanta öar, mycket fint på fastlandet? Man hinner ju inte med allt. För mig skulle det egentligen räcka med enbart Kreta för jag har så mycket kvar att se där. Och gamla favoriter.

/ Anne
som skall hålla sig borta från Kreta nästa år.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-12-04, 18:04
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Första gången!

Vi hade också Kreta som första möte med Grekland, året var 1991. Två små barn, anslutningsflyg till Arlanda i ottan, lång transfer till Makrigialos, säkert 3 timmar på den tiden. Vi var helt slut när vi väl var framme. Vi hade en jättehärlig semester men sa på hemvägen att hit åker vi nog inte mer. Två år senare var vi tillbaka
Sen har vi varit där många, många gånger ytterligare och även andra platser på Kreta.
Så Kreta är också mitt nr 1 i Grekland, där kan jag aldrig få nog. Ser fram emot dagen när jag inte behöver jobba längre, då ska vi testa att vara på Kreta en längre tid på senhösten

Maria
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-12-04, 19:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 191
Standard Sv: Första gången!

Första gången i Grekland var 1976, Rhodos, och den resan gav mersmak....! Men pga barnafödslar och senare ändrad familjekonstellation dröjde det till 1989 innan jag äntligen kom dit igen. Men då : KRETA, närmare bestämt Rethymnon! Snacka om mersmak, ville inte resa hem... Efter det blev det Kreta, olika ställen (men mest Rethymnon) i ett antal år och först senare började vi upptäcka resten av detta härliga land. Har några gånger testat andra länder. Men, hur mysigt det än är (Italien!), man kommer alltid tillbaka till Grekland och Kreta! Verkar som om att det är en mycket smittsam "bacill" man blir infekterad av, går inte att värja sig ( och det vill man ju inte heller ).
Numer är ett år utan Grekland ett "förlorat" år!
Vartefter åren går ändrar man önskemålen om vad som "ska" finnas på resmålet, från lite fest till tillgänglighet och lite lugn kanske men alltid den där känslan av lycka (som åtminstone jag) alltid känner när jag kliver ur planet på flygplatsen. Och sedan hela tiden på grekisk mark (har funnits tillfällen när jag varit nära att göra som Påven Fransiscus, knäfalla och pussa marken. Det enda som hejdat mig är min stackars gubbe...... han skulle få skämmas över sin galna tant!).
Catlady, som nu längtar tillbaka till Karpathos..........

Senast redigerad av Catlady den 2023-12-04 klockan 19:27.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT