Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #181  
Gammal 2020-03-14, 21:16
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag är absolut inte medicinskt sakkunnig. Jag har stor respekt för epidemier och världsomfattande sjukdomar av diverse slag. Men ....... i all denna folkstorm, politikerstorm, mediastorm mm som just nu breder ut sig över världen så försöker jag att sätta mig ner och samla intryck och fakta som rapporteras och fundera och reflektera lite.

Här är lite siffror som jag funnit i mitt sökande på nätet.

20 länderna med flest antal smittade
Land/Antal fall/Antal döda

1. Kina, 80 739 fall, 3 120 döda

2. Sydkorea, 7 478 fall, 53 döda

3. Italien, 9 172 fall, 463 döda

4. Iran, 7 161 fall, 237 döda

5. Frankrike, 1 412 fall, 30 döda

6. Tyskland, 1 191 fall, 2 döda

7. Spanien, 1 102 fall, 28 döda

8. USA, 624 fall, 22 döda

9. Japan, 530 fall, 9 döda

10. Schweiz, 374 fall, 2 döda

11. Storbritannien, 321 fall, 5 döda

12. Nederländerna, 321 fall, 4 döda

13. Sverige, 261 fall, 0 döda

14. Belgien, 239 fall, 0 döda

15. Norge, 209 fall, 0 döda

16. Singapore, 160 fall, 0 döda

17. Österrike, 131 fall, 0 döda

18. Malaysia, 117 fall, 0 döda

Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....

Jag funderar en del kring hur mycket skada och hur många mänskliga tragedier och dödsfall som orsakas av alla mer eller mindre panikartade åtgärder som nu vidtas världen över. Mer eller mindre genomtänkta.

Vad kommer det att innebära i ett samhälle som håller på att falla samman pga massor av konkurser och ett näringsliv med stora problem. Massarbetslöshet med folk som mister sin försörjning. Hur många förstörda liv och hur många dödsfall orsakas av de panikåtgärder som nu vidtas.

Det är också fantastiskt vilket folkligt engagemang som uppstått för att försöka begränsa effekterna av virussjukdomen. Frågan är hur vi ska kunna begränsa och dämpa effekterna av alla panikartade åtgärder i samhället och agera på ett sansat sätt. Och hur väl lyckas vi avväga vilket som orsakar mest skada, virussjukdomen eller motåtgärderna?

När det t ex gäller dödsfall i trafiken så har vi i massor av år talat om en nollvision. Vi har kommit en bra bit på väg. 2019 omkom "bara" 223 personer i trafiken i Sverige. En rejäl förbättring jämfört med vad det har varit längre tillbaka. Men ändå .... ganska många. Och inte bara vid något enstaka år i form av någon tillfällig epidemi utan år efter år efter år. Men .... inga panikåtgärder där inte!

Under 2018 dog i Sverige 1268 personer genom självmord, varav 938 var i ålder 15 - 64 år. Det är inte osannolikt att många av dem orsakades av mental ohälsa, d v s en uppenbart mycket allvarlig sjukdom. Detta pågår också år efter år efter år. Inte heller det orsakar några större panikåtgärder, om ens stora åtgärder alls. Resurserna är ju som bekant begränsade.

Jag vill inte på något sätt förminska allvaret i den pågående pandemin i världen. Men kanske vore det på sin plats med lite mera vett och sans.

Hur mycket av skadorna (inklusive dödsfall och mänskligt lidande) som vi nu och framöver får uppleva orsakas av själva sjukdomen och hur mycket orsakar vi tillsammans genom många väldigt dåligt genomtänkta åtgärder och handlingar?

Masse
Ja "vett och sans" är ju det svenska mottot så att säga. Problemet med den här sjukdomen är ju att den är så aggressiv, den smittar mycket mycket lättare än en vanlig influensa. Det kan mycket väl vara så att dödsfallen inte är större än en vanlig influensa procentuellt sett, det där orkar jag inte ens spekulera i även om otaliga försöker, men då fler blir smittade så kommer ju fler dö i antal. Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt att förstå. Om man låter det här viruset härja fritt så kommer det leda till väldigt många dödsfall. Däremot de länder där allt stängt och man blivit ombedd att stanna hemma, där har man lyckats bromsa det. Att det inte är större antal smittade och döda i världen beror just på att många länder tagit åtgärder nu. Hur skulle situationen varit i Kina nu om de inte gjort nånting? Varför kan inte Sverige se hur utvecklingen varit i andra länder och lära sig av det?

Folk pratar om att det inte går att stänga skolor för att vårdpersonalen behövs. Vad är värst: att stänga skolor och förlora vårdpersonal när vården ännu inte är överbelastad av Coronafall, eller ha öppna skolor och inte ha tillräckligt med vårdpersonal och sängar på sjukhusen för alla de Coronafall som de kommer översvämmas med?
Svara med citat
  #182  
Gammal 2020-03-14, 21:46
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ...

Karin
Det där om att släppa ut ungdomar på stan, det är inte riktigt så det blir när man väl kommer till det. Här i Grekland när skolorna stängde, så blev det precis som du säger först, dagen efter beslutet så satt alla ungdomar på caféerna. Men i och med att skolan stängde så har det bildats en allmän opinion nu om att vi alla ska göra en team effort för att få bort det här viruset, så har det pratats väldigt mycket om att man ska försöka stanna hemma så mycket som möjligt. Så när ungdomarna samlades på caféerna så blev alla mycket upprörda och rent av arga, så nästa dag togs beslutet av staten att stänga alla caféer, restauranger och barer. Idag åkte vi med barnen till stranden för att det var så fint väder och det finns inget annat att göra med dom just nu (lekparker också stängda) och det var fullt med folk. Ja självklart blev alla andra som stannar hemma jätteupprörda, så upprörda att staten nu stänger alla organiserade stränder i Aten också. Folk försöker få alla att stanna hemma, även om det inte finns nån karantän lag än. Jag tyckte stängningen av stränderna var helt överdriven, hur hög smittorisk kan det vara där??? Men iallafall, det jag försöker säga är att när det väl kommer till stängning av skolor så börjar alla tänka väldigt annorlunda och säkerligen kommer andra saker stänga ner också. Scenariot att massa ungdomar skulle sitta på caféer istället lär inte finnas. Här höll det i en dag.

Själv funderar vi på att åka till byn med barnen. Där kommer de kunna vara ute mer. Inte så mycket människor och friare. Förstår inte hur mina energiska fyraåringar skulle klara av en eventuell karantän och vara hemma hela tiden. De skulle bli galna och vi också.
Svara med citat
  #183  
Gammal 2020-03-14, 22:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Svenska Utrikesdepartementet avråder från resor till alla länder med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset.
Och Grekland stänger alla hotell till och med den 30 april!
Svara med citat
  #184  
Gammal 2020-03-15, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.

Hur känner ni andra er?
Svara med citat
  #185  
Gammal 2020-03-15, 10:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.

Hur känner ni andra er?
Precis som jag skrev innan...
Man önskar att det vore en mardröm!
Just det här med att man inte kan planera nånting alls framåt Uppgiven och orolig, minst sagt..
/ Kajja
Svara med citat
  #186  
Gammal 2020-03-15, 10:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag tycker det känns lite overkligt alltihop :-( För stort och kunna ta in allting! Nyss kom jag och tänka på att hur gör dom hotellen som har gäster nu ? Måste dom kasta ut gästerna? Tex, på Kalymnos har några små hotell öppet så gott som året runt, för det kommer klättrare dit redan nu :-( Tänker också på alla vänner som har små hotell och tavernor osv. Måste vara svårt och planera verksamheten när man inte vet hur det blir. Att anställa folk och sedan kommer inte turisterna! Och kommer turisterna så är ju risken stor att det blir mer spridning.... Nästan som att välja mellan pest och kolera :-(

Riitta
Svara med citat
  #187  
Gammal 2020-03-15, 10:45
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

En annan tanke med det här som gör att det känns overkligt är att man/jag inte känner nån som har drabbats av corona. Jag känner inte ens nån som känner nån..
/ Kajja
Svara med citat
  #188  
Gammal 2020-03-15, 11:03
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Angående att alla hotell stängs läste jag att hotell som redan är öppna får vara det tills den 23/3... vet dock inte om gäster måste bort sedan och hotellet stängs...
Usch det är en hemsk tid! Hur ska det bli?
/emma
Svara med citat
  #189  
Gammal 2020-03-15, 11:43
Stumpan52 Stumpan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

I vår bekantskapskrets har minst 3 fått bekräftat att de har Corona ! Ingen av dem har varit utomlands utan blivit smittade inom landet.
Skrämmande!
Svara med citat
  #190  
Gammal 2020-03-15, 11:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Stumpan52 Visa inlägg
I vår bekantskapskrets har minst 3 fått bekräftat att de har Corona ! Ingen av dem har varit utomlands utan blivit smittade inom landet. Skrämmande!
Ja, det är verkligen skrämmande!

Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt.

Jag la precis ut Veckans bild, och jag valde den för att den får mig alla le, och det kan behövas just nu.

Kolla bilden här.
Svara med citat
  #191  
Gammal 2020-03-15, 14:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt.
Helt oroligt var det ändå inte, då de var sex personer på presskonferansen
Svara med citat
  #192  
Gammal 2020-03-15, 14:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.

Hur känner ni andra er?
Om någon hade sagt till mig för några veckor sen att detta skulle hända, hade jag skrattat.

En känsla av uppgivenhet finns där hela tiden. Man smyger ut tidigt på morgonen, eller sent på kvällen för att handla. Som man vore nån sorts brottsling.
Känner som dig stor vanmakt, när man vaknar och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre...

/Netwolf
Svara med citat
  #193  
Gammal 2020-03-15, 14:48
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag brukar inte oroa mig, men i dessa tider med allt som händer och som ni skriver att det är som en dålig dröm...ja nu känner jag mer och mer en slags uppgivenhet och en stor oro för hur det är och ska bli fortsättningsvis! I vanliga tider hade jag sett fram emot vår, sommar och en greklandsresa...nu känner jag mest en stor tomhet och vanmakt....
med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢
Svara med citat
  #194  
Gammal 2020-03-15, 15:42
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.

Hur känner ni andra er?
Jag kan verkligen hålla med om overklighetskänslan.....
Igår åkte vi till ICA Maxi för inhandling av en del viktualiteter. Tanken var kanske även att köpa med någon extra konservburk med soppa el dyl... Det som vi hade på listan var köttfärs, toapapper, mm, som var nödvändigt att fylla på... Vad ser man?
Hyllorna för köttfärs och toapapper gapade helt tomma. Jag fick bara tag på en förpackning hushållspapper. Det fanns bara några enstaka kvar..
Som tur är har jag sparat en del dagstidningar. Förr hade man ju ark av tidningspapper, hängandes i krokar ute på avträdena.
Det kanske finns någon gammal telefonkatalog liggandes i källaren oxå.... suck....

I fredags em på väg hem från jobbet slank jag in på ett apotek och frågade om de hade fått in handsprit.... hehehe.. jodå, i torsdags em, dagen innan alltså, hade det kommit en leverans på 180 flaskor....Dessa tog slut på dryga 10 minuter! Du måste skämta sa jag till tjejen som jobbade därstädes, - nej - detta var dagsens sanning.
Jag läste förresten någon blänkare för några dagar sen om att det hade uppstått handgemäng gällande handsprit, inne på ett apotek någonstans i Sverige.... detta är ju helt sjukt..

//Conny
Svara med citat
  #195  
Gammal 2020-03-15, 15:49
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg

med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢
Kjære deg Emma, forstår virkelig uroen din. Ikke minst pga av alder og at du er i en risikogruppe. Arbeidet i yngre år som førskolelærer, vet godt hvordan forholdene er. Det tas lite hensyn til personalgruppen når det gjelder sykdom og smitterisiko. Håper virkelig at Sverige stenger barnehagene snart.
Svara med citat
  #196  
Gammal 2020-03-15, 16:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre...
Jag tog ett beslut vid lunchtid idag om att inte följa alla rapporteringar längre, det räcker med en gång om dagen, eller möjligen två. Märker att jag inte mår bra av att veta för mycket.
Svara med citat
  #197  
Gammal 2020-03-15, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢
Kram på dig!
Svara med citat
  #198  
Gammal 2020-03-15, 16:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Igår åkte vi till ICA Maxi för inhandling av en del viktualiteter. Tanken var kanske även att köpa med någon extra konservburk med soppa el dyl... Det som vi hade på listan var köttfärs, toapapper, mm, som var nödvändigt att fylla på... Vad ser man?
Hyllorna för köttfärs och toapapper gapade helt tomma. Jag fick bara tag på en förpackning hushållspapper. Det fanns bara några enstaka kvar..
Som tur är har jag sparat en del dagstidningar. Förr hade man ju ark av tidningspapper, hängandes i krokar ute på avträdena.
Det kanske finns någon gammal telefonkatalog liggandes i källaren oxå.... suck....
Vi har ännu inte märkt av den galenheten här, inte som du har gjort i alla fall. En kompis i Stockholm var idag på en stor COOP, där fanns inte en enda toapapper och inte en enda rulle hushållspapper att köpa.

Kanske läge att installera en bidé.
Svara med citat
  #199  
Gammal 2020-03-15, 16:42
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag brukar inte oroa mig, men i dessa tider med allt som händer och som ni skriver att det är som en dålig dröm...ja nu känner jag mer och mer en slags uppgivenhet och en stor oro för hur det är och ska bli fortsättningsvis! I vanliga tider hade jag sett fram emot vår, sommar och en greklandsresa...nu känner jag mest en stor tomhet och vanmakt....
med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢
Svara med citat
  #200  
Gammal 2020-03-15, 18:10
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland kommer att stänga gränsen mot Nordmakedonien och Albanien.
Färjorna från Italien får inte ta med passagerare till Grekland.
Man ska sätta vakter i de större livsmedelsbutikerna för att förhindra trängsel.
Stränderna ska stängas för besökare. Beslutet togs efter att någon strand i närheten av Aten blev överbefolkad i det fina vädet i går.
Inga flyg till Spanien. Efter Danmarks beslut att stänga gränsen i går går det bara SAS flyg mellan Aten och Köpenhamn (ett tag till) tills vidare. I går kostade en enkel biljett utan bagage över 4 000 svenska.
Regeringen har uppmanat äldre personer att inte besöka kyrkorna. Det har nog aldrig hänt förrut.


Ps Även i Aten hamstrar kunderna toalettpapper


Jag ska iväg till mitt "sommarnöje" i mitten på maj. Jag håller tummarna. Om det nu hjälper
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT