Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Spetses

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-10-14, 21:23
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Nyoppdaget øy

Jeg vil bare reklamere for min nyoppdagede øy :-). Jeg overnattet fire netter i høstferiene. Det ble en dag kortere på grunn av stormen Zorba. Bodde to netter på Poseidonion Grand Hotel og to netter på pensjonat Niriides Guest House. Begge var flott. Grunnen til at jeg ble så begeistret for øya, var nok at jeg leide elektrisk sykkel første dagen. Så vakker natur! Så flotte veier! Så fantastiske strender!

Selve byen er ikke så spesiell. Det er det grønne landskapet og alle furutrærne som gjorde at det ble en ny favoritt for meg - spesielt utenom høysesong.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-10-15, 07:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Säkert en bra idé att cykla, men var, vlken ö?
O. nu såg jag. Spetses.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-10-15, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Kul att du skriver om Spetses! Det är inte ofta det händer.

Jag förstår att du gillar Spetses under lågsäsong och för att du upptäckte ön med en el-cykel. Det måste ha varit fantastsikt att åka runt i tystnad.

Tänk att du bodde på Poseidonion Grand Hotel! Det är ett fantastiskt hus. Hut mycket kostade det att bo där?



Så här såg hotellet ut när vi var på Spetses. Vi trodde inte att det skulle bli färdigt, men det blev det. Skulle gärna bo där några nätter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-10-15, 10:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Berätta gärna mera. Har läst att det är en "jetsetö", populär bland atenare. Och då kanske med lite dyrare prisläge?

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-10-15, 20:43
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Under årets ”höstresa” besökte jag flera öar, bl.a. tre Saroniska öar: Spetses, Hydra och Agistri.
Jag kom till Spetses tidigt på morgonen den 03/10 och stannade 3 dagar. Spetses är utan tvivel en mycket trevlig ö med en obetydlig motortrafik. Man kan alltså gå långa stunder på huvudvägen runt ön (asfaltväg) utan att se en enda bil/moped. Det är ju mycket trevligt. Nästan alla fordon som trafikerar Spetses vägar kan betraktas som någon form av ”service fordon”, de är ute för att uträtta något, antingen i samhällstjänst eller på arbetsuppdrag (måleri, bygg, varuleverans, etc). Spetses är förmodligen den mest välmående grekisk ön jag hittills besökt. En och annan strand är OK, men bara OK. En underbar strandpromenad. Jag tyckte mycket om Spetses, dock inte tillräckligt för att återvända.

Jag kommer naturligtvis att fullfölja min plan, d v s besöka samtliga Saroniska öar och nu återstår det tre öar: Aegina, Poros och Salamina (finns inte med på Kalimeras lista över Saroniska öar). Det finns dock två problem, ett litet problem och ett stort problem:

1) Ett litet problem är ju fullbokade båtar eftersom snabbåtar är den transportmedel som dominerar t.o.f. Saroniska öarna. Som alla vet så är det nästan inga färjor som trafikerar Saroniska öar. Det går visserligen en mindre färja från Piraeus till Aegina och närliggande platser (även fastlandet på Peloponesos), dock inte ut till Spetses och Hydra. Det finns också små färjor (plats för några bilar) från olika orter i södra Peloponesos till Saroniska öarna, men det är naturligtvis inget bra alternativ då det blir en lång, mycket lång omväg från Atén/Piraeus. Snabbåtar är ofta fullbokade, inte bara i anslutning till helg/veckoslut. Detta p.g.a. massor med ”dagsbesökare” t.o.f. de närmaste öarna (Agistri, Poros och Aegina) och även t.o.f. Hydra, och dessa dagsbesökare köper t.o.r. biljetter. Är man på Spetses/Hydra och vill åka tillbaka till Piraeus/Atén då kommer man inte längre än till Agistri/Poros/Aegina om man inte är ute i mycket god tid (det är ju fullbokat från dessa öar till Piraeus). Jag kom till Hydra tidigt på morgonen den 06/10 och ville åka tillbaka till Piraeus/Atén tidigt på morgonen den 10/10 (en onsdag!) samma dag som jag skulle flyga hem till Sverige. Så, det första jag gjorde på Hydra var att boka båtbiljett. Trots att det fanns tre avgångar per dag från Hydra till Piraeus och att jag var ute i god tid (trodde jag) fick jag plats bara på den senaste avgången på tisdag (kl. 18:00), den 09/10. Allt annat var fullbokat f.o.m den 07/10 t.o.m den 10/10 och det var inte Atenarna som tillbringar veckoslut på Saroniska öar, utan på den mängden dagsbesökare som ständigt kommer till Saroniska öarna samt att snabbåtar tar bara c.a. 150 passagerare. Jag nämnde fullbokning i början av min text som ett ”litet problem” eftersom det finns en lösning och det är att preliminärboka alla resor man planerar och göra till och mellan Saroniska öar. Personligen gillar inte jag den lösning, eftersom man blir bunden till en avgång och vill man stanna lite länge på en ö, ja då…

2) Stort problem: snabbåtar (s.k. Flying Dolphins). Jag har mycket sällan åkt snabbåtar i Grekland, kanske 1 eller 2 gånger sedan jag började med båtluffning i slutet av 70-talet. Denna gång gjorde jag på kort tid sammanlagt 5 resor med snabbåtar. Det är dyrt att åka snabbåtar, men det största problemet är ju något helt annat. De båtar jag åkte med var mycket gamla, säkert 25-30 år gamla. Inredningen var mycket sliten, för bullrigt och mycket skakigt under hela resan, trasiga stolar (numrerade platser!), det stinker diesel inne och utanför båten och från land ser man ett stort svartmoln efter snabbåtarna. Men värst av allt är ju säkerheten. Det finns två mycket små utgångar (bara en person åt gång kan komma in/ut) på framsidan och två på baksidan (som dessutom var blockerade av olika föremål). Man sitter och reser i hög fart någon meter ovanför vattenytan. Händer det något, och med snabbt förlopp, finns det ingen möjlighet att snabbt evakuera båten. De flesta kommer att följa med i djupet när den sjunker, oavsett om det finns tillräckligt med flytvästar för alla passagerare. Det är så trångt kring utgångarna att vid varje avstigning/påstigning blir det kaos att komma in/ut med bagaget och då handlar det inte om en panik situation. Jag har sett många barnfamiljer och jag måste tyvärr säga att det inte blir många som kommer att klara sig i en nödsituation. Jag var mycket orolig under samtliga 5 resor jag gjorde med snabbåtarna. Det är en dödsfälla, inget snack om saken.
Jag kommer givetvis att besöka de övriga Saroniska öarna: Poros, Aegina och Salamina (det går färjor från en ort/stadsdel strax utanför Piraeus hamn till Salamina). Men jag kommer att undvika snabbåtarna, men i den mån det inte går så vet jag precis på vilken plats jag skall sitta i snabbåten för att vara först vid en av utgångarna. Ja, överlevnadsinstinkten har tagit över redan innan katastrofen.
Jag har färskare bilder på Poseidon Hotell på Spetses som skickades till Prof. Kalimera. Han får gärna publicera bilderna om han vill.

Senast redigerad av RobEri den 2018-10-15 klockan 20:52.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-10-15, 23:54
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Det var ikke billig, men helt spesielt. Derfor prioriterte jeg å legge penger på dette. Betalte 1670 NOK for dobbeltrom med sideutsikt til havet. Flott balkong, deilig frokost på verandaen. Litt stivt og uvennlig første møte. Men var nok bare uheldig med en uprofesjonell medarbeider. Ellers var de vennlig og serviceinnstilte. Opplevde blant annet å få sengen gjort klar før jeg skulle legge meg.

Det var 2,6 mil rundt øya. Jeg syklet denne runden to dager, med et stort smil om munnen, nesten uten å møte noen. Spesielt i sør var det utrolig mange flotte strender. Jeg kommer til å reise tilbake i sepember/oktober et annet år, gjerne i kombinasjon med et par dager på hydra. Deilig å kunne være aktiv uten bil/buss/moped :-).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-10-16, 08:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyoppdaget øy

När vi reste i Saroniska öarna åkte vi Flying Dolphin till Agistri, Agistri Express mellan Agistri och Egina, en mindre färja mellan Egina och Hydra, Flying Dolphin mellan Hydra och Spetses, Flying Cat mellan Spetses och Poros och slutligen en mindre färja mellan Poros och Pireus.

Allt flöt på bra, förutom resorna med Flying Dolphin som är, och förblir, vidriga. Vi åkte med en Flying Dolphin mellan Rhodos och Kalymnos ett år, och det var en nära-döden-upplevelse.



Jag håller med dig RobEri, det är förskräckliga båtar som borde förbjudas.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-10-16, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Citat:
Ursprungligen postat av Ingvild Visa inlägg
Det var ikke billig, men helt spesielt. Derfor prioriterte jeg å legge penger på dette. Betalte 1670 NOK for dobbeltrom med sideutsikt til havet.
Tack.

Citat:
Jeg kommer til å reise tilbake i sepember/oktober et annet år, gjerne i kombinasjon med et par dager på hydra. Deilig å kunne være aktiv uten bil/buss/moped
Vi åkte från Hydra till Spetses, vi tyckte så mycket om Hydra att vi hade svårt att ta till oss Spetses på ett rättvist sätt. Så det är bättre att avsluta med Hydra.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-10-16, 08:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyoppdaget øy



Bilden jag tog när hotellet renoverades.







Nytagna bilder av RobEri. Stort tack!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-10-16, 09:26
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack.
Vi åkte från Hydra till Spetses, vi tyckte så mycket om Hydra att vi hade svårt att ta till oss Spetses på ett rättvist sätt. Så det är bättre att avsluta med Hydra.
Jag skrev fel när det gäller namnet på det pampiga hotellet: Det skall vara "Poseidonion Grand Hotel", inte Poseidon Hotel som jag skrev i mitt inlägg.

Själv bodde jag på ett annat hotell för 33 €/natt med frukost, ensam gäst på hela hotellet under två dagar, och en till gäst tredje dagen.

Din bild på snabbåten visar tydligt den lilla öppningen som används som dörr in/ut ur båten.
Hörde en svensk kvinna kommentera med en svensk familj (mamma, pappa och 2 barn) som var på båten, att dessa båtar är egentligen skrot som köptes in från England och som användes för länge sedan mellan kanalöarna.
Jag skulle aldrig åka med barn och barnbarn i sådana båtar.
Det är riktigt, det finns många små färjor som trafikerar öarna, dock de flesta är direkta förbindelser till olika orter på Peleponesos. Det finns också massor med taxibåtar (sea taxi), men jag prövade aldrig.

Håller med om att Hydra är ett snäpp bättre än Spetses, dock inte stränderna (båda öar har mycket mediokra stränder). Men Hydra får också väldigt många besökare från små kryssningsbåtar. En dag fanns det dock ett stort kryssningsfartyg som guppade utanför hamnen. Jag tror en stor attraktionskraft på Hydra är Mr. Cohens långa koppling till Hydra, dock inte för mig eftersom det är en musikstil som inte faller mig i smaken. Jag åkte till Hydra för att vara med om "den ovanliga trafiksituationen" som beskrevs väl av Prof. Kalimera. Helt enastående: under min vistelse (4 dagar) såg jag tre fordon: två sopbilar och en lastbil som suger upp slam. Men det bästa med Hydra är för mig något helt annat: jag har aldrig sett så många välmående katter i Grekland som på Hydra. Nästan alla katter var mycket välmående, många faktiskt ganska tjocka och framförallt tama vilket skvaller om att lokal befolkningen behandlar de väl. Det var helt otroligt och jag blev ofta rörd av att se det. Och matskål såg jag överallt. Det visar att man kan behandla djur på bra sätt om man bara vill och har en gnutta empati. Samma iakttagelse gäller även åsnor som är en del av Hydras arbetsliv: alla var välnärda och behandlades varsamt av sina följeslagare. Alla hundar jag såg hade ägare och gick under koppel. Jag kan tänka mig att återvända till Hydra bara för att njuta av välmående djur. Helt enastående för att vara Grekland.

Senast redigerad av RobEri den 2018-10-16 klockan 09:37.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-10-16, 10:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Måste bara hålla med om Flying Dolphin. Vi var till Egina 2011 och då blev det en stor färja från Pireus till Egina, men sen tillbaka med en Flying Dolphin. Det var inte trevligt. Och stanken av diesel som RobEri så bra beskriver var obehaglig. Så nu undviker jag helst dessa båtar. Har funderat på Hydra och har inte hittat något annat än Hellenic Seaways som man kan ta sig dit med från Pireus. Och de tycks ju bara ha Flying Dolphin. Eller någon som vet om något annat?

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-10-16, 12:15
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och de tycks ju bara ha Flying Dolphin. Eller någon som vet om något annat?/ Anne
Enda alternativ från Piraeus är att åka runt via Korinthos och sedan söderut i Peleponesos till orterna Ermioni eller Port Cheli och därifrån små färjor till Hydra/Spetses. Men vem vill göra det? Det är ju en gigantisk omväg. Så det finns inget annat alternativ, tror jag.
Jag har aldrig varit på varken Aegina eller Poros, så nästa gång skall jag försöka klara mig med små färjor till dessa öar. Till Salamina går färjor.
Aldrig mer "Flying Dolphins" eller dyl. snabbåtar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-10-17, 16:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag kan tänka mig att återvända till Hydra bara för att njuta av välmående djur. Helt enastående för att vara Grekland.
Öborna borde få medalj!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Har funderat på Hydra och har inte hittat något annat än Hellenic Seaways som man kan ta sig dit med från Pireus. Och de tycks ju bara ha Flying Dolphin. Eller någon som vet om något annat?
De har andra båtar också. Kolla här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT