Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-01, 14:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Här i Finland började igår ett program med Joanna Lumley där hon besöker Grekland. Naturligtvis missade jag det första avsnittet eftersom jag läste om det först efteråt. Men... det kommer i repris och kan också ses på Yle Arena. Det är en programserie på 4 delar och hon kommer att besöka bl.a Aten, Korfu och Kreta. Låter väldigt intressant. Någon som har sett den? Har den kommit på svensk, norsk, dansk tv?

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-01, 15:16
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Den gikk nylig på norsk TV, og var en interessant serie. Det var befriende lite av de vanlige turistklisjeene fra Hellas, jeg tror knapt man så et bilde av noe firkantet hvitt hus med blå dør med eller uten bouganvilla. Derimot var det spennende bilder fra områder man sjelden ser noe fra. Jeg tok opp serien, og skal se den om igjen i mindre porsjoner senere.

Hele serien finnes forresten på Youtube.

Du bør så absolutt forsøke å få med deg den første delen som inneholdt besøk i Epidavros, med ingen ringere enn en aldrende Nana Moscouri som testet akustikken i amfiteatret. Dessuten det antikke Olympia, Mani og flere andre av de aller beste opplevelsene man kan ha i Hellas.

Senast redigerad av JohnS den 2013-05-01 klockan 15:22.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-01, 17:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Du bør så absolutt forsøke å få med deg den første delen som inneholdt besøk i Epidavros, med ingen ringere enn en aldrende Nana Moscouri som testet akustikken i amfiteatret. Dessuten det antikke Olympia, Mani og flere andre av de aller beste opplevelsene man kan ha i Hellas.[/QUOTE]

Nana Mouscouri!
Jag menar, hur kunde jag glömma!?Min Vinyl från sextiotalet.
Jag lyssnade på henne då. Varför det? Visste jag något jag något då jag inte visste om? Var jag grekofil redan då? Har jag missat ågot som jag först återfann trettio år senare?

xenos spåfinnaren
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-01, 18:07
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Tack för tipset, Anne!
Serien är inte visad i Sverige, men precis som JohnS tittade jag på, för min del första avsnittet, på Youtube. För oss, som snart åker till Peloponnesos, var det intressant att följa turen till Mani och vidare upp mot Olympia. Om hela serien ligger ute på youtube, så ska jag se den där.
Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-04, 08:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Igår tittade jag på det första avsnittet i sällskap med Retsina och "grekisk" grillad kyckling och annat smått och gott. Den var underbar. Man måste förstås tycka om Joanna Lumleys stil, vilket jag gör, annars kan man kanske tycka att hon överdriver. Men jag tycker om att hon är lite så där magisk. Passar så bra ihop med Grekland.

Om inte annat så kolla på Youtube, gott folk!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-06, 15:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Det var befriende lite av de vanlige turistklisjeene fra Hellas, jeg tror knapt man så et bilde av noe firkantet hvitt hus med blå dør med eller uten bouganvilla. Derimot var det spennende bilder fra områder man sjelden ser noe fra. .
Och möten med fantastiska människor. Som den lilla gumman som bodde ensam i sin by uppe i bergen och levde av det hon kunde hitta. Eller den gamle mannen som tvångsförflyttats från Turkiet och berättade hur turkarna avrättade hans far...

Karin
som suttit klistrad framför skärmen större delen av dagen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-06, 18:50
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Joanna Lumley´s Greek Odyssey

Har sett delen om Kreta nu och den var jättebra!
Tack för tipset!
Lena PG
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT