Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-12-12, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Fiskegumma på Schinoussa

Fiskegummor är ett tämligen okänt begrepp i Grekland, precis som det är i Sverige, och i våra grannländer (antar jag). Fiskegubben dominerar.

Den norska författarinnan Gerd Brantenberg har skrivit en bok som heter "Egalias döttrar" (1977). Där pussar kvinnorna mannen på kinden och går till jobbet, medan männen oroar sig över barn, hem och huruvida de kommer att ha råd med en ny klänning till sin frus nästa firmafest. Många kvinnor jobbar som fiskegummor, statyer i hamnarna föreställer män som längtande tittar ut över havet efter sin fiskande sjökvinna.

Men det är fiktion, väldigt bra dessutom. Läs den! I verkligheten är det män som fiskar, och att se kvinnor fiska är ovanligt. Så utöver det vanliga att jag brukar fotografera de få fiskegummor jag ser, som bilden nedan är ett bra exempel på.

Dock hade jag tagit bilden nedan även om det hade varit en fiskegubbe som satt där, jag gillar färgerna på kläderna, att havet är så levande och att personen bildar ett stilleben och är skygg som Greta Garbo. Bilden får mig att tänka på ”Den lille havfrue” i Köpenhamn.



Fiskegumma i hamnen på Schinoussa.


Hur ofta ser ni fiskegummor i Grekland?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-12-13, 06:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Fiskegumma på Schinoussa

Kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett. Men kanske jag bara inte minns, man lägger ju inte märke till allt. Kan nog tänka mig att de finns.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-12-13, 14:38
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Fiskegumma på Schinoussa

Egalias døtre vet jeg handler om at kvinner tar over makten i samfunnet, skyver menn ut på sidelinjen...

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste kvinne med fiskestang på kaikanten i Hellas. Uten å ha reflektert over det. Det harmonerer helt klart med inntrykket mitt av greske kvinners rolle i samfunnet. - Om kvelden især, i skinnet av lyktestolper, kan en se lokale menn på denne måten. Har iblant tenkt at det mest kan være en sosial sak, en møteplass. Ikke uvanlig å kunne skimte en prestekledd person i en sånn liten gruppe.

PS. Veldig hyggelig med disse bildene og temaene som gir tilbake-lesing .
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-12-13, 15:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fiskegumma på Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett. Men kanske jag bara inte minns, man lägger ju inte märke till allt. Kan nog tänka mig att de finns.
Jo, men de är säkert få till antalet,
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-12-13, 15:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fiskegumma på Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
PS. Veldig hyggelig med disse bildene og temaene som gir tilbake-lesing .
Tack!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-12-13, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fiskegumma på Schinoussa



Här är en bild från Pylos på Peloponnesos där jag mötte en fiskegumma som följde med båten ut fiskade, och jobbade med näten när båten kom tillbaka till hamnen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT