Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-12-09, 10:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Den här sedelärande berättelsen utspelar sig på Nikos Taverna på Fourni. Där går man oftast ut i köket och lyfter på grytorna för att se vad som erbjuds för dagen. Vi kallar det "live menu". Ibland byts "live menu" ut mot "talk menu", vilket innebär att menyn rabblas upp vid bordet, i regel är det greker som erbjuds "talk menu".

Vid just det här tillfället beställde jag på grekiska eftersom jag visste vad vi ville ha, och att jag kunde säga det på grekiska. Jag brukar känna mig duktig när jag kan beställa på grekiska. Så även denna gång. Men det slutade med att jag kände mig allt annat än duktig.



Läs hela storyn här och få svar på varför Camilla ser så glad ut.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-12-09, 13:02
p480ulf p480ulf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 14
Standard Sv: Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Jag har gett upp grekiskan, gjorde ett tappert försök för några år sedan. Jag började en nybörjarkurs hos ett studieförbund. Lärarinnan såg väldigt grekisk ut, men det visade att hon var spanjorska. Hon hade lärt sig grekiska på universitetet i Aten. Tyvärr kunde hon inte svenska. Därför blev det en utbildning i grekiska av en spanjorska på engelska. Inte nog med det. Jag tyckte att eleverna var väldigt unga. Det visade sig att de hade grekiskt påbrå, tredje generationen. En del kunde prata grekiska flytande. Vi var några äldre deltagare som hoppades få lära oss nybörjar-grekiska, men utbildningen gick i ett rasande tempo och vi ”nybörjare” förstod ingenting. Jag var där två gånger, men gav sedan upp. Fick tillbaka hela kursavgiften.

Har upptäckt att man kommer ganska långt i Grekland med engelska och ”pekspråket”.

Jag ska i alla fall lära mig de grekiska orden för mat och skit 😊
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-12-09, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av p480ulf Visa inlägg

Har upptäckt att man kommer ganska långt i Grekland med engelska och ”pekspråket”.
Så är det!!!!!



Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-12-10, 12:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av p480ulf Visa inlägg
Jag ska i alla fall lära mig de grekiska orden för mat och skit 😊
Haha!

Det ska jag också göra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-12-10, 14:32
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Fajitó och kaká, så nu kan ni två ord!
/ Jannis, som inte gav upp
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-12-10, 15:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Haha, tack för dagens gapflabb!

Kan va knepigt det där med språket. Har man inte full koll, bör man bara hålla flabben.

Inte lika pinsamt, men en gg när vi skulle flyga hem från Aten, checkade vi in väskorna i gaten. I ögonvrån, såg jag helt plötsligt att de åkte iväg till Stockholmsplanet å vi skulle ju till Göteborg.
Visst palaver uppstod och tjejen vid bandet kunde inte ändra nåt, men till sist gick hon med på att jag fick rusa till bagagevagnarna och peka ut min väska (kan ju inte ha varit helt lagligt, trots att det var väldigt länge sen).

Ute stod det ett gäng greker och hivade upp väskor på vagnar och jag kom utrusande och gapade på engelska om att min väska var fellastad. De kunde förstås inte engelska, så de fattade inte ett jota. I mitt uppjagade tillstånd, försökte jag beskriva min svarta väska. Jag tänkte "Va fasen heter svart på grekiska?" varpå jag kom på det och skrek med hög röst NERO! NERO!, samtidigt som jag gestikulerade vilt med armarna.

Jag hade ju givetvis blandat ihop det med spanska, så man undrade ju vad de tänkte om en galning som stod framför dem och gapar om VATTEN!

Sen såg jag lyckligtvis min väska och fick dem medvetna om att den skulle till Göteborgsplanet istället.

/Netwolf - El Greco!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-12-10, 17:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Att inte tappa ansiktet på Nikos Taverna på Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fajitó och kaká, så nu kan ni två ord!
/ Jannis, som inte gav upp
Det är ju en god början! Sen gäller bara att hålla koll på vilket som är vilket!


Tänker att kanske kan det gamla talesättet att "Inte kacka i eget bo!" var till någon hjälp?

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT