Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-13, 12:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Tv 4 igår

Igår intervjuade Malou i efter 10 Alexandra Pascalidou. Intressant och så blev jag ännu mer nyfiken på hennes bok.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-13, 17:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Tv 4 igår

För oss "riktiga" kalimerianer", dvs. inte vi som bara vill ha grekiska kulisser, skönt bad, god mat och dryck, är boken mer än läsvärd. Hon sluggar hårt i alla riktningar, både med kritik mot greker och deras levnadssätt, mot alla som utnyttjat ett lättfärdigt system, men också mot de som nu suger ut landet och gör levnadsvillkoren enormt svåra. Boken kan hjälpa att förstå, för oss som vill förstå! Men jag tycker att Kajsa Ekis Ekmans bok "Skulden" var sakligare! Men båda är duktiga journalister!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-13, 20:00
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 506
Standard Sv: Tv 4 igår

Ska vi delas upp i riktiga och oriktiga
så är inte jag med längre!

Pyttan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-13, 21:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Tv 4 igår

Förlåt att jag är lite provocerande. Men det är så många foton och vackra vyer och så lite allvar på sajten. Jag tror inte det är så många av de över 10000 på kalimera.se, som tänkt köpa boken. Om jag retas kanske det blir några fler?
/Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-14, 10:53
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Tv 4 igår

Nu är det ju att alla är vi till grund och botten lika ingen är mera oriktig än den andra. Skall själv låna boken på bibblan. Och på det sättet behöver jag inte göra någon så kallad "kändis" Rik...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-14, 13:17
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Tv 4 igår

Får jag retas också :Blir det bättre i Grekland om vi köper Boken ? I såfall kan jag tänka mig att köpa ett dussin eller fler .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-14, 14:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Tv 4 igår

Bra Jan, köp många! Men dela då ut dem till hotellen i ditt område i NV. Det jag menade med "riktiga" kalimerianer var, vi/de som vill sätta oss in i den problematik, som gett upphov till den ekonomiska krisen. Det kan vara nyttigt, när vi möter grekerna oavsett om vi kommer som turist eller bor i landet under längre tid. Jag menar inget nedsättande, vi har alla lika värde!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-14, 15:49
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Tv 4 igår

Jo teorier om hur krisen uppkom finns det många ,Den bästa jag läst/sett var den Franska dok som gick på Svt för ett tag sedan .Men det jag saknar är en debatt om hur få Grekaland på fötter igen och konkreta förslag.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-14, 17:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tv 4 igår

Hur man n gör så gör man "fel" i någons ögon. Jag försöker lägga semesterpengar i Grekland för jag tror att det kan hjälpa grekerna. Jag följer med i debatten vad gäller Greklands ekonomi. Jag tror inte en sekund den blir bättre av att jag köper den eller den boken och att jag blir bättre för det. Pengarna hamnar inte i en greks ficka i alla fall. Att jag är en sämre "Kalimerian" för att jag utan att ha läst rätt bok kanske vill äta gott och dricka gott i Grekland och titta på fina vyer när jag är där (jag kan ju för fasen inte blunda hela semestern) går jag inte med på.

Sen måste jag ju skämmas också för att jag flyger till Grekland vilket är dåligt för miljön...jag flyger ju flera gånger dessutom per år....Åker jag sen någon av dessa gångerna med Ryan Air så är det inte mycket av "Kalimerian" i mig.....

Det är nog bäst att hålla sig hemma....

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-14, 18:17
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Tv 4 igår

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur man n gör så gör man "fel" i någons ögon. Jag försöker lägga semesterpengar i Grekland för jag tror att det kan hjälpa grekerna. Jag följer med i debatten vad gäller Greklands ekonomi. Jag tror inte en sekund den blir bättre av att jag köper den eller den boken och att jag blir bättre för det. Pengarna hamnar inte i en greks ficka i alla fall. Att jag är en sämre "Kalimerian" för att jag utan att ha läst rätt bok kanske vill äta gott och dricka gott i Grekland och titta på fina vyer när jag är där (jag kan ju för fasen inte blunda hela semestern) går jag inte med på.

Sen måste jag ju skämmas också för att jag flyger till Grekland vilket är dåliön...jag flyger ju flera gånger dessutom per år....Åker jag sen någon av dessa gångerna med Ryan Air så är det inte mycket av "Kalimerian" i mig.....

Det är nog bäst att hålla sig hemma....

Lissi
. Så bra skrivet. Vi har själva. Hjälpt till med insamling till behövande på samos. Då har kyrkan delat ut matkasse till dom som bäst behöver.
Nej vi på Kallimera skall vara enade. Vi ÄLSKAR Grekland.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-14, 19:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 736
Standard Sv: Tv 4 igår

Jag spenderar oxå mina semesterpengar i Grekland, till stor del. Dock inte för att hjälpa Grekland, utan för min eget nöjes skull. Om det sen hjälper Grekland, ja då är det bara positivt.

Sen flyger jag oxå mycket med Ryan, men å andra sidan är ju de det miljövänligaste flygbolaget.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT