Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-29, 17:52
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Hej,
Vid vår utresa till Santorini den 3 juni blev avresan 14 timmar och 40 minuter försenad.
Novair har nu meddelat oss att vi får 0 kronor i kompensation för förseningen! Ja, ni läste rätt: 0 kronor. Inget, nothing, nada!!
Orsak: Vi köpte enkel resa (vår slutdestination och återresa finns inte inom Novairs utbud).
Vi har begärt det rimliga 1/7 (en sjundedel) av resan pris samt hälften av det eftersom det var enkel resa. Totalt för oss två innebär det ca 250kr (vi köpte resan tidigt, den var billig).
Detta är knappas värt att tjafsa om för Novair (eller kanske för oss?). Vår tid är mer värdefull. Det handlar mer om en princip. Får man behandla folk hur som helst?
Vi köpte inte på kortet denna gång. Där finns inget att hämta. Vad säger Allmänna Reklammationsnämnden?
Varning för den ovänliga och oförstående inställning som Novair uppvisar. Vi tänker överklaga men de har redan mer eller mindre berättat för oss att vi kan glömma att få några pengar för 14 timmar och 40 minuters försening. Helt otroligt!! En hel semesterdag gick åt skogen!!
Vänlig hälsning,
ebh@telia.com
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-30, 12:08
emelie emelie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 26
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Håller verkligen med dig om att det är dålig stil! Men de förlorar på det i längden... det gäller alla företag som visar upp den här snålheten. Vad de inte verkar förstå är att nästa gång väljer inte ni att flyga med Novair -och inte era närmaste heller! Där med har de förlorat mycket mer än 250 spänn!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-30, 13:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Så billiga biljetter som många av oss hittat via Apollo och Novair lär vi nog ändå fortsätta att flyga med bolaget som hade otroligt bra service på de plan jag åkte i sommar. Har själv en reseförsäkring som täcker längre förseningar så om ni har en vanlig hemförsäkring finns där antagligen en hemförsäkring som kan täcka vissa kostander men nu var kanske er resa så billig att självrisken är större än det belopp ni skulle få. Jag fick själv 60 kr från Novair för drygt fem timmars försening och det är jag helt nöjd med. Kostar resan bara några hundra enkelväg har jag ändå gjort en bra affär.

Eva (som inte arbetar hos Novair eller Apollo)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-30, 15:26
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Enkelbiljetter gäller inte under packetreselagen det är att läsa baktill på sin biljett där står allt vad som gäller.

Tycker det svenska folket har blivit så gnälliga de sista åren går allt fel så skall dom ha ersättning för det lilla minsta som händer...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-30, 15:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast
Enkelbiljetter gäller inte under packetreselagen det är att läsa baktill på sin biljett där står allt vad som gäller.
Dette gjelder når man reiser med charterselskaper her i Norge,
- "kun fly" dekkes ikke, selv om man har kjøpt tur/retur, man må ha kjøpt minst en overnatting.
Om ruteflyselskapene har andre regler vet jeg ikke.

Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-30, 16:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Oavsett vilket som gäller så måste det ju ha stått i villkoren för resan. Dem har man godkänt när man köpte biljetten, även om man inte har insett att bolaget inte står för vissa kostnader som man själv tar för givet att de ska täcka.

Om Novairs besked strider mot resevillkoren borde det räcka med att påpeka det och begära omprövan av beslutet. Om beskedet däremot är i enlighet med resevillkoren har de rätten helt på sin sida, och det lär inte finnas något att göra åt det.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-30, 17:55
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Tag kontakt med konsumentvägledningen i din kommun, hänvisa till EU-förordning 261/2004. Det är Komsumentverket som har tillsynsansvar över att flygbolag följer förordningen. De kan hjälpa dig med att avgöra om händelsen faller under förordningen. Ett flygbolag eller researrangör kan aldrig avtala bort EU-förordningen.
Agda
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-30, 19:16
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Eftersom jag jobbar på Arlanda blir jag lite nyfiken, resevillkoren orkar jag inte leta upp och läsa igenom. Fick ni någon form av mat eller dryck under tiden som ni fick vänta?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-31, 08:51
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Eftersom jag jobbar på Arlanda blir jag lite nyfiken, resevillkoren orkar jag inte leta upp och läsa igenom. Fick ni någon form av mat eller dryck under tiden som ni fick vänta?
Svar
Ja, vi fick 2st vouchers á 100kr per person. Då jag menade att de var svårt att få ihop mat och fika under förseningen, som först aviserades till ca 13 timmar, stod Apollo och Novair på sig. De menade bestämt att 200kr räcker för 2 mål mat samt 1-2 fika i Arlandas restauranger. Vi provköpte och 2 vouchers räckte till: 2 små drickyoughurt, 2 smörgåsar, 2 festis och en pytteliten chokladbit.

Svar till dig som anser att svenska folket har blivit gnälligt (v g se tidigare inlägg)
Jag är inte svenska folket, jag är en vanlig resenär som har ganska mycket erfarenhet av resor och spec greklandsflyg och charter. Jag har ö-luffat i Grekland sedan 1974, med några års avbrott då barnen var små.
Dessbättre har den här typen av försening inte hänt mig tidigare. På det hela har mina resor gått bra och jag är oftast nöjd.

Ang det finstilta, dvs att det faktiskt finns regler: man får inget tillbaka på enkelresa
Ja, det är riktigt. Novair har rätten på sin sida, man får tydligen inget åter vid enkelresa, bara att lägga ner. Men ändå! 250kr är inget för dem.

Trevlig resa önskar
ebh
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-31, 10:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Novair har rätten på sin sida, man får tydligen inget åter vid enkelresa, bara att lägga ner. Men ändå! 250kr är inget för dem.
Jag förstår att det känns irriterande att inte få någon ersättning.

250 kr är inget för dem, men som du skrev tidigare så handlar det om en princip: villkoren ska gälla för alla.

Jag tillhör dem som får större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar och därmed ger dem bättre förmåner än dem som tyst accepterar de villkor de har skrivit under på.

Den principen tjänar de i längden på att hålla!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-31, 10:32
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Vet att det har ofta nämnts, när man bokar en flygstol utan övernattning. Då omfattar inte resan av den sk paketreselagen. Det krävs minst en övernattning ordnad av bolaget, för att lagen ska ingå. Tråkigt nog!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-31, 10:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Vet att det har ofta nämnts, när man bokar en flygstol utan övernattning. Då omfattar inte resan av den sk paketreselagen. Det krävs minst en övernattning ordnad av bolaget
Det där vet man ju om så det är vågspel där man själv står risken. Och i (höftar) 19 fall av 20 går det ju bra. Själv har jag åkt på såna biljetter sen de återinfördes i början av 90-talet (?) och jag har ännu inte råkat ut för den 20:e gången. Skulle jag göra det är det dock bara att bita i det sura äpplet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-31, 18:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Vi var så utrolig heldige den e n e gangen vi (hittil) har vært utsatt for en forsinkelse av betydning (7-8 timer), at vi hadde booket en
14 dagers uspes reise til Egina, fordi DEN var 200 kr billigere enn "kun fly" til Athen
( ikke alltid å så lette å forstå seg på disse reiseselskapene )

- på Egina var vi ikke i det hele tatt, men transfer til Piraeus benyttet vi jo, og en liten erstatning i posten fikk vi og.
Siden forsinkelsen var kjent allerede før vi hadde sjekket inn, ble vi kjørt med buss til en taverna i Glyfada, hvor vi kunne bestille inn mat på selskapet's regning, - og deretter vandre rundt i solen, mens vi ventet på å bli kjørt tilbake til flyplassen (der baggasjen vår var oppbevart)

Kari
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-31, 22:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Men vilken tur! Och så fick ni se lite av Glyfada också
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-01, 09:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet

Jag tillhör dem som får större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar och därmed ger dem bättre förmåner än dem som tyst accepterar de villkor de har skrivit under på.

Den principen tjänar de i längden på att hålla!
Just det ,flygbolaget tjänar på dem som tyst tiger still, pengar alltså! Resevillkoren som man skriver på kan gå i strid med vad EU-förordningen säger och varför ska man då låta flygbolagen hållas. Det handlar inte om att få extra förmåner utan vad du som resenär har rätt till. Allt har kommit till för att skydda resenären från att utsättas för situationer som blev allt vanligare förseningar, överbokade flyg och inställda flyg.
Agda

Senast redigerad av Agda den 2006-08-01 klockan 09:43.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-01, 18:52
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag förstår att det känns irriterande att inte få någon ersättning.

250 kr är inget för dem, men som du skrev tidigare så handlar det om en princip: villkoren ska gälla för alla.

Jag tillhör dem som får större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar och därmed ger dem bättre förmåner än dem som tyst accepterar de villkor de har skrivit under på.

Den principen tjänar de i längden på att hålla!
Tack för alla svar!
Det har varit intressant att läsa era åsikter. Bl a förstår jag att man inte skall sticka ut näsan för mycket. Till och med här på Kalimera kan man då få en liten "knäpp".
Två reflektioner:
-Mitt lidande för nästan 15 timmars försening blir väl inte mindre för att jag köpte enkel resa (som alltså enl Novair inte ger rätt till ersättning)?
-Den frihetliga atmosfär som präglar många av inläggen på Kalimera, dvs att själv styra sin tillvaro under resan och söka sina egna äventyr, gynnas den tanken verkligen av några av de inlägg jag fått? Bl a att man mer eller mindre får skylla sig själv om man chansar och köper enkelresa. Kanske bättre att låta sig styras upp? Eller varför inte: köp charterresa komplett från början. Hotel, grisfest och allt. Klart, fixat!
Trevlig resa önskar
ebh
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-01, 21:22
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Bl a att man mer eller mindre får skylla sig själv om man chansar och köper enkelresa.
Du skall inte alls behöva "skylla dig själv" om du köpt en enkelresa. Flygstolsköp, enkel eller t&r omfattas inte av paketreselagen ,nej, men det ska gå under samma regler som om du köpt en reguljärbiljett.
Agda
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-01, 21:42
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Jag som både är "greklandsälskare och greklandsresande", förstår dig att man inte köper en komplett charter biljett, inklusive allt. Utan man vill ha det äventyrligt, resa och se mkt som man inte gör om man bara åker charter. Därför förstår jag dig att du bara köper flygstol, det är vi väldigt många som gör! Så det enda tråkiga i det hela är ju att det inte ingår någon ersättning för försening i paketreselagen.
så det är nog inte någon som velat att du ska skylla dig själv!
Hur länge var du borta i Grekland...?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-01, 22:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Tack för alla svar!
Det har varit intressant att läsa era åsikter. Bl a förstår jag att man inte skall sticka ut näsan för mycket. Till och med här på Kalimera kan man då få en liten "knäpp".
Två reflektioner:
-Mitt lidande för nästan 15 timmars försening blir väl inte mindre för att jag köpte enkel resa (som alltså enl Novair inte ger rätt till ersättning)?
-Den frihetliga atmosfär som präglar många av inläggen på Kalimera, dvs att själv styra sin tillvaro under resan och söka sina egna äventyr, gynnas den tanken verkligen av några av de inlägg jag fått? Bl a att man mer eller mindre får skylla sig själv om man chansar och köper enkelresa. Kanske bättre att låta sig styras upp? Eller varför inte: köp charterresa komplett från början. Hotel, grisfest och allt. Klart, fixat!
Trevlig resa önskar
ebh
Ska jag ta åt mig eftersom det är mig du citerat, eller?
Jag kan bara upprepa mig och igen säga att för mig är det en självklarhet att de villkor man har skrivit under på gäller. Det har inget med att skylla sig själv att göra.

Det kan ju vara så att villkoren är dåliga, men det är ju en annan sak, och inget man kan åberopa i efterhand. Jag kan inga villkor, men om det är som andra här säger att enkelresor inte ersätts så är jag den första att tycka att det är en dålig och obegriplig regel.

Att villkoren inte skulle följa eu-förordningar eller andra lagar och regler, som någon sagt, tvivlar jag däremot starkt på. Tvärtom har säkert bolagen lagt mycket tid och pengar på att formulera avtal som håller i alla lägen. Allt annat vore rena döden för företaget.

Till sist måste jag bara kommentera det här som du skriver: "Bl a förstår jag att man inte skall sticka ut näsan för mycket. Till och med här på Kalimera kan man då få en liten "knäpp"."

Jag kan inte tycka att du på något sätt har stuckit ut näsan. Du har berättat om vad du varit med om och vad du tyckte om det. Inget kontroversiellt i det.

Man skriver ju i ett forum för att delge andra sina erfarenheter, synpunkter och kunskaper och för att få del av andras. Det betyder oftast att några håller med om det man själv skrivit, medan många inte gör det. Att man får en lite "knäpp" för att man inte får medömkan och medhåll av alla, känns som ett väldigt främmande sätt att uppleva saken.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-02, 08:00
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet

Att villkoren inte skulle följa eu-förordningar eller andra lagar och regler, som någon sagt, tvivlar jag däremot starkt på. Tvärtom har säkert bolagen lagt mycket tid och pengar på att formulera avtal som håller i alla lägen. Allt annat vore rena döden för företaget.
Då har du missat många konsument-upplysningsprogram i media! Genom att skriva luddiga formuleringar i resevillkoren eller utelämna så att du som kund inte vet exakt vad som gäller utan måste söka vidare för att få rätt information. Företagen kalkylerar ju med att du som kund skall "tiga still" och inte orka söka efter dina rättigheter eller göra en anmälan! Det är vinstdrivande företag ingen välgörenhet de håller på med. "En svensk tiger" är ju ett motto vi fått lära oss men varför skall vi göra det och bli snuvade på vad vi har rätt till. Vi svenskar är väldigt naiva och tror gott om alla.
Om man läser resevillkoren på tex Apollos sida så framgår det inte vad som gäller för endast flygstol utan man hänvisar till respektive flygbolags regler och där är det EU-förordning 261/2004 som gäller.

Att man inte får pengar tillbaka om man köper en Supersaver vid av-bokning är en sak som inte har med att göra vad som gäller vid ersättningar för förseningar och inställda flyg.

Agda,som har många års erfarenhet från transportföretag med personresor

Senast redigerad av Agda den 2006-08-02 klockan 08:43.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT