Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-25, 17:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Bagageregler charter

Vi fick tag i flygstolar med Ving och tänkte resa med enbart handbagage.
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara.
Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-25, 18:44
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Bagageregler charter

Vi har varit med om att de kollade handbagaget när vi åkte med Fritidsresor men däremot aldrig när vi åkt reguljärt till och från Grekland. Tror att våra vänner åkte med Ving från Rhodos när de fick väga ryggan.
Margaretha
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-25, 19:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara. Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan?
Brukar det inte vara 5 kg? Har dock aldrig varit med om att de har vägt handbagaget.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-25, 20:40
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Bagageregler charter

På Gardermoen vägs de. När jag jobbade där var vi väldigt noga med handbagagen. Ofta fick du lapp på de, så kommer du med en till på gaten utan lapp, kunde du få sända den som bagage, ev också betala för den Men det är inte lika ofta så längre. Det kan ske alltså.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-25, 23:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Vi fick tag i flygstolar med Ving och tänkte resa med enbart handbagage.
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara.
Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan?
Jag är positivt överraskad av att det är 6 kg. Har alltid varit van vid att det är 5 kg. Men du skriver att planen är att resa med enbart handbagage. Om det är svårt att klara det på 6 kg så undrar jag lite vad du hade väntat dig.

Missförstå mig inte. Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa.

Till din fråga. Vi har från och till fått sätta upp även handbagaget på vågen när vi rest. Men det har då varit tillsammans med incheckat bagage. Hur de gör med enbart handbagage vet jag inte då det gäller charter. Däremot är ju lågprisbolagen kinkiga. De både väger och mäter storleken i en särskild träbox med maxmåtten.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-25, 23:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
JDäremot är ju lågprisbolagen kinkiga. De både väger och mäter storleken i en särskild träbox med maxmåtten.

Masse
Vi har åkt flera ggr med Rya air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det! Till Warszawa hade folk jättestora nästan resväskor som handbagage och ingen sa nåt....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-26, 07:09
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har åkt flera ggr med Rya air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det! Till Warszawa hade folk jättestora nästan resväskor som handbagage och ingen sa nåt....

Lissi
Förtroendeingivande...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-26, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
JJag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa.
Samma här. Ändå försöker man spara vikt på alla sätt, som t ex borra hål i tandbortsskaftet
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-26, 08:47
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har åkt flera ggr med Rya air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det! Till Warszawa hade folk jättestora nästan resväskor som handbagage och ingen sa nåt....

Lissi
Jag har åkt både med Wizzair och Ryanair till Warszawa och Hamburg, då kollade de handbagaget jättenoga och flera fick checka in väskan istället för att ha den inne i kabinen. Så det är nog olika kanske beroende på vilka som jobbar.....konstigt nog!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-26, 10:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Jag har åkt både med Wizzair och Ryanair till Warszawa och Hamburg, då kollade de handbagaget jättenoga och flera fick checka in väskan istället för att ha den inne i kabinen. Så det är nog olika kanske beroende på vilka som jobbar.....konstigt nog!
Men självklart kollar de bagaget i SÄKERHETSKONTROLLEN JÄTTENOGA... Jag menade att de inte brytt sig om storleken på bagaget som de gjorde förr!!!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-26, 10:06
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Bagageregler charter

Bara att följa reglerna som är satta av de enskilda bolagen.

Att det ej alltid är kontroller är rätt så skönt men åker man dit för övervikt eller felaktiga mått är det bara att glatt betala utan gnäll.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-26, 10:15
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Bagageregler charter

Tack för alla svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Om det är svårt att klara det på 6 kg så undrar jag lite vad du hade väntat dig.
Grejen är att jag aldrig funderat på detta tidigare. I de fall vi köpt flygstol av charterbolagen har vi tagit med lagom stor kabinväska utan att tänka så mycket på vikten, har aldrig varit med om att de vägt handbagaget. Därav frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har åkt flera ggr med Ryan air i år och de har överhuvudtaget inte ens kollat bagaget, än mindre vägt det!
Inget reguljärt bolag har väl så låg gräns som 5-6kg? Ryanair tillåter 8 eller 10 kg handbagage om jag minns rätt. Jag har också upplevt Ryan som mycket mer kundvänliga senaste år, petimeteraktiga kontroller av handbagage verkar vara avskaffat.

Hursomhelst så har vi lagt till en incheckad väska i bokningen för säkerhets skull.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-26, 10:40
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men självklart kollar de bagaget i SÄKERHETSKONTROLLEN JÄTTENOGA... Jag menade att de inte brytt sig om storleken på bagaget som de gjorde förr!!!

Lissi
Men det var just det de gjorde när jag åkte. Flera blev upprörda över att de skulle få checka in sitt handbagage istället för att ta det i kabinen. Det kostar ju en hel del extra om man måste checka in på flygplatsen också.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-26, 11:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Men det var just det de gjorde när jag åkte. Flera blev upprörda över att de skulle få checka in sitt handbagage istället för att ta det i kabinen. Det kostar ju en hel del extra om man måste checka in på flygplatsen också.
Jeg har reist med Ryanair kun to ganger, 2013, og 2014, første gangen ble hver eneste handbagasje veid nøye.., flere fikk problemer, måtte betale for innsjekket bagasje!
Andre gangen var det ingen kontroll..
Jeg vil gjerne reise mer med Ryan Air, men ville a l d r i engang t e n k e på å ha en håndbagasje som ikke er innenfor deres regler for mål og vekt
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-26, 11:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag är positivt överraskad av att det är 6 kg. Har alltid varit van vid att det är 5 kg. Men du skriver att planen är att resa med enbart handbagage. Om det är svårt att klara det på 6 kg så undrar jag lite vad du hade väntat dig.

Missförstå mig inte. Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa.

Masse
Laero har vel, som meg, ofte reist med rutefly, ikke charter ?

- man kan ha med 10kg håndbagasje både på Norwegian og RyanAir,
mens SAS, Aegean/ Staralliance tillater 8 kg

Vi har ingen problemer med "kun håndbagasje" , har hatt kofferter mellom 7 og 9 kg når vi har hatt maxgrense på 10kg, sist på en 14 dagers reise i april, og da har vi a l t vi trenger
- men på reisa hjem utnytter vi vekta
Det er viktig å ha lette vesker/kofferter, slik at"emballasjen" ikke stjeler for mye vekt, våre kabinkofferterveier 1,5 kg
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-26, 12:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagageregler charter

Jag har nu slutat att ha en trolley som handbagage. Vi har de senaste resorna till Warszawa och Paris bara haft ryggsäckar som är lätta och kan fyllas till rätt handbagagevikt. ( Till Paris åkte vi SAS och hade även 23 kg bagagevikt om vi velat ) Perfekt tycker vi att bara gå ut efter landning och slippa vänta på bagaget.. Lätta att packa och vi har allt vi behöver. Extra skor , flera ombyten i lätt material , toasaker, böcker , hårtork korsordstidningar , t o m en vadderad jacka ryms och 1kg egen müsli att ha på morgonyoughurten. Det är så himla skönt att inte släpa på väskor och när man åker hem kan man fylla till bredden och checka in om man vill handla saker hem. Nu senast i Paris skulle nyckeln till lägenheten hämtas 1 timmes promenad från boendet så det var underbart att bara ha ryggan när man promenerade.
MEN självklart är alla olika och det är upp till vara och en att packa så att semestern blir härlig! Vi är ju aldrig ute där det krävs finkläder eller högklackat.. Det är ju inte nån tävling....Själv tar det dock mer och mer emot att dra på tunga väskor...

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-26, 16:18
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Bagageregler charter

Men nåt jag märkt att handbagagen blivit så stora, konstigt att de inte kontrolleras mera det tar upp halva bagageplatsen man får knappt plats med sin handväska ibland har det stora mjukisväskor som det trycker in har man nåt ömtåligt är det bara att glömma övre hyllan
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-26, 17:10
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Bagageregler charter

Jag har alltid massor av kläder med mig, alltid finkläder och högklackat. Hur det skall gå till nu på en 3-veckorsresa att inte släpa med allt, vet i 17 Inte gör det det bättre då jag bokat med Norwegian och vi har 2*20kg i biljetten Men handbagagen har jag bara lite nödvändigt för flygturen och något jag absolut inte vill mista och badkläder, om bagagen inte kommer fram...
På charter bestäms vikten beroende på vilket flygbolag som kör sträckningen. SAS har ju många charter och då är det 8kg handbagage.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-26, 23:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
På charter bestäms vikten beroende på vilket flygbolag som kör sträckningen. SAS har ju många charter och då är det 8kg handbagage.
Nja, det beror kanske på vilket charterbolag det gäller. På Apollos hemsida hittar man bl a det här under Bagageregler:

"SAS Charter 20 kg + 5 kg handbagage, maxmått: 55 x 40 x 23 cm"

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-27, 06:37
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Bagageregler charter

Jag reste med Fritidsresor från Chania till Stockholm i början av sommaren med bara handbagage. Man fick ha 5 kg och de vägde det på flygplatsen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT