Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-11, 09:06
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Mätt på Grekland

Efter våra 4v på Kreta så infann sig en känsla av mättnad på Grekland. Av dom senaste 8 åren så har vi tillbringat 50v i Grekland, 38 öar avverkade. Har bestämt oss för en time out på obestämd tid.

/Berra o Gunsan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-11, 10:00
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Mätt på Grekland

Kan också känna en viss mättnad efter ett antal veckor i Grekland men saknaden och längtan brukar komma tillbaka ganska snart.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-11, 10:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Efter 6 veckor på Amorgos i våras innfann sig ingen mättnad, tvärtom världens abstinens och längtan tillbaka, nu är jag i Grekland igen sen den 24/9 och är fortfarande inte MÄTT....är man greklandsfrälst så är man!

Den dagen jag mot förmodan skulle bli mätt på Grekland.. då är nog mitt liv SLUT!!!

Sunny(direkt från fina Naxos)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-11, 13:14
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Mätt på Grekland

Precis den mättnnadskänslan har jag oxå upplevt,näe nu är det nog med grekisk mat osv,osv.MEN sen kommer längtan åter och vips så är en ny resa bokad och sen när man är på plats så är allt precis så härligt och bra som det bara kan vara i Grekland.
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-11, 13:45
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jag trodde jag var mätt på Kreta efter 45 resor dit så jag testade Parga en vecka i somras. Men det där riktiga pirret infann sig inte så det fick bli en vecka i Chania i början av september och då kändes det bra igen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-11, 13:57
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mätt på Grekland

Man får helt enkelt göra någon resa om året till ett annat land än Grekland, så inser man att "Grekland är ju ändå bäst!" Då kommer suget tillbaka snabbt igen.

Katitzi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-11, 14:07
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Man får helt enkelt göra någon resa om året till ett annat land än Grekland, så inser man att "Grekland är ju ändå bäst!" Då kommer suget tillbaka snabbt igen.

Katitzi
Så sant,så sant
Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-11, 17:27
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Mätt på Grekland

Mätt på Grekland!!!??? Aldrig!
Däremot skulle jag självklart vilja se andra länder,trots att jag redan HAR rest mycket.

För ca 10 år sedan,reste vi till Torrevieja i Spanien.Emilio skulle köpa en gitarr.Vi steg av bussen och jag kände att något var fel.DET DOFTADE INGENTING!!!
Mitt misstag den gången, var att jämföra.Alltå,ni VET hur det är bara man kliver av planet i Grekland så känner man dofter av diesel blandat med kryddor och kanske en pust av matlagning.
Så, numera har jag lärt mig att aldrig jämföra.Man ska inte bli besviken på ett nytt land,utan ta det som det är!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-10-11, 17:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Man får helt enkelt göra någon resa om året till ett annat land

Katitzi
Det räcker för mig att komma tillbaks till Sverige för att genast längta tillbaks till Grekland (ett annat land behövs inte för att få tillbaks greklandssuget)..

Sunny(direkt från paradiset Naxos)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-10-11, 17:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Jag trodde jag var mätt på Kreta efter 45 resor dit så jag testade Parga en vecka i somras. Men det där riktiga pirret infann sig inte så det fick bli en vecka i Chania i början av september och då kändes det bra igen!


Jag kände nu sista dagarna efter tre veckor , att jag var lite trött på turistlivet, att jag var mätt....men då visste jag ju att om 23 dagar är jag i Grekland igen

Men jag känner, att tre veckor är max. sen vill jag hem!

Tack och lov tar det ju bara några veckor så vill man vara där igen
Det blir nog värre efter nästa resa, för då har jag ingen ny Greklandsresa bokad....Men en Teneriffaresa över nyår. Spanien är ju också mysigt.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-10-11, 18:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
Efter våra 4v på Kreta så infann sig en känsla av mättnad på Grekland. Av dom senaste 8 åren så har vi tillbringat 50v i Grekland, 38 öar avverkade. Har bestämt oss för en time out på obestämd tid.

/Berra o Gunsan
Visst kan man tröttna även om man älskar Grekland. Det kan helt enkelt bli det för mycket av det goda antar jag. Och ni har ju sett så många öar under så lång tid.
En time out för att vidga vyerna och även se andra länder är säkert sunt. Vem vet, kanske kommer Greklandslängtan åter snart.
Ha en bra timeout!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-10-11, 18:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Visst kan man tröttna även om man älskar Grekland. Det kan helt enkelt bli det för mycket av det goda antar jag. !
Det kan ALDRIG bli för mycket av goda GREKLAND...vem vill sitta hemma i KALLA Sverige... ...nej nu ska jag sluta.. ...har förståelse för att vi ALLA är olika!!..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-10-11, 18:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Om jag ska vara i Grekland längre tid än max 3 veckor, då vill jag hyra ett hus eller lägenhet där det finns ett vardagsrum och ett riktigt kök så att jag kan leva ett riktigt vardagsliv och kunna laga måltider "hemma". Att sitta taverna varje dag både lunch och middag tröttnar vi till slut på och eftersom vi gärna vill åka tidig vår och i slutet av september och oktober så är vädret inte alltid gjort för balkongsittning. Att då bara ha en säng att sitta i blir tråkigt! Nu kändes det inte alls så denna gång för vädret var fint, men för mer än tre veckor får det bli ett annat boendealternativ.
Vi åker ju också till andra ställen. I år blev det Polen 2 ggr och det var jättefina resor!

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-10-11, 19:41
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mätt på Grekland

För oss blir det Rom om tre veckor och sedan en Lanzaroteresa v. 10.
Fast Greklandssuget har redan satt in, jag hänger över bokaknappen till Skiathos i september. Men känner ju att jag borde avvakta lite för att se vad som händer under sommaren, det är långt dit....

Katitzi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-10-11, 20:47
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Mätt på Grekland

Visst har jag varit trött på Grekland några enstaka gånger i mitt liv. Konstigt annars efter 40 års tids förälskelse i detta underbara land. Att leva och ha bott där var påfrestande vissa vintrar och andra perioder. Längtade då till Sverige.

Att ta time out…! Ja ibland är det nog klokt för att få lite distans och att ha tid för reflektion tänker jag. Speciellt för er som reser dit ofta eller stannar längre perioder eller år.

När jag gjort avstickare till andra länder saknar jag alltid vissa saker. Att kunna prata grekiska , musiken, kulturen /maten och de underbart gästfria grekerna. Greklandskänslan.

Kunde vara intressant att få höra vad det är ni känner er eventuellt trötta på Berra?...... Lite nyfiken bara?

Kanhända det ändrar sig med tiden som det gjort för mig. ”Grekland i mitt hjärta ” även om det ibland finns eller funnits motstridiga känslor. Men var finns paradiset på jorden? Inget land är perfekt.

Efter 3 till 4 års vistelse i ett land kommer nog de flesta fram till att jämföra kulturerna och hamna i de kritiska tankarna om var de vill bo eller resa vidare till.

Respekterar ER känsla bara. Men hoppas ändå att er Greklandskänsla vinner med tiden!

// Marja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-10-12, 01:42
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Mätt på Grekland

Alltså,ni VET hur det är bara man kliver av planet i Grekland så känner man dofter av diesel blandat med kryddor och kanske en pust av matlagning.



Åh så bra beskrivet,jag blir alltid nästan tårögd när jag stiger ut ur planet och stannar upp och andas in just detta,det är GREKLAND
Monica
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-10-12, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jag är inte mätt men bara inte så hungrig. Hade jag tid och pengar att göra många resor på ett år skulle det bli lite olika länder och jag skulle då välja mindre exploaterade platser även i de andra länderna som jag försöker göra i Grekland. Vet att jag då skulle hitta många pärlor med sina dofter som också skulle bli mina. Just nu är det nästa resa som ligger närmast i tankarna. Den sker en kall januaridag och många timmar senare känner jag sanden mellan tårna på Koh Lanta. Då får jag njuta av riktigt härlig värme vilket helt saknades vid årets Greklandsresa men som vi sen fick massor av här hemma. Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-10-12, 07:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Mätt på Grekland

Mätt kan man bli och liksom Lissi, brukar ca 3 v vara nog. Speciellt för dotra, som då längtar efter sina kompisar.
Det som däremot inte känns bra är när man inte har nån grekresa inbokad, vilket jag inte har nu..
Oron i kroppen är högst påtaglig, precis som det fattas mig något (vilket det ju gör ). Bara tanken på att INTE åka till Grekland nåt år, gör mig nästan panikslagen. Har svårt att tro att jag skulle klara av det. Jag vet inte vad det är med det där landet...

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-10-12, 11:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jag tror att det är fel på min Greklandsmetabolism för ju mer jag stoppar i mig, desto mer vill jag ha. Inte ens den gång jag var där i 9 veckor ville jag åka hem, det var snarare ännu värre än vanligt att lämna.

Min relation med Grekland har hittills bara djupnat, jag tror att jag har intensivare känsloupplevelser nu än jag hade i början.

Mätt vet jag inte vad det är. Jag är nog hetsätare vad gäller Grekland.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-10-12, 11:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Mätt kan man bli och liksom Lissi, brukar ca 3 v vara nog. Speciellt för dotra, som då längtar efter sina kompisar.
Det som däremot inte känns bra är när man inte har nån grekresa inbokad, vilket jag inte har nu..
Oron i kroppen är högst påtaglig, precis som det fattas mig något (vilket det ju gör ). Bara tanken på att INTE åka till Grekland nåt år, gör mig nästan panikslagen. Har svårt att tro att jag skulle klara av det. Jag vet inte vad det är med det där landet...

/Netwolf
Airtours, som oftast har bra priser, har bokatidigt-rabatt på 500 kr även på flygstolar, inte bara paket som rabatterna brukar gälla. Just sayin'
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT