Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-05, 09:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Mycket eller lite turister?

Jag blir inte klok på den här frågan. Flera medlemmar har rapporterat att det är få turister i Grekland i år, andra har skrivit om fullpackade stränder och fullbokade båtar. De svenska charterbolagen säger att de aldrig sålt så många resor till Grekland som i år. Den grekiska tidningen Ekathimerini skriver att 2013 troligen kommer bli ett rekordår med fler än 17 miljoner turister. Rhodos upplever en boom utan like och komma att slå alla tidigare rekord. (En stor del av denna boom består av ryssar som bor på AI.)

Kalimera har slagit nytt besökarekord. I juni hade vi över 106 000 unika besökare. Det är cirka 20 000 fler unika besökare än det tidigare rekordet. Vi har aldrig sålt så många E-guider som i år. Det tyder ju på ett mycket stort intresse för Grekland.

Ändå rapporteras det från olika håll att det är få turister i Grekland. Hur är det egentligen? Ni som har varit i Grekland i år, hur upplever ni det?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-05, 11:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Jag har inget tidigare år att jämföra med, men när vi var på Lesbos i början av juni tyckte jag att det verkade vara ganska normalt/mycket med turister inkl grekiska turister. (dock total avsaknad av svenska turister vilket flera greker påtalade också)
I min bedömning har jag tagit hänsyn till säsong och att Lesbos normalt inte är det resmål som normalt har flest turister.

Din Rhodosteori kan jag bekräfta genom en bekant som var till Rhodos samtidigt som vi var på Lesvos. Han beklagde sig över dryga ryssar, och tack vare dessa ryssar så fanns det en hel del pälsaffärer i området.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-05, 11:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

De stora charterströmmar går ju till ett begränsat antal platser i Grekland så det kan väl vara så att andra platser har färre turister. Är det dessutom så att AI ökar så blir det ju inte särskilt mycket folkliv ute på stan eller byn.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-05, 11:27
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Tror att det är som någon annan skrev..AI-anläggningarna tar nog många turister från det mindre hotellen och framför allt restaurangerna,märktes även i Rethymno..sorgligt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-05, 11:44
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

11/6 - 29/6 besökte vi, i tur och ordning, Andros, Tinos (bara en natt för att byta båt), Paros, Koufonissi, Naxos och Santorini (bara sista natten).

Vi har åkt till Cykladerna vid denna tid många ggr tidigare och i år var det betydligt fler turister än det brukar. En hel del svenskar men även greker (tror den grekiska pingsten infann sig när vi var på Koufonissi) och andra nationaliteter. Som tur var så var det minimalt med ryssar på dessa öar, antagligen pga avsaknad av stora AI-komplex.

Andros var den ön med minst turister, bodde i Batsi och det var väldigt mysigt.

På Paros var det mer turister än vanligt vid denna tiden, dock inte jobbigt på nåt sätt. En dag tog vi bil till Piso Livadi för frukost och sen vidare till Punda Beach, här var det väldigt lugnt med folk.
Kolymbithres och Monastiri var lite mer än tidigare år, dock långt ifrån fullpackat.

Koufonissis stränder sväljer ju en massa folk, men visst märkte man av en klart ökning av turister även här. Som vanligt mest skandinaviska barnfamiljer men även grekiska pingstfirare. Förra året satt vi själva i "stenbaren" uppe i byn, nu fick vi inte plats utomhus.

Naxos var fullpackat på stränderna, inkastare på barer och restauranger som kom med glada tillrop på svenska... nä, Naxos blir det inte fler ggr för oss.

Så sammantaget uppfattade vi det som att det iår är betydligt fler turister än vanligt, även på öar utanför charter-katalogen.

Nästa år måste vi försöka pricka in Iraklia igen, här är det nog ingen invasion - förra året var vi de enda som hoppade av en Blue Star färja...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-05, 11:48
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

På Amorgos, for en uke siden.., så klagde de på at det var unormalt lite turister der.. har jo ikke noe å sammenligne med da jeg aldri har vært der før. Damen i turistbutikken nærmest stranden i Egili ristet bare på hodet og virket ganske fortvilet. Strendene var ganske glisne...passet jo meg bra, men klart fortvilende for de som lever av turistene.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-05, 11:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Vid vår månadslånga resa till Kreta nu i Maj/Juni ställde vi frågan till hotellägarna om just bokningsläget. Samtliga lät förmäla att årets bokningar överträffar alla förväntningar. En del Hotel hade i princip redan fullbokat för perioden Juni till och Med mitten av September.

Nog ser det ut som om turisterna kommer åter i stor omfattning denna sommar. Däremot uttryckte Hotelägarna som hade att hantera All Inclusivehotel i omrädet att det var problem med beläggningen. Sak samma förmälde Tavernaägarna. AI tar död på de lokala Tavernorna.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-05, 14:51
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

AI är nog ungefär som du Arne brukar beskriv broccoli och andra grönsaker ett dj......s påfund.Ja jag vet att många spec barnfamiljer tycker att det är bra,men vi andra kan väl avhålla oss från detta.
Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-05, 15:52
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Mina erfarenheter ifrån Lefkas i början av juni är:
I Agios Nikitas var det mycket mera turister än när jag varit där tidigare gånger ( i juni och i augusti). Det gick t.o.m. en strandförsäljare på Milosstranden .

I Vasiliki var det tvärt om. Mindre turister än när vi var där första gången i juni 1995. Första dagarna bodde vi på ett tomt hotell. Föredelen var att vi fick bästa rummet. Ägaren var dock ledsen och visade sin tomma bokningskalender. Han hade anslutiti sig till Booking och fått in en del bokningar genom dom, men dom tar 10%. Gick runt och tittade efter ett ställe att bo på vid nästa besök och hittade i princip bara tomma små pensioner. Troligtvis är det en högre beläggning i augusti när hela Balkan har semester.

Något som verkar öka är seglingsturismen. Har aldrig sett så mycket seglande uthyrningsbåtar förr. Mycket amerikaner.

Kvitto verkar inte existera i Grekland i år . Vi fick kvitto på hotellet (kontant betalning och ett handskrivet kvitto) och på en långtids p-plats (handskrivet). Annars i princip inget. Inte heller i vissa affärer - man säger bara summan. Likadant på tavernorna. Inte ens ett handskrivet kvitto ibland. Många är nog desperata nu. Jag vet att det på sikt är det fel väg att gå, men jag har inte hjärta att be om ett maskinskrivet kvitto på en halvtom taverna där personalen är fler än gästerna.

Deia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-05, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
På Amorgos, for en uke siden.., så klagde de på at det var unormalt lite turister der..
Det har jag också hört. Konstigt eftersom vi aldrig sett så stort intresse för Amorgos något annat år.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-05, 18:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Ja, vad tyckte jag På Kalymnos tyckte jag att det var ovanligt mycket folk för att vara första halvan av Maj! Det var många klättrare och även andra människor
På Rodos var det mycket tomt på tavernorna i Gamla stan i mitten av Maj
Dom sade att det kommer flygplan på löpande band, men det märks inte
Kunde hålla med, inte var det mycket turister någonstans vi var på Rodos!

På Karpathos i början av Juni var det gott om folk på vissa ställen, men rörde inte mig runt så mycket, så kan inte säga om det var mer eller mindre än vanligt! Nu verkar flygplanen vara fulla från Landvetter till Karpathos i alla fall

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-05, 18:38
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Re: Mycket eller lite turister?

Var i Platanes v 24 samma vecka som förra året och likvärdigt med turister. Skall båtluffa i Dodekaneserna 25/8-15/9, det skall bli intressant o se om det är någon skillnad mot ungefär samma tid förra året.
Kan det vara så att det är mindre turister på mindre öar?
//
KR
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-05, 18:57
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Har inte ö-luffat sen 2009 men nu i aug-sep bär det av i tre veckor i första hand till Santorini och Naxos och vad det blir sen står skrivet i stjärnorna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-05, 20:38
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Var på Paros i Aliky 13/6 och fyra dagar fram, lugnt som de två föregående åren. Där var mest grekiska och franska turister.
Åkte sedan till Naxos och bodde i Agios Proskopios och där var det ungefär som det brukar vara. Då tänker jag att vi bor där och badar borta vid Maragas och Plaka. Sedan var där väldigt mycket Grekiska familjer på Agi Anna (packat!!) något som jag aldrig upplevt förut och då har jag varit på Naxos under 20 år. Vi var bara inne en kväll i Naxos stad så jag har ingen bra uppfattning hur det var där.
Vi åkte sedan vidare till Folegandros som var en ny och mycket trevlig upplevelse
vi tyckte att det var lugnt och skönt på stränderna, det är inget "solstolsställe". På kvällarna var det liv och rörelse på ett behagligt sätt uppe i gränderna i Chora.
De fem sista dagartillbringade vi på Ios och vi upplevde att där var mer turister denna sommaren än förra. Många även i vår "mogna" ålder verkar komma tillbaka och det blandat med ungdomar känns trevlig.Sen finns det generellt många olika matställen så det är klart att det krävs extremt mycket turiste för att det ska bli fullt. Båtarna som kom från Pireus var knök fulla och även när vi åktetill Pireus den 30/6.

Senast redigerad av Skåne Pia den 2013-07-05 klockan 20:47.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-05, 20:58
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Där jag befinner mig sedan tre veckor tillbaka är det fler turister än någonsin. Under de snart 20 år som jag besökt Kythira har juni alltid varit stendött, juli lite mer liv för att sedan kulminera under augusti.
Tror inte att det är fler utländska turister än tidigare år utan det är faktiskt greker! De vågar alltså resa igen.Pratade med en kompis idag som har ett litet hotell. Hon sa att telefonen ringer hela tiden och folk frågar om tillgänglighet och priser. Nu vet jag att jämfört med många andra öar är det relativt få turister som kommer hit men i år behöver nog inte folk oroa sig så mycket.Och jag ska inte klaga; Sitter just nu på min terass och blickar ut överden nattsvarta himlen och havet. Det är helt tyst sånär på någon gräshoppa och ödla. Någon enstaka bil kör förbi. Tror det är läge att gå ner till byn, ta en öl och kolla lite folk...
Anki
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-05, 21:04
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Jag förstår hur du har det Anki ! Gå du ner och ta en öl eller två och tänk på oss
/ Tom&Bodil
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-05, 21:54
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det har jag också hört. Konstigt eftersom vi aldrig sett så stort intresse för Amorgos något annat år.
Vänta tills september- då kommer vi!!!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-05, 21:54
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Sitter nu på Telendos och det är väldigt lugnt. Detta är även öbornas uppfattning. Enligt rykten ska det däremot vara väldigt mycket folk på Kos.

Förra veckan tillbringade vi på Patmos och det var oroväckande lite folk.

/ Ofelia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-06, 00:22
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Tror att alla är i Kroatien! Är här nu och det är fullt pådrag överallt!

Katitzi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-06, 08:05
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Når det gjelder Amorgos som jeg nevnte... så fortalte en av hoteleierne at i August derimot var nesten alt fullbooket overalt... om det stemmer vet jeg ikke, men da kan dere ha det i bakhodet dere som skal dit i den perioden
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT