Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-17, 22:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Ni som flyger med med Ryan Air ...

Vi har aldrig flugit med Ryan Air ... Och nu ser vi att de har billiga flygstolar till hösten. Många gillar andra gillar inte att flyga med dem. Nu undrar jag hur många av er som flyger med Ryan Air? Var snäll och berätta om era erfarenheter - särskilt ni med goda erfarenheter.

Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-18, 08:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Var snäll och berätta om era erfarenheter - särskilt ni med goda erfarenheter.
Lilla sjöborren.
Läs på deras hemsida, i deras resevillkor framgår hur det går till att flyga smärtfritt med dem.
Inte en enda negativ synpunkt finns att uppbringa där
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-18, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Här finns en tråd om Ryan Air.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-18, 09:51
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Packa med silvertejp i handbagaget och se till att väskan inte är för stor. Incheckningspersonalen ska få bonus ju fler för stora handbagage de hittar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-18, 17:15
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

...å andra sidan kanske inte Ryan är sämst när allt kommer omkring...

http://www.vagabond.se/Redaktionellt...or-tankningen/
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-18, 18:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

När den snöpligt avsatte förre Presidenten Richard M Nixon gav ut en bok reagerade det Amerikanska samhället med folkrörelsen "
Don’t Buy Books by Crooks


Alltså; Köp icke böcker av skurkar!

Jag skulle vilja traverstera detta med anledning av biljettinköp från Ryan Air!

Jag uppfattar detta företag som ett veritabelt skurkcompany. Klart fackföreningsfientligt och därtill ovilligt att rätta sig efter EU-s regler om förseningar och avställda flyg.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-18, 18:33
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
När den snöpligt avsatte förre Presidenten Richard M Nixon gav ut en bok reagerade det Amerikanska samhället med folkrörelsen "
Don’t Buy Books by Crooks


Alltså; Köp icke böcker av skurkar!

Jag skulle vilja traverstera detta med anledning av biljettinköp från Ryan Air!

Jag uppfattar detta företag som ett veritabelt skurkcompany. Klart fackföreningsfientligt och därtill ovilligt att rätta sig efter EU-s regler om förseningar och avställda flyg.

Arne
Så sant så sant!
Alla flygbolag vill ju tjäna pengar. Problemet med Ryan är att dom vill tjäna pengar på bekostnad av service och något så när schysst behandling av folk som åker med dem. Alltså; locka så många som möjligt med så billigt som möjligt, men innan dom landat ska vi tjänat lika mycket som Lufthansa gjorde. Problemet är att man då sitter sjuttioelva mil utanför målet och är beroende av ett annat skurkbolag som har monopol på transfern in till city för 55€ å 2,5 timmars busskånkande...
Lufthansa däremot skyltar med ett pris, då åker du från Arlanda, landar på plats, du har fått med dig bagaget, fått en pizzaslice och ett glas rött av en leende flygvärdinna medan du läser DN som du fick när du gick ombord och dessutom sitter du i ett bekvämt säte som du kunde fälla om tröttheten faller på. För samma pris! (om du är ute i god tid) Jag är glad, dom är glad. (Det är vad dom signalerar iaf, när jag kliver av)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-18, 18:41
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Vi som kunde flyga till Rhodos ToR för 1.200 kr/pp. Apollo slulle ha 4.000 kr. Skurkar med silvertape ... Ändå finns det många som är nöjda.

Märkligt! Inte en enda på Kalimera som reser med Ryan Air är nöjd eller?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-18, 18:53
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Jag ska dela med mig av mina positiva erfarenheter

+
Priset!
Jag har åkt på 1 kr biljetter till London utan flygskatter, då gör det mig inget att Stanstead Express kostar 150 kr till Liverpool Street station och tar 1 timme. De går var 20 minut.
Naturligtvis på avresedagar utanför weekend exvis tis-tors vilket ju är perfekt med tanke på shopping och trängsel.

Planet alltid i tid eller före utsatt tid.

Välstädade och nya plan och serviceminded personal.

Positivt för oss är ju att vi bor 10 min ifrån flygplatsen men det gör ju inte alla.

-
Negativt är att säten ej går att fälla (men det vet man väl att det ändå ibland inte är så poppis att man gör ändå för resenären bakom....)
Faktum är att Ryanair tjänar pengar på fulla plan med fler säten intryckta i
planet. Min man är 185 cm och har inget problem med benutrymme.
Dock känns det i ryggen att sitta så upprätt längre. Flygtider som till Grekland så tycker jag det verkar jobbigt.

Var medveten om att det är ett handbagage som gäller och inget mer. Inte ens en liten damhandväska eller tax free påsar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-11-18, 19:01
Nickan Nickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 20
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Har inte åkt med dem till Grekland, men dock till Spanien, med handbagage (lagom stort, och lagom tungt, precis som med andra bolag) OK, de kollade handbagaget, (vilket vi visste innan) men benutrymmet var bra i planet och servicen OK men långsam... De landade förvisso på liten flygplats, men det vet man ju innan och vi hade även räknat med transferpriset. Trots detta var det klart prisvärt och vi är nöjda. Jag har dock ingen koll på hur de fungerar fackföreningsmässigt och vid förseningar eftersom det gick klockrent i tid.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-11-18, 19:14
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Vi som kunde flyga till Rhodos ToR för 1.200 kr/pp. Apollo slulle ha 4.000 kr. Skurkar med silvertape ... Ändå finns det många som är nöjda.

Märkligt! Inte en enda på Kalimera som reser med Ryan Air är nöjd eller?
Alltså missförstå mig rätt . Prisskillnad 2800 pp (5600). då finns det ju inget att tveka på. Precis som Nickan å Gerd skriver; man vet förutsättningarna, no problems! Jag skulle aldrig tvekvat om det du har att välja mellan.
Men om jag söker resa, låt oss säga, Barcelona, Madrid, London, Rom, typ. Å det skiljer 1000-1500 (ha i åtanke att jag är själv och bor i Gävle=bekvämt avstånd Arlanda) så tar jag utan att tveka det dyrare alternativet. Då är jag ändå en kille som handlar på Lidl och låter pris gå före det mesta. Man gör ett val när man sitter där på nätet å klickar ok. Klicka!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-11-18, 19:16
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Och dessutom är Ryan ett ur säkerhetssynpunkt och tidtabellssynpunkt helt ok bolag...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-11-18, 21:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Har icke flygit till Grekland m Ryan air men väl Edinburgh och Berlin vid flera tillfällen, alltid på tid alltid billigt, alltid funkat smidigt so far. Visst måste man läsa det finstilta noga och visst är det kinkigt med antal väskor ( bara en som handbagage- laptop taxfree etc måste in i denna enda väska) storlek vikt etc men följer man detta och läser på är det inga problem! komforten ombord är inget man skriver hem om ej heller "maten" men även mackorna på norweigeans flyg smakar skumgummi!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-11-18, 21:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Problemet är att man då sitter sjuttioelva mil utanför målet och är beroende av ett annat skurkbolag som har monopol på transfern in till city för 55€ å 2,5 timmars busskånkandeav)
.

Fast Ryan air gör väl ingen hemlighet av att de till många resmål landar out in nowere, det ser man ju när man bokar. Åker man till Rhodos el tessaloniki är det väl bara den "vanliga" flygplatsen som gäller och lika lång transfer oavsett bolag, Edinburgh samma lika och 25 min till city , Berlin ca 35 min. ( billiga kommunala färdmedel!) Helt ok för min del!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-11-18, 21:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Jag har aldrig flugit med Ryan Air. Den enda bokning vi haft med dem skulle vi avboka då vi fick dödsfall i familjen. Men det gick inte, och i det läget brydde vi oss inte heller. Pengarna för biljetten fick vi åter via vårt kontokortsföretag som suckade och sa att Ryan Air går inte att diskutera med så ni får pengarna tillbaks utan intyg. MEN om jag hittar en superbillig biljett dit jag vill åka, så är det upp till mig att läsa alla villkor och sen ta ställning till om jag vill åka eller inte. I slutänden är det ju totalpriset som gäller även om det är inträde till toa.
Min väninna åkte förra veckan till London tillsammans med 4 väninnor. 2500 totalt för 5 personer tor!!!. ETT handbagage på 10kg vardera. Ingen handväska tillåten. INGET annat ombord. Allt funkade suveränt!!

Läs villkoren och begrunda. Kommer Du dit Du tänkt är det OK. Är avgången inställd får Du pengarna tillbaks eller en resa till annat ställe-.... kan i ofs bli skitkul...

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-11-18, 22:12
MortenJs avatar
MortenJ MortenJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Steinkjer
Inlägg: 35
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Har ikke fløyet med Raynair tidligere, men har hørt mye positivt i forhold til pris. Tenkte derfor å sjekke ut pris t/r Chania fra Rygge i April 2012.

Biletten var på 998,- t/r ikke noe å si på det.
Så kom det tilegg på 600,- hvis jeg skulle ha med en koffert
100,- ekstra hvis jeg skulle ha prioritert påstigning.
Da har vi kommet opp i tilleggskostnader på nesten samme som biletten koster.
Et annet punkt som kan bli et problem etter min mening er hvis du er på reise over 15 dager. Etter det jeg kan forstå så må du sjekke inn via internett og det kan ikke gjøres før 15d før avreise. Hvis du ikke gjør det eller må gjøre det på flyplassen må du betale 40 Euro ekstra pr tur...?
Er du på langtur må du ha tilgang til printer

Det er ihvertfall en jungel i gebyr å holde orden på hvis du skal ut å fly..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-11-18, 22:24
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av MortenJ Visa inlägg
Hvis du ikke gjør det eller må gjøre det på flyplassen må du betale 40 Euro ekstra pr tur...?
Er du på langtur må du ha tilgang til printer

Det er ihvertfall en jungel i gebyr å holde orden på hvis du skal ut å fly..
Japp, rena Amazonas!

Litentuva> helt ok enligt mej oxå! Men min 18-åring som bokade till Paris på eget bevåg, var lagom imponerad. Hon har nu lytt mitt råd och åker aldrig mer Ryan!

Ingen annan är gladare än jag så länge Ryan flyger. Betyder billiga biljetter på Lufthansa, KLM osv till oss andra. Men från en anständig flygplats och med ett anständigt bemötande... / kan vara utan porr på resan, eller silvertejp på rutan för den delen...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-11-19, 08:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
/ kan vara utan porr på resan
sorry men har jag missat något...? Jag har mött trevlig personal, helt ok flygplan, inte lyxutrustade direkt med hela och rena, inga förseningar och smidig incheckning. Dock har jag aldrig stött på någon silvertape eller porr...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-11-19, 10:14
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Målsättningen att ta betalt för toan tror jag finns kvar. Ambitionen med ståplatser likaså, fast det stoppar EUs regelverk. Senaste uttalandet från O'Leary är att om hotell kan visa porr så ska Ryan kunna erbjuda sina passagerare det också, mot en peng förstås. Visar bara vilken tråkig syn han har, tänker även på kalendrarna med lättklädda flygvärdinnor. Nä usch å fy för den där karln...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-11-19, 10:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Jag är varken pryd eller alltid PK men när jag hörde nyheten om porrvisningen och när man ser hur deras hemsida ser ut så steg inte förtroendet för dem direkt.
Det är många år sedan "nyheten" om personalens vidriga arbetsförhållande visades, men den satte sina spår hos mig.
Det blir aldrig någon resa med Ryan Air för min del.
Av samma anledning (nej jag menar inte porren) så handlar jag inte på Lidl
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT