Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-06, 10:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Onassis uppgång och fall

Heter en dokumentär på UR Play om Aristoteles Onassis liv och leverne och som aldrig upphör aldrig att fascinera. Tror inte ngn delat detta här.

Otroligt intressant historia om hans liv. Naturligtvis inte alltid så rena metoder, men man blir nog inte rikast i världen genom fair-play. Tyvärr.

Saker som jag noterade i dokumentären, var bl a att hans första oljetanker "Ariston" gick av stapeln i Göteborg. Och att hytterna på hans yacht "Christina O", alla hade namn efter grekiska öar. Båten är ännu i trafik och idag kan man göra göra chartrade kryssningar med henne.

I en annan tråd kan ni läsa mer om Ari och hans öden.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-06, 13:52
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Heter en dokumentär på UR Play om Aristoteles Onassis liv och leverne och som aldrig upphör aldrig att fascinera. /Netwolf
Åh, detta måste jag kolla på. Allt med Onassis (och Kennedys) är otroligt intressant! Två familjer med mycket tragik men som också varit betydelsefulla för sitt land. Dagens rika greker är nog inte kända på samma sätt, i alla fall inte utanför Greklands gränser.

Celbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-06, 15:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Heter en dokumentär på UR Play om Aristoteles Onassis liv och leverne och som aldrig upphör aldrig att fascinera. Tror inte ngn delat detta här.
Tack för tips! Ska lägga den på min lista.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-08, 14:00
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Åh, detta måste jag kolla på. Allt med Onassis (och Kennedys) är otroligt intressant! Två familjer med mycket tragik men som också varit betydelsefulla för sitt land. Dagens rika greker är nog inte kända på samma sätt, i alla fall inte utanför Greklands gränser.

Celbe

Onassis hade ju en egen ö vid Lefkas som han var på ofta med Jackie Kennedy. Jag var på en båttur runt den med en guide som visade oss husen och ställena och berättade om dom. Mycket intressant.



Idag har Grekland två riktigt rika familjer, den ena Latsis (med Kasidokostas) och den andra Niarchos. Bara på kul kan det nämnas att båda familjernas söner dejtade Paris Hilton ett tag. En av dom heter själv Paris och de båda tillsammans kallades kort och gott för "Paris och Paris". Paris Latsis fick sitt efternamn efter sin mamma, hans pappa heter Kasidokostas i efternamn och var också borgmästare i kommunen Vouliagmeni i Aten. Jag gick och går fortfarande och badar nära deras hus där och ibland stöter jag på honom.



Den andra familjen, Niarchos, startade för några år sedan en foundation som kallas för Stavros Niarchos foundation. De har öppnat upp ett kulturellt center i Aten som ingen får missa när man är i Aten tycker jag. Det är som en oas i mitten av Aten, och det känns inte som att man är i Grekland alls. De har utställningar, botaniska örter och växter, utbildningar, ett stort bibliotek, de anordnar konserter och bjuder in kända artister, en jätterolig lekpark för barnen, festivaler, och erbjuder också fin utsikt över Aten. Och allt är gratis. Kan varmt rekommendera ett besök.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-01-08, 14:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Onassis uppgång och fall

Jag har åxå åkt en sån båttur vid Onassis ö. Mycket intressant och lite spännande.
Utgick från Nidri på Lefkas om jag inte minns fel. Rekommenderas!
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-01-08, 15:19
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag har åxå åkt en sån båttur vid Onassis ö. Mycket intressant och lite spännande.
Utgick från Nidri på Lefkas om jag inte minns fel. Rekommenderas!
/ Kajja
Precis!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-01-11, 10:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Re: Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Bara på kul kan det nämnas att båda familjernas söner dejtade Paris Hilton ett tag. En av dom heter själv Paris och de båda tillsammans kallades kort och gott för "Paris och Paris". .
Hade dom gift sig hade bägge två hetat Paris Latsis

Å en himla tur att dom inte hette Paros i förnamn. Hade en av dem betraktats som sur, hade dom kallats Paros & AntiParos...

#Gööteboooorg!!!

/Netwolf - hittar ut själv
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-01-13, 09:31
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Re: Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hade dom gift sig hade bägge två hetat Paris Latsis

Å en himla tur att dom inte hette Paros i förnamn. Hade en av dem betraktats som sur, hade dom kallats Paros & AntiParos...

#Gööteboooorg!!!

/Netwolf - hittar ut själv
Du låter precis som min mammas sambo som är från Göteborg... han har en riktig göteborgsk humor! Min mamma är också från Göteborg så jag är väl införstådd. Kör på bara, era skämt förgyller vår vardag!

P.S. Hälsa Götet från mig
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-01-13, 16:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Re: Sv: Onassis uppgång och fall

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
#Gööteboooorg!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT