Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-08-10, 23:15
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Re: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ja min gissning är att det är just charter där de vet att folk ska vara borta minst i en vecka - till skillnad mot reguljära flyg - och det förmodligen bli helt ogörligt om många hade hela sitt bagage med in i kabinen.
Om en kabinväska, med godkänt mått, får väga 10kg i ett reguljärflygplan, varför ska samma väska bara få väga 5 kg i ett charterplan? Jag förstår inte skillnaden.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-08-11, 00:35
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Re: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Om en kabinväska, med godkänt mått, får väga 10kg i ett reguljärflygplan, varför ska samma väska bara få väga 5 kg i ett charterplan? Jag förstår inte skillnaden.
Det finns ju många skillnader mellan reguljärt och charter. Det är ju resebolaget som "chartrat" planet av flygbolaget. Alla vill köpa billiga paketresor och resebolagen vill fylla planen till sista plats. Vikt=bränslekostnader och ett fullt plan innebär fler som ska samsas om utrymmet ovanför huvudena. Om du till exempel flyger via Ving nästa söndag från Arlanda till Skiathos och köper bara en flygstol ligger den på 1999:- vid sökning exakt nu ikväll. Det billigaste reguljära alternativet jag hittade på flygresor.se låg på 4379:- men då fick man byta i Thessaloniki och dessutom förlora massor av timmar. (Charter drygt tre timmar, sicksack reguljärt minimum 5,5 men billigaste tog drygt 10 timmar.

Visst går det att hitta billiga stolar på reguljärflyg också, men ... Oftast är det rejält dyrt.

Eftersom du ställde en fråga direkt till mig så Men hoppas att ni hade en underbar resa
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-08-12, 08:53
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Re: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg

Visst går det att hitta billiga stolar på reguljärflyg också, men ... Oftast är det rejält dyrt.
Hmm tycker det brukr var lättare att hitta reguljära stolar billigare än flygstol med charter, men 1999 var bra pris , men vi bokar tidigt o vet vilka dagar vi vill åka (pga jobb måste jag bestämma exakta dagar iaf 6 månader i förväg) så kommer vi ofta undan ganska billigt ändå, ca 2000-2500 kr per skalle tor brukar det hamna på ner till grekland o ut till en ö, med en eller två mellanlandningar, helt ok tycker jag
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-08-12, 13:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Re: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hmm tycker det brukr var lättare att hitta reguljära stolar billigare än flygstol med charter, men 1999 var bra pris , men vi bokar tidigt o vet vilka dagar vi vill åka (pga jobb måste jag bestämma exakta dagar iaf 6 månader i förväg) så kommer vi ofta undan ganska billigt ändå, ca 2000-2500 kr per skalle tor brukar det hamna på ner till grekland o ut till en ö, med en eller två mellanlandningar, helt ok tycker jag
Mitt " beste minne" er og fra 1999
I "katalogenes tid" kunne man virkelig finne det utrolige

Jeg booket en utrolig billig 3 ukers tur til Chios m e d hotell ca 1900 NOK kostet den, det husker jeg
Men, det jeg husker a l l e r best - er at det kostet 50kr MER å booke
"Kun flystol" i samme prisliste
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-08-12, 18:15
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Bagageregler charter

Ja ibland är det "A djungel out there"
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-08-12, 18:22
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Bagageregler charter

Jag får i alla fall en egen tvårumslägenhet med terass i Petra, Lesbos, för 4600:- för en vecka nu i slutet av augusti, inklusive mat på planet, av- och ombokningsskydd och busstransfer. Min syster valde i en enrummare med balkong för 4300.- Det är vi väldigt nöjda över
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-08-13, 20:16
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Bagageregler charter

Jeg ser på bildet av den blide Lissi som har fått plass til så mye i ryggsekken sin.
Jeg skal ta for meg det som står her om pakketips, og så sjekke om jeg får det til. Vi pleier å ha koffertene fulle på 2 ukesturene - en 20 kg og en 15 kg.
Litt mindre på en uke. På kortere turer har vi bare håndbagasje.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-08-13, 22:28
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Bagageregler charter

Lycka till! Ja man tror inte att det går ner så mycket själv klarar jag aldrig det! Jag måste ha många ombyten för jag älskar vita blusar och skjortor, tvättar håret två gånger om dagen och vill ha massor med schampo, hudcreme, fotsalva, parfym, deo med mera. Och bara resväskan väger över 5 kilo men jag önskar jag klarat att resa så lätt ! Trevlig resa
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-08-14, 01:06
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Bagageregler charter

Ja hemma duschar jag ju så klart bara på morgonen, men i Grekland - efter en lång dag på stranden - vill man ju bli fräsch igen på kvällen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT