Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-04-09, 19:43
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Som jag alltid har undrat allt det där...

Men nu undrar jag vilken temperatur det brukar vara när du går upp före sex samt vad 1-2 gyros kostar

Sen förstår jag att du behöver flyga just med Sas utan bagageavgift eftersom det är 2,5 km till bageriet...

Ha det så bra på Samos i sommar och trevlig flygtur!

Temperaturen är lagom till låg löprunda, så där 24-25 grader, pitagyros kostar 1,50 euro, grekisk sallad 5 euro, Mythos öl 0,5 ltr 2,50. Det gör 14,50 för 2 personers middag. Till bageriet som är 2,5 km borta far vi för att hustru också får lite motion på morgon före frukost samt köpa frukt och grönsaker till lunch.
Vi ska njuta av stugsemester på Samos först 12 dagar och sedan hos en bekant som fick ärva ett hotel på Ikaria 5 dagar. Avslutar semester med 2 dagar i Glyfada/Athen.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-04-09, 20:44
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Som jag alltid har undrat allt det där...

Men nu undrar jag vilken temperatur det brukar vara när du går upp före sex samt vad 1-2 gyros kostar

Sen förstår jag att du behöver flyga just med Sas utan bagageavgift eftersom det är 2,5 km till bageriet...

Ha det så bra på Samos i sommar och trevlig flygtur!

Temperaturen är lagom till låg löprunda, så där 24-25 grader, pitagyros kostar 1,50 euro, grekisk sallad 5 euro, Mythos öl 0,5 ltr 2,50. Det gör 14,50 för 2 personers middag. Till bageriet som är 2,5 km borta far vi för att hustru också får lite motion på morgon före frukost samt köpa frukt och grönsaker till lunch.
Vi ska njuta av stugsemester på Samos först 12 dagar och sedan hos en bekant som fick ärva ett hotel på Ikaria 5 dagar. Avslutar semester med 2 dagar i Glyfada/Athen.
Det blir nog bra. Hoppas att du får en bra semester på Samos (oavsett vilket flygbolag du reser med)

Deia
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-04-09, 21:00
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Tack! Vi njuter, det har vi gjort sedan 1990 på somrarna i Grekland. Vi har bara aldrig varit i sk. riktiga turistorter. Har alltid varit på udda ställen runt den grekiska övärlden och sedan 2006 på Samos. Liten bit utanför huvudstaden Vathi där vi hyr en 2 r och kök från Apt. Anthemis. Lugnt ställe där man inte blir störd av massa turister och nojs. Lika är det på vintern på Gran Canaria, där bor vi 2 km från närmaste baren och festande.
Ha de bra på greklandsresor,
Tapsa
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-04-10, 07:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Inte allt för exploaterade orter är ju alltid trevligast så jag förstår att ni har det bra där. Allt brukar vara bättre. Man slipper stökiga barer, fulla turister, tröttande inkastare och trist mat.

Eva
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-04-20, 20:48
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Hur vore det om Deia höll sig till tråden och inte öste ut sig sina åsikter om annat än bagageavgifter. Du hittar säkert andra forum för din diskussion.
Är det någon som vet om detta med bagageavgifter finns reglerat i antingen lag eller rekommendationer.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-04-21, 16:43
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Hur vore det om Deia höll sig till tråden och inte öste ut sig sina åsikter om annat än bagageavgifter. Du hittar säkert andra forum för din diskussion.
Är det någon som vet om detta med bagageavgifter finns reglerat i antingen lag eller rekommendationer.
Finns ingen internationel lag eller rekommendation som reglerar bagageavgifter. Alla flygbolag får själv bestämma om avgifterna och en del har sett där ett bra sätt att få in mera pengar till kassan/kompensera billiga flygbiljetter. Samma gäller vikten på fri incheckat bagage, det varierar mellan 20 kg och 23 kg. Handbagage varierar mella 5 kg och 10 kg. Också biljettklass påverkar dessa vikter samt antalet bagage, i busines osv... klass får man vanligen checka in fritt 2 väskor samt ha 2 väskor som handbagage. Vissa bolag godkänner också 2 handbagage i turistklass (en väska och laptopväska/kameraväska) Samma sak gäller vad som bjuds under flygning. Spanska bolag (Iberia, Vueling) bjuder ingenting, allt kostar, TAP Portugal bjuder på varm mat (åtminstone mellan Helsingfors och Lisboa), Finnair och Air Berlin bjuder på smörgås och kaffe och Air Berlin har gratis öl på inrekesflyg i Tyskland. Om jag har förstått rätt så kostar mat, kaffe osv. extra på charterflyg.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-04-21, 18:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Hur vore det om Deia höll sig till tråden och inte öste ut sig sina åsikter om annat än bagageavgifter. Du hittar säkert andra forum för din diskussion.
Är det någon som vet om detta med bagageavgifter finns reglerat i antingen lag eller rekommendationer.
Så bra Rujo att du bestämmer vad jag ska skriva .......och självklart är jag aktiv på andra forum för att informera om det jag vill nå ut med. För med kunskap kan man VÄLJA .

Nu tycker ju jag att det hör till tråden om man väljer att betala för bagage eller om flygbolaget finansierar sina biljetter på annat sätt.......

Detta är inte det enda ämne jag på skriver om på forumet ("Jag är inget en-fråge-troll" , som avregistrerar mig när jag fört fram mitt budskap.). Jag lägger ut bildgåtor, svarar på bilgåtor, lägger ut resebrev, försöker hjälpa till med svar på andra inlägg om jag kan och ställer själv frågor. Men du väljer att kommentera just dessa inlägg..............

Deia
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-04-21, 18:56
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Ingen bagageavgift här heller - än. Har också bokat med Apollo.

Jag tycker att det är skillnad om lågprisbolagen tar ut bagageavgift för själva resa är ju ofta billig. En flygstol med ett charterbolag är förhållandevis DYR tycker jag.

Deia
Var detta ett ok inlägg enligt dig Rujo
Eller var det ett av de inlägg i tråden som jag "öste ur mig". Kanske bäst att kolla

Deia
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-04-24, 20:35
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Dina svar får tala för sig själv.....
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-04-24, 20:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Jag förstår att deia är engagerad i detta med SAS och försöksdjur och engagemanget är beundransvärt , men det kanske blir lite mycket om denna antipropaganda smyger sig in både här och där i alla möjliga sammanhang , we have got the message så att säga ... Risken är att det ger motsatt effekt...

Bara en tanke , tycker trådar ska handla om det ursprungliga ämnet , annars startas en ny tråd tex om detta kring SAS - no offense...
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-04-24, 21:11
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Jag förstår att deia är engagerad i detta med SAS och försöksdjur och engagemanget är beundransvärt , men det kanske blir lite mycket om denna antipropaganda smyger sig in både här och där i alla möjliga sammanhang , we have got the message så att säga ... Risken är att det ger motsatt effekt...

Bara en tanke , tycker trådar ska handla om det ursprungliga ämnet , annars startas en ny tråd tex om detta kring SAS - no offense...
Det är ok litentuva
Jag vet att jag balanserar på gränsen, men det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.........
Motsatt effekt vill jag ju inte ha - bara upplysa - om att man som konsument kan välja och att vi har större makt än vi tror

Deia


(Som inte betalar extra för bagage på Apollos flight (flygstol) till Preveza i sommar, men har valt att betala för ett bagage, 15 kg, till Mallorca med Ryanair.)
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-04-24, 21:20
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Dina svar får tala för sig själv.....
Nej, Rujo - Jag undrar över vad du menar med att jag "öser ur mig" åsikter.......i pluralis. Skulle vara bra om du kunde förklara det.

Deia
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-04-24, 21:26
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Du har upplyst - i flera trådar , flera gånger - först är det upplysning , sen upprepning och därefter - rub it in your Face och då reagerar folk , och kanske mest blir trötta...

Igen , no offense - engagemang är bra , men med rätt balans
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-04-24, 22:08
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Du har upplyst - i flera trådar , flera gånger - först är det upplysning , sen upprepning och därefter - rub it in your Face och då reagerar folk , och kanske mest blir trötta...

Igen , no offense - engagemang är bra , men med rätt balans
I två trådar har jag påtalat SAS engagemang i denna smutsiga handel med primater. I tråden om Ryanair har jag också sagt att jag avslutat - lagt ner.
I båda trådarna tycker jag att jag bidragit med annat än just mina åsikter om SAS och andra flygbolag som är involverade i handeln med laboratoriedjur. Jag har delgivit mina erfarenheter om både bagage och flygningar med Ryanair - men det är tydligen inte tillräckligt. Inte rätt balans tydligen .

Jag har dock inte fått någon varning ifrån moderator så kanske att jag är på rätt sida om reglerna......
Oavsett så är det viktigare för mig att inte hundratal djur transporteras till en meningslös död under tortyrliknande förhållanden.....än om du tycker att jag upprepar detta, även om du blir trött av det. Det behöver nämligen upprepas!
Ok. Nu har jag sagt mitt när det gäller SAS och djurtransporter. Hoppas att någon lärt sig något. Det vet jag, för jag har även fått positiv feedback

Varken du eller Rujo, har faktiskt inte tillfört något i tråden som handlar om bagageavgifter, litentuva, utan bara gnäll - no offense

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-04-24 klockan 22:15.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-04-24, 22:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Innan jag blir tvungen att starta ny tråd förlåt , ska korrigera mig - skrev att du skrivit om detta i flera trådar, det kanske bara var i två men upprepas samma sak flera gånger blir det lätt lite tjatigt och kan det kännas som fler!

Jag reser för övrigt utan incheckat bagage , blev gnällig när det blev tjatigt , angående balansen var det du själv som skrev att du balanserar på gränsen - ville bara ge lite motvikt - nu checkar jag ut!

Senast redigerad av litentuva den 2013-04-24 klockan 22:27.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT