Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-28, 14:09
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Iraklia och Villa Zografos

Idag kom vi till Iraklia för första gången. Det är väldigt blåsigt så vi valde bort Skopan och tog en större färja.
Möttes a Michailis från Villa Zografos. Han är ett under av vänlighet och Villa Zografos är ett fantastiskt ställe som ligger ett par kilometer ovanför hamnbyn. Men Michailis kör ner och upp ett par gånger om dagen och även däremellan om man inte orkar gå.
Nu skall vi njuta här i tre dagar innan färden går vidare till Amorgos. 😎
Ulla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-28, 20:36
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Iraklia och Villa Zografos

Den vänliga ägaren av Villa zografos heter inte Michailis utan Yannis.
Fel av mig 😁
Ulla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-28, 23:04
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Iraklia och Villa Zografos

Hej UllaC

Härligt ställe Villa Zofagros från år 2005 när jag var där

De ställen vi hittade var fullbokade, så nu fram med telefonen och vi ringde till Villa Zografos som ligger 700 m bortom Livadistranden. De hade rum lediga men de skulle också ha 60 €, det är då en himmelns dyr ö tyckte vi, enligt damen skulle det vara First Class! Vi slog till, maken (Yannis) kom och hämtade oss.
Han körde oss över kullen förbi stranden och uppför vägen mot Chora, sedan svängde han av till höger och körde nästan rakt upp för en backe fram till Villa Zografos. Läget var helt fel (borta från all ära och redlighet), men ändå totalt rätt. Villa Zografos ligger helt för sig själv mittemellan hamnen och Chora, helt tyst, men vilken UTSIKT!! Himmel och pannkaka den var helt enormt, vi såg över till Schinoussa, Koufinnissi, Keros, Amorgos och även en liten bit av Naxos. Det tog nästan andan ur oss att sitta där mitt ibland alla dessa härliga öar i småkykladerna. Utsikten bara den var värd 40 €.

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-29, 15:41
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Iraklia och Villa Zografos

Åh underbara Villa Zografos o underbare Yiannis med fru!
Jag har så många fina minnen därifrån! Firade bl.a min 50-årsdag där sittandes med min familj o mina syskon med respektive Att sitta där ”direkt under himlen” är något av det vackraste som finns!
Lyckliga ni👍

//maji
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-29, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Iraklia och Villa Zografos

Har gått förbi så många gånger och ser att det ser fint ut, och jag har hört så mycket gott om Zografos, men har aldrig bott där. Men kanske det blir så någon gång.

Blåser det fortfarande mycket Ulla?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-29, 20:34
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Iraklia och Villa Zografos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har gått förbi så många gånger och ser att det ser fint ut, och jag har hört så mycket gott om Zografos, men har aldrig bott där. Men kanske det blir så någon gång.

Blåser det fortfarande mycket Ulla?
Ja Janne, det blåser mycket. Vi tänkte bada idag men det var alldeles för stora vågor. Jag har råkat ut för att dras medav strömmarna en gång på La Gomera så vi har väldig respekt för havets krafter.Vi skall lämna Iraklia på torsdag och då är det bara Skopan som gäller till Amorgos. Det blir kanske lite berg och dalbana men vi litar på gamla Skopan.
Jag kan tillägga att vi betalar bara 45 euro per natt för dubbelrum med fin balkong. Inklusive utsikt och frukost som man kan få serverad på balkongen. Nu är det ju fortfarande lågsäsong men det är ett väldigt bra pris.
Ulla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-30, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Iraklia och Villa Zografos

Ja, havets krafter ska man ha respekt för.

Det ska blåsa rejält i morgon torsdag. Enligt Poseidon ska det blåsa mellan 7-8 beufort klockan 15.00. Värst är det alltid kring Donoussa så jag hoppas att Skopan inte ska lägga till där.

Håller med dig om att det är ett bra pris på Zografos.

Njut av sista dagen på mysiga Iraklia.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT