Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2016-10-05, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och jag har fått förstärkning för mitt Leros-intresse. Nu får jag bara se till att jag verkligen också kommer dit.
Nu måste du bara åka till Leros Anne!
Svara med citat
  #62  
Gammal 2016-10-05, 10:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu måste du bara åka till Leros Anne!
Jag veeet!

/ Anne
Svara med citat
  #63  
Gammal 2016-10-05, 12:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Är det alltid makan i familjer som är klok och förnuftig samt även planerare eller,,,,,,

Birgitta
Vi är i så fall ett lysande undantag. Makan i vår familj är förvisso både klock och förnuftig. Hon en hel del kompetenser som hon är lysande på. MEN någon planerare är hon definitivt inte. Att planera är bland det värsta hon vet, och då blir man heller inte särskilt bra på det. Så det som ska planeras hos oss får jag stå för. När det gäller resor så skulle jag gärna ge mig iväg utan någon plan, men det är ju oftast väldigt opraktiskt och dyrt, så lite planer får göras för det mesta.

Masse
Svara med citat
  #64  
Gammal 2016-11-23, 00:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Det har nu gått c:a två månader sedan vi kom hem från Leros och vår lite extra spännande och förlängda hemresa. Väldigt passande sammanfaller det med tidpunkten då vårt kära forum åter är i funktion, och dessutom har jag just nu fått avslutningen på prövningarna med våra försäkringar p g a våra speciella övningar vid hemresan (Se tidigare i tråden). Tycker därför att det kan passa bra att rapportera hur det slutade.

Vi har tre olika försäkringar som skulle kunna vara tillämpliga på dylika händelser och jag har nu fått vårt fall prövat i samtliga.

Dels har vi i vår vanliga hemförsäkring hos Folksam en reseförsäkring. Efter anmälan till den har jag fått beskedet att där inte finns något som täcker dylika skador.

Samma resultat fick jag i den tilläggsförsäkring, Resklar, till vår hemförsäkring som vi också har tecknat hos Folksam. Inte heller där finns något som täcker kostnader för sådana fall som vårt.

Den tredje försäkringen som jag prövade ärendet mot var vår reseförsäkring som vi har genom att ha betalt vår resa med Coop:s MedMera Mer-kort. Det är en försäkring som finns hos If. Och se där, där fanns faktiskt en paragraf som medgav ersättning med schablonbelopp enligt tabell för förseningar beroende på antalet timmar som förseningen innebar. I vårt fall fick vi maxbeloppet 1500 kronor per person, jämte ersättning för matinköp för 299 kr hos Coop i samband med hemkomsten. Således 3299 kronor. Gott så!

Våra totala merkostnader för vårt extra äventyr vid hemresan har jag sammanställt till c:a 5500 kronor. Det innebär att nettokostnaden för oss efter ersättning från försäkringsbolaget landade på c:a 2200 kronor. Och det är som Birgit säger..... "det tycker ju du är värt varenda krona för du älskar ju när det inte blir precis så som man har tänkt sig". Och visst har hon rätt!!! Jag tycker det är superkul när man inte alltid riktigt vet "var man landar".

Och en sak som jag misstänkte, men som jag inte säkert visste, det var att vi båda skulle bli hopplöst förälskade i Leros. Men oj oj oj, så blev det!!!!

Masse
Svara med citat
  #65  
Gammal 2016-11-23, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Fint att ni fick ersättning åtminstone delvis. Och ännu finare att Leroskärleken inte har svalnat!

/ Anne
Svara med citat
  #66  
Gammal 2016-11-23, 18:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Skönt att det löste sig så bra för er!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2016-11-25, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och en sak som jag misstänkte, men som jag inte säkert visste, det var att vi båda skulle bli hopplöst förälskade i Leros.
Härligt att ni ordnade sig för er, och att ni är nyförälskade!

Då är det bara att börja planera för nästa resa, som kanske också går till nya kärleken.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2016-12-02, 10:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Angående Leros så fick jag nyss reda på att Apollo Finland inte kommer att ha charter till Leros nästa år. Synd även om jag inte egentligen har tänkt använda mig av det alternativet. Dels för att jag inte vet om jag är på väg till Leros nästa år , dels för att jag inte har speciellt gillat deras boendealternativ. Men i alla fall, så där i allmänhet, så är det igen ett alternativ mindre.

Leros är ju allra högst på min ö-önskelista, men vill nog gärna ha mera tid på mig än en vecka. Kanske bäst att vänta tills man kan resa mera flexibelt och njuta ordentligt då.

Kanske Masse och Birgit drar till Leros, eller? Jo, jag vet det finns så mycket som väntar på en.

/ Anne
Svara med citat
  #69  
Gammal 2016-12-02, 13:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Det är ju synd för dem som helst vill resa charter, och det är ju många som vill ha det så. Vi använder det som funkar bäst vid varje tillfälle. Svenska Apollo hade Leros i sitt program, men endast med boende i Alinda. Vi ville bo i Panteli så då fick det bli på egen hand.

Jo vi kommer alldeles säkert att åka tillbaka till Leros om vi får ha hälsan. Och det fina är att nu vet vi att när vi ska dit så duger det bra med flygstol både till Samos, Kos och Rhodos. Stort utbud ökar ju chansen att hitta bra priser. Dock avstår vi gärna turen via Örebro nästa gång.

Masse
Svara med citat
  #70  
Gammal 2016-12-02, 14:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Dock avstår vi gärna turen via Örebro nästa gång.

Masse
"Kära Örebroare!"

Masse gillar inte er stad HAHA

Lissi
Svara med citat
  #71  
Gammal 2016-12-02, 20:29
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Oj vad jag längtar tillbaka till Leros! Fast längtan efter nya öar är också stor. Ett dilemma som snart måste lösas. Kära besvär man har ....:-)
Svara med citat
  #72  
Gammal 2017-01-05, 22:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tack Masse för rapporter från Leros. Maken och jag ska dit i sommar. Han läste först om ön och sedan allt du skrivit och blev positivt inställd. Jag kan bara hålla med efter att jag också läst!

Hälsningar, Aina
Svara med citat
  #73  
Gammal 2017-01-05, 22:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
"Kära Örebroare!"

Masse gillar inte er stad HAHA

Lissi
(Har inte sett det här inlägget tidigare)

Ja du Lissi, det blev plötsligt väldigt hastigt men inte lustigt när du skulle lämna forumet. Jag vill påstå att den här slutsatsen också blev alltför hastig och alls inte lustig.

Det var, som ni vet som läst min tråd om Leros, vårt första besök i Örebro. Och det begränsade sig till en ytterst trevlig taxichaufför som stängde taxamentern c:a en mil utanför stan, och som sedan tog oss till Centralstationen. Därifrån blev det sedan tåg till Göteborg. Det var hela vår erfarenhet av första besöket i Örebro.

Om man av det, och vad jag i övrigt har skrivit om Örebro, d v s ingenting, drar slutsatsen att jag inte gillar Örebro, ja då har man lite att jobba med när det gäller läsförståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Oj vad jag längtar tillbaka till Leros! Fast längtan efter nya öar är också stor. Ett dilemma som snart måste lösas. Kära besvär man har ....:-)
Välkommen i klubben! Att längta både efter nya öar och tillbaka till gamla favoriter, ja det är det ok som vi Kalimerianer har att bära!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Tack Masse för rapporter från Leros. Maken och jag ska dit i sommar. Han läste först om ön och sedan allt du skrivit och blev positivt inställd. Jag kan bara hålla med efter att jag också läst!

Hälsningar, Aina
Kul att jag kunnat inspirera. I sådana fall är man ju ofta lite orolig att man skapat förhoppningar som inte kan infrias. Dock är den oron minimal vad gäller Leros. Trevlig resa!

Masse, som längtar tillbaka!!!!
Svara med citat
  #74  
Gammal 2017-01-06, 17:54
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Ah, jag tror inte det är någon större risk för orealistiska förväntningar, Masse. Jag beskriver vårt resmål ungefär så här (ingen jag pratat med känner till Leros): "Vi ska åka till en ganska ful grekisk ö utan charterturism, inte jättefina sandstränder och zafirblått vatten, med stor lokalbefolkning och god mat. Och gångavstånd till det mesta."

"Ganska ful" kanske är att ta i, men jag har fått för mig att det inte är turistbroschyrernas Grekland jag ska till. Och det är inte heller dit jag vill.

He blir nog bra.

Aina

Senast redigerad av Aina den 2017-01-06 klockan 18:02.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2017-01-06, 18:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det var, som ni vet som läst min tråd om Leros, vårt första besök i Örebro. Och det begränsade sig till en ytterst trevlig taxichaufför som stängde taxamentern c:a en mil utanför stan, och som sedan tog oss till Centralstationen. Därifrån blev det sedan tåg till Göteborg. Det var hela vår erfarenhet av första besöket i Örebro.
Örebro och Taxi. Ja, det påminner mig om en sak som hände för tiotalet år sen. Vi anlände med tåg till Örebro och klev av på stationen, men vafalls? Vad är det här för station? Det finns tydligen två st och vi hade klivit på Örebro Södra.
Nåväl, vi såg en obemannad taxistation och beslöt att ta en taxi, men det var ingen taxi inom synhåll. På skylten ovanför står dock telefonnumret, men utan riktnr! Det här tilldrog sig på den tiden, när man hade mobila telefonapparater, men internet i mobilen var okänt..

Jag fick fråga en förbipasserande gubbe, vilket riktnr det var till Örebro, för att kunna ringa taxi. Han hade nog inte fått konstigare fråga, såg det ut som.

/Netwolf
Svara med citat
  #76  
Gammal 2017-01-06, 22:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Ha ha ha Netwolf! Ganska kul att just idag satt jag och gick igenom de senaste månadernas kvitton och kontoutdrag. På kontoutdraget hittade jag då vår taxiresa mellan flygplatsen och järnvägsstationen i Örebro. I textfältet står det "Taxi Kurir Uppsala"! Visst är det en mobil värld vi lever i!

Aina! Det där med "Ganska ful ö" kan du stryka. Jag tycker att det finns mycket vackert på Leros. Tror inte att det väcker några falska förhoppningar att påstå det. Det blir säkert bra!

Masse
Svara med citat
  #77  
Gammal 2017-02-04, 17:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tror jag skrev någonstans, men kan inte hitta tillbaka var, att jag pratade med en hemspråkslärare i grekiska som yttrade något i stil med: "Men Leros...det är väl inget speciellt. Var det inte dit alla kommunister skickades?" Hon var inte särskilt imponerad när jag berättade om vårt resmål.

När vi pratades vid igen visade det sig att hon en släkting till henne hade hamnat där, inte för att denne var kommunist, men någon i familjen var det. Självklart färgas ens syn på platser av sådana minnen.

När jag själv var i Grekland första gången, Korfu 1978 eller 1979, var det inte så fruktansvärt längesedan militären förlorat makten.

Aina
Svara med citat
  #78  
Gammal 2017-02-05, 07:49
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Leros hadde i mange år et noe dårlig rykte først og fremst for de dårlige forhold ved sykehuset i Lakki (sinnsykehus). Vi traff en gang en mann som var høyt oppe i helsevesenet i Hellas. Han fortalte om de dårlige forholdene som rådde ved sykehuset. Han synes det var veldig rart at vi hadde vært på ferie på Leros
(1987).
Dette var i 1993 og mye er endret siden den gang.
Vi er vært utallige ganger på Leros som i våre øyne er en fantastisk flott øy.
Spesielt fremheves Pandeli med sine sjarmerende tavernaer nesten i vannkanten. Spesiell er også Lakki som er helt annerledes enn Pandeli.
Vi håper å kunne dra til Leros igjen i løpet av 2017!!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2017-02-05, 12:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Inger-Mariann Visa inlägg
Leros hadde i mange år et noe dårlig rykte først og fremst for de dårlige forhold ved sykehuset i Lakki (sinnsykehus). Vi traff en gang en mann som var høyt oppe i helsevesenet i Hellas. Han fortalte om de dårlige forholdene som rådde ved sykehuset. Han synes det var veldig rart at vi hadde vært på ferie på Leros
(1987).
Dette var i 1993 og mye er endret siden den gang.
Vi er vært utallige ganger på Leros som i våre øyne er en fantastisk flott øy.
Spesielt fremheves Pandeli med sine sjarmerende tavernaer nesten i vannkanten. Spesiell er også Lakki som er helt annerledes enn Pandeli.
Vi håper å kunne dra til Leros igjen i løpet av 2017!!

På 90-tallet en gang ville reisefølge til Leros. Leste da om asylet og pasientene; altså også det som kunne betraktes i retning politiske deportasjoner. Som klart påvirket (u)lysten til å dra dit.
De senere årene har jeg flere ganger vært på vei til Leros, men bekjentskapet har begrenset seg til å skue dit fra herlige Kalymnos. Kanskje denne våren? Derfor lurer jeg på om bakkene opp fra Pandeli er veldig bratte, såkalte djevelbakker , om de er/kan være i overkant strabasiøse for den som har noen fysiske problemer?
Svara med citat
  #80  
Gammal 2017-02-06, 08:55
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Bakkene er nok litt bratte, men det er ikke veldig langt opp fra Pandeli til Platanos. Det går to veier opp og den ener litt mindre bratt enn den andre. Jeg må nok innrømme at bakkene føltes lettere for 15-20 år siden.

Imidlertid - bor en Panteli og spiser på,de hyggelige tavernaene det, trenger en jo ikke ta veien opp til Platanos ofte...
Unngå d varmeste sommermånedene.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT