Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-14, 14:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Idag är det exakt en månad till fotbolls-VM i Ryssland. I morgon får vi veta vilken trupp Janne Andersson har tagit ut. Spännande!

Jag har varit i Grekland under många VM och EM. Intresset är mycket stort även i Grekland, trots att de inte är kvalificerade denna gång. Om man som jag gillar fotboll är det ingen risk att man missar några matcher. Om man däremot inte gillar fotboll är det mycket svårt att komma undan. Alla matcher sänds på TV, det är flera matcher varje dag, och det finns teveapparater ”nästan överallt”.



Fotboll på torget i Chora på Ios.

Jag är ambivalent när det gäller att se på fotboll när jag är i Grekland. Reser jag själv tittar jag på alla intressanta matcher (det gjorde jag vid senaste VM), men om Camilla är med ser jag bara Sveriges matcher, och det händer ju inte så ofta, att Sverige är med alltså. Samtidigt gillar jag inte att det sänds fotboll på så många ställen. Jag vill ju lyssna på grekisk musik och njuta av stunden. Som sagt, jag är lite kluven.



Hamnpromenaden i Naxos stad vid förra VM.

VM pågår mellan den 14 juni och 15 juli. Är du i Grekland då, och ser du i så fall fram emot att se matcherna i Grekland, eller kommer du att se det som ett störande moment?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-14, 15:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Att se fotbollsmästerskap i Grekland, är nästan bättre än att sitta hemma. Jag tycker det är helt suveränt att leta upp en trevlig taverna (tv finns ju överallt), slå sig ned, beställa nåt gott att tugga på och en kall eller Ouzo. Himmelriket!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-14, 16:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Att se fotbollsmästerskap i Grekland, är nästan bättre än att sitta hemma. Jag tycker det är helt suveränt att leta upp en trevlig taverna (tv finns ju överallt), slå sig ned, beställa nåt gott att tugga på och en kall eller Ouzo. Himmelriket!

/Netwolf
Jag tycker som du Wolfen! Och jämfört med att kolla på någon sportpub hemma i Sverige så är det tveklöst både trevligare och godare i Grekland. Har dock bara blivit ett fåtal gånger eftersom det sällan varit stora matcher när vi varit i Grekland. Däremot har det blivit en och annan CL-match i Spanien och det är en häftig upplevelse om det är ett Spanskt lag som spelar. Rejält hejande!

Men oavsett om det är i Spanien eller Grekland så tycker jag att det är MYCKET roligare än att sitta ensam hemma och glo i egna burken. "Delad glädje ....". Men enstaka kvällar räcker för mig, oavsett var jag är.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-14, 17:45
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Har sett massor av EM & VM sedan 1982. Varannat år är det någon av de stora turneringarna och eftersom jag alltid åker ner i Juni så behöver man inte missa något!
Turneringarna har doch svält något ofantligt så matcherna kl 14.00 har ganska låg prioritet.
Den bästa tiden är Afterbeach-tiden vid 17-18tiden, men en viktig kvällsmatch kl 2100, med storbildskärm i den ljumma kvällen är också svårslaget.
Alltid mycket internationell publik (på Antiparos) men aldrig några sura miner efter mindre bra prestationer på planen!
Sverige, Grekland och Tyskland är alltid favoriter att titta på men beroende på sällskapet för kvällen kan man också supporta England, Norge, Belgien, Nederländerna mm mm :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-14, 17:51
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Vi kollar Sveriges matcher även när vi är i Grekland...
och om Grekland spelar kollar vi även deras...
och i Kroatien hejade vi på Hrvatska (tror jag landet heter på sitt språk).

Vi åker ju till Thassos 16-23/6, så vi kanske lyckas se nån Sverigematch även denna gång

Nicke, Lena o Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-14, 19:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Däremot har det blivit en och annan CL-match i Spanien och det är en häftig upplevelse om det är ett Spanskt lag som spelar. Rejält hejande!
Hehe, det påminner mig om en gång för många år sedan, när jag befann mig på en affärsresa i tyska Essen. Helt ensam begav jag mig ut på kvällen för att hitta något att äta. Hittade en bar, där man kunde f sig ett mål mat. På tv:n visades då CL match mellan närliggande Borussia Dortmund och Liverpool. Matchen var bra och spännande och när Liverpool plötsligt gjorde mål, så skrek jag. Och jag var typ den ende i hela lokalen som gjorde det! Alla blåblängde på mig med sura miner...
Resten av matchen höll jag en låg profil och jag smög mig ut före slutsignalen, då jag märkte att Dortmund skulle torska.
Sen vill jag göra en sak mycket klar. Jag håller INTE på Liverpool, utan det var bara någon tillfällig sinnesförvirring. Det måste ha varit för att jag walked alone...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-15, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Turneringarna har doch svält något ofantligt så matcherna kl 14.00 har ganska låg prioritet. Den bästa tiden är Afterbeach-tiden vid 17-18tiden, men en viktig kvällsmatch kl 2100, med storbildskärm i den ljumma kvällen är också svårslaget.
Håller helt med dig!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-15, 14:39
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

2009 var jag på Karpathos och det var "för WM" inför Sydafrika 2010. I finalen möttes Brasilien och Japan eller USA. Domare??, eller klädd i svart med pipa var helt usla Martin Hansson. Helt oduglig , blind och döv som vanligt. Självklart missade han ett regelrätt mål, bollen studsade ut innanför linjen. Han blåste ju inte.... 4 greker på baren började gestikulera och skrika. Jag sa bara på engelska att han är en jämn domare, lika usel jämt. Han dömde straffen till Liverpool i vintras ( omdiskuterad) i CL som igen annan såg. Klart han missade målet. Grekerna tystnade, tittade på varandra och sa" Han kan domare, imponerande, vi bjuder på en öl" Enda gången jag fått nåt positivt i samband med Martin Hansson
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-05-16, 10:56
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Hej,

Jag har haft förmånen att se de flesta stora slutspelen i fotboll i Grekland (undantaget har varit Spanien några ggr), iom att vi alltid har rest då. Jag har nästan alltid haft en enorm tur att hitta någon ”åskådarplats” där det inte har varit byst med folk. 2010 var vi på Skiathos. Jag hade ett minne av att vi passerat en restaurang med en TV ståendes i ett fönster, inne i gränderna, några dagar innan. När det var dags för finalmatch så var vi som vanligt sena ut på middag. Vi gick iaf åt det hållet som jag hade minne av nyss nämnda TV. När vi kom fram… så var det bara 2 minuter innan avspark (Spanien-Holland). Men det var ju fullt överallt! Det fanns bara ett bord ledigt låååångt borta från TV:n. Vad göra? Precis när jag tagit beslut om att springa vidare så reser sig de som satt snett framför TV:n, ute på den lilla gatan, upp och går! Vi fick pole position!
Spanien vann ju finalen, men i princip ALLA greker höll på Holland, eller egentligen var det ju så att de önskade att Spanien skulle förlora….

Hoppas på samma tur i sommar på Skiathos

//Conny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-05-16, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag hade ett minne av att vi passerat en restaurang med en TV ståendes i ett fönster, inne i gränderna, några dagar innan. När det var dags för finalmatch så var vi som vanligt sena ut på middag. Vi gick iaf åt det hållet som jag hade minne av nyss nämnda TV. När vi kom fram… så var det bara 2 minuter innan avspark (Spanien-Holland). Men det var ju fullt överallt!
Du får åka till Agathonissi.



Jag såg Tyskland spöa Sverige i åttondelsfinalen 2006 på Agathonissi. Det var jag, sex tyskar och en tjockteve. Ingen trängsel där inte.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-05-16, 17:49
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Fotbolls-VM i Ryssland i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du får åka till Agathonissi.



Jag såg Tyskland spöa Sverige i åttondelsfinalen 2006 på Agathonissi. Det var jag, sex tyskar och en tjockteve. Ingen trängsel där inte.

Tack för tipset

Det finns ju andra knep när det är mycket med folk. 1998 kom vi till en restaurang i Nidri på Lefkas, där vi tidigare hade ätit. Finalen mellan Frankrike och Brasilien skulle strax börja. Byst med folk givetvis. Då sa vi "så synd att det inte finns något ledigt bord nära TV:n, för då hade vi kunnat äta här". Servitören lyfte då upp ett bord över sitt huvud och gick och ställde det rakt nedanför TV:n. "Blir detta bra frågade han?". Jättebra svarade vi

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT