Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-20, 15:37
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Men oj, oj vilken start det blev på resan!
Aegean Air meddelade ett dygn före min avresa att flygtiderna hade ändrats. Flyget till Aten senarelades med 3 timmar, så att den fortsatta resan till Chania skulle missas med en och en halv timme! Ändå kunde jag checka in på nätet för dom 2 flygningarna. Jag hade genomgående bokning. Direkt bokade och betalade ett nytt flyg Arlanda-Aten-Chania med ankomst för mig mitt i natten, klockan 23.30. Beställde en vocher för den första resan och meddelade min taxichaufför, George, att han får köra mig till Chora Sfakion mitt i natten, vilket han accepterade. Det är tur att man har goda vänner.

Tre timmar innan avgång meddelade Aegean att man hade fixat mitt dilemma. Dom hade ombokat min ursprungliga avresa på precis som jag! Så vid incheckningen hade jag 2 flygbiljetter. Men tack ändå Aegean, min vocher fick jag dagen därpå, det måste vara världsrekord. Ett presentkort på hela 8 Euro(!) erhölls också förmat på Atens flygplats. Jag fick även, med kort varsel, ändra min PLF-handling.

Fortfarande är jag lite tagen av debaclet och sömnbristen. Igår vandrade jag runt och bara njöt av tillvaron. Träffade "Ove" (Arnes benämning) på taverna Delfini samt "snajdaren" på taverna Samaria. Ett glatt återseende. Dom frågade efter Arne och jag insåg att det var hela 3 och 1/2 år sedan vi bodde här. Vi/jag har ju åkt upp till Anopoli dom senaste 3 åren.

Jag gick även och tittade till Three Brothers taverna för att få lite förfriskningar. Men ingen kom på 10 minuter, så jag gav upp. Gick istället till taverna Lefka Ori istället efter att ha fotat en del växter. Kan aldrig undgå att göra det, som ni vet. Det är så otroligt att i denna karga natur där Vita Bergen/Lefka Ori finns intill där finns denna fantastiska grönska!

Att glo på båtar är också ett nöje här. Det är Daskalogiannis som kör sin halvelvatur mot Loutro och Agia Roumeli. Kommer tillbaka för att åter köra till AR och hämta upp Samariavandrarna. En hel del anlände faktiskt Sfakia igår, för att transporteras med bussar åter norrut. Även Neptun tar sina turer och en hel del taxibåtar som oftast åker till Sweet Water Beach. Några fiskebåtar ser man på morgonen som antingen åker ut eller tillbaks efter nattens fiske.

Ni som är Sfakia-nördar vill jag meddela att Xenia hotel har under vintern renoverat hela fasaden från vit till att nu vara stenlagd.

Imorgon åker jag vidare till Agia Roumeli föratt tillbringa 2 dagar där. Därefter blir det 4 dygn i mitt älskade Paleochora för att sedan avsluta med 2 dygn på hemreseorten.









Three Brothers strand Vrissi.







Hotel Xenias nya fasad




Jag återkommer
Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-20, 15:48
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Birgitta, du är fantastisk. Ha det nu så bra. Så vackra bilder. Tack.
Kerstin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-20, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Men jisses vilken början på din resa! Det är sådant jag får psykbryt av.

Hur var det att åka taxi den sträckan mitt i natten? Det skulle jag inte våga.

Så himla fint Xenia har blivit, jag tyckte det var fint innan, men detta var fantastiskt. Vi har bott där två gånger. Man får spola ned pappret i toaletten där. Bara en sån sak.

Njut nu av livet Birgitta!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-20, 16:48
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Jättekul att höra hur du har det på underbara Kreta!
Ha det så jättebra!

Maria
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-20, 17:53
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Du är så duktig som åker själv å fixar å donar
Det måste jag också lära mig nu,fast det är ju
lättare att åka direkt till Samos,tror det passar
mig.
Klatret du hade skulle ge mig spader!

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-10-20, 19:17
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Heja, Birgitta! Säger som Janne, den början skulle gett mig "psykbryt"! Men inte du, inte!
Så fina bilder.....
Du tycks ha undkommit ovädret på norra Kreta, bilderna förskräcker, hagel i stora högar och det ska tydligen fortsätta om jag läste rätt. Nå, vädret på norra respektive södra Kreta kan ju vara väldigt olika i och med Lefka Ori och Diktibergen/Lassithi. Hoppas du får det fint i alla fall!
Catlady, som saknar och längtar.....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-10-20, 20:28
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Är glad för din skull att du kom iväg till Sfakia, hoppas du får en underbar vistelse där nere! Bor du på Stavris?
Ha det så gott!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-10-21, 06:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men jisses vilken början på din resa! Det är sådant jag får psykbryt av.

Hur var det att åka taxi den sträckan mitt i natten? Det skulle jag inte våga.

Så himla fint Xenia har blivit, jag tyckte det var fint innan, men detta var fantastiskt. Vi har bott där två gånger. Man får spola ned pappret i toaletten där. Bara en sån sak.

Njut nu av livet Birgitta!
För mig kändes det bara bra med den nattliga turen. Jag såg inte så mycket! Det var så att på dom sista 1 och 1/2 milen ner till Chora Sfakia höll man på med vägarbeten. På denna enormt slingriga väg hade man sprängt och grävt. Det var en grusväg utan räcken. Jag slapp se stupen i mörkret och George körde högst 30km/timmen. Jag kunde aldrig tänka mig att bussar kunde köra på den vägen men dan därpå körde en mängd bussar där med Samariavandrare!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-10-21, 06:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Är glad för din skull att du kom iväg till Sfakia, hoppas du får en underbar vistelse där nere! Bor du på Stavris?
Ha det så gott!
Marco, jag är så glad att jag stannade i Sfakia denna gången, fast jag har trånat efter Anopoli hela året. Så trivsamt jag har haft det dessa tre dagar.

Nej, jag har inte bott hos Stavris denna gången utan på hotel Livikon. Mitt i smeten och nära till allt passade mig bättre denna gång.

Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-10-21, 07:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Tack för en trevlig rapport, Birgitta. Önskar dig en fortsatt trevlig vistelse på Kreta

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-10-21, 10:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Härligt att du är på Kreta, Birgitta! Det är alltid så fint att få läsa dina rapporter.

Njut för fulla muggar!

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-10-21, 12:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
För mig kändes det bara bra med den nattliga turen. Jag såg inte så mycket! Det var så att på dom sista 1 och 1/2 milen ner till Chora Sfakia höll man på med vägarbeten. På denna enormt slingriga väg hade man sprängt och grävt. Det var en grusväg utan räcken. Jag slapp se stupen i mörkret och George körde högst 30km/timmen. Jag kunde aldrig tänka mig att bussar kunde köra på den vägen men dan därpå körde en mängd bussar där med Samariavandrare!
Tur att du inte såg något.

Jag skulle som sagt aldrig, aldrig, aldrig åka där på natten. Vågar knappt åka där när det är ljust.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-10-22, 14:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Vi har nu haft avbrott på internet i 18 timmar på Agia Roumeli. Det är nog inte högsta prioritet att fixa sådant i en så liten by. Allra helst då det inte kommer några vandrare i horder genom Samariaravinen, vars slutpunkt är just Agia Roumeli. Ravinen är stängd sedan igår på grund av otjänligt väder. Enligt hotellägaren är det en "river" som går genom ravinen. Här har vi inga problem med regnet, så brant som det är här. Allt vatten tycks rinna ut i havet genom ravinerna. Dom verkar ha haft större problem på nordsidan av Kreta. Men visst har det regnat, åskat och blixtrat! Men det ska visst bli bättre imorgon. Dom fåtaliga vandrarna här vädrar morgonluft.

Resan hit från Chora Sfakion var helt underbar! Jag njöt av att titta på bergen till höger och havet till vänster. Vi passerade lilla Loutro, men nu är det lågsäsong, så jag tror det bara var dagsturister som gick av.

Jag upptäcker nu när jag har bott på två hotell, som jag även tidigare har besökt att man verkligen har bemödat sig att man tagit besökarnas behov ad notam när man renoverat. Störtbra sängar samt massor med eluttag. Sju uttag i rummet, vad sägs om det!

Imorgon åker jag vidare för 4 nätter i Paleochora. Så härligt att träffa mina vänner! Här på hotell Paralia har jag mässlista, alltså jag betalar allt imorgon. Hoppas jag har tillräckligt medpengar!




Solnedgång i Chora Sfakion



En njutare vid monumentet i Chora Sfakion




Loutro




Här får ni luta huvudet. En del av bergen var helt kala andra var trädbeklädda.




En regnbåge på berget.




Från min balkong ser jag båda färjorna Samaria och Daskalogiannis mellan klockan 13-17. Därefter är det meningen att dom ska ta samariavandrarna till Souiga respektive Chora Sfakion. Men det blir inga idag.



En annan utsikt från min balkong.

Birgitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-10-22, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Tack snälla Birgitta för din rapport och dina bilder!

Ja, det var ett förfärligt oväder som drog förbi. Vilken tur att du klarade dig från det värsta. Jag förstår att du njöt när du åkte med färjan, det är så vackert längs med kusten.

Heja för bättre sängar och fler eluttag!

Ha en trevlig resa i morgon, och hoppas att du har nog med pengar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-10-22, 19:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Tack, Birgitta, att du låter oss "följa med"!
Verkar som om en hel del grekiska hotell fattat det där med säng"comfort", var faktiskt ett tag sedan vi fick uppleva/genomlida en natt på "bräda"! En lisa för trötta och ömma ryggar och leder.
Så fina bilder! Måste fråga: är det Daskalogiannis som går till Paleochora? Brukar se en likadan färja i hamnen där men har inte gått och kollat namnet.
Ha det alldeles underbart och hoppas cashen räcker
Catlady, som ber om en hälsning till fina Paleo........
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-10-22, 19:46
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Gôtt att läsa! Fortsätt njut av din tur, som vi gärna hänger med på

Lena
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-10-22, 19:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Daskalogiannis utgår nu från Sfakia och går till Agia Roumeli ett par vändor. Samaria utgår från Paleochora och kommer tilll Agia Roumeli för att sedan gå tillbaks till Paleochora. Det är alltså Samaria jag åker med till Paleochora imorgon. Bägge färjorna står i AR mellan 12.00 och 17.00. Sedan ska det gå Färja till Gavdos också. Kanske det är passagerarfärjan Neptun som går dit just nu.
Men dom ändrar ju vilka och hur många turer dom går utifrån säsong. 31 oktober stängs Samariaravinen för säsongen och då ändras turerna och det blir vintersäsong. Jag har alltid velat åka till Gavdos ett par dar i januari. Men risken att bli kvar där i veckor är ibland stor, säger Haris som är född på ön. Den tiden kan man verkligen inte lita på vädret.




Här syns Gavdos från Sfakia i förrgår.

Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-10-23, 04:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Det går inte att förklara i ord hur mycket jag njuter av att läsa dina rapporter och att få titta på bilderna, Birgitta! Så tusen tack för detta! Förstår att det blir härligt för dig att få träffa vännerna i Paleochora.

Njut av dagarna!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-10-24, 10:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Härligt äventyr, Birgitta! Det där med 7 uttag i rummet, ställer jag mig nästan lite tvivlande till. I Grekland! Jag brukar ta med mig både splitters och grenuttag och ändå räcker det knappt till. Det första som brukar ryka är tv:s uttag, då den ändå inte används. Ja, det förutsätter ju att uttaget inte sitter 2 m upp, vilket inte är helt ovanligt i Grekland...

/Wolfen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-10-24, 11:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Tack än en gång snälla Birgitta!

Njut nu av ditt andra hem i Paleochora.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT