Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-05-27, 23:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Beställa?

Är det några av er Kalimerianer som har bokat nån höstresa?
Om så, vart i såfall och hur har ni resonerat kring läget? Tittar varje dag på charterutbudet och längtar, vill men känner mig så osäker..om vi svenskar nu är välkomna
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-05-28, 07:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Beställa?

Vi har inte bokat ngt, men när ännu en dröm att åtminstone komma iväg på höstlovet i okt/nov. Då blir det iofs inte Grekland, men ändå. Tyvärr har vi gett upp Grekland för i år...

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-05-28, 09:35
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Beställa?

Man få avvakta folkhälso myndigheten samt Grekland, sen flygplan på det

1. Får vi lämna Sverige efter 15e juli?
2. Vart får vi åka?
3. Hur kommer vi dit?

i morgon kl 14 blir det vist info om resor i sommar.
Kroatien tar emot alla, Grekland avvaktar men behöver turister
Kommer priset stiga med färre platser på planen? Dock många plan lediga, mycket arbetslös flygpersonal o låga oljepriser. Munskydd o handskar ombord?

Åker till Grekland om vi får och det går flyg. Kreta i juli, fast flyget är borta samt hotellet när jag kollar. Kanske blir andra våg i höst med Grekland i september har vi span på
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-05-28, 13:38
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Beställa?

Tjurig norrlänning som inte gett upp än!
Jag ändrade vårens bokning till 23 sept
Vi brukar åka med Airtours.
Vi ska till Samos....eller kanske inte🤔
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-05-28, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Beställa?

Har inte bokat något och kommer inte boka något förrän ett gäng frågetecken har rätats ut.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-05-28, 17:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Beställa?

Har vid diverse resor drabbats av sjukdom och vistats på sjukhus i Portugal, Turkiet och Spanien. Känner ingen längtan att få uppleva det i Grekland också, i den mån där finns sjukhus tillgängligt. Eftersom vi båda tillhör riskgrupp är det inte på kartan att resa till Grekland i år och riskera coronasmitta och få testa deras sjukvård. Det gäller oavsett vilka regler och rekommendationer som gäller från diverse myndigheter.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-05-28, 19:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eftersom vi båda tillhör riskgrupp är det inte på kartan att resa till Grekland i år och riskera coronasmitta och få testa deras sjukvård. Det gäller oavsett vilka regler och rekommendationer som gäller från diverse myndigheter.
Precis så resonerar vi också. Vi stannar i hemlandet i år. Förhoppningsvis blir det lättare nästa år. Fast det kommer att bli annorlunda ändå. Bara på någon vecka har två Karpathosvänner dött. Vänner som vi brukade träffa i princip dagligen.

Karin
ledsen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-05-28, 19:15
Catlady Catlady är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 154
Standard Sv: Beställa?

Envis stockholmare som inte heller gett upp än! Bokade redan i oktober 2019 resa till Paleo, södra Kreta i slutet av augusti och väntar med spänning på utvecklingen. Blev tvungen att avboka resan till Samos i slutet av juni, förstårs, nu går det ju bara inte...... Blir vi tvungna att avboka Paleo också tror jag "hjärtat brister"! Men så många om och men finns ju och även vi tillhör riskgrupperna.. Får utvärdera förutsättningarna efter hand och se var vi hamnar någonstans, risk kontra vilja, bekvämlighet och allt sådant.....
Catlady, som vill iväg och längtar såååååå........

Senast redigerad av Catlady den 2020-05-28 klockan 19:22.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-05-28, 21:00
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Beställa?

Från början hade vi bokat Naxos bland annat, i fyra veckor med avresa nu på lördag. Blir inget med det..... Hade även bokat två veckor i september men det har vi nu utökat till fyra veckor. Detta bokade vi i oktober/november. Vi avvaktar restriktioner och utveckling men hoppas innerligt att det kommer att fungera.

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-05-29, 08:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Bara på någon vecka har två Karpathosvänner dött. Vänner som vi brukade träffa i princip dagligen.
Det var mycket tråkigt att höra. Usch och fy för detta jäkla virus.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-05-29, 16:22
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Beställa?

Vi har bokad resa till Kefalonia den 5e september.
Följer alltid prisläget på flyg och charterresor.
För några veckor sedan sänkte Airtours resor till bl.a Kefalonia med
2000kr per biljett så då tog jag valet att boka även om det är mitt i allt elände.
Tänker om man får resa och om man känner att det är säkert så tror jag resorna blir dubbelt så dyra som vi kommer få betala för just denna resa.
Får vi inte resa eller om vi känner att det är osäkert så får vi väl helt enkelt boka om till nästa år, Tycker faktiskt att det är skönt att ha en resa bokad ifall det blir läge att åka!

21 år sedan jag var på Kefalonia!

/Mange
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-05-29, 18:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Bara på någon vecka har två Karpathosvänner dött. Vänner som vi brukade träffa i princip dagligen.
Karin
ledsen
Så trist, Karin😢💔
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-05-31, 11:53
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Beställa?

Jag flyger Madrid - Aten de 16 juli, någon frågade om pris; ca70€ per pers + väska, enkel biljett med spanska Air Europa.
Sedan är det bokat i tur och ordning; Anafi-Iraklia-Katapola-Plaka.
Nu är det bara Aten - Arlanda/Landvetter/Köpenhamn kvar att boka. (den ser betydligt dyrare ut)
Om det håller eller inte?
Har åtminstone en plan aha.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-06-04, 14:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Beställa?

Här har jag sammanställt en lista på vanliga frågor och svar om resor till Grekland 2020 angående coronaviruset.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-06-05, 11:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Beställa?

I morgon börjar SAS flyga ARN - Aten igen. Det blir spännande att se hur den ankomsten kommer att se ut. Undra hur många som hamnar i karantän?

/NW
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-06-05, 12:01
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Re: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I morgon börjar SAS flyga ARN - Aten igen. Det blir spännande att se hur den ankomsten kommer att se ut. Undra hur många som hamnar i karantän?

/NW

Va? Nu förstår jag inte. Svenskar är ju inte välkomna in i landet på obestämd tid. Dock har det ju under hela den här tiden gått vissa specialinsatta flyg ändå, men då måste alla som kommer till Grekland, och jag tror så även Sverige, sitta i karantän i två veckor.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-06-05, 12:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Re: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Va? Nu förstår jag inte. Svenskar är ju inte välkomna in i landet på obestämd tid. Dock har det ju under hela den här tiden gått vissa specialinsatta flyg ändå, men då måste alla som kommer till Grekland, och jag tror så även Sverige, sitta i karantän i två veckor.
De kommer att lätta på restriktionerna. Efter första juli är det bara flygplatserna runt Stockholm som är listade som riskabla, men även det kan ändras.

https://www.ekathimerini.com/253248/...om-all-nations

Karin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-06-05, 13:13
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Re: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
De kommer att lätta på restriktionerna. Efter första juli är det bara flygplatserna runt Stockholm som är listade som riskabla, men även det kan ändras.

https://www.ekathimerini.com/253248/...om-all-nations

Karin

Ja jag såg det också nu. Men fram tills den 15e juni så måste alla som kommer till Grekland sitta i karantän oavsett var de kommer ifrån. Restriktionerna börjar lätta efter den 15e juni. Som det ser ut för stockholmare så kommer de få fortsätta med karantänen även efter den 15e juni.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-06-05, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Re: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Ja jag såg det också nu. Men fram tills den 15e juni så måste alla som kommer till Grekland sitta i karantän oavsett var de kommer ifrån. Restriktionerna börjar lätta efter den 15e juni. Som det ser ut för stockholmare så kommer de få fortsätta med karantänen även efter den 15e juni.
Efter 1 juli behöver inga nationaliteter sitta i karantän. Passagerarna testas slumpmässigt för covid-19. Om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Om man flyger från en flygplats som ligger i en region med hög smittspridning testas alla passagerare för covid-19, och en veckas karantän gäller oavsett testresultat, om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor.

Det finns en lista över flygplatser som EASA (European Union Aviation Safety Agency) anser vara "högriskflygplatser". Men flygen kan starta ändå. I Sverige är för närvarande alla flygplatser i Stockholmsregionen med, vilket framförallt gäller Arlanda varifrån de flesta flyger ifrån. Listan uppdateras kontinuerligt och finns att se här. Grekland använder den listan som en referens.

Det har alltså inte längre med var man bor eller vilken nationalitet man har.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-06-05, 14:41
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Re: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Efter 1 juli behöver inga nationaliteter sitta i karantän. Passagerarna testas slumpmässigt för covid-19. Om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Om man flyger från en flygplats som ligger i en region med hög smittspridning testas alla passagerare för covid-19, och en veckas karantän gäller oavsett testresultat, om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor.

Det finns en lista över flygplatser som EASA (European Union Aviation Safety Agency) anser vara "högriskflygplatser". Men flygen kan starta ändå. I Sverige är för närvarande alla flygplatser i Stockholmsregionen med, vilket framförallt gäller Arlanda varifrån de flesta flyger ifrån. Listan uppdateras kontinuerligt och finns att se här. Grekland använder den listan som en referens.

Det har alltså inte längre med var man bor eller vilken nationalitet man har.
Ja precis jag läste det också. Jag formulerade det fel med stockholmare, när jag menade de som flyger från Arlanda. Klumpigt. Jag menade att även efter 15e juni så kommer de som flyger från Arlanda få sitta i karantän. Eller hur har jag inte förstått det rätt?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT