Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-10-13, 16:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Åter till älskade Kreta!

Jag startade min resa till Kreta med två ganska jobbiga resdagar.
Arlanda har byggt om under dom två pandemiåren och nu finjusterar man denna renovering, och det kan ju bara bli med ett blandat resultat så här i inledningen.
Jag flög från Umeå och till min förvåning landade vi på Terminal 4, den gamla inrikesterminalen. Men se, sen fick vi gå till terminal 5 för att hämta bagaget, detta genom en kulvert under Sky City på cirka 1 km. Sedan skulle jag tillbaks 1 km, för därifrån går hotellens bussar. Bodde på Connect hotell där jag trivs så bra och fick ett rum med terass.

Dan efter hände samma sak. Tog hotellets buss till terminal 4. Fick därefter gå till terminal 5 för incheckning och Aegean öppnar inte förrän prick 2 timmar innan avförd. Jag kom tidigt, 40 minuter innan öppning, så jag stod först, men det var en aning tröttande. Det visade sig att Aegeans flyg skulla gå från gate 43, alltså terminal 4, inrikesterminalen. Jag kunde gå till femmans säkerhetskontroll och det tog 6 minuter. Så till den kilometerlånga kulverten till fyran. Där var det tjuvtjockt med folk och inte en stol fanns ledig vid dom få näringsställen som fanns. I kön till Bastard blev ett bord ledigt och jag kastade min käpp på bordet och på så sätt paxade en plats.
Det blev det vanliga när jag åker ner till Grekland, ett glas vitt vin och en Jägermeister. Burgarna såldes för 175 - 195 kronor! Hur kan dom ha mage att ta så mycket betalt!!!

Jag fick en god lunch och en flaska vin på flyget, Aegean är ju en av dom få flygbolag som bjuder på gratis förtäring. Sedan blev det 5 timmars väntan på Atens flygplats innan jag äntrade flyget till Chania. I Chania möttes jag av George, min goa taxichaffis samt Emanuela, hans hustru. Så strax före klockan 1 på natten kunde George hjälpa mig upp till min studio hos Vranas i Chanias gamla stad. Då var jag trött och det blev en liten sovmorgon i morse till klockan 7.
Lite bilder från Red Bicycle, tavernan nedanför mitt boende. Det är allt jag hunnit med.

Birgitta.




Utsikt från min balkong.




Första frukosten på Kreta. Lite dyrare har det blivit sen i våras då den kostade 5 euro och nu gick den på 5,80.



Här i Chania är det inte bara gubbar som träffs och fikar, det finns även damgäng.




Det är rogivande att sitta på Röda Cykeln.




Tavernans ara. Den har funnits här i många år.




Ingen beskrivning behövs!




Mot hemmet nu. I bakgrunden den stora kyrkan i Chania, som jag bor vägg i vägg med.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-10-13, 16:25
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Samma promenerande som för mig på Arlanda ser jag!
Höll på å gå ihjäl mig innan jag hitta planet till Ume.
Ha det skönt på Kreta,här har det kalla höstregnet
börjat!

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-10-13, 16:58
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Härligt att höra att du är på Kreta igen! Ha det så jättehärligt!!

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-10-13, 17:00
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Välkommen tillbaka till VÅRT älskade Kreta, Birgitta. Ja, nog är det bekymmer på Arlanda. Vi är fortfarande pigga i benen och räknar in stegen i vårt dagliga motionerande! Önskar dig trevliga dagar i dina paradis!
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-10-13, 17:46
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Oj, oj, vilket trassel på Arlanda
Att du klarade det med dina onda knän. Imponerande. Hoppas nu att du får en fin tid på
Kreta. Ser fram emot rappoter och bilder.
Kerstin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-10-13, 19:15
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Så roligt att höra att du är tillbaka på härliga Kreta! Tack för att du berättar och vilka fina bilder!

Man kan säga en hel del om Svedavias sätt att sköta (missköta!) Arlanda men det blev nog inte "salongsfähigt" så jag låter bli Och priserna är, minst sagt, horribla! Visst behöver flygplatsen renoveras men sättet det görs på ställer till en massa problem och varför gjorde de inte det mesta under pandemiåren???
Du är tuff, Birgitta, tyckte själv att det var jättejobbigt i augusti och mina ben och knän "hänger med" ännu......
Catlady, som ser fram emot fler rapporter om du har tid.......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-10-13, 21:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Oj oj Birgitta! Jag blev trött bara av att läsa om vandringarna på Alanda. Vilket bök!! Och 5 timmars väntetid senare. Abolut inget jag skulle fixa! Du är stark du!! Ha det nu så fint på Kreta.
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-10-14, 05:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Det var säkert skönt att komma till Chania efter trasslandet på Arlanda. Och vilken fin taxichaufför du har i George! Intressant att Aegean bjuder på mat och vin igen, tycker mig ha läst kommentarer om att de skulle ha slutat med detta? Att de bara bjuder på typ en smörgås och saft. Men det kan ju ha ändrats nu när folk har börjat flyga mera igen. Positivt i så fall.

Hoppas du har hunnit vila nu och kan börja njuta!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-10-14, 11:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Äntligen är du på väg igen. Hurra!

Men vilket strul på Arlanda, sådant klarar jag inte av längre, men du klarar allt.

Tack för härliga bilder, och ha en underbara resa!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-10-14, 11:29
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Ha en jättefin vistelse Birgitta!

//Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-10-14, 14:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!



Igår kväll hade jag en underbar afton!
Jag åt min middag och redan vid 19-tiden började två musiker justera sina instrument, en gitarr och en bouzouki. Så underbart vacker musik och sång som dom levererade!
Efter en timme frågade dom publiken om vad dom hade för önskemål av vad dom vill att vi skulle spela. Jag var den enda som sa "agapi". Ja, nu är det många sånger som innehåller "agapi". Men jag kommer ihåg att Arne ofta sa till mig Agapi mou. Det betyder tydligen "Min älskade"! Då drog drog dom 3 instrumentala stycken av Theododakis, som bara var så underbara. Nöjd gick jag hem i mörkret.

Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-10-14, 17:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Så roligt att se att du är på g igen. Ska bli oerhört kul att följa med på din färd

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-10-14, 19:01
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Alldeles underbart Birgitta!
//
KR
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-10-15, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Nöjd gick jag hem i mörkret.
Det förstår jag verkligen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-10-15, 15:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Birgitta, har du märkt av regnovädret?
Verkar vara riktigt hemskt på sydöstra Kreta!
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-10-16, 14:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

I onsdags åkte jag ut till Ag. Apostoli och taverna Dopo.
Jag sammanträffade med Paul och Lisbet Bosse, vänner sedan många år tillbaka. Dom bor i utkanten av Chania. Vi hade trevliga timmar tillsammans med mycket skratt. Vi delade på en meze, den godaste jag har ätit. Är man ensam och ska äta är det inte så lätt att ta olika små rätter, det blir alldeles för mycket då.

På hemvägen lyckades jag ramla på ett trappsteg. Min käpp och jag har inte hunnit justera samarbetet helt och i samband med att jag blev för nära en annan person hände detta missöde. Men jag tror det tog 1 sekund innan 2 gentlemen lyfte upp mig på en soffa och en servitris kom med ett glas vatten till mig. Grekerna är så hjälpsamma! Jag har fortfarande ont i höger lillfinger, höger bak och knä.




Jag och Lisbet.




Meze värd namnet!



Kyrkan i gamla stan som jag väcks av med en klockringning varje morgon.




Lågsäsong på lädergatan i gamla stan.


Nu kanske ni undrar hur jag har det med ovädret, som har snurrat runt över Kreta? Igår natt var det storm, åska och ett fasligt regnande. Lite uppehåll på förmiddagen, då solen visade sig. George körde mig till Paleochora på eftermiddagen igår och jag älskar denna vägsträcka på cirka 7 mil. Naturen är så vacker och igår när vädret ändrades flera gånger. Ett tag var det ordentlig dimma framför bergstopparna och vi båda häpnade av den fantastiska vyn! Hans bil var inte känslig för vattenplaning och det var skönt. På en del ställen var det stora vattenpölar samt även stenar som rasat ner på vägbanan.



Morgonbild från min studio hos Haris.



Trädgården på Waters Edge Cafe.







Välkomstmottagandet från Katerina, Haris och hunden Elvis på Waters Edge var varmt! Jag har allaredan träffat ett par av "mina" karlar, som dagligen brukar vara på Waters Edge.

Jag är jag så glad att jag åter är här. Livet leka! Men på torsdag tar jag färjan Samaria till Agia Roumeli. Om färjan går......
Sedan blir det Chora Sfakion, Anopoli och åter till Chania.

Birgitta.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-10-16, 15:13
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Vi är nog många som undrat hur du har klarat av ovädret över Kreta. Så skönt att allt gått bra. Tråkigt med din lilla vurpa, hoppas det går bra även efter den.
Förstår att du är glad över att vara på ditt älskade Kreta, önskar dig fortsatt trevlig tid och ser fram emot rapporter.
Kerstins det
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-10-16, 17:11
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Härligt att du är på Kreta igen! Ser fram emot rapport och bilder från Sfakia och Anopoli.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-10-16, 17:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Hoppas du repar dig snabbt, Birgitta!

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-10-16, 17:43
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Åter till älskade Kreta!

Härliga bilder, Birgitta! Fast mindre "härligt" att ramla förstårs, hoppas värken går över bums!
Den mezen såg smaskens ut......
Vägen till Paleochora är så vacker, framför allt efter Kandanos, det enda är att det tar sån tid för oss! Måste stanna både här och där och bara njuta.....
Catlady, som är avis......
PS: en dam jag kände för många år sedan kallade sin käpp "Kavaljeren". Var rätt lustigt när hon såg sig om och sa: var har jag nu min kavaljer???? Hände då och då att främmande karlar kände sig "manade" att erbjuda sin arm till stöd.....

Senast redigerad av Catlady den 2022-10-16 klockan 18:21.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT