Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-23, 21:33
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Pensionärsrabatt BlueStar

Jag gör come back på forumet med en fråga.
Hustrun har gått och blivit pensionär.
Vi ska förboka biljetter med Bluestar. Där går att välja "NAT PENSIONER" vilket ger 30% rabatt på biljettpriset.
Dock kan jag inte utröna om detta gäller alla eller om det möjligen är så att det bara är för grekiska medborgare. Någon som vet?
Vill ogärna försöka borda färjan med ogiltig biljett.

/Lars
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-24, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Jag vet faktiskt inte, men jag vet att små barn får rabatt oavsett nationalitet. Det borde gälla pensionärer tycker man. Skriv till Bluestar och fråga, de brukar vara snabba med att svara.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-05-24, 11:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Jag har tyvärr inget svar att ge på din fråga Lars. Vill bara säga att det är kul att se dig dyka upp igen här i forumet. Hoppas att du fortsätter! Har saknat dina tänkvärda inlägg!

Känns som att det var ett tag sedan. "Long time - no see!"

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-05-24, 17:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Ja, jag har inget bra svar heller, men även jag välkomnar dig tillbaka.

Skulle f ö köpa en biljett till dotra och fick då frågan om hon var student vilket jag medgav att hon var. Det är hon ju inte längre, men hur ska dom kolla det? Ett svenskt studentleg, lär dom ju ändå inte fatta nåt av ändå.

I ditt fall blir det ju lite annorlunda om du har en välbehållen fru, för då kanske dom inte tror på att hon är pensionär och måsta visa leg?

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-05-24, 19:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Tack ska ni ha Masse och Netwolf.
Jag läser hyfsat frekvent vad ni skriver men tappade lite skrivlusten efter "bråket" kring Greklands-krisen och några profiler sedan lämnade forumet.
Ska försöka skärpa mig
Masse; om du minns så har vi också ett vad att hålla koll på (Charleston också inblandad)

När det gäller den här rabatten så mailade jag FerriesInGreece och fick svar att NAT står för nån form av "fackförbund" för pensionerade sjömän och att man då har ett kort med en kod som bevisar detta. Verkade som att det är internationellt och inte bara gäller Greker. Hursomhelst, inte för kreti och pleti och definitivt inte för hustrun som med sitt förarbevis endast seglat utmed Bohuskusten.
Om rederiet har pensionärsrabatt ska det komma upp med automatik vid bokning enligt deras besked.

Lars
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-05-24, 23:28
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Masse; om du minns så har vi också ett vad att hålla koll på (Charleston också inblandad)
Lars
Skit också, jag trodde du hade glömt! Ett gyllene tillfälle att cleara detta är ju 4/9 i Borås (och hoppas på att det då blir samma propagandafotboll som första halvlek i söndags).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-05-24, 23:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Masse; om du minns så har vi också ett vad att hålla koll på (Charleston också inblandad)

Lars
Hade faktiskt glömt det, liksom mycket annat numera. Börjar bli lite jobbigt ibland med minnet. Har förmodligen tuggat om en ett och annat här i forumet som jag redan har berättat tidigare. Hoppas att ni i så fall har överseende med det.

Säger ibland lite på skoj att om jag sitter i ett rum och reser mig för att hämta något i rummet intill så får jag springa dit. För om jag går så har jag glömt vad jag skulle hämta när jag kommer fram.

Men nu när du påminner om det så minns jag att vi hade ett vad som även involverade Charleston. Det var väl ett bra tag sen? Men helt ärligt så minns jag inte exakt vad det rörde sig om. Förmodligen något om sport. Kan det ha varit handboll?

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-05-25, 06:43
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Skit också, jag trodde du hade glömt! Ett gyllene tillfälle att cleara detta är ju 4/9 i Borås (och hoppas på att det då blir samma propagandafotboll som första halvlek i söndags).
Lugn Charleston. Vadet gäller om något land lämnar euron inom 10år. Jag har inte koll på datumen nu men det har inte gått 10 år ännu.
Jag missade tyvärr matchen i söndags men det var ju en härlig överkörning förstår jag.....eller hur Netwolf?😉
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-05-25, 08:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Pensionärsrabatt vet jag inget om. Åker ofta med Blue star ferry och har See smile kort med vilket vi får rabatt. Hur mycket vet jag inte. Kortet fick vi i receptionen ombord på båten.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-05-25, 08:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Skit också, jag trodde du hade glömt! Ett gyllene tillfälle att cleara detta är ju 4/9 i Borås (och hoppas på att det då blir samma propagandafotboll som första halvlek i söndags).
Ha ha! Du och jag skrev svar samtidigt, men ditt blev klart och gick in en minut före mitt så jag såg det inte förrän nu. Av det du skriver får man intrycket av att du minns vad det handlade om, men också att du inte räknar med att vinna vadet. Men vi får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Lugn Charleston. Vadet gäller om något land lämnar euron inom 10år. Jag har inte koll på datumen nu men det har inte gått 10 år ännu.
Jag missade tyvärr matchen i söndags men det var ju en härlig överkörning förstår jag.....eller hur Netwolf?😉
Så var det ja! Hade det gällt sport så skulle det kanske rört sig om fotboll som tycks ligga Carleston varmt om hjärtat. Men det är jag inte särskilt uppdaterad på. Därför gissningen på handboll.

Men euron handlade det ju om!!! Och så bra att det inte är avgjort ännu gått tio år. Det är inte avgjort ännu. Jag har letat bakåt här i forumet utan att hitta tråden i vilken vi ingick vadet. Har någon av er koll på när och var det var som vi skrev det? Var det möjligen också så att Charleston gjorde någon extra utfästelse för i händelse av att han skulle förlora vadet?

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-05-25, 09:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Hur hamnade jag bland: fotboll, handboll och vadslagning …))
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-05-25, 10:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Pensionärsrabatt vet jag inget om. Åker ofta med Blue star ferry och har See smile kort med vilket vi får rabatt. Hur mycket vet jag inte. Kortet fick vi i receptionen ombord på båten.
Det där med SeaSmile kort låter intressant. Vi åker helst med Bluestar och liknande för att slippa de svindyra snabbfärjorna, så det kan ju vara idé att kolla upp
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-05-25, 10:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag missade tyvärr matchen i söndags men det var ju en härlig överkörning förstår jag.....eller hur Netwolf?😉
Hrmmpf 😞 Nu talar vi inte mer om det utan vänder blad och går vidare ⚽

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-05-25, 15:29
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg


Så var det ja! Hade det gällt sport så skulle det kanske rört sig om fotboll som tycks ligga Carleston varmt om hjärtat. Men det är jag inte särskilt uppdaterad på. Därför gissningen på handboll.

Men euron handlade det ju om!!! Och så bra att det inte är avgjort ännu gått tio år. Det är inte avgjort ännu. Jag har letat bakåt här i forumet utan att hitta tråden i vilken vi ingick vadet. Har någon av er koll på när och var det var som vi skrev det? Var det möjligen också så att Charleston gjorde någon extra utfästelse för i händelse av att han skulle förlora vadet?
Masse
Här kommer en liten resume kring vadet:

Däremot håller jag inte med dig Masse i ditt korståg mot euron. Visst, en del länder passar den inte för men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland). / Laero

Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025) /Charleston

Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30 / Laero

Jag sätter också gärna emot. Hade varit roligare dock om vi bytte 100-lappen mot en rejäl bamsig ouzo-meze åt var och en som vi kunde avnjuta i varandras sällskap på någon trivsam plats i Grekland. Givetvis då inhandlad för egna drachmer av den/de av oss som har fel. Eller en grappa-meze nånstans i Italien inhandlad för italienska lire.
Låt oss alla tre skriva in 2025-07-01 i kalendern! /Masse

Ja, du är med också men sedan är det stopp, jag kan ju få fel även om det låter otroligt.
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken? /Laero

Jo skam vore det väl annars om inte jag fick vara med. Fick för mig att det var mig som du utmanade först med ditt vad.
Beträffande plats/arena/sport kan vi väl göra som i Bryssel, vi fortsätter förhandlingarna. Geografiska området Göteborg/Borås/Alingsås är för mig helt OK. Beträffande Skåne-lag som faller mig i smaken så står IFK Kristianstad överst på min lista, men handboll är kanske lite för hårdsmält för herr Laero eller .....? /Masse

och vidare i en annan tråd:

Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden
Citat:
Ursprungligen postat av Charleston
Jag är på! (om tio år ska man väl ändå ha fått råd att gå i pension, hoppas jag...)


Citat:
Ursprungligen postat av Masse
Kul att du är på Charleston! Hoppas att Laero också är det. Vad gäller plats och ev. sport är jag flexibel.
Masse


Citat:
Ursprungligen postat av laero
Ja, jag är ju självklart med.

Jag startade detta med följande i en tidigare tråd:
...men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland)

Om jag tar mig friheten att bestämma reglerna:
Enligt Masses förslag bjuder förloraren/förlorarna vinnaren/vinnarna på ouzo-meze.
Enligt Charleston's förslag sker "prisutdelning" i anslutning till match på Borås Arena där vi får nöjet att se "di gule eleganterna" live.
(Vi hoppas att vi lever och har hälsan om 10 år)

Vi får stryka ordet "välmående" ur vadet, det ger utrymme för subjektiva bedömningar. Vadet gäller alltså om samtliga nuvarande euroländer har kvar euron som sin valuta 2025-07-01. (Grekland räknas inte då de troligen kommer att lämna inom kort).

Senast redigerad av laero den 2022-05-25 klockan 16:29.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-05-25, 19:47
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Jamen det var väl skönt då. Att vi har drygt tre år kvar innan utfallet är definitivt (om inte jag och Masse får rätt, förstås, vilket jag faktiskt börjar vackla lite om att vi får). Men IFE-MFF i år blir ju hursomhelst för tidigt.
PS. Och faktum är att jag faktiskt fick råd att få i pension redan i höstas! DS.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-05-25, 22:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Vilken utmärkt sammanfattning Laero! Tänk det är hela sju år sedan vi ingick vadet! Inte så konstigt att jag hade glömt det. Tack för att du har koll och att du påminde oss!

Jag köper din klara och tydliga konkretisering av reglerna. Och jag har nu nogsamt noterat det hela i min mobil med påminnelse årligen.

Oavsett hur det går i vadet så hoppas jag att vi alla har hälsan och kan genomföra prisutdelningen 2025. Skulle vara kul att ses IRL.

Charleston: Grattis till pensionen! Jag delar din oro om vårt vad. Oddset har blivit klart sämre och tiden går ju så rasande fort. Men .... som sagt, än återstår ju tre år, även om vi nog har passerat den kritiska punkten. Men jag ser fram emot "prisutdelningen" även om vi förlorar vadet.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-05-26, 08:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Pensionärsrabatt BlueStar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
PS. Och faktum är att jag faktiskt fick råd att få i pension redan i höstas! DS.
Då får jag gratulera till pensionering.😊
Själv får jag hänga i ett par år till men 2025 tänker jag också uppbära lön från pensionsmyndigheten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT