Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-03-01, 16:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2022, februari

Jag tänkte vila från skrivandet denna månad, men efter den ofattbara krigshandlingen från ….. var det omöjligt att avstå. Problemen i vår värld verkar aldrig ta slut. Starten skedde på Tsiknopempti den 24:e, dagen för sista köttfrossandet inför fastan. (Det blev inget grillande, det regnade på Kreta). Karikatyrer, rondellhundar och ironi kan göra att vi kan förminska honom än mer. Jag kallar honom den fege, lömske Prutten, som länge körde med smygare men som till slut tog till en fruktansvärd brakare. Det räcker tydligen inte med att kränga gas till Tyskland. Jag saknar ord, för jag har starka minnen från det senaste världskriget! Kriget bevakas timme efter timme på grekisk TV. Experter uttalar sig om vad som skett, sker och kommer att ske. Man har ju andra krigserfarenheter än vad vi ännu levande i Sverige har.

Efter allt regn och kyla under januari sken solen den 6:e och många gick ut längs strandpromenaden i Ierápetra för kaffe och mat. Längtan var stor efter sol, värme och kontakter. Vi själva hade utelunch på altanen med en temperatur på 20 grader.

Under en tisdagskväll med Koutsounarigänget (4 tyskar, 1 engelska och vi 2) frågade jag ägaren Manolis, hur det var med hans liv. Det hade inte varit så många gäster under kvällen! Han envisades med att säga: ”Hon mår bra”. Då kom vi att prata om flicknamn i Grekland.
 (Såi)= liv
Eftichia, Effie) = lycka
(Irini) = fred
 (Elpida)= hopp (det/den sista, som överger dig)
 (Dåra)= gåva

Under kvällen hade vi pratat om rädslan för tandläkar- och gynekologbesök. Det var nog mest kvinnliga problem. Manolis kom som vanligt med raki efter maten. Ylva höjde sitt glas: ”Ja mas för vänster ben, höger ben, vänster arm och höger arm”. ”Skall vi säga Ja mas för tandläkaren och gynekologen också”, blev nästa kommentar.

Här i området fortsätter man att slösa på plastpåsar. Lidl och de större affärskedjorna tar betalt, men vid alla besök får man alltid gratispåsar liksom på marknaden. Vi själva försöker säga nej och har med tygkassar. Trots detta har vi hundratals påsar hemma, som används för sopor och toaletthink. Utöver detta har jag märkt att kvinnor i ”Överålder” är samlare. De börjar spara på kartonger som nu tar plats i alla skåp. De samlar också på burkar som kan vara bra att ha, om marmelad mot förmodan skulle beredas. Det statistiska underlaget är dock undermåligt. Bara en har tagits med i undersökningen. Gissa vilken?

I Sverige är ni alla sedan den 9:e ”avmaskade”. Det är inte vi, fast månaden tagit slut. ”Alla” bär mask ute och inne, men ett fåtal åker på böter.

Den 10:e, efter en enormt stormig natt, där t.o.m. jag trots öronproppar hörde metalliskt ljud och att krukor åkte i altangolvet. Kl. 6.30 försvann strömmen. 5 minuter senare knackade det på dörren. Ylva var då redan uppe och kunde släppa in en blödande Akram. Starka vindbyar hade tagit tag i honom, på väg till jobbet, och fått honom att tappa balansen. För att inte falla hade han tagit fast i det metallstaket med vassa piggar som fanns bredvid. En pigg hade skurit upp ett stort sår i handflatan som måste åtgärdas. Tack och lov hittade vi en steril kompress att sätta på och blodflödet kunde stanna av. Det blev en tur till lasarettet och 6 stygn mitt i handen för honom. Skolorna höll stängt denna dag. Största vindstyrkan var nytt rekord, 117,5 km i timmen vilket betyder orkan dvs. 11-12 Beufort. Orkanen fortsatte till kl. 14.30 och massor av växthus fick stora hål i plasttaken.

Om varje dag blir sig lik och varje vecka är detsamma, är det bäst att göra ett avbrott. Vi gjorde en blomresa bortom Makrí Gialós för att titta på anemoner och orkidéer. På vägen hem stannade vi i Koutsourás. Eftersom det var söndag, hade upp emot 200 greker samlats för lunch. Hög stämning, glada människor, lekande barn och musik och sång.

Häromdagen knackade det på dörren och vår nye granne kom in med 35 jättestora tomater från sin svärfars växthus. Det blev matlagning, tomatsoppa och tomatsås som blir underlag för spagettisås längre fram.

Minimilön är fr.o.m. maj månad 703 € enligt Mitzotákis vallöfte. Långtidsarbetslöshetsersättning blir oförändrad 200 €.

Månaden har varit sval. Dygnsmedeltemperaturen har dock legat mellan 11-15 grader. Lägsta nattemperatur 6,4 grader och regnmängden blev 86 mm.

Mandelträden blommar och nu är det snart vårt aprikosträds tur! Ha (om möjligt) en vädermässigt bra mars, så får vi se om det blir flera månadsbrev!
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-03-01, 17:38
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, februari

Stort tack, Jannis, för ditt månadsbrev! Så roligt att läsa om hur ni har det på södra Kreta.
Fege "Prutten" otroligt välfunnet
Hoppas få läsa fler månadsbrev, du skriver så bra!
Catlady, som hoppas luften går ur prutten omedelbart.......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-03-02, 07:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, februari

Jag har alltid tyckt att söndagen är den bästa veckodagen i Grekland.
Dom bofasta är uppsluppna och trevliga och går ut och äter tidigt, oftast hela familjer. Eftersom jag äter middag tidigt ungefär när grekfamiljerna då äter sin söndagslunch blir det en social tillvaro. Den mat som blir över tar dom hem, som "dogger bag" för att ha till middag.

Så underbart det är att ha trevliga grannar, som kommer med ett stort fång tomater. Dom ska man värna om!
Jag har mina 3 kvinnliga grannar, som bjuder mig på kafferep nästan var söndag och det uppskattar jag.

Tack för att åter få läsa ditt månadsbrev, hoppas det blir många fler. Beskrivningen av Prutten är oemotståndligt och jag skrattade för mig själv.

Ha en bra månad, Ylva och Jannis. Själv vill jag att mars månad går fort som bara den, Kreta väntar på mig i april!

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-03-03, 01:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, februari

Tack Jannis för att du är snäll och hänger i med att skriva dina månadsbrev.
Du ska veta att de är mycket uppskattade! Och som så många gånger förr känner jag stor beundran för din trevliga och underhållande stil i dina brev.

En fin marsmånad tillönskas er båda!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-03-03, 04:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, februari

Prutten önskar vi dit var pepparn växer, och ännu längre bort. Tack för rapport, alltid lika trevligt att läsa om er vardag på Kreta.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-03-03, 18:17
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, februari

TACK Jannis!
Jätteskoj att läsa dina månadsbrev!!
Fortsätt gärna om du bara orkar!

Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-03-10, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2022, februari

Tack från mig också Jannis, det behövs i dessa onda tider!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT