Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-19, 17:17
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Renovering

En dag i slutet av juni eller början av juli...minns inte riktigt ...stod detta monster utanför min dörr!



Sen bröt helvetet löst! Det skulle läggas plattor i gränden och det skulle bli fint, det ville jag ju ha...fint alltså! Men vilket liv! Vad det dammade! Man böt loss gammal asfalt, sågade marmor, högg sten! Under några veckor var det fullkomligt hopplöst att vara hemma och de började tidigt på morgonen. Tro inte att det var tyst på helgerna heller!
Dammigt ja...det är bara förnamnet! Det var damm överallt..utanpå huset, innanför huset..dammet la sig på varenda millimeter i huset.
Så här såg det ut, fast det såg ännu värre ut senare, men det har jag inga bilder på.

Åt ena hållet!

Åt andra hållet!

Det blev jättefint! Jag städade hela huset och allt var frid och fröjd igen.

Det har varit lugnt och skönt sedan dess, men i fredags morse väcktes jag av ett hiskeligt liv. Ljudet av metall som släpptes ner i gränden var öronbedövande. När jag tittade ut fick jag se massor med metallstänger och konstruktioner. Detta byggdes upp till en byggnadsställning vid huset snett emot mig. Så här ser den ut.

Mer gjordes inte på fredan. Igår lördag var det ingen där och jobbade.
I morse kl 9 satte man igång. Hela den turkiska balkongen ska slipas. All gammal färg ska bort....med slipmaskin!! Herregud vilken morgon, vilket vansinnigt högt ljud från den där slipmaskinen. Man jobbade till framåt 3-tiden och nu är det sååå tyst och skönt!!! Men de har inte slipat färdigt än, de kommer tillbaka imorgon...hoppas bara att de inte ska slipa den andra turkiska balkongen också som ligger ännu närmare mig...mitt emot faktiskt! Jaja...man får ju se!

Yanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-20, 10:15
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Renovering

Det blir säkert jättefint när allt är klart..
Och så får du nu på nära håll se hur grekiska arbetare jobbar...
Det kan kanske vara intressant.. om än lite jobbigt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-20, 13:12
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Renovering

Ser att det är klotter på en vägg. Är det mycket klotter i den stad du bor i? Gör man något åt det?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-20, 23:28
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Renovering

Ja det är tyvärr mycket klotter och tyvärr ingen som gör något åt det! Klottret finns mest på byggnader som förfaller även om det finns undantag.

Grekerna kanske inte vet hur man får bort klotter? En affärsidé kanske för någon som vill etablera sig i Rethymno??

Det finns klotter i Chania med...vet inte om det finns i Iraklia, har inte varit där, men det är ju en större stad så jag tror nog att klottret finns där med..

Den turkiska balkongen blev jättefin och jag slapp slipmaskinen idag...idag målade dom bara!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-20, 23:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Renovering

Av din beskrivning får man intrycket av att det är tämligen raska gossar som sköter jobbet. Det är man inte alltid så bortskämd med. Tänk så många ROT-jobb som man under ganska lång tid kunnat följa utan att kunna spåra särskilt snabb förändring.
Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-20, 23:47
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Renovering

Men bara det att de satte upp en byggnadsställning är väl helt utanför grekiska normer!?
Klart att killarna är proffs..sätta upp byggnadställning på fredan...ta ledigt lördag...starta slipmaskinen söndag morgon kl 9 ...och måla på måndan! De hade t.o.m. en banderoll på byggnadsställningen med firmanamnet!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-21, 21:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Renovering

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Men bara det att de satte upp en byggnadsställning är väl helt utanför grekiska normer!?
Klart att killarna är proffs..sätta upp byggnadställning på fredan...ta ledigt lördag...starta slipmaskinen söndag morgon kl 9 ...och måla på måndan! De hade t.o.m. en banderoll på byggnadsställningen med firmanamnet!
Ta din kamera och gå ut och ta en bild. Det är inte många byggjobbare som jag sett i aktion en söndag (vare sig i Grekland eller Sverige). Tror någon har tipsat dem att här inne bor Yanna så låt oss se till att få jobbet gjort snabbt.

Ser fram emot dina rapporter från senhöst och vinter på Kreta. En annan vardag än den vi som är turister har koll på.

Ha det gott Yanna.
Mats
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-27, 09:36
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Renovering

Klottersanering, det vore något att slå sig på , för att få dagarna att gå (men bättre kanske vore att få tag på dom där slynglarna som ställer till med det, dom förstår inte hur mycket dom förstör för oss "estetiker", och hur svårt det är att ta bort färgen...! )

Varför är det alltid några som förstör ??!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT